Hjälp till vår bröllopsresa alperna 2019

ThomasReither88
3 inlägg
ThomasReither88 3 inlägg 3 mån sedan

Hej.
Jag och min fru gifte oss i sommar och vår bröllopsresa ska gå till alperna.
Vi är båda bra skidåkare, men gillar mest att glida i bra pister.
Vi vill flyga ner och max vara borta 4 dagar hemifrån. Vart ska vi åka, och vad är smidigast? Ös på med förslag och egna erfarenheter 😉

Svar

Hawk100
Online 577 inlägg
Hawk100 577 inlägg 3 mån sedan

Bra val av bröllopsresa!

Här kommer några förslag som man inte alltid hittar hos de svenska researrangörerna....

La Cluzas är rätt smidigt, charmig by och i Balme området finns riktigt lättillgänglig off-pist om man vill testa.... Nära Geneve.
Även Megeve kanske kan vara värt att titta på.

La Plagne har väldigt fina pister, bra mat på berget men är lite knöligare att ta sig till och vissa av byarna är riktigt fula.

Crans-Montana är bra pister, fin by, smidig transfer, men dyrt (Schweiz).

Mürren är riktigt pittoreskt o fin åkning. Dock lite bökigare att ta sig till samt dyrt (Schweiz).

Nassfeld. Bra pister och är mysigt på berget, lite lång transfer.

Pila har fina pister men bo uppe på berget, inte nere i Aosta som är rätt ”grå” stad.

Pillard
2913 inlägg
Pillard 2913 inlägg 3 mån sedan

Spontant säger jag att om bra pister att glida i och allmänt mysigt står på agendan är det ju Italien som gäller. För detta ändamål skulle jag säga att Livigno funkar väldigt bra, men det är dock lite krångligt att ta sig till och från, även om hyrbil från Zurich inte är jättebesvärligt. Annars är ju flyg till Milano och sen välja och vraka med hyrbil åt nordväst en bra lösning. Cervinia, Courmayer, Gressoney osv osv

pd
123 inlägg
pd 123 inlägg 3 mån sedan

På bröllopsresa vill ni ha 1. romantik och 2. skidåkning och då är det klart att ni skall åka till Italien. Varför inte klassiska Cortina D´Amprezzo?

ThomasReither88
3 inlägg
ThomasReither88 3 inlägg 2 mån sedan

Tack alla snälla för tips vi fått. Vi har bokat 5 dagar i Cervinia i början på April. Nu funderar vi på hur man bäst tar sej från flygplatsen, Milano lr Turin till Cervinia. Är himla dyrt (ca4000) om man ska åka egen transfer. Hur brukar ni göra? Någon som har ett bra tips?
Ha de gött!!!

Pillard
2913 inlägg
Pillard 2913 inlägg 2 mån sedan

Brukar inte ens tittapå arramgerad transfer utan hyr alltid bil och kör själv. Flexibiliteten vad gäller tider, stanna o äta, gå på muggen, osv osv är oftast värt det. Är man två personer och uppåt brukar prisskillnaden va marginell med

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook