JAPAN - Hokkaido - Pathfinder eller Active S T ?

CombatSarah
12 inlägg
CombatSarah 12 inlägg 5 mån sedan

Hoj
Någon som åkt med någon av dessa resorna, eller varit i Hokkaido, som kan säga lite bu eller bä?
Vi är i valet och kvalet mellan dessa 2:

https://www.activeski.se/destinationer/ … /oversikt/

http://www.pathfindertravels.se/skidres … ido-japan/

Där efter är tanken att dra till Tokyo några dagar, och sedan vidare för några dagar med egen åkning på huvudön...

Hur bör vi tänka? smile

Tack å bock på förhand

Svar

Almen1
Online 159 inlägg
Almen1 159 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Almen1 (5 mån sedan)

Hmmm, inte helt lätt att råda er.
När jag kikade på din länk så ser jag att Stefan Palm guidar för Pathfinder. Active ski använder sig av reseledare. Detta talar för Pathfinder då Stefan har mångårig erfarenhet som Bergsguide.
Dock har de (Pathfinder) några dagars fokus på Niseko, och jag hoppas innerligt att toppturandet då är i fokus/ett starkt alternativ (Niseko drar många åkare med stora ambitioner om puder)

Att planera in stopp i Tokyo, och dessutom ytterligare skidåkning på huvudön är ambitiöst.
Jag skulle nog stannat med enbart Tokyo OM ni inte har ett flertal dagar att spela med...
(Att luffa runt med mycket packning är dessutom rätt krävande)

Åker ni vidare finns det en uppenbar risk att det kan vara uppåkt, inte kommer snö dessa dagar, att ni måste spendera tid att lära känna ett nytt område, att det faktiskt kommer regn... (Efter regn brukar snö komma men man måste då ha tid och tålamod att invänta nysnö...).
Allt beror på den tid ni har att disponera...

Jag har på Hokkiado besökt Kirroro, Moiwa, Niseko och Rusutsu. Hann dessvärre inte med Furano, eller övriga små orter uppe vid Hokkaido..

På huvudön har jag besökt enbart mindre system utanför main-stream.
(Jag kommer att dra till huvudön vid nästa resa)

ErikLindfors
8 inlägg
ErikLindfors 8 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad ErikLindfors (5 mån sedan)

Almen1 :

När jag kikade på din länk så ser jag att Stefan Palm guidar för Pathfinder. Active ski använder sig av reseledare. Detta talar för Pathfinder då Stefan har mångårig erfarenhet som Bergsguide.

Jag jobbar för Active Ski och ska därför inte råda dig i frågan eftersom jag är partisk. Men det stämmer inte att Active Ski använder sig av enbart reseledare i Japan. På den resan du länkar till ingår det guidning med Active Skis svenska guider.

Lycka till med din Japanresa, och välkommen att höra av dig om du har frågor.

CombatSarah
12 inlägg

Hejsan Erik smile
Vad innebär "svenska guider"?
Utbildning? Bergsguide?

Mvh Sarah

ErikLindfors :

Almen1 :

Jag jobbar för Active Ski och ska därför inte råda dig i frågan eftersom jag är partisk. Men det stämmer inte att Active Ski använder sig av enbart reseledare i Japan. På den resan du länkar till ingår det guidning med Active Skis svenska guider.

Lycka till med din Japanresa, och välkommen att höra av dig om du har frågor.

Vattendroppe
Online 2954 inlägg
Vattendroppe 2954 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Vattendroppe (5 mån sedan)

CombatSarah :

Hejsan Erik smile
Utbildning? Bergsguide?

Mvh Sarah

https://www.activeski.se/om-active-ski/vara-reseledare

Inga bergsguider efter beskrivningarna att döma i alla fall, men ser ut att vara väldigt många kompetenta och välutbildade personer ändå.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
ErikLindfors
8 inlägg
ErikLindfors 8 inlägg 5 mån sedan

CombatSarah :

Hejsan Erik smile
Utbildning? Bergsguide?

Hej.

Det beror vilken resa du åker på. Vissa resor är det UIAGM bergsguider, vissa resor är det guider med annan utbildning/certifiering. Guidningen sker på svenska. Detta i relation till vissa resor där det är lokala guider och där guidningen sker på engelska.

Mvh Erik

CombatSarah
12 inlägg
CombatSarah 12 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad CombatSarah (5 mån sedan)

Hej och tack för all input smile

Har nu läst om guiderna på AST och det låter ju betydligt bättre än det som står under själv resebeskrivningen i alla fall smile
Hade vi kunnat bestämma helt så hade vi velat ha en kombo av båda länkade resorna med de olika bolagen, men man kan ju inte få allt här i världen :p

Tanken är att vara borta i totalt 2,5-3 veckor och vara hyfsat flexibla efter den inledanande veckan med resebyrå, så det känns som vi borde kunna hinna en sväng även till huvudön för toppturande med lokal guide 1-2 dagar, inkl Tokyo? Vad vi förstått av en bekant så går det bra tågförbindelser bl a till vissa orter.
Vädret kan man såklart aldrig styra över, har man otur så har man smile Då får vi försöka njuta av Japan på annat sätt.

Just nu lutar det år AST - Explore Hokkaido, mycket pga att vi gillar upplägget med minibuss och ta sig dit det är bäst för dagen...

Beslut, beslut, beslut :p

Falken76
1 inlägg
Falken76 1 inlägg 5 mån sedan

Här har du ett alternativ till med bergsguide.

http://www.mountainguide.se/default2.as … guageId=46

jaksu
9 inlägg
jaksu 9 inlägg 5 mån sedan

Jag har åkt två gånger med Pathfinder/Stefan i Japan. Första gången i Tohoku området och andra gången på Hokkaido. Och jag kan bara varmt rekommendera Stefan. Hans erfarenhet att guida i Japan är enorm och man får en riktig japansk upplevelse. Och det viktigaste är att det alltid finns japanska guider med - jag skulle inte åka med enbart svenska guider. På mina resor har vi haft Hiro Ishizaka, som är en av de få japanska UIAGM/IFMGA guider som finns.

Även runt Niseko är det bara topptur som gäller. Ingen resortåkning med Stefan.

CombatSarah
12 inlägg

Tack så mycket för alla svar smile
Tycker alltid det är så att man (jag) vill ha något mitt emellan av vad som finns :p

Nu har vi i stort sett bokat klart med AST - Explore Hokkaido. Fått bra svar och hjälp av dem vid kontakt. Nackdelen där är väl just det där att de inte har något inhemsk guide med, men jag tror att de har bra koll ändå, speciellt eftersom den resan fokar mer på hyfsat liftnära åkning, så behovet känns inte lika stort då.

Tyvärr var de tidiga resorna redan bokade, så vi får ta den 16e-25e februari, och köra vår egna del före.
2-25 februari ska vi vara iväg totalt.

@jaksu , eller någon av er andra också för den delan smile - har du/ni koll på om man lätt kan få tag på lokala guider någonstans på Honshu (Hakuba) väl på plats om man vill topptura själva med guide?

Tack å bock igen smile

D-u-m-b-o
84 inlägg
D-u-m-b-o 84 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad D-u-m-b-o (5 mån sedan)

Jag har bott och jobbat i japan dom senaste 7 åren
kan förstå att många svenskar har drömt om japan länge och inte har så mkt information om just japan men dom här priserna är rätt höga ni kan få bra guider på plats med över 10 års erfarenhet av just dom områdena för mkt mindre pengar själva resan är heller inte svår att planera och genomföra är man helt själv kan jag förstå att man vill vara i en grupp det finns det många företag som erbjuder samma för mindre pengar
på platts
en guide för en dag plus transport går sällan på mer än 1500 per person för en grupp av 4 oftast betydlig mindre

jojo Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook