App-baserad lavinsäkerhet

NA
2 inlägg
NA 2 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad NimaAhmadyan (2 veckor sedan)

Hej,
Jag håller på att utveckla en app-baserad lavinsäkerhets lösning, där man med endast smartphones ska kunna lokalisera varandra vid en lavinolycka. Vi har skapat denna enkät för att bättre förstå behovet hos skidåkare. Det är 5 frågor och tar högst 2 minuter att svara på.

Tacksam för all input och hjälp som kan fås!

Svar

Vattendroppe
2895 inlägg
Vattendroppe 2895 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Vattendroppe (2 mån sedan)

Kan du länka patentet?

Vad för teknik tänkte ni använda?

Vet ni att det försökts flera gånger tidigare med katastrofalt dåliga resultat?

Vad för precision räknar ni med att kunna uppnå?

Hur tänkte ni komma runt att det (vanligtvis?) bara finns en (ickedirektionell) antenn i telefoner? - en transciever av dagens kaliber har ju väldigt god positionering mha tre antenner.

Hur tänkte ni komma runt den relativt kraftiga attenueringen av signal genom vatten/snö?

Vilka forskare? Om ni inte har kontakt med Peter Fuks är det en bra kontakt att skaffa er, han var med och utvecklade principen som blev Recco. Sen hade jag en föreläsare i TET som också var väldigt inblandad i det, men minns inte vad han hette - kanske går att luska ut vem det kan vara om ni frågar Lars Jonsson. (Tillägg: Kan ha varit Gunnar Petersson, men skulle inte ta gift på det.)

Var kommer ni publicera resultaten från er undersökning?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
PatrickSthlm
129 inlägg
PatrickSthlm 129 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad PatrickSthlm (2 mån sedan)

För att få min iphone att räcka en hel dag i backen så har jag både ett smart battery case från Apple plus att den bor i en mysig liten primaloftsovsäck för mobiler från altitude (guldvärd). Övrigas mobiler brukar dö efter lunch.

Sen undrar jag hur ni tänkt när bara personer i min grupp ska kunna hitta mig. Jag vill ju att alla ska kunna söka.

En gemensam standard för säkerhetsutrustning som används för att hitta varandra under stark tidspress är extremt viktigt.

NA
2 inlägg
NA 2 inlägg 2 mån sedan

Hej,

Tack så mycket för er input Vattendroppe och PatrickSthlm. Det hjälper mig verkligen för att vidare förstå problemet. Vill bara påpeka att lösningen inte är tänkt som ett substitut utan mer en add-on safety lösning.
Vill ni prata vidare får ni mer än gärna PM:a mig.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning,
Nima

Vattendroppe
2895 inlägg
Vattendroppe 2895 inlägg 2 mån sedan

@NimaAhmadyan hade föredragit om du bara svarade i tråden, men jag skickade pm också.

Tolkar jag dig rätt om appen inte är tänkt att innehålla funktioner för grov/finsök (från ca 50 meter och nedåt) - utan istället är tänkt att fungera som en ersättare till spot och liknande system samt/eller som ett verktyg för att underlätta under signalsöket? Eller var menar du med att den inte är tänkt som en ersättare?

Drkosmos
31 inlägg
Drkosmos 31 inlägg 2 mån sedan

Förstår inte riktigt heller vad för add-on den skulle tillföra? Jag förmodar att det ligger oerhört mycket arbete och kvalitetstester bakom dagens transcievers avseende driftssäkerhet. Samt det fantastiska att branschen har enats om en standard som gör olika tillverkare kompatibla med varandra. Att blanda in en ny teknik där man utelämnar driften i slutändan till användarens status på sin telefon, verkar ganska osäker. Dagens telefoner fungerar ju i princip aldrig i kyla heller.

Tanken är säkert god, men att bygga en halvsäker lösning tror jag bara skapar problem. Man åker runt med en känsla av trygghet, pushar sin åkning lite mer trots att säkerheten inte finns där.

PatrickSthlm
129 inlägg
PatrickSthlm 129 inlägg 2 mån sedan

Hur många i teamet åker skidor? Hur många åker offpist? Vilka erfarenheter har ni med er in i projektet?

Tittar man på specifikationen för smartphones så rekommenderar tillverkarna att man inte använder dom i minusgrader. Iphones med baksida i metall fungerar extremt dåligt i minusgrader. Att använda mobilen för att söka i 10-15 minus är en extremt dålig ide.

Baserat på frågeformuläret så känns det som ni utgått från att skidåkare är en kapitalstark målgrupp. Där man skulle kunna klämma ut en prenumerationstjänst för de som bara åker offpist ibland och i brist på kunskap eller en trasig dna-stege valt att inte köpa rätt grejer.

Med 15 min att hitta sin kompis eller i värsta fall kompisar så behövs ingen add on lösning, utan en gemensam standard där alla i gruppen och de som ansluter kan söka och hjälpa till. Som det funkar idag.

Er lösning invaggar sneseglare i en känsla av trygghet där de riskerar att hamna under snön med en telefon utan batterier eller att de ovanför snön springer runt med riktiga transceivers och letar tills nån kommer på att ladda ner den där appen, regga konto, köpa ett abonnemang för att sen inse att offret skapat en sluten grupp. Då har antagligen reccosändaren kommit platsen. Med allt vad det innebär.

Om ni vill hjälpa skidåkare så lägg ner innan ni börjat. Frågeformuläret kan vi blunda för...

JohanSundstrom
436 inlägg
JohanSundstrom 436 inlägg 2 mån sedan

PatrickSthlm skrev:

Hur många i teamet åker skidor? Hur många åker offpist? Vilka erfarenheter har ni med er in i projektet?

Tittar man på specifikationen för smartphones så rekommenderar tillverkarna att man inte använder dom i minusgrader. Iphones med baksida i metall fungerar extremt dåligt i minusgrader. Att använda mobilen för att söka i 10-15 minus är en extremt dålig ide.

Baserat på frågeformuläret så känns det som ni utgått från att skidåkare är en kapitalstark målgrupp. Där man skulle kunna klämma ut en prenumerationstjänst för de som bara åker offpist ibland och i brist på kunskap eller en trasig dna-stege valt att inte köpa rätt grejer.

Med 15 min att hitta sin kompis eller i värsta fall kompisar så behövs ingen add on lösning, utan en gemensam standard där alla i gruppen och de som ansluter kan söka och hjälpa till. Som det funkar idag.

Er lösning invaggar sneseglare i en känsla av trygghet där de riskerar att hamna under snön med en telefon utan batterier eller att de ovanför snön springer runt med riktiga transceivers och letar tills nån kommer på att ladda ner den där appen, regga konto, köpa ett abonnemang för att sen inse att offret skapat en sluten grupp. Då har antagligen reccosändaren kommit platsen. Med allt vad det innebär.

Om ni vill hjälpa skidåkare så lägg ner innan ni börjat. Frågeformuläret kan vi blunda för...

Måste faktiskt hålla med här.

Ulnes
18 inlägg
Ulnes 18 inlägg 2 mån sedan

Jag tycker att idéer till nya hjälpmedel för att söka efter människor som fastnat i laviner är toppen. Att många är skeptiska beror kanske på att olyckor i samband laviner handlar om liv och död. Om ni kommer fram till en produkt som tillför något kommer det att tas emot med öppna armar. Om inte så kommer säkert tester och utvärderingar att ge teamet en ökad förståelse för problemet.

Om du är ny på freeride kan jag tipsa om att kolla in projektet till utvecklingen av extrem opinion. Det var en produkt som utvecklades med hjälp av input från ett öppet forum. Det uppskattades av användarna och gav ett mycket lyckat resultat!

Lycka till med projektet!

Vattendroppe
2895 inlägg
Vattendroppe 2895 inlägg 2 mån sedan

@NimaAhmadyan Du har fortfarande inte svarat på några frågor, vare sig här eller i PM! Tråkigt jag hade gärna velat veta hur ni tänkt lösa det tekniska och/eller hur ni tänkt designa en produkt som kompletterar den utrustningen som finns på ett användbart sätt.

Jag är teknisk fysiker i botten som jobbar som ingenjör, bor i Narvik och har hyfsad kontakt med några lavintekniker, så är det en idé jag tror på kan jag förmodligen hjälpa till med produktutveckling och testning av massor av olika slag. Men i dagsläget, med den info jag kunnat läsa mig till, tror jag inte på produkten eftersom den beskrivs som att ha samma funktionalitet som en transciever.

johan
Online 2826 inlägg
johan 2826 inlägg 2 mån sedan

NimaAhmadyan skrev:

Vill ni prata vidare får ni mer än gärna PM:a mig.

Svara gärna direkt i tråden, det är ju liksom själva poängen med ett forum att flera kan ta del av dialogen och komma med följdfrågor och diskutera vidare.

Vore intressant att veta mera kring hur tekniken fungerar.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook