Recensioner!?!

Magnus_Ibanez
66 inlägg
Magnus_Ibanez 66 inlägg 15 år sedan

Nu måste jag bara fråga.
Fick iden för ett tag sen när jag läste folks recensioner på prylar och fick nog idag när jag läste recensionen på Salomon X-wave 8.

Varför skriver folk recensioner på pjäxor dom testat en dag? Vad har den recensionen för värde?
Snubben vet ju inte ett skit om pjäxorna efter en dag, det vet ingen efter en dag.
Vilken pjäx inner sko går sönder efter fyra timmar eller tappar formen efter en dag? Ingen!
Eller ”Det är en skit bra skida, dålig i pisten” har i och för sig bara provat dom in en timme?
Jag skall börja skriva recensioner på prylar jag sett på bild.

Jag förstår att ni är stolta över era nya prylar men var det någon annanstans än i ett seriöst recensions forum, så man slipper bläddra igenom skiten.

SKRIV NÅGOT NÄR NI VET NÅGOT (först då blir det intressant att läsa).

Mvh

Ibanez Magnus Citera

Svar

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 15 år sedan

Hihihihi.... Man känner faktiskt ganska snabbt om skidor är sköna eller inte smile Men inte kan man skriva "Det är en skit bra skida, dålig i pisten" inte... det går faktiskt inte smile

skistore.se/mtbstore.se Citera
JCash
43 inlägg
JCash 43 inlägg 15 år sedan

Fan va rätt Mange, håller med dig fullständigt.
Steffe

JCash Citera
Slasktratten
46 inlägg
Slasktratten 46 inlägg 15 år sedan

Vet inte om man ska ta dessa Ressensioner så allvarligt.
De flesta som har åsikter här är långt ifrån kvalificerade för att uttala sig om en skida tex.
Det blir väll föga rättvist om "kalle ful kula" har ett par skidor han alltid åker på och sedan lånar "polare pung Åkes lagg ett åk, för att avsluta det hela med att skriva en mindre uppsats här på Freeride.
Nä ska man ha riktiga Resensioner på en produkt bör man söka på andra ställen.
Det finns dock seriösa inlägg här och där, men dessa är alldeles för sällsynta.
På för många ställen finner man meningar som denna:
Hadde tyvärr INTE möjlighet att testa dom i puder men jag TROR dom skulle "sparka fet stjärt där"
Hur givande är den bedömningen ?

slasktratten Citera
Magnus_Ibanez
66 inlägg

En kommentar till Jarle.

Jo, man känner kanske om en skida är skön eller inte ganska fort. Men i ärlighetens namn så säger ju inte det ett dyft om att skidan är bra eller dålig.
Sånt beror ju på åkstil, din vikt, snöförhållanden, vad man är van vid att åka på, hur mycket man drack dagen innan och månens förhållande till solen (osv, osv).
Du kan ju tycka att en skida är fruktansvärt oskön för att den är väldigt långt från en skida du brukar åka på (extremt hård till jätte mjuk, som ett exempel), är skidan dålig då.

Dom flesta skall nog göra som dom alltid gör, köpa det som polarna tycker är ballt och sen vänja sig vid vad det nu blir.

JAG VILL HA RIKTIGA RECENSIONER… (är jag gnällig då?).

Slasktratten har ju hel rätt..

Ibanez Magnus Citera
Magnus_Ibanez
66 inlägg

Ibanez Magnus Citera
Jarle
3975 inlägg

Hmmmm... om jag tycker en skida er skön så brukar den ju passa mina behov dvs att jag utgår från hur jag åker, längd, vikt o dylikt... jag skriver ju en recension för vad jag använder grejerna till, sen får ju läsarna se vilka recensenter som åker, har samma åkning o vikt som de själva???
Jag kan ju knappast recsensera utifrån nån annans åkstil?
Jag håller med, finns jättemånga onödiga recensioner o jag har säkert själv bidragit till en del av dem, det tror jag iofs att nästan alla på sidan gjort

Dexter
73 inlägg
Dexter 73 inlägg 15 år sedan

Bra Ibanezen!
Det är också så att folk hyllar sina egna prylar något oerhört bara för att det är deras egna och vill skryta med detta även om det är ren skit.

Dexter Citera
overkligheten
34 inlägg
overkligheten 34 inlägg 15 år sedan

Hjärnan börjar först bli mottaglig för nyanser tidigast i 20-års åldern. Lokala variationer förekommer dock bl a så har storstadsområden långsammare utveckling. Detta tros vara orsakat av det kraftiga kompistrycket och avsaknaden av snö...

Ugh
60 inlägg
Ugh 60 inlägg 15 år sedan

bra talat..

FredrikB
1516 inlägg
FredrikB 1516 inlägg 15 år sedan

Precis.

Magnus_Ibanez
66 inlägg

Ännu en gång en kommentar till Jarle (i brist på annat att göra och i väntan på snö).

Du har helt rätt i det du säger, problemet är att ingen vet din vikt, din åkstil osv.
Så kanske blir det relevant om man tar upp saker som, den här skidan är en ganska mjuk skida, en skida i stil med exempelvis X-Scream (en skida alla vet vad det är och kan relatera till).
Men trots att den är mjuk svarar den bra i höga farter osv. Belaget är tjockt och fint så skidan kommer att klara många slipningar osv.
Jag har åkt 100 skiddagar på den och den har inte gått sönder, alltså verkar kvalitén bra osv.

Sånt säger om en skida är bra eller dålig, eller hur.

Mvh

Ibanez Magnus Citera
MarcusAvila
295 inlägg
MarcusAvila 295 inlägg 15 år sedan

"Men trots att skidan är mjuk svarar den i höga farter"

Jag väger 40kg tror du då skidan är mjuk för mig?? (inte på riktigt).. näää.. och vem vet vad du tycker är fort?? 5-10-125km/h??? allt går att klaga på.. men recensionsidan finns för att folk ska få ett hum om en viss sak..ex. ett par goggles har bara fått 5/5 utav alla säg 30st, sen kommer en kille och säger att kvalitén på ramen suger för att den sprack!! vilka tror man på han el. dom?? han fick säkert ett par som är feltillverkade.. inget mer.. så var bara glad att det finns nått vi kan kolla in när vi letar nya prylar till vintern!!! RESPECT...

Signade bilder finns nu i en butik nära DIG!! Citera
Slasktratten
46 inlägg
Slasktratten 46 inlägg 15 år sedan

Är det inte lite svårt att få ett "hum" om en produkt, när i princip alla testade produkter här på Freeride har fått 4 eller 5 ?
Vad har folk för referenser ?
Goggels från andra värdskriget eller!
All utrustning kan inte vara bäst.
Tänk om Krister Glenning hadde gett alla bilar 4 eller 5 rattar i alla kategorier, man hadde väll slutat lyssna ganska fort.
Det är ju fan svårt att hitta en negativ resention här, och lyckas man få tag på nålen i höstacken så står följande: Pocket rocketarna var jobbiga att få på kant på blå is eller Stökli stormrider suger att åka baklänges på i champanje puder. Givande ?

slasktratten Citera
Magnus_Ibanez
66 inlägg

Till Marcus_e.

Visst Marcus, du har alldeles rätt.
Men det var därför jag hade en referensram på skidorna inom parantes, något som alla känner till och kan jämföra med.
Hur som helst så kanske borde märka om en skida är mjuk eller inte när man köper dom? Och man vet ju själv om man är lätt som en fjäder.
Men tillsist kommer vi då ner till att det inte finns något sätt att göra bra recensioner på…
Jag har egentligen ingen åsikt om att folk tycker dom är mjuka eller inte och att det är ”jätte sköna skidor”. Jag kan personligen hoppa över dom raderna.
Det som fick mig att tycka till var att folk skriver recensioner efter att ha testat prylen i tre timmar, typ.

Så för all del, fortsätt ha era recensioner som dom är så letar jag efter mina någon annanstans, eller köper skidorna och säljer igen om det är skit.
Det blir lite för mycket, ”jag vill inte erkänna att jag köpt en dålig pryl över allt ihop”.

Slasktratten har ju helt rätt. Givande…

Ibanez Magnus Citera
Mr_Goose
6 inlägg
Mr_Goose 6 inlägg 15 år sedan

Slasktratten for president!
Har tänkt precis detsamma om betygsättningen. Jag har inga 50dagar i backen per år så jag vill gärna få tips av de som har det. Men tyvärr verkar de flesta vilja ge sina egna grejer bra betyg dvs 4 el 5. Mitt förslag är att införa någon slags definition på vad ett betyg står för. Som geting skalan det händer högst ett par gånger om året att något får 5 getingar. Det borde vara samma med utrustning, man ska vara snål med toppbetyget tycker jag. 1big_smileålig, 2=godkänd, 3=bra, 4=utmärkt, 5=världsklass

Sedan får man sålla bland åsikterna man märker vilka som har koll, att ange sin egen vikt, åkstil och längd på skidorna kunde kanske vara några slags baskriterier innan man börjar tycka. Eller så kanske man ska lägga till det på infosidan om sig själv.

CKL
125 inlägg
CKL 125 inlägg 15 år sedan

Bra initiativ Ibanez men ditt exempel på hur man bör skriva: "Jag har åkt 100 skiddagar på den och den har inte gått sönder, alltså verkar kvalitén bra" säger ju egentligen inte heller någonting. Man kan ju ha lallat runt i barnbacken i hundra dagar. Går före i handlingen och antar din lösning på detta skulle vara att man redovisar vart man åkt varenda dag, eller? Verkar ju ganska komplicerat, så ta lite tid till att kolla upp recensentens sida istället för att kräva att man inför varje recension skriver hur pass avancerad åkare man är, hur mycket man väger, hur lång man är, hur mycket man tar i benpress (290 kg wink) etc etc. Är ganska lätt att få en uppfattning om vilka som har koll eller bedömer utifrån samma kriterier som en själv.

Sen har ju slasktratten delvis rätt i att nästan alla ger betygen 4 eller 5 men som man sagt förr, stirra er inte blinda på siffrorna, läser man recensionen ser man ofta att den på något konstigt sätt motsäger sifferbetyget.

Håller själv med Jarle. Man känner ganska snabbt om ett par skidor passar en eller inte. Men vad vet jag, nyss fyllda 21 och från Stockholm så har jag ju noll koll, eller hur "overkligheten"? *****.

Jarle
3975 inlägg

en sak bara... Muuuuuuuuuuuuuuuuu! Jag lilla ungdomen har ju tydligen inte någon rätt att tycka något på denna sida längre! Jag har då gett både 1or o 2or till skidor o dylikt!!!!!

Magnus_Ibanez
66 inlägg

Till CKL (och alla andra).

Även du har helt rätt och jag har ingen lösning på hur det skulle genomföras på ett bra sätt.
Jag vill bara ha en debatt om att folk borde sluta skriva recensioner på prylar dom knappt testat. Tre timmar eller en dag säger inte mycket i min värld, för då har du testat skidan i ett av alla 100tals olika snö förhållande som finns att åka i.

Alla skidor som håller för hundra skiddagar är ok, oberoende av var du åker. Och hur många åker så mycket på samma skida?
Det är 50 år av åkning för folk som åker två till alperna om året och dom flesta åker en vecka per år.
Har du 100 dagar i benen har du nog lämnat barnbacken (och i barnbacken hade dom definitivt varit sönder av alla jävlar som åkt på en).

Och Jarle, för mig får du gärna tycka till här på Freeride.
Det är ju oftast ni unga killar som verkligen åker på era skidor.
Till skillnad från oss gubbar som tycker att allt var bättre för.

Lycka till med era skidor och ha en underbar säsong, vart ni än åker. Kommer ni till Val Thorens så kan vi ju prova skidor ihop…

Mvh, Magnus

Ibanez Magnus Citera
Tobbe101
204 inlägg
Tobbe101 204 inlägg 15 år sedan

Måste hålla med Slasktratten och Mr Goose. Det borde finnas en definierad skala för betygssättningen.

There is no point in making a turn just because you can Citera
korkek
162 inlägg
korkek 162 inlägg 15 år sedan

Ständigt aktuellt ämne som borde styras upp. För att slippa upprepa mig själv: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=5377

Kristian-Grande_Balme.0-1 Citera
MasterJinnai
45 inlägg
MasterJinnai 45 inlägg 15 år sedan

Måste ge mig in i diskussionen... Trevligt ämne f.ö.

Är det inte så att det ALLTID kommer att finnas diverse oserösa, okunniga kontra kunniga och seriösa i detta, så väl som i de flesta andra, forum.

Är det inte så att läsaren måste filtrera själv? På samma sätt som individen själv kritiskt måste granska all övrig information som den matas med varje minut dagligen?

Allt man läser i skvallertabloiderna är inte sanning, ej heller här...

Jag tror inte att detta problem går att kringgå, det gäller här som alltid annars; granska kritiskt och bilda dig en EGEN uppfattning!

MVH och Ta hand om ER!!!

Matthew

Spiral out. Keep going. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook