Marker Kingpin 13

JoelLundgren
5 inlägg
JoelLundgren 5 inlägg 3 mån sedan

Tja jag har i vinter tänkt att tura en del och har spanat in kingpin 13. Är de någon som vet om dom tål att hoppa lite med i offpisten och slänga lite flips?

Svar

Kalle_Luzern
Online 323 inlägg
Kalle_Luzern 323 inlägg 3 mån sedan

Med tanke på att Marker frivilligt dragit tillbaka en massa Kingpin för att pinnarna i tådelen gått av vid vanlig åkning är nog svaret nej? wink
https://www.freeride.se/marker-aterkall … 2017-2018/

JoelLundgren
5 inlägg
JoelLundgren 5 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad JoelLundgren (3 mån sedan)

Jag vet men det jag fått höra från flera butiker är att det problemet är åtgärdat. Dom bindningar som återkallades var dessutom tillverkade 2017 och inga därefter har blivit det

yolof
17 inlägg
yolof 17 inlägg 3 mån sedan

Fixat sen länge. Köper man begagnat i den dåliga årgången, se till att få originalkvittot, gå till återförsäljaren och åberopa den 3 åriga reklamationsrätten.

JoelLundgren
5 inlägg

yolof :

Fixat sen länge. Köper man begagnat i den dåliga årgången, se till att få originalkvittot, gå till återförsäljaren och åberopa den 3 åriga reklamationsrätten.

Så du tror inte att sprillans nya skulle paja av trycket när man hoppar (inte park)

Pillard
2959 inlägg
Pillard 2959 inlägg 3 mån sedan

Att de skulle gå sönder är nog inte troligt, om du ska hoppa inom rimliga gränser. Däremot kan ju avsaknaden av elasticitet göra att de löser ut ändå, där en vanlig alpinbindning inte skulle göra det. Sen är ju frågan vad du menar med offpisten? Snackar vi puder så kan du nog hoppa och ha dig även på ett par gamla vertical men på hårt underlag kan det förstås vara värre. Finns det nån anledning till att du tänker just Kingpin?

Megadozer
52 inlägg
Megadozer 52 inlägg 3 mån sedan

Tror inte du behöver vara orolig om du inte ska hoppa riktigt stort. Körde med KP13 hela förra säsongen som även inkluderade park och svarta hopp. Väger ca 80 kg och gjorde väl några inte-så-stabila landningar utan problem med bindningen. Mina ingick dessutom i den felaktiga batchen av bindningar och ska få dom bytta i september.

Megadozer Citera
JoelLundgren
5 inlägg

Megadozer :

Tror inte du behöver vara orolig om du inte ska hoppa riktigt stort. Körde med KP13 hela förra säsongen som även inkluderade park och svarta hopp. Väger ca 80 kg och gjorde väl några inte-så-stabila landningar utan problem med bindningen. Mina ingick dessutom i den felaktiga batchen av bindningar och ska få dom bytta i september.

Aha men dröm ju då ska de inte va några problem för mig som väger 75 smile

moolle
8 inlägg
moolle 8 inlägg 2 mån sedan

antagligen bättre med nya Salomon?

klassy
387 inlägg
klassy 387 inlägg 2 mån sedan

Dynafit Beast wink

olddjara
13 inlägg
olddjara 13 inlägg 2 mån sedan

Låter som att salomon Shift vore ett bättre val än Kingpin givet 47mm elasticitet i tån?

Jritsle
15 inlägg
Jritsle 15 inlägg 2 mån sedan

Kört kingpin 1,5 säsong. Fått byta 1 tådel och 3 hälar.
Väger 75kg och kör inte några 10meters klippor så är ganska besviken på dem.

Pillard
2959 inlägg
Pillard 2959 inlägg 2 mån sedan

Monterade en Kingpin förra veckan, åt en som köpt mina gamla skidor. Ska jag vara helt ärlig så är ju konstruktionen på Kingpin helt kass (han skulle reklamera hälplattan så vi vet ju inte än hur bra Marker hanterar det). Gängorna för att styra förspänningen och för att kunna montera och montera av häldelen är ju gjorda i helt absurt klent material. Själva gängorna är väl rätt ok men plattan med gängorna sitter ju fast i monteringsplattan med extremt tunn plast. När den plasten går av så kan ju hela häldelen släppa. Det är ju helt livsfarligt om det sker ute i bergen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook