Säsonga i franska alperna!

CelinaUllberg
3 inlägg
CelinaUllberg 3 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad CelinaUllberg (1 månad sedan)

Hej!
Jag har precis tagit studenten och är så inställd på att säsonga i franska alperna. Har kikat runt lite på olika orter och har fastnat för framförallt: Val Thorens, Val d’isere och Chamonix. Någon som har varit på något av ställena? Vad skulle ni rekommendera?

Om det är någon annan som är i samma sits som jag är det ju bara att höra av sig! Alltid kul att diskutera!

<3

Svar

Heik
106 inlägg
Heik 106 inlägg 3 mån sedan

johns i Val Thorens söker folk! vt är långt ifrån lugnt. helt ok skisystem med!

Pillard
2913 inlägg
Pillard 2913 inlägg 3 mån sedan

Kan bara kommentera skidåkningen och byarna (har inte jobbat på någon av orterna) men skidåkningsmässigt skulle jag valt Serre. Serre har massa bra åkning i varierad terräng och flera bra orter runt omkring. Området har dessutom helt underbar lärkskog (som du inte hittar på de andra platserna).

Chamonix skulle jag välja om det är bergskulturen och mer äventyrlig skidåkning du är ute efter. Stan är ju enormt mycket större än de andra. Här pratar vi ändå om en liten stad, snarare än by. Skidåkningsmässigt är det både fantastiskt och kasst på samma gång. Allt beror på vad för typ av skidåkning du är ute efter. Ska du åka pist och lite lättillgänglig offpist? Åk nån annanstans.Vill du åka jäkligt häftiga åk i högalpin terräng? Åk hit.

Val d'Isere är nog egentligen det absolut bästa valet för absolut flest som bara vill leva normalt bummar-liv. Här finns det mesta i åkningsväg. Massvis av bra pister men också bra och relativt lättillgänglig offpist. Gillar man brantåkning osv är det klart bättre än Serre men sämre än Chamonix. Gillar man lättillgänglig "slö"offpist är det bättre än Chamonix men sämre än Serre. Valdi har dessutom en genuin och mysig by. Jag skulle säga att den i storlek ganska väl matchar Serre. Dock är det klart mer party i Valdi. Är man i Serre har man dock Briancon väldigt nära och det är ju en klart större stad. Är du i Valdi är närmaste stad Bourg st Maurice och det är betydligt längre att åka än mellan Serre och Briancon.

Val Thorens kan vara fantastiskt vid rätt förutsättningar. Höga berg, lättillgänglig offpist och ett sjujäkla party. Byn är dock ickebefintlig, ska du ta dig till nån form av stad är det Moutiers och dit är det både långt och sjukt krokig väg. Snöar det så finns ingen skogsåkning utan då får du ta dig iväg en bra bit i systemet till Meribel eller Courchevel @Heddious kan dock beskriva ValTo betydligt mer detaljerat.

Partymässigt skulle jag säga att Valto och Valdi är ganska lika. Klassiskt skidortsparty med mycket britter osv. Chamonix är mer av en stad som sagt med allt vad det innebär för partyt. Det finns så klart en större bredd men kanske inte riktigt samma skidturist-vrålös som i Valto och Valdi. Serre är väl "sämst" när det kommer till party. Jag vet inte alls hur det ser ut på bummarfronten eller om det går att få rejäl fest nere i Briancon men uppe i själva byn har jag aldrig upplevt nåt vidare tokös direkt.

Så för att sammanfatta, allt beror på vad du är ute efter. Vill du fokusera på en grymt bra blandning av skidåkning med fokus på offpist så säger jag Serre-området. Vill du fokusera på skidåkning av mer bergsklättrartyp med jäkligt spektakulär åkning men samtidigt få en riktig stad med allt vad det innebär välj Chamonix. Vill du få en blandning där du får med allt men som samtidigt kanske inte är bäst på nåt välj Valdi. Vill du få grym åkning ibland men sämre när det snöar osv samtidigt som du, och övriga bummare, lever lite mer isolerat så välj Valto (förlåt, jag är inget fan av stället)

Heddious
1761 inlägg
Heddious 1761 inlägg 3 mån sedan

@Pillard Pah, det går utmärkt att åka skidor i Val Thorens även när det snöar. Vi har många stora stenbumlingar, de funkar (oftast) bra som riktmärken. Förutom i vintras när vi fick så mycket snö att de flesta riktmärkena försvann helt. big_smile big_smile big_smile

Och när det kommer till isolering/lappsjuka är VT och Valdi ungefär lika, även om det är någon mil kortare till BSM än Moutiers. De byarna är ställen man besöker för att bunkra billiga müslibars och bärs på stormarknaden, ska man ha riktig stad är det tusen gånger mer värt att göra en utflykt till Annecy, tillexempel.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook