Roliga pister i alperna med >1km fallhöjd

Taking_the_piste
29 inlägg
Taking_the_piste 29 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Taking_the_piste (1 månad sedan)

Vilka bra erfarenheter har ni angående pister med följande kriterier:

-Det ska va en pist med minst 1km fallhöjd

-Sammanghängande åkning (dvs ingen extra lift, eller väg som ska korsas, eller promenadstråk, osv).

-Man ska aldrig behöva staka (ett flackt glidpart kan jag dock se mellan fingrarna på, även om det drar ned betyget)

-Hyffsat snösäkert i botten, så det oftast går att göra hela åket.

-Gondol eller sittlift upp igen (flera är ok, men sänker betyget), men helst inte en kabinbana som man måste sitta å vänta på eftersom man faan alltid tajmar fel.

-Det ska va ett kul åk!

Undantag: Om man tar sig tillbaka upp med en endaste express-sittlift så att man kan köra runt runt runt utan hassle så räcker 700 höjdmeter :-)

Egna erfarenheter:

Ichgl:
Pist 7 från Pardatschgrat via pist 1 ner till byn, 1251 höjdmeter. Alla åk med samma start o stopp är bra, men 7:an är vackrast. Transportsträckan i slutet drar ner betyget. Den blixtsnabba gondolen på 1251 höjdmeter drar upp betyget...och skidåkarna :-P

Pist 13 från Greitspitze direkt in i pist 1 från Idalp till byn. Samma transportsträcka i slutet är här en välsignelse för benen om man kör non-stop, är ju ändå drygt 1,4km vertikalt :-)
Glidpartiet genom Idalp drar ner betyget eftersom man tappar känslan av att det är endast ett åk.
Denna har egentligen lite för komplicerad rutt tillbaka upp för att kvalificera sig, men är det flesta höjdmeter jag gjort utan pause. Låren dog!

EDIT: Dessa åk (egentligen alla åk med pist 1 ned till byn) bör njutas av innan lunch, sedan blir sista biten obehaglig. Sista branten till byn är skön på morgonen, men en ren plåga på eftermiddagen.

Valdisere/Tignes:
Sache. Kul när den är pistad, spännande vid pucklar. Att man är i yttersta delen av systemet och inte ser någon annan pist ger stämning till åket. Kan bli stakning om man inte vet när man ska störta. Gondol plus långsam sittlift tar en tillbaka. Bara sittliften tar typ 20 minuter.

Tyvärr klarar inte mina favoriter Orange och Double M kriteriet på 1km :-(
(har dock inte testat att åka från glaciären in i double m)

Ni då? Finns det t ex något sånt åk med bra lutning hela vägen?

Svar

Heddious
1748 inlägg
Heddious 1748 inlägg 1 månad sedan

Tignes:

Redan nämnd, men kombinationen Glacier (eller Descente) + Rimaye + Double M är en riktig lårmuskeldödare. Dock är det tyvärr kabinbana som gäller för att nå övre delen av den kombon, såvitt jag vet kör de inte släpliftarna vintertid.. hmm
Fallhöjden landar väl på runt 1300 m.

Val Thorens:

Combe Caron + Gentiane. Okej, första biten runt toppen på Caron är tråkig, men sen lutar det på ordentligt, och mittensektionen av den svarta backen är grym när den är bra pistad. Bred, kuperad och sällan överbefolkad. Blåa backen i botten är tyvärr ofta full av knöggel (perfekt skidskolelutning) men den behöver vara med för att det ska bli mer än 1 km fallhöjd, och är den inte överbefolkad är den sanslöst rolig i hög fart big_smile . Tyvärr kabinbana inblandat här också.

Medaille + Fond + Plateau + Lagopede + Gentiane. Ett pussel av kortare pister som tillsammans blir en rödblå röra med en dryg kilometer i fallhöjd. Lämplig på lördagar då det är mindre folk i backarna, annars är det ofta lite knöigt förbi parken och sista biten. En stollift och ett ägg tar en upp igen.

Les Menuires:

4 Vents/Alpage + Montaulever (eller nederdelen av Plan du Bouquet). Lite knepigt att hitta exakt rätt kombo av backar här – Menuires är ganska rörigt vid första anblicken, många backar som korsar i varandra. Men rätt kombo är i princip fri från transportsträckor och landar på drygt 1 km fallhöjd. Brantast i början, sen blir det kulligt och krokigt längre ner. Håll till vänster efter Bruyeres-äggets mittstation. Viss grötvarning i botten, och första hanget pistas inte varje natt. Gondollift hela vägen upp igen.

Meribel:

Mauduit. Tre Dalarnas mest underskattade pist? Antagligen. Irriterande början med totalt trafikkaos ner från Saulire, men efter splitten mellan Meribel och Courchevel blir det bättre. Följ transporten förbi backarna ner till Mottaret och ta sen den vänstraste av backarna mot Meribel. Sen är det näst intill oavbruten böljande röd backe hela vägen ner. Inte jättebred, men noll transportsträckor, en enda korsning, och ofta folktom. Kan ha vissa problem med snöbrist i botten beroende på tid på året, men grymt rolig när det är bra underlag. Några kluriga konvexa partier nere i skogen också. Fallhöjd ungefär 1300 m, gondollift upp igen.

Courchevel/La Tania:

Dou des Lanches + Jockeys. Antingen skippar du slutbranten under liften på Dou des Lanches och sneddar in i botten på den röda pisten Bouc Blanc till höger istället för att komma rakt på Jockeys, eller ta branten och avsluta med en dödsföraktande sväng tvärsemot alla andras färdriktning nere vid liften för att komma rätt. Det ska till en smärre lyckträff för att både Dou des Lanches och Jockeys ska vara pistade samma dag, men om det händer är detta ett av de roligaste piståken som går att hitta i området. Jockeys är full av konvexa, snedlutande branter med kortare chillpartier emellan, och ofta rent ut sagt ödslig. Slutar nere vid backhoppningsbackarna i Le Praz, och kommer f.ö. med stor sannolikhet vara skådeplats för herrarnas störtlopp i VM 2023. Två stolliftar tar en tillbaka upp igen, fallhöjd typ en kilometer. För en något snällare variant, ta den blå backen Folyeres ner till La Tania istället för Jockeys – den är perfekt kuperad om en gillar att flyga över krön och törs stå på lite.

Förövrigt är det intressant hur få backar som faktiskt är _najs_ som kommer upp i mer än en kilometers fallhöjd. Merparten av mina favoriter landar mellan 550 och 800-ish meter. Är det möjligtvis så att ställena som kan skrapa ihop backar med mer fallhöjd än så ofta har meningslösa eller värmekänsliga nederdelar?

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Taking_the_piste
29 inlägg
Taking_the_piste 29 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Taking_the_piste (1 månad sedan)

Heddious skrev:

Tignes:

Redan nämnd, men kombinationen Glacier (eller Descente) + Rimaye + Double M är en riktig lårmuskeldödare.

Langley-guiderna kallade den kombon för Triple M, där M står för mjölksyra. Kabinen är öppen så sällan, så jag fick aldrig möjlighet att testa :-(

Har du någon erfarenhet av pisten Aiguille Rouge i Les Arcs?

Kalle_Luzern
314 inlägg
Kalle_Luzern 314 inlägg 1 månad sedan

Topp till botten på Gemsstock i Andermatt, svart hela vägen med bra lutning i långa partier. Om man vill kan man ta röda från toppen till mitten istället. Drygt 1500 m fallhöjd, men är ju två kabiner, så undivk när det är mycket folk. wink

Från toppen till Honegg i Kleine Scheidegg (Jungfrau-området) ner till Grindelwald Grund. När de fått byggt nya gondolen om något år kommer den uppfylla Gondol + en sittlift, just nu väldigt långsam gondol + två sittliftar. Kort bit stakning förbi campingen i botten. Nog bästa dalnedfarten jag åkt någonstans iaf. Nästan 1400 höjdmeter.

Mass åk på alla sidor i Zermatt lär ju uppfylla också, det som först kommer i åtanke är Hohtälli. Mer än 1000 höjdmeter i ett svep med en kabin där jag aldrig behövt vänta annat om jag precis missat en kabin. Botten på åket på 2300 m, så snön håller bra!

Visst känns det jobbigt med kabin ibland om man står och väntar, men när de väl åker är det ju sjukt mycket effektivare höjdmeter än gondol eller sittlift.

MissZ
Online 5 inlägg
MissZ 5 inlägg 1 månad sedan

Taking_the_piste skrev:

Åkte den i vintras i sin nästan fulla längd efter att ha åkt övre delarna vid tidigare tillfällen. Från Arcs 1950 är det gondol och kabin upp till toppen. Från de lägre Arcs-byarna mycket lift och transportåkande för att ta sig dit. Och när man åkt hela ner till botten (Villaroger) är det döden många långa och gamla sittliftar för att komma tillbaks till Arcs 1950 igen=man åker den bara en gång. 😉

Håller samma namn hela vägen men man får hålla koll lite när det delar sig och korsar så man inte missar en avfart. Översta partiet (topp till första avfart tillbaks till 1950) är gött glidaråk utan större utmaningar och korsningar. Lite smalt på sina ställen. Mer nog benämnd svart för att det bara finns den vägen ner än att lutning el dyl gör den svåråkt.

Mest kul att åka hela vägen en gång men inget jag skulle göra upprepat.

termons
231 inlägg
termons 231 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad termons (1 månad sedan)

Salati ner till Alagna ca. 1800m fallhöjd. Trevligt varierat lut hela vägen. Brukar vara bra hela vägen någon vecka in i januari till slutet av Mars. Tycker den är bättre än Aiguille Rouge. Framför allt lättare och snabbare att ta sig upp igen.

Atrende
34 inlägg
Atrende 34 inlägg 1 månad sedan

I Alpe d'Huez finns ett flertal. Klassikern Sarenne med 2 km fallhöjd om man kör från toppen (3330 möh), men då måste man åka kabin. Startar man istället från toppen av Marmotte III (3060 möh) blir det ~1700 m fallhöjd. Om man är otåligt lagd kommer man nog att störa sig på den långa transporten på slutet, men annars är det ett trevligt åk med fin naturupplevelse.

Från toppen av 2eme Troncon (2700 möh) kan man åka röd pist ned till Oz (1350 möh). Två äggliftar tillbaka.

Atrende
34 inlägg

MissZ skrev:

Taking_the_piste skrev:

Åkte den i vintras i sin nästan fulla längd efter att ha åkt övre delarna vid tidigare tillfällen. Från Arcs 1950 är det gondol och kabin upp till toppen. Från de lägre Arcs-byarna mycket lift och transportåkande för att ta sig dit. Och när man åkt hela ner till botten (Villaroger) är det döden många långa och gamla sittliftar för att komma tillbaks till Arcs 1950 igen=man åker den bara en gång. 😉

Den har jag också åkt - en gång. smile

Taking_the_piste
29 inlägg
Taking_the_piste 29 inlägg 1 månad sedan

Heddious, jag hoppades på att du skulle nappa här med din franska expertis! Tack! :-)
Synd bara att det snålas med pistningen. :-(
Om någon vet om detta fenomen sträcker sig utanför Frankrike också, skriv gärna det här:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=141579

Kalle_Luzern skrev:

Visst känns det jobbigt med kabin ibland om man står och väntar, men när de väl åker är det ju sjukt mycket effektivare höjdmeter än gondol eller sittlift.

Det har du säkert rätt i. Känns bara så fel att rulla tummarna, men man kanske ändå kommer upp snabbare...

Aiguille Rouge:
MissZ skrev:

Och när man åkt hela ner till botten (Villaroger) är det döden många långa och gamla sittliftar

Misstänkte det av att ha kollat på liftkartan, tack för bekräftelse.

termons skrev:

Salati ner till Alagna ca. 1800m fallhöjd. Trevligt varierat lut hela vägen. Brukar vara bra hela vägen någon vecka in i januari till slutet av Mars.

Enligt vissa recensioner här på freeride så är nedre delen ofta slaskig på eftermiddagen. Vad är dina erfarenheter?

Sarenne:
Atrende skrev:

Om man är otåligt lagd kommer man nog att störa sig på den långa transporten på slutet

Många hävdar stakning här, stämmer det, och hur illa är det?

Riktigt kul att läsa era tips!! Keep 'em coming :-)

Atrende
34 inlägg

Taking_the_piste skrev:

Sarenne:

Atrende skrev:

Om man är otåligt lagd kommer man nog att störa sig på den långa transporten på slutet

Det beror kanske på hur bra man är på att glida. Jag är rätt bra på det och har inget minne av någon stakning, möjligen några skejtskär på något ställe, men det är en rätt lång sträcka i fartställning nere i dalen :-). Tror att jag har en GoPro-film från den delen. Ska kolla vid tillfälle.

Taking_the_piste
29 inlägg

Atrende skrev:

Taking_the_piste skrev:

Sarenne:

Atrende skrev:

Det beror kanske på hur bra man är på att glida. Jag är rätt bra på det och har inget minne av någon stakning, möjligen några skejtskär på något ställe, men det är en rätt lång sträcka i fartställning nere i dalen :-).

Fartställning efter att ha kämpat närmare 2km vertikalt kan ju va en utmaning :-)

Slipper man glid-/staksträckan om man tar Chalvet upp istället för Alpauris, eller börjar den långt innan?

Pillard
2805 inlägg
Pillard 2805 inlägg 1 månad sedan

En liten personlig favorit är ju Casse de Boeuf i Serre Chevalier. Den kommer tyvärr bara upp i 870 fhm men i gengäld får du sammanhängande pist, bara en korsande transport på ett ställe men där är det brett och ganska bra sikt. Dessutom kliver du bara av liften och bränner ner till bottenstationen utan väntan eller transport av något slag. Den är också oftast i bra skick och jag har aldrig sett den uppkörd. Den brukar dock vara ganska hård i underlaget. Den böljar också trevligt nerför berget så om man bara är "dum" nog kan man köra störtlopp hela tiden men ändå få lite svängar naturligt av terrängen (ner mot botten är den dock lite för rak så straightlinear du där kommer det att gå mycket mycket fort.

Heddious
1748 inlägg

Pillard skrev:

En liten personlig favorit är ju Casse de Boeuf i Serre Chevalier.

+1 på den. Bra bevis på att fallhöjd inte är allt – det är nog den backe i Serre jag suttit och kört varv i flest gånger. Inte en tråkig meter vad jag kan minnas.

Pillard
2805 inlägg

Heddious skrev:

Pillard skrev:

+1 på den. Bra bevis på att fallhöjd inte är allt – det är nog den backe i Serre jag suttit och kört varv i flest gånger. Inte en tråkig meter vad jag kan minnas.

Hehe! För de flesta brukar 870fhm räcka för att bygga på tillräckligt med syra. Framför allt då det inte finns några "mys"partier utan det lutar på och går fort hela tiden

Taking_the_piste
29 inlägg

Pillard skrev:

Heddious skrev:

Pillard skrev:

Hehe! För de flesta brukar 870fhm räcka för att bygga på tillräckligt med syra. Framför allt då det inte finns några "mys"partier utan det lutar på och går fort hela tiden

Skulle ni säga att den är bättre än Orange? (Valdisere)

Heddious
1748 inlägg

Taking_the_piste skrev:

Pillard skrev:

Heddious skrev:

Skulle ni säga att den är bättre än Orange? (Valdisere)

Jag tycker nog det, men det beror till rätt stor del på att jag ofta haft oflyt med just Orange – kass snö, inte pistad, massa vingliga turister som hamnat fel osv. Ett annat stort plus med just Casse är att det är sittlift upp igen, istället för det deprimerande tåget.

Kanske är det det som är grejen.. letar en efter bäst pist per minut spenderad i lift så ska det mycket till för att fallhöjden ska över kilometern.. liftfärderna blir helt enkelt för långa.

Pillard
2805 inlägg

Generellt tycker jag nog att pisterna i Valdi är sådär. Alltid uppåkt, isigt o massa turister. Ibland kan man få grymma åk uppe på Pisaillas tycker jag men generellt ganska trist. Casse däremot är ju bara bra åkning hela vägen.

Som @Heddious är inne på med så är ju liften Casse också suverän. Rak sittlift upp och sen slingrar sig pisten ner under

Taking_the_piste
29 inlägg

Heddious skrev:

...istället för det deprimerande tåget.

Tyckte det var sååååååå coolt första gången! Men bromssträckan är ju löjligt lång

Heddious skrev:

Kanske är det det som är grejen.. letar en efter bäst pist per minut spenderad i lift så ska det mycket till för att fallhöjden ska över kilometern.. liftfärderna blir helt enkelt för långa.

Så är det nog. I den kategorin så är pisterna från Pardatschgrat i Ischgl svårslagna, en endaste gondol tar en 1251 höjdmeter på 9:24 :-) men det blir som sagt transport i botten.

Jag ska uppdatera kriteriet lite :-)

Taking_the_piste
29 inlägg

Sådär! Jag lagt till ett undantag: För pister med express-sittlift tillbaks räcker 700 meter! :-) Casse de Boeuf är därmed kvalificerad, och Serre Chevalier är nu på min radar!

Lanches tar en 745 meter upp för Double M i Tignes, så vips så är den med i leken :-)
Double M är ju egentligen ganska enformig, men jag älskar hur man ser byn långt borta längst ner, och det känns som att man inte kommer närmare!

En favorit i Valdisere med periodvis skön lutning, arcelle, är ynka 9 meter ifrån gränsen . :-( Manchet Express upp.

la_grave
1772 inlägg
la_grave 1772 inlägg 1 månad sedan

Pillard skrev:

Generellt tycker jag nog att pisterna i Valdi är sådär. Alltid uppåkt, isigt o massa turister.

Och du är inte turist? Vad gör du i Val d'Isère egentligen?

Pillard
2805 inlägg

la_grave skrev:

Pillard skrev:

Generellt tycker jag nog att pisterna i Valdi är sådär. Alltid uppåkt, isigt o massa turister.

Och du är inte turist? Vad gör du i Val d'Isère egentligen?

Jo jag är också turist. Problemet är ju just att det är massor av dem. Hade lika gärna kunnat skriva "massor av folk" Men eftersom turister generellt har en tendens att både vara ivägen och köra sönder mer än locals passade det bra...

Taking_the_piste
29 inlägg

Löst räknat leder Frankrike före Schweiz med Österrike och Italien i botten!

Kul att så många har tipsat! Att läsa om backarna med ena ögat och kolla pistkartor med andra har både varit bra och dåligt för abstinensen :-/

Tar tacksamt emot fler tips! :-)

Pillard
2805 inlägg

Hm, det sista var ju weird. Personligen upplever jag att den allmänna pistkvalitén i Italien vida överstiger den franska...

Taking_the_piste
29 inlägg

Pillard skrev:

Hm, det sista var ju weird. Personligen upplever jag att den allmänna pistkvalitén i Italien vida överstiger den franska...

Du missförstod mig nog, @Pillard. Jag menar pister som klarar kriterierna jag ställde upp i första inlägget i min jakt på lååånga pister. :-)

Den enda Italienska pisten som har omnämnts är Salati i Alagna. Själv nominerade jag en Österrikisk pist (Ischgl, pist 7) samt ytterliggare en som kanske inte klarar alla kriterier. Annars har det mest varit franska pister samt ett inlägg med schweiziska. Det var så jag menade.

Att italienarna pistar med stolthet är det nog ingen som ifrågasätter.

pd
Online 90 inlägg
pd 90 inlägg 1 månad sedan

Klart att det finns fina italienare som klarar kraven också. Möjligen får jag känslan att italienarna inte fokuserar lika mycket på "faktarutan" utan mer på upplevelsen. I Val Gardena hittar man t.ex. Seceda - Col Raiser som är riktigt najs från topp till dal. 1030 m fallhöjd. Fin brant i början och både böljar och svänger på vägen ner. Bäst av allt är att det inte är allt för många turister som stannar till där utan backen håller sig helt ok hela dagen. Och med flera bra restauranger så går det utmärkt att spendera en dag där. Av någon anledning väljer turisterna istället att fortsätta till La Longia som startar från samma platå och förvisso har större fallhöjd (1273 m) men som är längre och bitvis nästan helt platt. Avslutas oftast i en mindre insjö nere i Ortisei innan man får köa in till två kabiner för att ta sig upp igen. Aldrig åkt den mer än en gång.

Corin
1151 inlägg
Corin 1151 inlägg 1 månad sedan

Jag har knappt åkt pist i alperna, men tyckte det var en rolig och lagom nördig tråd ändå!

Är det lågsäsong så är det ett riktigt kul åk från toppen av James Blunt till botten av Mayentzet i Verbier. Vad pisterna heter har jag ingen aning om, det står inte på pistkartan heller verkar det som. Det finns flera olika val att göra, och det är action från början till slut, särskilt om man gasar på. Ca 1000 fallhöjd och som sagt bäst i lågsäsong eller på morgonen. Annars är det alltid väldigt mycket folk, då det är liksom den enda vägen ned till Verbier. Access är två snabba 6-stolar. Den är också skoj på eftermiddagen i slask och bland tusentals människor. Det var ju alltid tävling hem också..

En pist som faktiskt är redigt jävla bra på riktigt är från toppen av Greppon Blanc ned till Siviez. 1000 fallhöjd av brant böljande pist med lite svängar i nedre delen. Ett stort minus är att det är långt från Verbier och att det är en halvseg stolslift första halven, och sen en av två helt sjukt långa KNAPPLIFTAR (!!) upp för kalfjället. Totalt värdelöst.

Mitt bästa tips är att inte åka till Verbier om man vill åka pist.

livet är en semester Citera
olakurt
3 inlägg
olakurt 3 inlägg 1 månad sedan

Kitzbühel,
Die Streif, familenabfahrt, 870 fhm, 5,5 km, växlar mellan rött, svart samt att du i vissa partier välja orange pist. En pärla som tyvärr alldeles för få svenskar väljer att testa uthålligheten i quadriceps i.

Grym är den.

Finns det någon som åkt utför i Allgäu regionen (Ofterschwang, Balderschwang)? Citera
Taking_the_piste
29 inlägg

olakurt skrev:

Kitzbühel,
Die Streif

Nu snackar vi klassiker!

Har du varit där ofta? Här på freeride kan man läsa detta i beskrivningen till orten:

"[...] tenderar Kitzbühel att ofta ha dåligt med snö vilket gör att det sällan är åkbart hela vägen ner till byn. Detta gör att det ofta blir trafikstockning i pisterna längre ner mot byn."

Är det något du vet något om? Någon gång vill jag dit, men sådana beskrivningar underlättar inte för mig att boka resan.

olakurt
3 inlägg
olakurt 3 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad olakurt (1 månad sedan)

Taking_the_piste skrev:

olakurt skrev:

Kitzbühel,
Die Streif

Nu snackar vi klassiker!

Har du varit där ofta? Här på freeride kan man läsa detta i beskrivningen till orten:

"[...] tenderar Kitzbühel att ofta ha dåligt med snö vilket gör att det sällan är åkbart hela vägen ner till byn. Detta gör att det ofta blir trafikstockning i pisterna längre ner mot byn."

Är det något du vet något om? Någon gång vill jag dit, men sådana beskrivningar underlättar inte för mig att boka resan.

Jag har varit i Kitz 2003, 11, 12, 13, 14 och i år. Mina barn, nu 12 och 15 år, gick i skidskola och lärde sig åka utför i detta fantastiska skidområde, ca 185 km pist. Vid dessa sex tillfällen har vi åkt skidor ända ner till Hahnenkambahn, lite sämre stundtals på solsidan dock (Kitzbüheler horn) fyra besök i mars, två i februari, gott om snö.
Sedan några år är Kitzbühel området länkat med Jochberg via kabin, Jochberg är grymt bra, stora ytor, färre antal människor.

Du kommer inte bli besviken, långa fina backar, branta, flacka, hela spektrat.

Hyr gärna lght i Kirchberg, Aurach eller Jochberg, svindyrt inne i själva Kitz.

Finns det någon som åkt utför i Allgäu regionen (Ofterschwang, Balderschwang)? Citera
LuddeD
7 inlägg
LuddeD 7 inlägg 4 veckor sedan

Heddious skrev:

Tignes:

Val Thorens:

Combe Caron + Gentiane. Okej, första biten runt toppen på Caron är tråkig, men sen lutar det på ordentligt, och mittensektionen av den svarta backen är grym när den är bra pistad. Bred, kuperad och sällan överbefolkad. Blåa backen i botten är tyvärr ofta full av knöggel (perfekt skidskolelutning) men den behöver vara med för att det ska bli mer än 1 km fallhöjd, och är den inte överbefolkad är den sanslöst rolig i hög fart big_smile . Tyvärr kabinbana inblandat här också.

Combe Caron.....

Jag var inte så bra på att åka skidor 2010 när jag var i Val Thorens, åkte gondollift upp och log åt folk som skulle ta sig ned för ett väldigt brant parti. Inget jag ville testa.

20 minuter senare hade jag av misstag hamnat vid exakt samma brant i Combe Caron. Helt opistat och puckligt. Usch, det var en pärs att ta sig ned där.

Förutom det partiet var det en riktigt fin pist.

Heddious
1748 inlägg
Heddious 1748 inlägg 4 veckor sedan

LuddeD skrev:

Combe Caron.....

Jag var inte så bra på att åka skidor 2010 när jag var i Val Thorens, åkte gondollift upp och log åt folk som skulle ta sig ned för ett väldigt brant parti. Inget jag ville testa.

20 minuter senare hade jag av misstag hamnat vid exakt samma brant i Combe Caron. Helt opistat och puckligt. Usch, det var en pärs att ta sig ned där.

Förutom det partiet var det en riktigt fin pist.

Haha, jag gjorde exakt samma misstag min första vinter där. Som tur är har jag blivit bättre på att åka sedan dess, men det är sällan jag gör mig omaket att åka ner där om den smala biten ifråga inte är hyfsat utplattad.
Dock ryktas det att de markarbetesälskande dårfinkarna på liftbolaget håller på att gräva ut en blå pist med start precis ovanför just dendär branten, för att leda om vilsekomna. Återstår att se hur den skapelsen blir, men den kanske gör så att folk slipper ta allt för stora kliv utanför sin bekvämlighetszon iallafall.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook