Colorado

lamboren
24 inlägg
lamboren 24 inlägg 3 mån sedan

Av lite olika orsaker funderar vi på en vecka i Colorado denna säsong. Några tips på orter? Vi är framförallt ute efter liftnära off pist med bra snö, kortare promenader ok (veckan det gäller är sista veckan i februari). Enda stället jag varit på i Colorado är Copper Mountain, bra system med bra backbowls, men som jag minns var snön tyngre än jag förväntade mig - men det kan ju varit tillfälligt. Vi kommer troligast hyra bil så även två orter skulle vara möjligt.
(Hittade inget nyligt på forumet om detta så skapar tråd)

Svar

snej
764 inlägg
snej 764 inlägg 3 mån sedan

Gissar att ni flyger in till Denver? Lätt att ni hamnar på orterna kring I70. Jag slår ett slag för den fantastiska lilla hålan Wolf Creek. Längre att köra från Denver, men trevligt litet system med finfin skogsåkning. Går ju även bra att kombinera med åkning i tex Taos.

//jens

Salomon/Atomic Citera
lamboren
24 inlägg

snej :

Gissar att ni flyger in till Denver? Lätt att ni hamnar på orterna kring I70. Jag slår ett slag för den fantastiska lilla hålan Wolf Creek. Längre att köra från Denver, men trevligt litet system med finfin skogsåkning. Går ju även bra att kombinera med åkning i tex Taos.

//jens

Tack, ja, flyger till Denver.
Kollat lite mer på kartan, känns som att antingen är det västerut åt Breckenridge-Copper Mountain-Vail-hållet, eller söderut (där ju Taos lockar, och Wolf Creek låter lovande) som gäller (har bara åkt skidor i Santa Fe-trakten i New Mexico, men då var det fantastiskt lätt snö och riktigt bra skogsåkning) - men kan sista veckan i februari vara i senaste laget såpass långt söderut?

Hugobugo
6 inlägg
Hugobugo 6 inlägg 3 mån sedan

Som Snej skriver, Wolf Creek, brukar få mycket snö. Tror dock det ännu inte finns ngt boende i direkt anslutning.
Lite mer västerut, Telluride (to hell you ride), Silverton (offpist med bara 1 lift - kanske måste förbokas nuförtiden, kolla Silverton Mountain) och lite nedanför Silverton ligger Purgatory.

//HB

snej
764 inlägg
snej 764 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad snej (3 mån sedan)

lamboren :

snej :

//jens

Tack, ja, flyger till Denver.
Kollat lite mer på kartan, känns som att antingen är det västerut åt Breckenridge-Copper Mountain-Vail-hållet, eller söderut (där ju Taos lockar, och Wolf Creek låter lovande) som gäller (har bara åkt skidor i Santa Fe-trakten i New Mexico, men då var det fantastiskt lätt snö och riktigt bra skogsåkning) - men kan sista veckan i februari vara i senaste laget såpass långt söderut?

Har varit där till mitten/slutet av mars och haft bra snö alla tillfällen, men det är ju aldrig en garanti för det.

Var f ö inte jätteimponerad av Vail, BC, Breck osv. Hade iofs halvknackigt med snö, men gillar skogsåkningen i WC mil bättre än på de andra orterna.

Salomon/Atomic Citera
lamboren
24 inlägg

tack @snej och @Hugobugo
får nog bli en tur åt sydväst från Denver (Telluride/Wolf Creek) i tillägg till västerut (när man ändå reser så långt)

lamboren
24 inlägg
lamboren 24 inlägg 2 veckor sedan

Nu blev det iallafall orterna utmed I-70 pga de amerikanska vännerna vi ska åka med.
Hur ser det ut med liftkort? Någon här som vet några varianter som gäller på flera orter? eller får man köpa dag för dag om man vill kunna variera?
Och ni som har varit på orterna, vilka tycker ni man ska prioritera? (har som sagt bara varit i Copper Mtn - för länge sen)

snej
764 inlägg
snej 764 inlägg 2 veckor sedan

lamboren :

Nu blev det iallafall orterna utmed I-70 pga de amerikanska vännerna vi ska åka med.
Hur ser det ut med liftkort? Någon här som vet några varianter som gäller på flera orter? eller får man köpa dag för dag om man vill kunna variera?
Och ni som har varit på orterna, vilka tycker ni man ska prioritera? (har som sagt bara varit i Copper Mtn - för länge sen)

https://www.epicpass.com

Salomon/Atomic Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook