Ryggskydd 2018-19

emjayshred
10 inlägg
emjayshred 10 inlägg 10 mån sedan

Hej,

Uppdaterar utrustningen inför säsongen 18-19 och funderar på att köpa ryggskydd. Har tidigare inte använt något ryggskydd och behöver lite råd. Då tidigare trådar är över ett år gamla så tänkte jag att det kan vara intressant att starta en ny.

Letar efter ett allround skydd som funkar i pist, off pist, på tur och i park. (åker mest pist och minst park) Har sett att det finns mjuka och hårda skydd samt skydd som är inbyggda i västar. Det viktigaste för mig är att det erbjuder bra skydd och sitter bra med bra comfort. De som jag främst har kollat på är POC spine VPD och POC Spine VPD Systems. Undrar även hur västar är på tur, blir dom väldigt varma?

Alla tips är välkomna.

Tack på förhand!

Svar

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 10 mån sedan

Jag har ett hårt ryggskydd från Scott, vilket gör att det blir lite varmt på ryggen. Man får dessutom lite mer kylning på framsidan av kroppen pga fartvinden. Många ryggskydd är lite obekväma när man åker lift eller sitter i en bil då det åker uppåt mot nacken.

Jag har en skyddsväst när jag kör skoter och den ger mer djämn temperatur mellan bröst och rygg. Men den är sämre på våren då den gör bröstet varmare än ett hårt eller mjukt skydd på ryggen.

Tycker att det blir lite varmt med ryggskydd, framförallt i kombination med ryggsäck. Karnske är bättre med en ryggsäck med integrerat ryggskydd då det isf sitter utanför skalplagget. Men då har man inget ryggskydd när man åker pist utan ryggsäck vilket känns lite dumt. Sen fungerar väl ryggskydd inbyggda i ryggsäck lite sämre då de inte sitter lika bra på plats som ett som bärs närmre kroppen.

Men jag har hellre ryggskydd och svettas lite än att riskerar ökade skador vid ett fall. Leta efter ett med bra passform är mitt tips.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook