Ny ryggsäck, ballong eller ej?

unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad unsuspected (10 mån sedan)

Ligger och kollar på att införskaffa en ny ryggsäck för nästa säsong och undrar vad man ska slå till på?
Kommer mest att användas i pist, liftburen offpist och till kortare dagsturer. Tänker mig runt 25-30l borde räcka och bli över för uppgifterna. Undrar också om det är värt att redan nu kosta på sig en lavinsäck och då vilket av alla olika system eller är det falsk förhoppning/livförsäkring? Självklart kommer jag åka runt och prova mig fram också men vill gärna ha råd innan och vad att tänka på.
Krav:
Viktigaste är såklart att den passar en och sitter bekvämt.
Bärsystem för snowboard och snöskor
Fördelar:
Vätskeblåsa
Ryggskydd

Svar

Ake_Astrom
Online 318 inlägg
Ake_Astrom 318 inlägg 10 mån sedan

Så här tänkte jag när jag köpte rygga.
Ryggskydd inget krav eller ens fördel (kommer inte sluta använda det ryggskydd jag redan har då det är mycket bättre)

Att den satt bra var inte ett krav utan ett absolut måste (krav kan man ju trots allt rucka lite på)
Tänke inte gå in stort på vad som för mig räknas till att sitta bra förutom ett "riktigt" höftbälte och ett bröst spänne. och justering vid axlar, midja och under armarna (minimum).

Krav:
Lavin ja dvs fack för spade och sond
Bärsystem ja (för mig skidor)
Ca 30 l

Önskvärt:
Ballong
Plats för vätskeblåsa (vilket jag aldig använt så det kom inte med när jag köpte ballong säck dvs säck nr2).

Hopas det väcker tankar //Åke

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 10 mån sedan

Jag kör Mammut Light protection 30, den är lätt men packar tillräckligt för dagsturer inkl stegjärn och sele osv.

Åk mer jobba mindre! Citera
unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 10 mån sedan

Ake_Astrom :

Så här tänkte jag när jag köpte rygga.
Ryggskydd inget krav eller ens fördel (kommer inte sluta använda det ryggskydd jag redan har då det är mycket bättre)

Att den satt bra var inte ett krav utan ett absolut måste (krav kan man ju trots allt rucka lite på)
Tänke inte gå in stort på vad som för mig räknas till att sitta bra förutom ett "riktigt" höftbälte och ett bröst spänne. och justering vid axlar, midja och under armarna (minimum).

Krav:
Lavin ja dvs fack för spade och sond
Bärsystem ja (för mig skidor)
Ca 30 l

Önskvärt:
Ballong
Plats för vätskeblåsa (vilket jag aldig använt så det kom inte med när jag köpte ballong säck dvs säck nr2).

Hopas det väcker tankar //Åke

Självklart är passform det enda som är ett måste, precis som du skriver att höftbälte och ett bröstspänne och justering vid axlar, midja och under armarna går inte att kompromissa bort oavsett övriga funktioner.

Med lavinsäck menade jag just ballong/airbag och om det är nödvändigt vid den typen av åkning jag gör.

Ake_Astrom
Online 318 inlägg
Ake_Astrom 318 inlägg 10 mån sedan

Om du är inne på airbag redan nu (vilket är bra) så skulle jag även tycka att hjälmen skall få plats på ett smart (och snö fritt) sätt som klart önskvärt.
Bara för att man är "liftnära" så uppträder ju inte lavinern på annat sätt.

Även om du just nu tänker dig mest liftnära åkning så vet man aldrig om lusten till att gå lite längre kommer efter ett tag och då kan det faktiskt vara skönt att kunna ta av den varma hjälmen och byta till en lite mindre varm huvudbonad, sitter ju inte ivägen i dagsläget wink

//Åke

unsuspected
354 inlägg

Ake_Astrom :

Om du är inne på airbag redan nu (vilket är bra) så skulle jag även tycka att hjälmen skall få plats på ett smart (och snö fritt) sätt som klart önskvärt.
Bara för att man är "liftnära" så uppträder ju inte lavinern på annat sätt.

Även om du just nu tänker dig mest liftnära åkning så vet man aldrig om lusten till att gå lite längre kommer efter ett tag och då kan det faktiskt vara skönt att kunna ta av den varma hjälmen och byta till en lite mindre varm huvudbonad, sitter ju inte ivägen i dagsläget wink

//Åke

Tack för bra råd. Ska ut och prova när vinterkollektionerna har fyllts på i butikerna.

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 10 mån sedan

Har ett löst hjälmnät jag sätter på min, är det puder kan man väl ha hjälmen på huvudet o ta av sig mer i övrigt eller ha hjälmen i den fina tygpåsen man får till hjälmen.
Att lägga hjälmen i ryggsäcken har jag aldrig fått för mig.

Åk mer jobba mindre! Citera
sebhahn
124 inlägg
sebhahn 124 inlägg 10 mån sedan

Tja! Jag har en Osprey Kode ABS 22+10L som jag kan tänka mig att sälja. Den är i princip i nyskick. Den är tom just men är kompatibel med ABS om man vill lägga till det. Rätt smart faktiskt. Den har hjälmnät, smarta fickor på midjebandet och massa andra fina funktioner, hör av dig om du är intresserad. smile

https://www.outnorth.se/osprey/kode-abs-22-10

unsuspected
354 inlägg

Du kan skicka PM med mer info.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook