Skidfrakt - hur packar man smartast?

KarinLager
37 inlägg
KarinLager 37 inlägg 4 mån sedan

Hej alla fina i forumet som alltid ger så bra svar...
Planerar skidresa i vinter och ska för första gången ta med egna skidor. Tänkte åka med Easyjet, läser på deras hemsida att skidor/pjäxor kostar X kronor, men ingår det då två kollin, skidfodral och pjäxbag, eller måste man lägga pjäxorna i resväskan? Kan man stoppa in två par skidor i skidfodralet? Det står inget om någon sådan begränsning, det enda kravet är vikten?

Ja, jag vet att jag an fråga flygbolaget, men jag inbillar mig att man inte får jättesnabbt svar och jag är dessutom osäker på om jag kan formulera frågan exakt...

Funderar alltså på hur man ska optimera packningen för att komma ner i pris

Tack på förhand

Svar

Ywizzz
20 inlägg
Ywizzz 20 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad Ywizzz (4 mån sedan)

Pjäxorna tar jag i handen (för att jag inte vill att de kommer bort) och packar allt (inklusive kläder) i ett skidfodral för att slippa betala skidfrakt.

KarinLager
37 inlägg

Tack! Aha, så pjäxorna är handbagage då? Men du betalar väl skidfrakt för fodralet? Men slipper kanske köpa till resväska?

Ledighetskommiten
13 inlägg
Ledighetskommiten 13 inlägg 4 mån sedan

Jag packar i princip enl denna inspirationsvideo och .Kläder (utom ytterplagg) lägger jag oftast i enkla packpåsar innan jag drar ner dem i fodralet. Dock tar jag, precis som Ywizzz, pjäxorna som handbagage. Även hjälmen och ett par skidglasögon. En gång blev det tjafs om hjälmen så jag fick ha den på mig förbi kontrollen, men det kan man leva med.
Detaljer beror lite på vad du har för fodral och hur många skidor och hur mycket utrustning som ska med.

Vissa bolag tillåter rätt små handbagage, men jag har alltid kommit undan hittills. Har hört att vissa bolag är kinkiga på formatet på skidfodral, men jag har klarat mig hittills som egen väska även om jag fått lagt till någon hundring för "specialbagage" någon gång. Se även upp med tyngden. (En av anledningarna till att jag tar pjäxorna i handbagaget.)

KarinLager
37 inlägg

Tack för tips! Kan man hitta så stora skidfodral någonstans tro..?

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 4 mån sedan

Den här frågan har avhandlats förr och det finns spaltmeter i forumet. Problemet är att många svarar utifrån hur de brukar göra men alla bolag (och tyvärr också flygplatser) gör olika. Personligen har vi oftast flugit med SAS. De gjorde om sitt system för några år sen så numera betyder 1 incheckat bagage att du får ha en väska som väger 23 kilo. Så länge den inte överstiger maxmåtten (jättestora) spelar det ingen roll vad du har i den.

Tar man istället Norwegian så anger de att man måste ha skidor i en skidväska och betala extra för den. Dock får den tydligen väga 23 kilo. Så du kan ju skita i att lägga till vanliga väskan och istället köpa den typ 50 kr dyrare skidväskan. Förra vintern struntade jag i detta och körde vanlig väska men hade i den tryckt ner skidorna. Det gick galant då men du kan ju aldrig vara säker.

KLM flög vi med i vintras och där gällde samma som på SAS.

Min huvudpoäng är att du inte ska lita på "jag brukar göra X och det har fungerat". Du måste till syvende och sist kolla vad flygbolaget säger och sen kan du ta en kalkylerad risk att istället följa allmänna tips. Det kommer säkert gå galant de flesta gångerna så utslaget på några resor jämnar det säkert ut sig.

För egen del lyssnade jag för några år sen på en kompis (som jag ju borde ha vetat alltid kommer undan sånt här) om huruvida man kunde köra lavinspaden i handbagaget. Jag fick svaret "det har jag alltid gjort, går kalas". Jag kom till säkerhetskontrollen och tjejen som jobbade där plockade isär min Deploy och höll upp handtaget som en hammare och skakade på huvudet. Som ren tur hade ajg ett extra incheckat bagage som jag ej hade nyttjat så kunde skicka ryggsäcken där istället. Sen kom jag igenom kontrollen och där satt kompisen och skrattade och viftade med sin spade. Sensmoralen är att bara för att något funkar för det mesta betyder inte det att du kan vara säker på att det kommer att funka för dig.

PatrickSthlm
136 inlägg
PatrickSthlm 136 inlägg 4 mån sedan

1+ på Pillard. Läs reglerna och strunta i vad ”folk” tycker.

Ett skidfodral med ett par skidor och stavar samt en pjäxbag med pjäxor och ev en hjälm är väl att räkna som standard för ett skidbagage. Vill man avvika från det så gäller det att läsa på själv. Göra sin egen tolkning och risk-/konsekvensanalys.

Och reglerna ändras! SAS har nyligen infört krav på föranmälan av skidbagage.

klassy
372 inlägg
klassy 372 inlägg 4 mån sedan

Jag hade rekommenderat Douchebags The Douchebag som skidbag, istället för Dakines skidbags.
Har testat båda och Douchebagen är helt klart bättre och smidigare.

Pillard
2849 inlägg

klassy skrev:

Jag hade rekommenderat Douchebags The Douchebag som skidbag, istället för Dakines skidbags.

Skulle säga att det beror på. Dakine Concourse Double är ju överlägsen om du behöver få i volym. Har du tight om vikt är ju douche bättre (lättare) och utifrån handhavande om de två andra inte är viktiga så är ju douche bättre.

klassy
372 inlägg

Pillard skrev:

klassy skrev:

Skulle säga att det beror på. Dakine Concourse Double är ju överlägsen om du behöver få i volym. Har du tight om vikt är ju douche bättre (lättare) och utifrån handhavande om de två andra inte är viktiga så är ju douche bättre.

Så är det ju, men packar man Dakine Concourse Double till fullo så är det ju garanterat övervikt, så enligt mig är ju mer minimala rullväskor med bra funktioner bättre, så man kan packa mer prylar innan man når övervikt, och man kan ju utan hinder nå övervikt med en Douchebag också.

Pillard
2849 inlägg

klassy skrev:

Pillard skrev:

klassy skrev:

Så är det ju, men packar man Dakine Concourse Double till fullo så är det ju garanterat övervikt, så enligt mig är ju mer minimala rullväskor med bra funktioner bättre, så man kan packa mer prylar innan man når övervikt, och man kan ju utan hinder nå övervikt med en Douchebag också.

Minst sagt, när vi försökt trycka ner 5 skidpar når även douchen maxvikt wink Men ja, vill man ha skrymmande grejer som inte väger så mkt, kör Dakine. Vill du ha en smidigare väska som är lättare att rulla omkring på och väger mindre samtidigt som den rymmer mindre volym, köp douche. När det gäller kvalitén måste jag dock säga att jag har en mer positiv upplevelse av Dakine. Min concourse släpades runt många flyplatser, några varv genom Tokyo och på allehanda grusvägar utan att den egentligen såg så vidare sliten ut. Jag kan inte säga detsamma om douchen vi har nu. Sen ska ju tilläggas att concourse double ofta går att hitta begagnad för under tusenlappen. Douchen finns ju sällan begagnad så den kostar ju i realiteten mer än det dubbla

klassy
372 inlägg

Pillard skrev:

klassy skrev:

Pillard skrev:

Minst sagt, när vi försökt trycka ner 5 skidpar når även douchen maxvikt wink Men ja, vill man ha skrymmande grejer som inte väger så mkt, kör Dakine. Vill du ha en smidigare väska som är lättare att rulla omkring på och väger mindre samtidigt som den rymmer mindre volym, köp douche. När det gäller kvalitén måste jag dock säga att jag har en mer positiv upplevelse av Dakine. Min concourse släpades runt många flyplatser, några varv genom Tokyo och på allehanda grusvägar utan att den egentligen såg så vidare sliten ut. Jag kan inte säga detsamma om douchen vi har nu. Sen ska ju tilläggas att concourse double ofta går att hitta begagnad för under tusenlappen. Douchen finns ju sällan begagnad så den kostar ju i realiteten mer än det dubbla

Ännu en punkt som stämmer! Min Douchebag börjar bli sliten alltså, och några 5 par skidor blir svårt. 3 par är lite i överkant också.

PatrickSthlm
136 inlägg
PatrickSthlm 136 inlägg 4 mån sedan

Pillard skrev:

Sen ska ju tilläggas att concourse double ofta går att hitta begagnad för under tusenlappen. Douchen finns ju sällan begagnad så den kostar ju i realiteten mer än det dubbla

Vilket är ett starkt bevis för att folk föredrar Douchebagen!

Ywizzz
20 inlägg
Ywizzz 20 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad Ywizzz (4 mån sedan)

KarinLager skrev:

Tack! Aha, så pjäxorna är handbagage då? Men du betalar väl skidfrakt för fodralet? Men slipper kanske köpa till resväska?

Eftersom jag inte tar med någon vanlig resväska så ryms ju skidfrakten inom de 23 standardkilona. Har aldrig varit tvungen att betala extra bara på grund av formen på väskan. Har flugit Swiss, SAS, Norwegian, Lufthansa och säkert några till...

Pläxor i handen och hjälm, tranciever och en massa annat som inte kan användas till att kapa ett plygplan i handbagaget. Spade och sond har jag inte vågat testa i handbagaget då jag brukar åka dit för minsta tandpetare :-)

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook