St Anton/Verbier/Val Thorens?

alicesjostedt
2 inlägg
alicesjostedt 2 inlägg 4 mån sedan

Hej!

Jag och mina kompisar är ett gäng som är sugna på att göra vår första säsong 18/19. Vi funderar på St Anton, Val Thorens eller Verbier och överväger just nu för- och nackdelar med orterna. Vi har åkt i St Anton och Val Thorens tidigare men vet inte riktigt hur säsongarlivet är där. Därför hade det varit till stor hjälp om någon före detta säsongare hade gett sina tips! Tack så mycket big_smile

Svar

RebeccaConnee
8 inlägg
RebeccaConnee 8 inlägg 2 mån sedan

Vad roligt! big_smile

Jag ska göra en säsong i Verbier, säg till om ni skulle vilja kolla på boende tillsammans smile

mjovalli
1 inlägg
mjovalli 1 inlägg 2 mån sedan

Jag och en kompis hade samma tankar, titta på Alperna, men slutade med 6 månader i Aspen. Fantastiskt ställe..

Hoppas ni får skoj!

AlfredCederudd-Starck
17 inlägg
AlfredCederudd-Starck 17 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad AlfredCederudd-Starck (2 mån sedan)

Tar bort allt sorry för att vi trashade tråden

antongunneberg
18 inlägg
antongunneberg 18 inlägg 2 mån sedan

@AlfredCederudd-Starck Det går nog jättebra att hitta fortfarande. Man får bara ha lite is i magen och åka ner i mitten/slutet av november. Jag och mina kompisar hittade ett ställe för sex personer för en mycket rimlig peng i St Anton runt den 25e november för ett par år sedan!

AlfredCederudd-Starck
17 inlägg
AlfredCederudd-Starck 17 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad AlfredCederudd-Starck (2 mån sedan)

H

antongunneberg
18 inlägg

@AlfredCederudd-Starck Nej, när jag var nere lyckades lätt över 50 svenska säsongare fixa boende inom första veckan efter de kommit ner. Det är många ställen som gör på det sättet, man kommer i komtakt med dem genom att snacka med folk på barer och knacka dörr! Det är absolut inga problem! Haus sepp gruber är ett superbra ställe att bo på under tiden. Lycka till! Det finns långt föer än 14 hyresvärdar för säsongare i st anton pch st jakob, skulle säga att antalet snarare ligger på runt 50!

AlfredCederudd-Starck
17 inlägg

A

antongunneberg
18 inlägg

AlfredCederudd-Starck skrev:

Ok, men listan man får av turistbyrån på hyresvärdar verkar vara den ända samlade listan annars får man kolla med alla hotell och fråga dem ifall de erbjuder säsongsboende tror jag. Och som sagt på listan så fanns det bara 14 kontaktpersoner. Jag känner 4 st som har letat boende i 3-4 v utan att hitta något. Det kanske inte känns jättenice att åka ner utan att veta var man ska bo, speciellt om det är första gången man är där. Jag har boende men tack ändå smile

tänkte inte på dig när jag skrev så! Jag tycker att det är vara onödigt att skrämma upp folk så att de inte åker dit när du inte har en aning om hur det ligger till! Det går jättebra att åka till St Anton utan ett färdigt säsongsboende, oberoende av hur många gånger man har varit där tidigare. Hade jag haft en säsongarlägenhet i Anton hade jag inte lagt ut det på turistsidans lista. Fatta hur jobbigt att få fyrahundra mail av jobbiga killar som kommer ner och festar sönder lägenheten. Då hade jag mycket hellre väntat på att ett trevligt gäng kommer ner så att jag får träffa dem innan de flyttar in!

AlfredCederudd-Starck
17 inlägg

H

antongunneberg
18 inlägg
antongunneberg 18 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad antongunneberg (2 mån sedan)

@AlfredCederudd-Starck
Nej jag hade inte med mig tält. Jag och gjorde som många andra och tog in på ett hostel som inte kostade skjortan eftersom det inte är strykande efterfrågan på hotellnätter i anton i slutet av november. ca 15 €/natt! Som sagt är Haus Sepp Gruber ett jättetrevligt ställe första veckan!

Vad vinner du som redan har ett boende på att argumentera med mig om mina tips till andra om att det faktiskt inte är kört att få ett boende? Jag lovar att jag har bättre koll på boendesituationen i Anton än du.

Problemet är väl inte om jag blir skrämd. Problemet är om folk som hade tänkt åka till St Anton inte gör det för att du, utan att ha koll, sprider en felaktig bild av hur boemdesituationen ser ut, och sen argumenterar emot när någon påpekar att du har fel. I och för sig kommer alla som bangar Anton slippa träffa dig, så det kanske bara är bra!

Om man söker på forumet efter tips om boenden i St Anton finns det flera trådar där folk förklarar hur det ligger till. Man får ett boende om man åker dit. I värsta fall får man dela på sig eller bo i Petteneu och det är faktiskt helt ok det med.

sebastianpalmgren
31 inlägg
sebastianpalmgren 31 inlägg 2 mån sedan

Haha finns många boenden. Gäller att leta, ringa runt och ha lite is i magen. Hur annars får ca 200+ svenska säsongare plats i en alpby? De flesta löser boende som inte står med på den listan som turistinformation skickar ut.. testa att leta på olika fb sidor. Ring runt till imobilier byråer, fråga mäklare om de vet någon som är villig att hyra ut? Ring runt till olika hotell? Många har staffboenden som inte blir helt fulla av deras personal.

AlfredCederudd-Starck
17 inlägg

A

antongunneberg
18 inlägg

Du skrev såhär: ”Om man ska hitta ett ställe i St Anton nu för ett helt gäng så måste man antingen ha flyt eller vara beredd att betala priser som normala säsongare inte är beredda att betala.” Vilket både är något du inte har belägg för och är helt fel.

antongunneberg
18 inlägg

@AlfredCederudd-Starck Inget personangrepp, bara ett objektivt konstaterande om att det är skönt att inte umgås med otrevliga mansplainande människor!

AlfredCederudd-Starck
17 inlägg

Ha hA

antongunneberg
18 inlägg

Mitt acc är flera år gammalt. Jag har varit i St Anton en gång. Det var när jag gjorde en säsong där 14/15. Det var också då jag hittade ett boende för sex personer i slutet av november. Det var också då jag fick de erfarenheter som gör att du istället för att spela Allan borde lyssna på vad jag har att tillföra! (Ännu bättre om du söker på forumet och tar till dig den samlade infon som finns om boenden i St Anton). Tack för en trevlig diskussion.

sebastianpalmgren
31 inlägg
sebastianpalmgren 31 inlägg 2 mån sedan

Håller med @antongunneberg

AlfredCederudd-Starck
17 inlägg

Ses där nere sebbe

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook