Köpråd topptur/one quiver- 100-110mm, Full Rocker, sub 1900g, 187 cm+

eriC1
Online 297 inlägg
eriC1 297 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad eriC1 (5 mån sedan)

Har efter vinterns åkning insett att det är ett helvete att släpa 2 skidor, samt välja vilken jag ska åka på. Jag har ett par bredare Dynafit Chugach, 108mm med radical2, samt ett par lätta BD Helio 95mm.

Helion är grymt bra uppför, i hårdare fören samt nysmält tunt slask. I alla andra fören använde jag mina Chugach. Körde en topptursvecka i Senja nu i maj, och "tyvärr" åkte jag bara på Chugachen då Helion inte funkade med min åkstil, 17 plusgrader och tidernas slask.

Jag har kommit på att jag hellre släpar några hundra gram extra, och får bomba på hur jag vill i alla fören. Jag har älskat alla fullrocker lagg jag haft senaste åren (Rossignol Sickle, 4frnt Hoji, Dynafit Chugach) och jag tänkte nu till nästa vinter sälja av mina nuvarande skidor (tyvärr) och ersätta dem med ett nytt par som är lite lättare och mer allround än Chugachen. Jag trodde att mina Helio skulle användas mer, men ska sanningen fram så går jag sällan mer än 1000 hm och då funkar saker över 2 kg per fot ypperligt. Gillar hur Chugachen känns, men har för mig att vågen visade 2100 gram (+600 gram för radikal2) när jag vägde dem. Provade årets Chugach (Beast 108, 1850 gram), men det var en helt annan känsla tyckte jag. Inte alls lika "ninja" som Chugachen.

Jag har skannat utbudet, och kommit fram till 2 par skidor:
-4frnt Raven 190 cm (1.9 kg)
-Moment Meridian Tour (1,8 kg) 187cm

Vad har jag missat för skidor som uppfyller mina kriterier? Moment skidan ser sjukt najs ut, dock känns den lite kort då den verkar ha rätt mkt twintip, något som jag iofs gärna har då jag gillar att leka lite och åka lite switch, även när man är på tur. Någon som kört på vanliga Meridian och kan yttra sig hur längden känns? Raven känns ju helt rätt på de flesta plan, förutom att det är ganska smala rakt igenom och detta påverkar ju flytet vid mkt puder.
//Eric

Svar

ByB3rg
143 inlägg
ByB3rg 143 inlägg 5 mån sedan

Moments Fly serier blir lite snällare i rocker profilen (mindre) å lite styvare. Tills nästa år. Vilket gör att den inte känns så kort. Som dom skriver.

Adrenalpin Movement Citera
psortti
43 inlägg
psortti 43 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad psortti (5 mån sedan)

Jag kör Scott Scrapper 115 (1800g) både uppför och nedför. Funkar kanonbra! Det är en riktigt styv skida(!) som även funkar bra i hård pist, samtidigt som den är smidig och flyter bra i offpisten. Stabil och trygg skida. Vinnare i Åka Skidors skidtest 2017 i ”big mountain” kategorin. Kan varmt rekommendera denna:)

https://www.scott-sports.com/us/en/prod … 2069992189

2019 års modell har förbättrats ytterligare med bättre fästen för stighudar.

psortti
43 inlägg
psortti 43 inlägg 5 mån sedan

...189 cm

stojje
84 inlägg
stojje 84 inlägg 5 mån sedan

Völkl 100eight eller v-werks katana / bmt är riktigt kompetenta och kapabla skidor även om jag personligen inte kommer riktigt överens med fullrockern på dem. Blizzars Zero 108 är ett lätt och stadigt alternativ men jag har siktat in mig mest på Skott scrapper 115 eller Salomon mtn bc inför nästa säsong.

Sir Stojje Citera
mathias_olovsson
62 inlägg
mathias_olovsson 62 inlägg 5 mån sedan

Völkl BMT 109

torax
150 inlägg
torax 150 inlägg 5 mån sedan

EVI skis i Oppdal kanske har nåt för dig? De väger under 2kg men kan kompletteras med nockers om man vill ha mer vikt nerför. Silver, Coal, Iron, Asphalt heter modellerna. Har inte testat dem själv. Polaren är mycket nöjd med sin Asphalt. Jag har en äldre EVI som är lik Raven men mer rocker.

nyckfull
26 inlägg
nyckfull 26 inlägg 5 mån sedan

Utan att hå åkt på dem låter Völkl BMT 109, vad jag läst mig till, som din skida. Blir lite svårt när det måste vara fullrocker, verkar som de flesta märken förutom just Völkl taggat ner på dem.

Annars kör jag på ett par G3 SENDr 112 som jag tycker är sjukt bra, hade dem på demo under skidtestardagarna i Åre förra vinter, lär finnas även i år.

Maxen99
108 inlägg
Maxen99 108 inlägg 5 mån sedan

Bmt 109 som alla andra skriver, åkte på mina säkert 50% av alla dagar den här säsongen både för liftåka och tur, stadiga men sjukt lätthanterliga.

eriC1
Online 297 inlägg
eriC1 297 inlägg 5 mån sedan

Maxen99 :

Bmt 109 som alla andra skriver, åkte på mina säkert 50% av alla dagar den här säsongen både för liftåka och tur, stadiga men sjukt lätthanterliga.

Tack för tips. Har inte tänkt mkt på Völkl då dem ser så tråkiga ut, samt att många modeller verkar vara rejält bakmonterade i sin design. Jag är ute efter skidor som är gjorda för att åka mer centrerat och är väldigt "nimble" i brist på svenskt ord. Völkls skidor typ BMT och mantra osv verkar inte riktigt stämma in på det efter tester jag läst. De senaste 10 åren har jag nog aldrig åkt på skidor som varit monterade mer än 7-8 cm bakom center.

Drömmen hade varit Moment Meridian tour om den fanns i lite längre längd. Då får jag mer centrerat stance, twintip, låg vikt och en rocker-shape som bara känns "ahh". Titta bara! :
http://blistergearreview.com/gear-revie … meridian/4

Shellstrom
42 inlägg
Shellstrom 42 inlägg 5 mån sedan

Kan Black Crows Corvus Freebird vara ett alternativ kanske? Inte provat skidan själv men tror den stämmer in någorlunda på dina önskemål

LawndartGustav
1076 inlägg
LawndartGustav 1076 inlägg 5 mån sedan

Sistnämnda kan vara bra tror jag om vikten är rätt

Åk mer jobba mindre! Citera
eriC1
Online 297 inlägg

Shellstrom :

Kan Black Crows Corvus Freebird vara ett alternativ kanske? Inte provat skidan själv men tror den stämmer in någorlunda på dina önskemål

Kollat på den, tills jag såg tidernas största spann under foten....samt att den är för kort.

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 5 mån sedan

Jag tycker du ska kolla ni icelantic nomad 105 lite! Grym skida som funkar till det mesta! Lättare än vanliga nomad 105 men fortfarande en skida man kan charga på,riktigt poppig och lekfull skulle lätt funka som en one quiver skida! Pluss att den blir skukt snygg nästa år 😉

jonsdrn
19 inlägg

Jag tycker du ska kolla ni icelantic nomad 105 lite! Grym skida som funkar till det mesta! Lättare än vanliga nomad 105 men fortfarande en skida man kan charga på,riktigt poppig och lekfull skulle lätt funka som en one quiver skida! Pluss att den blir skukt snygg nästa år 😉

Kalle_Luzern
323 inlägg
Kalle_Luzern 323 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Kalle_Luzern (5 mån sedan)

Blizzard Rustler 11? Visserligen med spann, och lite över 110 mm, men de flesta tester tycker ju att de beter sig som fullrocker. Har aldrig provat fullrocker så kan inte säga själv, men är grymt nöjd med skidorna! Jag har 188, du kanske får överväga 192 cm då de inte är så långa som listat (gäller väl nästan alla skidor iofs) och känns kortare tack vare rocker och shape.

Edit: 11, inte 12... wink

eriC1
Online 297 inlägg
eriC1 297 inlägg 5 mån sedan

jonsdrn :

Intressant men inte riktigt vad jag är ute efter efter vidare läsning, i 191 är den 110 mm, och väger typ 2 kg, samt att den har spann och gubbig monteringspunkt (-9 cm?!)

Samma med Blizzard, över 2 kg, spann, och för bred för mina ändamål.
Nu när man inte längre säsongar så blir puderdagarna lätträknade. Större delen av min åkning sker på vårkanten med turande i Norge och Sverige. Så det är mestadels skare och slush deluxe. Kanske lite puder i Åre och liknande i feb/mars, men då funkar alltid något runt 105 mm midja.

miol11
105 inlägg
miol11 105 inlägg 5 mån sedan

Icelantic 105 gubbig hmm
Men då bör Movement FLY 105 passa "....min grabb kör på dom och han kör allt ”Hela Berget” ink park/rail.

https://www.facebook.com/laurent.demartin/

https://www.movementskis.com/index.php/ … fly-family

eriC1
Online 297 inlägg

miol11 :

Icelantic 105 gubbig hmm
Men då bör Movement FLY 105 passa "....min grabb kör på dom och han kör allt ”Hela Berget” ink park/rail.

https://www.facebook.com/laurent.demartin/

https://www.movementskis.com/index.php/ … fly-family

Kollat, men dem blir för korta, speciellt iom att den verkar ha en del twintip, så nja, samt det där jävla spannet wink .
Icelanticskidan är säkert väldigt lekfull och modern geometri, men att monteringspunkten ,hamnar så långt bak passar inte mig helt enkelt. Har haft som roligast på fullrocker-lagg som är byggda för att köras 4-6 cm bakom TC. Brukar slå halv ihjäl mig när jag byter från mina skidor med fullrocker till mina Line SFB med spann, får såna jävla hugg ibland när jag vänder runt efter switch, eller bara vill slidea lite efter en sväng när man är van att kunna bara glida runt på en femöring på fullrocker-skidorna.

Det lutar åt 4frnt Raven nu om jag lyckas hitta den nånstans innan nästa säsong. Tack för alla tips från folk, och ni får gärna fortsätta tipsa, men inte fler skidor med spann. Full banana vill jag ha wink

jonsdrn
19 inlägg

Då tror jag du ev läst om vanliga nomaden?! Nomad lite är lite annorlunda faktiskt!
Den är 105 i midjan, väger 1800g, bara 2mm spann och monteringspunkten är inga problem att flytta fram för en lekfullare åkning. Sjukt lekfull! Har bla hört om folk som mittmonterat dom och kör som ren Parkskida pga att den är så poppig! Så skulle själv påstå att den är allt annat än gubbig!

eriC1
Online 297 inlägg

jonsdrn :

Då tror jag du ev läst om vanliga nomaden?! Nomad lite är lite annorlunda faktiskt!
Den är 105 i midjan, väger 1800g, bara 2mm spann och monteringspunkten är inga problem att flytta fram för en lekfullare åkning. Sjukt lekfull! Har bla hört om folk som mittmonterat dom och kör som ren Parkskida pga att den är så poppig! Så skulle själv påstå att den är allt annat än gubbig!

Läste här:
http://blistergearreview.com/gear-revie … d-105-lite

Om dom nu inte gjort om skidan till nästa år. Verklig vikt 1968g, verkliga mått 145-111-135. Okiey bra om det funkar att flytta fram lite då. Oftast blir ju skidan lite konstig om man hamnar alltför långt framför "rätt" monteringspunkt.

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 3 mån sedan

Ska dock även tillväga att jag är sponsrad åkare av icelantic så jag kanske är lite partisk i frågan

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook