Åt helvete med Sälen!!

tele_mark
20 inlägg
tele_mark 20 inlägg 15 år sedan

Sitter här nu nyss hemkommen från en riktig skit vecka i sälen.(julveckan)
Första misstaget jag gjorde var att köpa liftkort i Lindvallen.. dom sa att dom hade 25 backar öppna. Visst hade dom det var av 22 var kortare är 100 meter och gröna backar=barnbackar...(1200:- för veckokort rakt sjön)
Åkte sen till Hundfjället för att åka där...
Men hela sälen är ju så äckligt barnvänligt så i varenda backe ligger det folk som försöker ta sig ner... plogande tyskar och ungar i hela backen och av nån viss anledning ska dom alltid stå på alla krön i led. Sånt förstör hela åkningen!!!!+ hasande snowboardåkare som gillar att hasa ner all snö från alla branta backar.
lägg till detta till 2 plusgrader och snålblåst så har du en "toppen" vecka i sälen

Svar

skibum2004
192 inlägg
skibum2004 192 inlägg 15 år sedan

men åk till tänndalen eller nått istället...

mouNTain
45 inlägg
mouNTain 45 inlägg 15 år sedan

Åker man till Sälen får man skylla sig själv...

♪ ♠ ♥ ▒ ® Citera
Carl-Marcus_Wahlstrom
1 inlägg
Carl-Marcus_Wahlstrom 1 inlägg 15 år sedan

Emil..?

Ja åker man till Sälen så kan man inte ha några krav...

Vilande i blöta Växjö Citera
Retard
124 inlägg
Retard 124 inlägg 15 år sedan

Åk till brudare-backen i gbg så blir det lika bra åkning fast mkt billigare och med bättre after-ski.

FredrikB
1516 inlägg
FredrikB 1516 inlägg 15 år sedan

Mmmm... tråkigt. Jävla skit vinter det är.

HenningO
249 inlägg
HenningO 249 inlägg 15 år sedan

Chilla, vintern har ju bara börjat!! Många minus att vänta big_smile

Zimeth
38 inlägg
Zimeth 38 inlägg 15 år sedan

Hmm..
Jag har spenderat den gågna veckan i Sälen ja me.
Isigt, få backar o massa folk som trängdes.
Dock god mat på julbordet=p

Men man kan inte kräva så mycket av Sälen i December. Det är bara ett lotteri.
Förra julen ska ha varit kalas där.. Mycket snö och minus medan året före var värre än i år.

//

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 15 år sedan

Nej, man kan inte kräva någonting alls av de svenska fjällen runt jul och nyår. Vad hade du för förväntningar? Ett tips är att göra GROV research innan man slänger pengar på något. Kolla vilka backar som är öppna, snöförhållanden från en oberoende källa osv... Med lite sunt förnuft kan man ju gissa sig till hur det är i Sälen just nu...

Your localhost. Citera
Telis71
51 inlägg
Telis71 51 inlägg 15 år sedan

Varför åker man till Sälen?
Jo...för att åka vasaloppet

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 15 år sedan

Åk till Vemdalen. Vemdalsskalet Björnrike och Klövsjö på samma liftkort. Dessutom är Härjedalen mycket snösäkrare än Sälen. Bor du i Mälardalen tar det inte många minuter extra att åka dit. Direktbuss från stockholm ,Uppsala och Gävle

www.alpinbutik.com Citera
FredrikB
1516 inlägg

Minuter? Det tar väl typ 2h extra dit från sälen...

Fritzan
194 inlägg
Fritzan 194 inlägg 15 år sedan

Jag var i Hemsedal den gångna veckan. FIck puder mitt i veckan så det var fint+ bättre fallhöjd än Sälen plus de flesta ställena i Sverige + bara 55 mil från Götet.

Pumpa mycket puder så att det sjuder! Citera
JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 15 år sedan

Haha.
Ja, sälen är nog en riktig turist-fälla...

Fager
16 inlägg
Fager 16 inlägg 15 år sedan

åt helvete med sälen helt enkelt!

__Ride on Ride on__ Citera
JL-N
71 inlägg
JL-N 71 inlägg 15 år sedan

Jag va i fjällen (Nalovardo) nyss kanon var det även om jag inte var på nått sånt där eftertracktat ställe.. Det var kanon dom hade pistat dan för och på kvällen hade det kommit 15cm nysnö ca 5-10minus härligt..

Black_baver
38 inlägg
Black_baver 38 inlägg 15 år sedan

man åker ju inte till sälen om man vet att det är ont med snö!!! och vet man inte det borde man ju ha koolat det innan!!! sälen är riktigt kul om man är där när alla galna danskar och feta skåningar är där! (v 7) hehehe va där förra året då! och ska dit i år igen samma tid! och vi som var där hade då riktigt riktigt kul! Har man bra sällskap sol och 2 - 4 minus grader knapppt nån vind då är det riktigt bra!

Black_baver
38 inlägg
Black_baver 38 inlägg 15 år sedan

nån som håller mä???

nikbrom
49 inlägg
nikbrom 49 inlägg 15 år sedan

freerider hur mycket bättre är tänndalen?

niklas Citera
Lars_Ilis
449 inlägg
Lars_Ilis 449 inlägg 15 år sedan

men åk någon annanstans, vem har sagt att sälen är bra liksom?

Patrikken
110 inlägg
Patrikken 110 inlägg 15 år sedan

men om man tajmar in sin resa så kanske man ska göra det efter snötillgång? om man sen är dum i huvudet nog att åka till lindvallen får man fan skylla sig själv!

chipp. Citera
ChristofferB
163 inlägg
ChristofferB 163 inlägg 15 år sedan

Håller med båda lägren. Sälen är bara en fest för lönnfeta 35 åringar med lite livslust. Skidåkningen suger pung (möjligtvis lite skog om man har tur).

Men med tanke på att jag (trots snöbrist) fick hoppa lite från stenhögar o känna lite ankeldjupsnö i idre (största runket)runt nyår känns det som om även sälen kan bjussa på någon glimt av glädje.

Men vad förväntar man sig av sådanna ställen. Det är bara att jämföra priser. Lika bra att dra till alperna för samma peng.

C.

Theoldskipper
61 inlägg
Theoldskipper 61 inlägg 15 år sedan

Åk inte till Sälen när det magnifika Trysil ligger 6 mil bort. Kronan är inte så svag längre, det är inte så dyrt numera.

Forslund
138 inlägg
Forslund 138 inlägg 15 år sedan

Hahah.. Det är ju som att åka till grekland i oktober!!!

Jag tycker sälen är bra, men jag brukar åka från v. 8 och framåt.. Har stuga där!

matshogberg
32 inlägg
matshogberg 32 inlägg 15 år sedan

Ja vafan ska man säga.....

Alla vet väl att Seeelen inte är nåt Friåkningsparadis i den bemärkelsen som de flesta lågligg här på sajten tolkar "Freeride"...letar man efter meterdjup VirginSnow så kanske man skulle fundera på andra ställen.....
Vad fan är då "Freeride", som det så populärt heter ???

Jo, fanimej FORTFARANDE vad det alltid har varit, åkning som inte är portbunden...därav namnet liksom.....Freeride är INTE enbart = Big Mountain Riding......Vete fan om nörden med ursprungsgnället åkte med farsans brorsas morsa eller va fan som gjorde att han inte valde nåt annat ställe....jag menar vafan...för det första så rekar man lite på stället innan man drar....Som sagt Lindvallen = Barnfamiljernas ULTIMATA paradis....varför dra dit om man vill ha bästa möjliga åkning i området.....det finns helschyssta löpor på baksidan på Granfjället, med helt ok skogsåkning...inte så långa men orörda...dock får man antingen knalla eller lifta med skoter.....eller som nån anna sa...dra upp till Trysil, området är större och där kan man hitta lite schysst offpist om man har tur........sen så är det fanimej som så att det suger råballe om vädret är taskigt, och det fan var man än befinner sig....var glad att du satt i Squaw Valley med samma Väderförutsättningar........nä, kom igen och visa lite skidåkarglädje....skitsamma om det är PowPow, Slash eller -18 och storm.....det går fan att åka hur det än är....så länge det är snö vill säga.....

Personligen har jag både jobbat i Sälen och varit där säkert 25 gånger och det finns vettig åkning...beleive me...notera även att det finns mer i Seelen än Tandådalen o Lindvallen....jag brukar crasha på golvet på ett slakterikontor utanför Lima....men jag åker fanimej helst till Stöten eller Trysil och åker om man e i Selen

Nä, inse fakta nördar o lågligg......skippa det jävla Sverre & Kaj-wannabee tugget och börja förihelvete att åka skidor......

Surf´s up

Kingofthahill Citera
FredrikB
1516 inlägg

Precis...!

Tim
40 inlägg
Tim 40 inlägg 15 år sedan

Har ni hört historien när Kaj satt och provade klätterskor på trappan utanför Chambre nöf?
-todally rad

Vem är Sverre? Tänk om det är samma kille som Zvarre? Ni vet han som var med och startade Börft records? Ni vet skivbolaget som ordnade technofester i början av 90talet med grupper som Alvars orkester och Frak? Och tänk, det lever ännu! kolla:

http://w1.455.telia.com/~u45502141/

Snyggaste loggan också.

Vem åker till sälen?

FredrikB
1516 inlägg

Hahaha. Vilken sketen sida. Verkligen old lixom.

Det går att åka skidor i Sälen.

Tim
40 inlägg

Vådå sketen? Ska du ha stryk? Jävla skitunge.
Det handlar om respekt. Då åker man inte till sälen, om man inte bor i Huddinge såklart.

FredrikB
1516 inlägg

Haha, jag har inte åkt till sälen. Senast jag var i sälen va när jag va typ 4 år och började min skidkarriär.

Den där sidan. Jag tycker bara att den är lite gammal och inte så ny direkt.

Tim
40 inlägg

Nä, den är ju inte direkt det senaste typ.

FredrikB
1516 inlägg

Hehe, näe. Men det är lite coolt med en sån gammal sida faktiskt. Svart bakgrund och grön text. big_smile

Prochoice
1 inlägg
Prochoice 1 inlägg 15 år sedan

Nä nu jävlar i min själ skall det skipas rättvisa......Vad är det för jaävla Stockholmspretton som skickar in jönsiga mail till detta forum......ger mig fan på att merparten av alla ni "Freeriders" åker typ 1-2 veckor om året......max...medan ni å andra sidan sääääkert har merparten av alla skidfilmer man kan uppbringa...åtminstone om man kan döma av tugget på denna sida........alla ni som gnäller på Sälen, Trysil, Åre osv osv....vad fan duger....??? Nedlåter ni er inte att åka på ställen som inte heter Valdez, Cham, eller svåråtkommliga berg i de mest vilda delarna av Kanada ????....jag tror inte det.....sannolikt är att ni pryder er "skidbestigningssäck" med diverse kabinhakar, lavinsonder, istegsbindningar o dyl när ni ska på afterskin i Kläppen........nä, håll er till Huddingebacken så slipper vi er här på sajten..

FredrikB
1516 inlägg

Vart ligger Huddingebacken?

Krischan
14 inlägg
Krischan 14 inlägg 15 år sedan

Jag var i Lindvallen en dag veckan innan dig.. de påstod att de hade något liknande öppet med backar då, men blev faktiskt riktigt besviken, tror jag räknade till att det var 3 backar som man kunde åka i. Synd att det var blå-is bara. Så nej just då var det ingen höjdare alls.

Fippe
173 inlägg
Fippe 173 inlägg 15 år sedan

Nån nämnde nått om dålig vinter, är det inte tvärtom att det är bra i dem "riktgiga" fjällen? dvs Åre och norr ut.

Jag vet att det är dåligt i Åre nu, men det räknas ändå som riktiga fjällen.......

eller finns det svenskt kaffe på hotellet Citera
Forslund
138 inlägg
Forslund 138 inlägg 15 år sedan

"Riktiga" fjällen? Hur definierar du det?

Fippe
173 inlägg
Fippe 173 inlägg 15 år sedan

"riktiga"

eller finns det svenskt kaffe på hotellet Citera
Goodlife
11 inlägg
Goodlife 11 inlägg 15 år sedan

Prochoice !
WORD

Henrik_koivisto
456 inlägg
Henrik_koivisto 456 inlägg 15 år sedan

Kiruna väder idag
+3 grader och regn

Golddigger girlz for life! Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 15 år sedan

...speciellt offpistområdet bortanför väggen i Hundfjället. Där kommer det att vara riktigt eländigt hela vecka 9. Håll er borta!

;-) / MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook