Säsonga utan att festa

lyddepydde
13 inlägg
lyddepydde 13 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad lyddepydde (3 mån sedan)

Hejhej, jag skriver detta med risk för att låta om livets tråkigaste människa men men. Jag har nyss avslutat ett år på LTH och insett att jag oftast har astråkigt (eller mår dåligt) i väldigt fest-intensiva umgängen/miljöer, och min fråga är väl var det finns ställen att säsonga på som inte är så röjiga som jag hört att det ofta är? Och kanske om det fanns nån som tänkt samma sak?

Är alltså inte nykterist men håller mig gärna undan utgång 4 ggr/vecka + afterski. Istället är jag ute och åker maximalt, läser, bakar eller håller på med film.

Svar

Shellstrom
34 inlägg
Shellstrom 34 inlägg 3 mån sedan

Utan att vara allt för insatt så är jag näst intill helt övertygad om att det handlar mer om att hitta rätt resesällskap än rätt ort.
Sen är det självklart lättare att hitta folk i liknande sits som dig i t.ex. Revelstoke/Kicking Horse som inte har mycket till nattliv än om du skulle välja t.ex. St Anton.

Magngan
230 inlägg
Magngan 230 inlägg 3 mån sedan

Här i Serre Chevalier är det inte jättemycket röj, på gränsen till tråkigt wink .
Men fantastisk skidåkning...

//
M

MissZ
5 inlägg
MissZ 5 inlägg 3 mån sedan

Här festas det inte heller men lite after ski ibland när solen skiner funkar för att sammanfatta dagens åkning. Ska plugga lite är tanken så skidåkning, studier och avbrott/återhämtning i livet är min plan.

Ska säsonga i Val Thorens.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 3 mån sedan

Sikta helt enkelt på en ort som är känd för sin skidåkning, snarare än som festplats för skandinaver. Siktar du på en stor ort lär du kunna få vilket som beroende på vilka du hänger med.

Aron-Erici
4 inlägg
Aron-Erici 4 inlägg 3 mån sedan

Är i samma sits, vill bara åka till max och göra annat än att vara bakis varannan dag... Personligen har jag kollat på Revelstoke där det verkar vara mer fokus på puder och mindre på dunderkrök

lyddepydde
13 inlägg
lyddepydde 13 inlägg 3 mån sedan

Aron-Erici skrev:

Är i samma sits, vill bara åka till max och göra annat än att vara bakis varannan dag... Personligen har jag kollat på Revelstoke där det verkar vara mer fokus på puder och mindre på dunderkrök

Funderar på Kanada jag också, får se om det blir en kort säsong utan jobb eller en lång med. smile

klassy
372 inlägg
klassy 372 inlägg 3 mån sedan

lyddepydde skrev:

Aron-Erici skrev:

Funderar på Kanada jag också, får se om det blir en kort säsong utan jobb eller en lång med. smile

Var i Kanada förrförra säsongen och det var magiskt.
Själv tycker jag Disentis ser riktigt fint ut för mycket skidåkning och turande, med inte så mycket fest.

KaitsuH
Online 444 inlägg
KaitsuH 444 inlägg 3 mån sedan

Iran eller Lyngen i Norge?

KaitsuH Citera
a-zon
30 inlägg
a-zon 30 inlägg 3 mån sedan

Åk till Utah.

Vattendroppe
2915 inlägg
Vattendroppe 2915 inlägg 3 mån sedan

a-zon skrev:

Åk till Utah.

xD

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Heddious
Online 1755 inlägg
Heddious 1755 inlägg 3 mån sedan

Shellstrom skrev:

Utan att vara allt för insatt så är jag näst intill helt övertygad om att det handlar mer om att hitta rätt resesällskap än rätt ort.

Instämmer till fullo. Jag bor i Val Thorens (som på goda grunder är ökänt för att vara ett krökhål) och jag tror jag snittade ungefär en ordentlig utekväll per månad i vintras, om ens det. Räknar jag med "en öl efter jobbet" och sen gå hem och lägga sig blir det några fler, men antalet gånger jag var riktigt berusad var inte många.

Det jag har gjort för att skaffa mig själv en trivsam situation är i första hand att vara extremt petig med vem jag bor med (nattklubbspersonal, bartenders etc är kanske inte idealiskt för en så som jag), och att jag lägger mer pengar på boendet - att bo två kostar mer, men det är lättare att ha lägenheten som "festfri zon" om det är två pers som ska komma överrens än om det är 4-6 personer.

Sen är det såklart lite av en utmaning att hitta likasinnade, om man nu är så baklänges som jag och bor på en partyort, men det går. Uppsök de barer dit faktiska locals går och tar ett glas (inte fem), lär känna skidlärare (bästa åksällskapet när de inte jobbar) och säsongare som har flera år på nacken (flerårssäsongare tenderar att antingen nästan bara festa eller nästan bara åka - det är kategori två du vill lära känna).

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Anzom
558 inlägg
Anzom 558 inlägg 3 mån sedan

Orten är oerhört viktig. Undvik Val Thorens. Har själv varit där och insett att majoriteten önskar fest framför skidåkning. Oavsett inställning innan. Skidorten formar en, så varför välja ett ställe där det är fler partyfolk? Som någon sa innan- folket man hänger med är viktigt, men läs på om orten det gör mycket med.

Den som väntar på något gott.... Citera
lyddepydde
13 inlägg
lyddepydde 13 inlägg 3 mån sedan

Heddious skrev:

Shellstrom skrev:

Instämmer till fullo. Jag bor i Val Thorens (som på goda grunder är ökänt för att vara ett krökhål) och jag tror jag snittade ungefär en ordentlig utekväll per månad i vintras, om ens det. Räknar jag med "en öl efter jobbet" och sen gå hem och lägga sig blir det några fler, men antalet gånger jag var riktigt berusad var inte många.

Det jag har gjort för att skaffa mig själv en trivsam situation är i första hand att vara extremt petig med vem jag bor med (nattklubbspersonal, bartenders etc är kanske inte idealiskt för en så som jag), och att jag lägger mer pengar på boendet - att bo två kostar mer, men det är lättare att ha lägenheten som "festfri zon" om det är två pers som ska komma överrens än om det är 4-6 personer.

Sen är det såklart lite av en utmaning att hitta likasinnade, om man nu är så baklänges som jag och bor på en partyort, men det går. Uppsök de barer dit faktiska locals går och tar ett glas (inte fem), lär känna skidlärare (bästa åksällskapet när de inte jobbar) och säsongare som har flera år på nacken (flerårssäsongare tenderar att antingen nästan bara festa eller nästan bara åka - det är kategori två du vill lära känna).

ah tack så mycket för svar! har du bott på nån ort som inte är så party också?

Vattendroppe
2915 inlägg
Vattendroppe 2915 inlägg 3 mån sedan

lyddepydde skrev:

Falkenberg xP

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
pd
101 inlägg
pd 101 inlägg 3 mån sedan

Vattendroppe skrev:

lyddepydde skrev:

Falkenberg xP

Falkenberg, och vilken annan hålla som helst mellan Båstad och Strömstad för den delen, kan intygas påminner ganska mycket om your average alpby. High life under säsongen, stendött däremellan.

Jonnszter
11 inlägg
Jonnszter 11 inlägg 3 mån sedan

Hej! Förstår precis vad du menar. Känns förbannat tråkigt att vara bakfull hela tiden. Jag har planerat att göra en säsong i whistler nu till vintern, och jag ser hela resan som en äventyrsresa snarare än en "festresa". Jag vill lära känna folk från hela världen, åka snowboard med magiska vyer, jobba, utforska och fotografera. Har inget emot att whistler har väldigt bra nattliv, men det innebär inte att jag kommer dra ut flera gånger i veckan för det.

Ingmann
17 inlägg
Ingmann 17 inlägg 3 mån sedan

Skulle vilka slå ett slag för Chamonix om du gillar att tura!
Riktig by med sköna locals och många flerårs-säsongare.
Men som nästan alla säger, det gäller att hitta rätt åkkompisar. Satsa på att bo med folk som inte gör sin första säsong i Chamonix för då finns det stor chans att dom kan visa dig runt på många fina åk.
Lycka till!

la_grave
1775 inlägg
la_grave 1775 inlägg 2 mån sedan

Magngan skrev:

Här i Serre Chevalier är det fantastisk skidåkning...

//
M

Nej.

eelin
3 inlägg
eelin 3 inlägg 2 mån sedan

Hej! Vad skönt att det finns fler som tänker som jag! Jag vill också säsonga men är lite orolig för att hamna i en lägenhet där det är party 24/7. Har funderat på Chamonix eller någon ort i Österrike.

Pihlgreeen
4 inlägg
Pihlgreeen 4 inlägg 2 mån sedan

Hej!
Det är oftast dom lite mindre ställena som inte har så mycket festande. Klart att man kan gå ut och dricka öl någon gång om man känner för det men inte så mycket mer.
Jag har själv erfarenhet av säsonger i Chamonix och Val thorens och är riktigt trött på det (speciellt ValT). Men vad jag har hört är det inte lika mycket festande i Japan jämfört med Europa, inte där själv då säsongen är kortare och självklart lite krångligare och dyrare. Men jag skulle nog säga att du ska kolla lite mer på det smile

johngustafsson
87 inlägg
johngustafsson 87 inlägg 2 mån sedan

Jag hade siktat på Iran, Pakistan, Gulmarg, Las Lenas, Sochi eller Kamtjatka för att slippa fest. Tror att Valdez AK eller någon fiskeby på Lofoten kan vara rätt lugnt också. Dock har alla dessa platser någorlunda bra berg och en del snö att tala om.

enriico
18 inlägg
enriico 18 inlägg 2 mån sedan

johngustafsson skrev:

Jag hade siktat på Iran, Pakistan, Gulmarg, Las Lenas, Sochi eller Kamtjatka för att slippa fest. Tror att Valdez AK eller någon fiskeby på Lofoten kan vara rätt lugnt också. Dock har alla dessa platser någorlunda bra berg och en del snö att tala om.

Sochi, du måste skoja!
Där vaskas det ju värre än på Stureplan.

D-u-m-b-o
84 inlägg
D-u-m-b-o 84 inlägg 1 månad sedan

Japan är ett bra alternativ lång säsong och billigt jämfört med många ställen i världen
men framför allt puder nästan varje dag och relativt tomt med många berg att välja mellan
flyg ligger väl på ca 5000-6000 t/r så lite dyrare än att flyga ner till alperna men liftkort och mat är billigt
samt boende är betydligt billigare än cham,vaT,st anton osv

jojo Citera
Johansvenssson
10 inlägg
Johansvenssson 10 inlägg 1 månad sedan

Hej! Tänkte också dra ner och säsonga i vinter. Försöker jag med hitta trevligt folk som vill åka så mycket skidor som möjligt och hålla festandet på en lite lagom nivå. Tänker mig kanske en lite kortare säsong från jan - mars men får se vad som händer helt enkelt. skulle också kunna bli hel säsong. Känner du eller någon annan här liknande på så kan vi ju alltid höras och se om vi är inne på samma bana! Bara att höra av sig på 0705224493 eller pm smile)

LouiseNilsson92
4 inlägg
LouiseNilsson92 4 inlägg 1 vecka sedan

Hej!

Jag rekommenderar varmt Chamonix! Här behöver du inte festa för att säsonga. Det finns såklart alla möjliga säsongare där: de som super huvet av sig, de som fokuserar på skidåkningen, de som prioriterar fest före skidåkning osv haha
Jag var en av dem som prioriterade skidåkningen och festade kanske 3-4ggr under hela min säsong i Chamonix. Ska tilläggas att det då var min andra säsong i Chamonix.
Och jag Älskar Chamonix just pga detta. Du kan välja det på din nivå och hittar kompisar som passar just dig smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook