Var får vi mest åkning på sportlovet?

KarinLager
54 inlägg
KarinLager 54 inlägg 7 mån sedan

Brukar försöka åka skidor med familjen utanför loven, men i år är det inte möjligt. Så vecka 8 bär det iväg. Frågan är vart vi ska åka?
Har redan noterat att det är hutlösa boendepriser på de flesta håll... men åka vill vi så det är väl bara att bita i det sura.
Svenska fjällen, möjligen norska, tips på var vi får minst köer och mest åkning? Det måste finnas några branta tuffa pister, men även några blå till de små.

Svar

unsuspected
346 inlägg
unsuspected 346 inlägg 7 mån sedan

Vart ifrån Sverige åker ni? I Svanstein är det garanterat köfritt och opistat vid puder.

erik_lagg
707 inlägg
erik_lagg 707 inlägg 7 mån sedan

Jag brukar välja ställen med lite folk och har åkt mycket vecka 8 med familj. Några bra ställen:
Bydalen. Oväntat stort system. Bra med backar och offpistmöjligheter. Lite sämre med branta och långa pistade backar,.
Klövsjö (Storhogna). Något mer folk än Bydalen. Bra offpistmöjligheter om det är ett bra snöår. Mycket bra branta pister. Om man bor i Storhogna är det lite långt till de brantare backarna. Något begränsat med backar.
Björnrike. Mer folk än Klövsjö men annars bra på alla sätt. Men inte lika bra branta backar som Klövsjö.
Tänndalen. Bra på många sätt men inga branta backar.
Ramundberget. Sämre fallhöjd än Tänndalen men mer varierad skidåkning och snösäkrare. Men dyrare boende och något mer folk.

KarinLager
54 inlägg

Tack för tips!

Vi åker från Götaland, Oskarshamn, så skulle helst hålla oss kring Sälen, men är helt med på att det finns bättre ställen högre upp.

Har faktiskt funderat på Bydalen, men det finns ett stort MEN, ingen sittlift, väl? Och det tycker vi verkligen suger... Var i Tänndalen vid påsk i år och tyckte att backarna räckte helt okej för mig... lite meckigt bara att alla låg som på rad... och att (en del av) personalen var lite snorkig

Är Björnrike och Klövsjö att rekommendera före Vemdalsskalet?

Ski in ski out är förresten ett krav, typ!

erik_lagg
707 inlägg
erik_lagg 707 inlägg 7 mån sedan

Just det - Bydalen har nog fortfarande ingen sittlift.
Håller med om Tänndalen - meckigt med backar på rad (men personalen jag träffade på var trevliga).
Jag skulle definitivt välja Björnrike och Klövsjö före Vemdalsskalet (trångt med folk i skalet). I bägge dessa kan du hitta ski in ski out (men undvik Storhogna om sittlift är prioriterat). Om man bara åker i pistade backar kanske Klövsjö blir för litet för en vecka.

Sälen har jag inte åkt till på sportlovet men kanske att Stöten har lite mindre trängsel.

KarinLager
54 inlägg

Stöten är min Sälenfavorit! Ett minus är att de vettiga boendena är så galet dyra... fast än värre i Trysil...

Janne-G
2 inlägg
Janne-G 2 inlägg 7 mån sedan

Glöm Norge v 8. Då har bl a Oslo vinterferie/sportlov.
Björnrike är riktigt bra. och man kan ta bussen till Vemdalsskalet för att åka där. Tar knappa 20 min.
Eller så tar man bilen, men bussen är gratis ;-)
Ett annat alternativ är Kläppen med varierad skidåkning.
OBS, nu pratar vi familjevänliga ställen.
Boende: Sjungarebacken+, ligger bra till och fungerar för en vecka.

degen67
9 inlägg
degen67 9 inlägg 7 mån sedan

Ta bilen till Nyköping flyg till Bergamo och åk till passo tonale där kostar det inte mycket mer för att det är lov billigare mat i backen liftkortet billigare än sälen slå ut hela kostnaden så blir det inte dyrare än sälen men upplevelsen mycket bättre

xQubeZ
49 inlägg
xQubeZ 49 inlägg 6 mån sedan

Ramundberget är otroligt bra. Vart där v.7 två år och har aldrig köat i mer än 5min och då är det mycket kö. Sjukt fina backar, inte jätte mycket fallhöjd med tanke på noll köande kan man få extremt mycket åkning på en dag ändå. Majoriteten av backarna är i de röda o svarta registret. De svarta är väldigt fina. Goda möjligheter för fin skogsåkning ifall det kommer nysnö med.

Tycker personligen det nästan vart bättre än åre, jag har visserligen bara haft pissväder när jag vart i Åre. Men kontrasten mellan att köa hela tiden och aldrig vara ensam i pisten till att åka manchesteråkning kl 15 på eftermiddagen i en fin svart pist.

Funäsdalen ligger även nån mil bort o har samma liftkort så man kan göra dagsutflykt dit.

KarinLager
54 inlägg
KarinLager 54 inlägg 6 mån sedan

Tack för alla tips!

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 6 mån sedan

Både Ramis och Tänndalen har varit uppe här men glöm inte Funäsdalen också. Vi var där i påskas och det var helt köfritt, trots grymt bra väder. Personalen vi pratade med hävdade att det var så där för jämnan, aldrig några direkta köer. Är man en piståkare är det nog bland de bättre i Sverige tycker jag. Visst, Åre ger ju mer fallhöjd men också sjukt mycket mer folk och mer uppkört.

unsuspected
346 inlägg
unsuspected 346 inlägg 6 mån sedan

Lofsdalen är också hyfsat folktomt

KarinLager
54 inlägg

Pillard :

Både Ramis och Tänndalen har varit uppe här men glöm inte Funäsdalen också. Vi var där i påskas och det var helt köfritt, trots grymt bra väder. Personalen vi pratade med hävdade att det var så där för jämnan, aldrig några direkta köer. Är man en piståkare är det nog bland de bättre i Sverige tycker jag. Visst, Åre ger ju mer fallhöjd men också sjukt mycket mer folk och mer uppkört.

Var ockdå i Funäsdalfn/Tänndalen i påskas, jättefint och köfritt

KarinLager
54 inlägg

Lutar åt att det blir Björnrike på sportlovet. Någon som har yips på var man ska bo. När msn inte varot fäf ksn deg vars svårg att tyds Skistars kartor. Är smålänning och vill hägna ha både prisvärt och ski in ski out. Standard mindre viktigt. Var bör vi no?

Vattendroppe
Online 3019 inlägg
Vattendroppe 3019 inlägg 6 mån sedan

KarinLager :

Lutar åt att det blir Björnrike på sportlovet. Någon som har yips på var man ska bo. När msn inte varot fäf ksn deg vars svårg att tyds Skistars kartor. Är smålänning och vill hägna ha både prisvärt och ski in ski out. Standard mindre viktigt. Var bör vi no?

Episkt. Helt enkelt episkt.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
iSooLi
865 inlägg
iSooLi 865 inlägg 6 mån sedan

Vattendroppe :

KarinLager :

Episkt. Helt enkelt episkt.

Upplevde en tydlig sträckning i smilbanden! big_smile

The older I get, the faster I was. Citera
KarinLager
54 inlägg

Okej, sorry, tycker det är jättesvårt att skriva på telefonen, särskilt när de tär kväll och mörkt, var dock helt nykter :-) Lägger även visst ansvar på "rätt"-stavningsfuktionen som lever sitt eget liv.
Inte bara Skistars kartor som är svåra att tyda, även somliga texter tydligen...
Nytt försök:

Lutar åt att det blir Björnrike på sportlovet. Någon som har tips på var man ska bo. När man inte varit där där vara svårt att tyds Skistars kartor. Är smålänning och vill hägna ha både prisvärt och ski in ski out. Standard mindre viktigt. Var bör vi bo?

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 6 mån sedan

Hahaha! Kanske dags att stänga av autocorrect? wink

erik_lagg
707 inlägg
erik_lagg 707 inlägg 6 mån sedan

jag tror att kombinationen bra pris och ski-in-ski-out blir svårt att få till i Björnrike. I Blästervallen är det säkert bra (men kanske dyrt att bo). I Björnvallen är det nog bra ifall ni har barn - men det går snabbt att åka dit också om ni bor i närheten av hotellet. Där kanske det är billigast att bo men inte alltid ski-in ski-out.

KarinLager
54 inlägg
KarinLager 54 inlägg 1 månad sedan

Bokat Björnrikecentrat! Ser fram rmot resan!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook