Onda benhinnor, hjälp mig

TStyle
55 inlägg
TStyle 55 inlägg 11 år sedan

Jag tror nästan enbart på träning och att anpassa kroppen lagom snabbt för pjäxor.
Slänger man på sig pjäxorna dag1 och börjar köra 8tim. om dagen rakt upp och ned, ja då kommer problemen som en avlöning.
Skall man springa maraton så början man kanske inte heller med att springa 2mil om dagen, eller?

Sunt förnuft räcker oerhört långt...

TStyle.se Citera
dannedieharder
208 inlägg
dannedieharder 208 inlägg 11 år sedan

Säkraste sätten att bil av med benhinneinflammation är att
1. Lära sig landa rätt. Funkar bäst. Benhinneinflammation kommer oftast från bakviktslandningar.
2. Raka smalbenen, tar bort irritation i hårsäckarna.
3. Höj bakkappan lite på pjäxorna ca3-4 cm brukar funka, med tex rester av ett gammalt fotbollsbenskydd.
4. Inflammations dämpande salva och stretch.
5. Sist men inte minst, skaffa pjäxor i rätt storlek, helst lite mindre.

Så problem löst.

myrshlok
171 inlägg
myrshlok 171 inlägg 11 år sedan

när jag köpte pjäxor testade jag vilka som gjorde ont i benhinnerna. alla salomon gjorde ont men atomic satt som gjutet utan att känna ett piss i benhinnorna även fast jag har smala fötter . tänk på att tåna ska gå i där fram när du inte knäppt

lundemo
33 inlägg
lundemo 33 inlägg 11 år sedan

köp booster. får bättre stöd. http://www.bootfitters.com/booster.htm finns i sverige.

RonnyWallberg
105 inlägg
RonnyWallberg 105 inlägg 11 år sedan

Bra tips allihopa! Tack så mycket.

Pojk19
161 inlägg
Pojk19 161 inlägg 11 år sedan

Raka inte det hjälper inte för at härrötterna sitter kvar du måste vaxa.

Adam Citera
mickestrid
99 inlägg
mickestrid 99 inlägg 11 år sedan

Du kan ju kolla efter Dalbello Rampage, de ska vara extra skonsamma emot benen smile

jhei
382 inlägg
jhei 382 inlägg 11 år sedan

spola med kallt vatten i en kvart så känns det bättre

general portion Citera
jhei
382 inlägg
jhei 382 inlägg 11 år sedan

spola med kallt vatten i en kvart så känns det bättre

general portion Citera
Zorro
106 inlägg
Zorro 106 inlägg 11 år sedan

Detta problemet är vanligt även i friidrott som säkert någon har nämnt.
Jag spelar själv bandy (riktigt bandy) och har själv haft problemet.
Våran fystränare har innan tränat friidrottare som gått långt och vunnit sm osv.
och det han sa var att man måste strecha ut benhinnorna ordentligt.
Massage var han väldigt kluven till då det är bra om man gör det i första steget men att det senare kan öka inflammationen

MEN ETT BRA TIPS var att man har två baljor/hinkar med vatten, ett med varmt vatten och en med kallt och sedan växlar att ha benhinnorna mellan dessa hinkar. Detta fungerade väldigt bra. Han förklarade men kommer inte ihåg så mkt mer än att detta ska hjälpa benhinnorna att vidga sig.

Lycka Till

tittti540
1800 inlägg
tittti540 1800 inlägg 11 år sedan

raka benen!! de brukar alla här göra innan man åker, då blire inga inflammationer!! jag lovar de funkar!!

go big or go HEDE Citera
MedlemJapaner
2019 inlägg
MedlemJapaner 2019 inlägg 11 år sedan

Jag lider oxå av detta skidåkarsyndrom, men jag har funnit en lösning.

Enligt Oskar så är det såhär:
Man får inte ont i benhinnorna, man får ont i hårsäckarna på benet. Hårsäckarna blir alltså inflamerade, fast på ett allvarligare vis än när det gäller finnar.

Enda sättet att bota detta är att raka av håret på den delen av benet du har ont. Du behöver alltså inte raka hela benet, utan bara den lilla delen där det gör ont.

Jag har testat detta och för mej funkar det utmärkt. Jag hade skitont på morgonen och rakade då av håret precis där det ligger och klämmer mot pjäxkanten. Och vips!
15 minuter tog det sen hade jag inte ont alls!

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
tittti540
1800 inlägg
tittti540 1800 inlägg 11 år sedan

dom e baera sååå bra

go big or go HEDE Citera
SNDVLL
547 inlägg
SNDVLL 547 inlägg 11 år sedan

Jag fick benhinneinflamation för ett par år sen, när jag orienterade och tävlade i längdskidor som en galning. Min tränare sa till mig att det bara var att börja träna alternativt dvs, Simma, cykla(fast trampa mitt på foten och inte främre delen), bara åka klassiskt alltså ingen skate överhuvudtaget. Fick inte springa någonting och när det sen var över så kunde jag börja springa men inte med orienteringsskor utan med joggingskor som var BRA dämpade och fungerade med min fot och mitt nertramp.
Sen ska man ha värme på hela tiden, gärna med tigerbalsam! Jag gick runt i tre månader med benvärmare och tigerbalsam och det funkade verkligen! Tappade inte mycket kondis och var bra när skidsäsongen började. Tappade dock mycket teknik då jag inte fick åka rullskidor men mitt tips är mycket värme och tigerbalsam/linement!

paddnacke
291 inlägg
paddnacke 291 inlägg 11 år sedan

har samma problem shit vad det gör ont

jibba is tha shiet Citera
Lu-Crabber
425 inlägg
Lu-Crabber 425 inlägg 11 år sedan

min läkare brukar kittla mig under fötterna! det går över på en gång då.. han säger att späningen i hinnan försvinner och blir härlig och avslappnad!

wanna be a pinballa - shot caller. Citera
jeppenator
7776 inlägg
jeppenator 7776 inlägg 11 år sedan

hört att de ska hjälpa att raka benen.. då ska detta problem sluta att uppstå.. nån som vet om de funkar?

Ill be back Citera
ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 11 år sedan

haha, fan vad äckligt att raka benen. då har jag hällre ont i mina benhinnor!!!

go big or go home. biiatch Citera
Hjalles
1572 inlägg
Hjalles 1572 inlägg 11 år sedan

Raka benen funkar inte alls för mej! Den vanligaste anledningen till att man får ont i benhinnorna är att man landar med bakåtvikt, smalbenet böjs då mot bakdelen av pjöxan vilket resulterar i att benhinnan på framsidan av smalbenet helt enkelt spricker. Alltså landa inte med bakåtvikt!

Smart drag Mr.Christer. Citera
antonostlund
244 inlägg
antonostlund 244 inlägg 11 år sedan

jag har jävulska problem och ända lösningen för mej är att åka en dag, vila 2.

det här forumet är inte nog stort för oss båda Citera
superunknown
2360 inlägg
superunknown 2360 inlägg 11 år sedan

Onda benhinnor går oftast över med åren

sen är salomon 1080 en sjukt bra pjäxa, har kört 05 foil och nu har jag 07 foil

flipi
195 inlägg
flipi 195 inlägg 11 år sedan

ja har en pollare som har de å de va nån som sa att habn skulle smörja in dom me nån skit kommer inte ihåg va de heter men gå till sjukhuset så har dom säkert nåt bra

surfinglife
155 inlägg
surfinglife 155 inlägg 11 år sedan

Jag var i Val dIsere nu på sportlovet och ja pajja benhinnan på höger smalben efter ett dropp.

Det allra bästa som man kan göra enligt mig är att använda värkdämpande kräm som tex Zon + käka värktabletter. men det viktigaste av allt är att sätta som tex ett fotbolls skydd i pjäxan så att du inte kan luta dig bakåt, (det var då det brände till för mig) bästa som ja vet jallefall!!

// Tobbe

Stigg
148 inlägg
Stigg 148 inlägg 11 år sedan

var de bra att de brände till när du satte dit skydden? förstår inte riktigt vad du menar

Min signatur Citera
Souul
38 inlägg
Souul 38 inlägg 11 år sedan

Glöm inte stretcha efter att ni åkt. Sen tror jag lätt på mjukare pjäxor men som man ändå inte "går igenom", de ska flexa hela vägen. Ofta åker man hårt på en gång när säsongen börjar kanske och det blir smällar vid landningar...då är det inte konstigt att det blir problem. Försök ta det lite lugnt i början och försök(svårt) att inte landa dåligt så man får de där smällarna.
Och som jag nog skrivit innan, det går ju att gjuta skydd..
Peace

LEV livet! Citera
ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 11 år sedan

har äckligt ont i mina benhinnor nu. läst igenom tråden och det som kommer upp åter igen är:

-kallt vatten för att sedan köra varmt vatten på smalbenen.
-raka benen (orkar jag verkligen inte göra)
-spänna pjexorna hårt som attan vilket jag aldrig har gjort

har tänkt på vulkanskydd på smalbenen, kan inte det funka bra?

go big or go home. biiatch Citera
Filleee
453 inlägg
Filleee 453 inlägg 11 år sedan

var in på stadiums hemsida å kollade, hittade salomon 1080 för 999kr är de dom ni menar?

annna_H
81 inlägg
annna_H 81 inlägg 11 år sedan

Av det jag lärt mej genom flera år av benhinneinflammation så ska man INTE massera benhinnorna ! Det nöter bara upp inflammationen! Men det gör benhinnorna gott genom att smörja in dom i liniment både före och efter åkning, men massera inte!

Stretcha är nog ändå den enklaste lösningen. Men stretcha både framsida och vaderna då. Efter all ansträngning som benen gör när vi går och åker skidor så behövs egentligen stretching av alla dess former.
Det bästa sättet att stretcha vaderna på är att ha hjälp av en person som håller i ditt ben i 90 graders vinkel med foten pekandes framåt, samtidigt som du slappnar av så mkt som möjligt i det benet. Personen som hjälper dig ska då vinkla din fot och dina tår mot dig. Vinkla sedan foten snett åt båda hållen så att du stretchar ut sidorna av vaderna också.
Stretcha sedan ut benhinnorna LÄTT genom att sitta på dina hälar och sedan luta dej bakåt. Men du ska dock inte stretcha just benhinnorna för mkt då inflammationen kan nötas upp mer.

Det som jag har varit med om då jag haft inflammation i benhinnorna var att jag fick träningsförbud i 2 veckor och fick göra dessa övningar under tiden, vilket hjälpte för mig.

Men förklaringarna kan vara lite svåra, men de är inte lätt när klockan är mkt ;P

jaO! Citera
Fat-O
487 inlägg
Fat-O 487 inlägg 11 år sedan

ekdahl skrev:

har äckligt ont i mina benhinnor nu. läst igenom tråden och det som kommer upp åter igen är:

-kallt vatten för att sedan köra varmt vatten på smalbenen.
-raka benen (orkar jag verkligen inte göra)
-spänna pjexorna hårt som attan vilket jag aldrig har gjort

har tänkt på vulkanskydd på smalbenen, kan inte det funka bra?

OBS! "kallt vatten för att sedan köra varmt vatten på smalbenen." OBS!

ALLA SOM HAR ONT I BENHINNORNA PROVAR DE !!!!!!

(provade de aldelens nyss stog i 8 min och de ger GENAST resultat)

skulle nog tipsa att de är de bästa som jag har gjort mot mina ömma benhinnor=)

så prova de genast! big_smilebig_smile

O and O! Citera
BigAir
2623 inlägg
BigAir 2623 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad BigAir (11 år sedan)

Hm, var mer exakt sitter benhinnan? Jag har (ibland) ruskigt ont på framsidan av mina ben ovanför foten. Alltså smalbenet! Antar att det är där benhinnan sitter?

Dock blev jag väldigt fundersam när ni pratar om att man kan få ont där när man springer, spelar fotboll osv. Hörde även att det gick att "träna bort".
Jag trodde det var trycket från pjäxan som orsakade smärtan. Hur kan då en joggare få ont där när skorna slutar innan smalbenet!? OCH det är inte en muskel man kan träna upp om jag fattat rätt, när jag känner på smalbenet känns det mest som hud, hinna och ben. Hur i helsike tränar man upp en hinna? Muskler vet jag hur man tränar men där sitter ju ingen muskel eller är det bara mig det är fel på?

Jaja, jag kommer ialafall testa vattenmetoden.
Skulle man först stå i kallt vatten 4 min och sedan varmt vatten 4 min?
Blev då ännu mer fundersam då Lahti sa att han "stog" i 8 min. Antar att du hade en balja som räckte ända upp till smalbenen eller man kanske ska duscha benen?

Blääää, jag fattar nada. Förklara, jag har iallafall jävligt ont mellan huden och benet på smalbenet. (Och intefan har jag nån muskel där heller sad...)

(Höjde upp sulorna igår, + tuggade värktabletter innan jag drog till backen. Funkade urmärkt!)

Den där BigAir.. Citera
superunknown
2360 inlägg
superunknown 2360 inlägg 11 år sedan

onda benhinnor försvinner med åren

BigAir
2623 inlägg
BigAir 2623 inlägg 11 år sedan

Och en sak till, hur kan man få ont i benhinnorna om man landar med bakåtvikt?
När jag landar med bakåtvikt tar ju inte smalbenet någon smäll alls, utan då hamnar trycket mot vaden där bak!? Fast det är kanske det som är benhinnan? Baksidan av benet? Isåfall har jag alldrig haft ont där!

Den där BigAir.. Citera
Bo87
606 inlägg
Bo87 606 inlägg 11 år sedan

köp salomon SPK. det är den bästa hoppjäxan som finns.
http://www.putnamsports.com/shop/images/SPk.jpg
http://www.skipass.com/photos/articles/2559/3160.jpg

maddemaddefakk Citera
Henck
540 inlägg
Henck 540 inlägg 11 år sedan

BigAir skrev:

Och en sak till, hur kan man få ont i benhinnorna om man landar med bakåtvikt?
När jag landar med bakåtvikt tar ju inte smalbenet någon smäll alls, utan då hamnar trycket mot vaden där bak!? Fast det är kanske det som är benhinnan? Baksidan av benet? Isåfall har jag alldrig haft ont där!

läste nån stans att man typ töjjer ut benhinnan när man landar med bakåtvikt, men om någon kan konstatera dett vore bra, sen undrara jag med det där med vatten grejjen!

OlaMelin
875 inlägg
OlaMelin 875 inlägg 11 år sedan

Benhinneinflammtation brukar uppstå vid upprepad och långvarig belastning och kommer ofta när idrottare ökar träningsmängden eller byter skor/underlag. Att löpa på hårda underlag (asfalt) är också en anledning till att det uppstår. Att ha rätt löpteknik och sulor är också förebyggande faktorer.

För att bli av med besvären så är det vila som gäller. 2-3 veckor och under tiden jobba med sk. cirkulationsövningar i stil med:
http://www.doktorn.com/images/info/idrott/vickande_tar803.gif
http://www.doktorn.com/images/info/idrott/fottöj.gif
http://www.doktorn.com/images/info/idrott/boj_838.gif

/o

ptrl
533 inlägg
ptrl 533 inlägg 11 år sedan

Använd gärna ett gummiband till övning som är överst av de 3^, det tar mycket mer på musklerna runt benhinnorna. Kör inte alltid foten rakt upp mot dig utan variera genom att stöta ut den mot sidorna också.

Orudus Gel hjälper om ingen skrivit det. Hur det används står på förpackningen, finns på apoteket.

Skaffa formgjutna sulor till dojorna hos exempelvis löplappet. Går på någon tusning, men det är de värt. Hjälper dig att få rätt belastning under foten, är inte riktigt säker på vad den gör exakt men det hjälper.

Jag brukar även ta ut original sulorna i pjucksen och köra utan, sedan sätta tillbaka dem efter någon veckas åkning. Så varannan vecka utan varannan vecka med, vet inte hur det ska hjälpa riktigt, men det gör det iaf! värt att testa.

Verkar som att många har problem med benhinnorna här på Freeride, varför inte sätta ihop en liten guide om vad som hjälper mot det? Så slipper vi alla trådar i forumet om det.

johanbjoerk
270 inlägg
johanbjoerk 270 inlägg 11 år sedan

TStyle skrev:

Jag tror nästan enbart på träning och att anpassa kroppen lagom snabbt för pjäxor.
Slänger man på sig pjäxorna dag1 och börjar köra 8tim. om dagen rakt upp och ned, ja då kommer problemen som en avlöning.
Skall man springa maraton så början man kanske inte heller med att springa 2mil om dagen, eller?

Sunt förnuft räcker oerhört långt...

hur vet du att har inte har tränat sig länge före. Du skriver ju att han åker 8 timmar i sträck första dagen och det är kanske inte så det har gått till. sunt förnuft räcker oerhört länge...

blades används bara för att skydda pjäxorna Citera
hellbergarn
943 inlägg
hellbergarn 943 inlägg 11 år sedan

http://www.doktorn.com/

Där kan du klicka dig fram till massor av tips och läsa mer om det Ola nämnde.

http://stefanhellberg.com Citera
KB
59 inlägg
KB 59 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad MagnumPI (11 år sedan)

Tips!

Jag har inte läst alla inlägg så om jag upprepar ngn så är det så, lev med det!

1. Formgjutna Sulor är A och O, det borde alla ha, även om man inte har problem.

2. En övning jag lärde mig av en polare som är friidrottare och har haft problem med benhinnorna är att...:

Leta upp en lite sluttande backe, inte för platt, gärna asfalt så du får bra grepp.
Gå upp och ner (OBS! ryggen uppåt annars blir det banan, framåt ner och sen backa upp) balanserandes på hälarna, dvs dra upp tårna mot ditt smalben. Försök även stå still på samma ställe, gör det för ont, rör på dig men fortsätt att "stå på hälarna".
Kör det i olika intervaller där du maxar ut dig så mkt du pallar, blir bättre efter ett tag.

Kanske inte hjälper nu om du redan har ont men att jobba på till nästa säsong så du slipper det helt då.

welle
771 inlägg
welle 771 inlägg 11 år sedan

Spänn Pjäxorna

holla Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook