Slalomskidor till en gubbe

Cool-Hinken
25 inlägg
Cool-Hinken 25 inlägg 4 mån sedan

Skulle behöva lite tips på skida och längd. Då döttrarna börjar komma upp i åldrarna och fortsätter med race:a portar tänkte jag köpa mig ett par slalomskidor. Jag är 180 cm, väger ca 80 kg och har följande skidor: Extrem Opinion 98 - 186 cm, Extrem Frontier 80 - 175 cm, Extrem Frontier 85 - 184 cm och Extrem Project 90 - 178 cm. Så ni race-räver, vilken längd bör jag ha, om jag vill ha ett par tajta slalomskidor?

Svar

MP1
83 inlägg
MP1 83 inlägg 4 mån sedan

Jag rekommenderar ett par beg 165 SL-raceskidor. Sätt bindningen på lösast möjligt så funkar det bra. Märke eller årgång är inte så knussligt, det blir bra. Enorm skillnad i isgrepp jmf med dina Extrem (imponerande uppsättning). Hjälper du till att hasa bana är det även bra med riktiga race-skidor, om de är lite äldre och åker på hårt underlag. Med SL-lagg är det lättare att has bort de små spåren det blir i banan, även om det är is. Kolla "Apin Racing köp och sälj" på Facebook. 2000-3500 kr beroende på ålder och skick. Själv använder jag riktigt avlagda SL, kasserade av tävlingsåkare, men de är skönare att åka hård pist än alla nya pistskidor jag provat.

Cool-Hinken
25 inlägg
Cool-Hinken 25 inlägg 4 mån sedan

Tack för ett snabbt och fullödigt svar. Ja, trivs med uppsättningen som kanske är lite onödigt stor. Blir dock ett par Extrem Fusion till hösten verkar sjukt spännande. Med din information ska jag ut och leta på Alpin Racing-sidan på FB.

MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad MnO (4 mån sedan)

Jag håller med MP1. Det finns bara en väg att gå för din del och det är ett par "165" FIS SL från någon tillverkare (165 inom citationstecken eftersom alla sådana skidor inte är exakt 165, även om det är klart vanligast). I princip alla sådana skidor är riktigt, riktigt bra, även om karaktären skiljer sig en del. Jag kör själv på Frontier 85, fast i 177cm och har även ett par Fischer FIS-SL. Jag håller däremot inte med om att det är en enorm skillnad mellan dessa två i bett i praktiken. Frontieren felar aldrig i bett i princip om den inte är riktigt risig i kantskick. FIS-laggen ger ett vansinnigt, rent utav svårkontrollerat bett när de är precis nyslipade, men bettar sämre än Frontieren när kanterna börjar bli lite medfarna efter någon dags åkning. Stålet i kanterna är vanligen mjukt och väldigt lätt att få sjukt vasst, men de slöar också till sig betydligt snabbare än standardskidor å andra sidan. Så för ett par åk i en bana med nyslipade skidor och för den som snyggar till kanterna på lunchrasten... ja, då bettar det grymt bra. Men för att åka runt på en heldag, då är Frontieren tryggare på is eftersom den är mer jämn i sitt beteende tycker jag i alla fall.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook