Friåkningsskida, barn kom igen nu lite svar tack.

ParRonnerfors
6 inlägg
ParRonnerfors 6 inlägg 9 mån sedan

Hej
Mina barn 8 & 10 körde förra säsongen på mantra jr. Vilka andra alternativ till bra friåkningsskidor för barn finns? Va kör era på? Få höra nu. Åsikter, tankar och idéer.
Mvh Pär

Svar

Halvsmurfen
161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad Halvsmurfen (9 mån sedan)

Hej

En packe att googla på. Mina kids körde på föregångaren till Mantra Jr men har nu BC Magnis. Har ingen större erfaenhet av dessa utan plockade en lista att gräva i när jag kollade själv. Pris och tillgänglighet bidrog i vårt fall. Hittade delar av infon på utlänskt forum därav några av de mer udda förslagen. Not en del kan vara lämpade för lite äldre än 8-10.

Black crows Magnis
Nordica Enforcer S
Atomic Bent Chetler Mini
Rossignol smash 7
K2 Pinnacle jr
K2 Poacher jr
Salomon NFX jr
Fischer Ranger Jr
Line Sir francis bacon shorty
Line Wallisch shorty
Moment the Carson
On3p Charlie Murphy

Sen får du peta dit någon bindning. Jag hade valt Marker Squire, Salomon warden 11, Tyrolia attack 11. Men dina barn är lite mindre så dessa är nog lite för stora (DIN inställningen går inte tillräckligt lång ned) och kanske vikten. Både marker och salomon har mera barnalternativ men jag kan inte dessa i huvudet.

MP1
90 inlägg
MP1 90 inlägg 9 mån sedan

Mina kids åker på Gotama (samma som Mantra) när det inte har sina race-lagg. Tycker att det är riktigt bra skidor. Prisvärda som attan. Rekommenderas varmt. Andra friåkningsskidor i samma prisklass känns som "hyrskidor" i jämförelse. Det är rätt mycket rocker, vilket kräver att de kommer upp på kant i kraftig vinkel för att bli stabila/ få skär i pisten.

Med bindning: Se upp för glapp. Det finns två storlekar på tådelen på barnbindningar. Upp till 21,5 sko (om jag minns rätt) och sedan vuxenstorlek från 22 cm innermått. Ser väldigt många barn med små pjäxor och glappande bindningar. Gör det svårt att åka.

ParRonnerfors
6 inlägg
ParRonnerfors 6 inlägg 9 mån sedan

Vad tror ni om dps groom?

AndersWingqvist
Online 94 inlägg
AndersWingqvist 94 inlägg 8 mån sedan

@jonsdrn Om du har någon koppling till just Icelantic så är det schysst om du skriver det. Nu ser ditt inlägg ut lite som reklam. Eller så bara älskar du Icentlatics jr line up, inge fel med det smile Men det finns ju många bra märken att välja bland, knappast bara ett.

I regel ska alla sponsrade åkare och andra personer som jobbar för företag inom skidvärlden vara öppna med detta när de skriver. Forumet är ju till för att få tips och åsikter som inte är färgade av kommersiella åtaganden.

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad jonsdrn (8 mån sedan)

AndersWingqvist :

@jonsdrn Om du har någon koppling till just Icelantic så är det schysst om du skriver det. Nu ser ditt inlägg ut lite som reklam. Eller så bara älskar du Icentlatics jr line up, inge fel med det smile Men det finns ju många bra märken att välja bland, knappast bara ett.

I regel ska alla sponsrade åkare och andra personer som jobbar för företag inom skidvärlden vara öppna med detta när de skriver. Forumet är ju till för att få tips och åsikter som inte är färgade av kommersiella åtaganden.

Absolut Anders! Du har så rätt,glömde totalt bort det,jag är sponsrad åkare hos just icelantic,brukar försöka komma ihåg att skriva det! Men det är lätt att glömma ibland,dock måste jag säga att jag ändå alltid lämnar ärliga resentioner,skulle aldrig skriva gott om någonting jag inte tycker om!
Finns ju dock självklart många andra bra jr-skidor!

AndersWingqvist
Online 94 inlägg

@jonsdrn Kan inte se att du skrivit ut att du har spons från Icelantic i något av dina tidigare 15 inlägg, där 13 av dem just är tips om Icelantic. Gå in och gör det tack.

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 8 mån sedan

@AndersWingqvist absolut!

AndersWingqvist
Online 94 inlägg

jonsdrn :

Gott mos! Ni som har kopplingar kan ju ofta väldigt mycket om produkterna och därför är er kunskap värdefull. Sen får man gärna får tänka lite större än bara sitt eget märke och man ska alltid vara öppen med sin bias.

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 8 mån sedan

AndersWingqvist :

jonsdrn :

Gott mos! Ni som har kopplingar kan ju ofta väldigt mycket om produkterna och därför är er kunskap värdefull. Sen får man gärna får tänka lite större än bara sitt eget märke och man ska alltid vara öppen med sin bias.

Ett bra tips är ju att lägga till det som signatur i "sidfoten"

AndersWingqvist
Online 94 inlägg

@Pillard Yes, en bra lösning!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook