Designprojekt - Lavinspade

Jersper
7 inlägg
Jersper 7 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad Jersper (7 mån sedan)

Tjena!

Vi är tre studenter som läser produktutveckling och design på Malmö Universitet. Vi har fått ett designprojekt där vi ska designa en spade för extremskidåkare. Vi har slängt ihop en kort enkät (typ 5 min) som vi skulle vara tacksamma om ni kunde svara på. Ingen av oss är insatta i extremskidåkning så därför behöver vi er hjälp!
Designarbete - Spade för extremåkare

Om vi missat något kommentera gärna smile
Tack på förhand!

Svar

telemarkus
199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 8 mån sedan

Vad menar ni med "extremskidåkning"? Pratar ni enbart stora bergs-åkning i avlägsen och extremt exponerad terräng eller även mer vardaglig offpiståkning, toppturer m.m.?

Ski now work later Citera
Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 8 mån sedan

Enkäten är rätt knepig att svara på - lyckligtvis är det rätt enkelt att beskriva den ultimata spaden. Gör den här spaden:
https://www.voile.com/voile-telepack-mi … hovel.html

Men räta ut bladet! Nuvarande design är svårt att använda med många ryggsäckar eftersom "spadinfästningen" "sticker in" i huvudfacket från lavinutrustningsfacket (eller sticker in i övrig packning rent allmänt i fallet med klassisk säck-säck). Passa också på att lätta upp den så mycket som möjligt (utan att tappa för mycket styrka, den ska gå att misshandla fullständigt utan att gå sönder) och ev. kanske om det är möjligt fixa något mer genomtänkt system för att enklare kunna använda den som snöankare. De två hålen i spades mitt + slinga funkar, men är lite krångligt.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
xQubeZ
71 inlägg
xQubeZ 71 inlägg 8 mån sedan

Vad anses vara extremåkning? Är det big mountain o spines i alaska eller är det tekniska coulurier i tex Chamonix? Den första är inte vikten inte lika viktig men den andra ”kategorin” är vikten av stor betydelse.

Men för att få en så bra spade som möjligt ska man väl maximera volymen bladet kan ”ta” samtidigt som den är så packvänlig som möjligt. Jag skulle nog själv anse att ett komposit material som kolfiber skulle vara det bästa att ha i bladet, så länge det inte flexar eller riskerar att spricka. För det absolut viktigaste med säkerhetsutrustning är att den aldrig sviker dig. Du ska kunna misshandla den hur mycket som helst och den ska fortfarande fungera när du behöver den.

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 8 mån sedan

När jag ser er enkät så tänker jag att det här är ett typiskt tillfälle när man inte skall göra en enkät. Ni behöver inte ett kvantitativt medelvärde av 47 svar på frågor som ni knappt vet om de är relevanta från folk som ni inte har en aning om vad de har för bakgrund, ni behöver få en bättre kvalitativ förståelse för hur produkten skall användas och vad som är viktigt. Så försök hellre hitta en eller ett par erfarna off-piståkare, som jag antar är vad ni menar med extremskidåkare, som ställer upp på en intervju. Det är betydligt roligare att svara på nyfikna muntliga frågor än att försöka formulera svar på okunniga skriftliga frågor. Och med erfaren menar jag någon som faktiskt har använt en spade till att gräva fram folk ur en lavin.

Jersper
7 inlägg
Jersper 7 inlägg 8 mån sedan

telemarkus :

Vad menar ni med "extremskidåkning"? Pratar ni enbart stora bergs-åkning i avlägsen och extremt exponerad terräng eller även mer vardaglig offpiståkning, toppturer m.m.?

Det är faktiskt inget vi har reflekterat över. Hur pass stor skillnad på krav är de i dessa två fall? Gäller det enbart kvalitén på spaden eller förväntas spaden ha någon mer funktion om den ska användas till stor bergsåkning som du skrev? All info är hjälpsam!

Jersper
7 inlägg
Jersper 7 inlägg 8 mån sedan

Tack för all feedback allihopa! Nu har vi fått en bättre inblick till vad som krävs och vilka funktioner som eftertraktas smile

Jersper
7 inlägg
Jersper 7 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Jersper (7 mån sedan)

Nu har vi designat färdigt och vi tänkte att det skulle vara kul med en återkoppling!
Här är vår slutliga spadprototyp. Huvudfunktionen som vi har arbetat med är att spaden ska gå extremt snabbt att förlänga från sitt ihopvikta "portföljläge". Vi avser att man ska förvara spaden ihopvikt i väskan med handtaget uppåt så att det bara är att gripa tag om det, flippa ut spadbladet, teleskopa ut skaftet och börja skyffla. Spadens delar sitter alltid ihop så inget kan försvinna och det ska inte vara någon förvirring i ett stressat läge hur spaden fälls ut.
Då spaden är ihopvikt sätter sig låssprintarna i ett halvlåst läge och i utfällt läge låses sprintarna helt.

https://www.freeride.se/img/photo/n/583034c3c6eeff0c1805ff35c7cded6e.jpghttps://www.freeride.se/img/photo/n/4d0b2df8a62497fbff94d8b238b3594a.jpg
➡️Fler bilder finns här på google drive⬅️

Vi vill gärna veta vad ni tycker och fråga om något är oklart!

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 7 mån sedan

Den ser ut att vara smidig och bra, samt att formen på bladet ser bra ut.

Det som jag funderar på är hur den hanterar att stå och hacka i lavinpackad snö, som nästan är som is. Spontant tänker jag att låssprintarna inte håller tillräckligt och att bladet kan vika sig.

AKA Knä-Ola Citera
pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 7 mån sedan

Kul att ni återkopplar!

Den känns ganska så kantig. Både bladet och skaftet. Är det en tanke med det eller beror det på begränsningar vid tillverkning av prototypen?

Jersper
7 inlägg
Jersper 7 inlägg 7 mån sedan

pd :

Kul att ni återkopplar!

Den känns ganska så kantig. Både bladet och skaftet. Är det en tanke med det eller beror det på begränsningar vid tillverkning av prototypen?

Vi valde att göra ett skaft med hexagonalt tvärsnitt för att skaftet skulle få bättre vridstyvhet samt att teleskopsprintarna alltid hittar rätt läge direkt då man drar ut skaftet. Sen valde vi att gå all out på hexagon temat och gjorde hela handtaget och bladet i samma stil.

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 7 mån sedan

Ser bra ut! Tänk på att den inte får vara för vass när man har den i väskan, sjukt trist med trasiga saker. Smidighet och inget utstickande är plus så ni ligger bra till tror jag.

Min favvospade nedan.
Bästan spaden som finns nu enligt mig Mammut Alugator Light

Åk mer jobba mindre! Citera
Jersper
7 inlägg
Jersper 7 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Jersper (7 mån sedan)

fransosen :

Den ser ut att vara smidig och bra, samt att formen på bladet ser bra ut.

Det som jag funderar på är hur den hanterar att stå och hacka i lavinpackad snö, som nästan är som is. Spontant tänker jag att låssprintarna inte håller tillräckligt och att bladet kan vika sig.

Bra input! Om detta skulle bli en riktig produkt hade man efter detta skede gått in i en fas då man tillverkat prototyper i riktigt material och så småningom testat dem ordentligt och i verklig miljö. Om detta skulle visa sig vara ett problem hade man kunnat dimensionerat upp sprintar och låsplatta samt använda hårdare material.
Då det inte hör till denna kurs har vi inte heller gjort några hållbarhetsberäkningar på spadens olika delar.

Jersper
7 inlägg
Jersper 7 inlägg 7 mån sedan

LawndartGustav :

Ser bra ut! Tänk på att den inte får vara för vass när man har den i väskan, sjukt trist med trasiga saker. Smidighet och inget utstickande är plus så ni ligger bra till tror jag.

Min favvospade nedan.
Bästan spaden som finns nu enligt mig Mammut Alugator Light

Ja vi har ju några väldigt skarpa hörn som kan designas annorlunda. Bra feedback!

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 7 mån sedan

Kul med återkopplingen :-)

Blir det någon fortsättnig av detta?

/C

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad iSooLi (7 mån sedan)

Jersper :

Nu har vi designat färdigt och vi tänkte att det skulle vara kul med en återkoppling!
Här är vår slutliga spadprototyp. Huvudfunktionen som vi har arbetat med är att spaden ska gå extremt snabbt att förlänga från sitt ihopvikta "portföljläge". Vi avser att man ska förvara spaden ihopvikt i väskan med handtaget uppåt så att det bara är att gripa tag om det, flippa ut spadbladet, teleskopa ut skaftet och börja skyffla. Spadens delar sitter alltid ihop så inget kan försvinna och det ska inte vara någon förvirring i ett stressat läge hur spaden fälls ut.
Då spaden är ihopvikt sätter sig låssprintarna i ett halvlåst läge och i utfällt läge låses sprintarna helt.

https://www.freeride.se/img/photo/n/583 … cded6e.jpghttps://www.freeride.se/img/photo/n/4d0 … b3594a.jpg
➡️Fler bilder finns här på google drive⬅️

Vi vill gärna veta vad ni tycker och fråga om något är oklart!

Ser ut som en bra början!

Har ett par funderingar.

Vilket syfte fyller de avlånga hålen på bladet? Om de nödvändigtvis ska finnas där, överväg att skippa hexagon-temat på dem. Skarpa hörn i håltagningar är brottsanvisningar och som bäddat för spricktillväxt om bladet bara flexar lite vid grävning.

Har ni övervägt att kunna låsa bladet även i rät vinkel mot skaftet, för ett hacka/krafsa-läge?

Det är inte helt ovanligt med längsgående förstyvningspressningar på släta plåtytor på dylika tingestar (kolla t.ex. den länkade Mammutskyffeln), kan vara nåt att fila vidare på.

//O

The older I get, the faster I was. Citera
LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 7 mån sedan

En annan grej är väl hur man utformar bladet för att det ska bli starkare, så det klarar att vridas och bli stampat på utan att grundformen deformeras.
Kolla på ortovox, black diamond och mammut så har de en tanke i alla sina spadar där.

Åk mer jobba mindre! Citera
telemarkus
199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 7 mån sedan

Med reservation för att det möjligen kommit bättre modeller även från andra märken så är det såvitt jag vet endast spadar från Voile och G3 som brukar klara de tuffaste testerna så de kan ju vara något att snegla på.

MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 7 mån sedan

Jag har några synpunkter:

1. Jag förstår tanken med en enhet där inget kan lossna och det låter också väl genomtänkt med ett halvlåst läge som är lätt att fälla ut, men det är inte ofta det passar bra i en ryggsäck med en spade där skaftet sitter fast och endast kan fällas. Många ryggsäckar har fack och/eller fastsättningssystem för skaftet och bladet separat. Alltså är det bästa att ha en enkelt isärtagbar, men ändå stabil led som låter användaren avgöra själv. Jag har tex ingen ryggsäck där det passar bra med en spade som inte går att ta isär.

2. Som forumet har varit inne på tidigare ska skarpa kanter undvikas. Det finns mycket annat i ryggsäcken som kan skadas och även ryggsäcken om det är för mycket utstickande hörn och andra skarpa element. Formen på bladet i sig är nog inga problem, men däremot förstår jag inte varför infästningen för skaftet är så "högt". Jag ser inte funktionen i det. Den delen borde göras så slimmad som möjligt och definitivt utan utstickande hörn.

3. Jag håller med iSooLi när det gäller hålen. Ska dom vara kvar krävs en förklaring till varför, tex att det är tänkt att användas till att sätta fast bladet på en ryggsäck eller liknande. Jag har dock aldrig sett någon som har satt fast en spade på det sättet så det krävs nästan en speciell ryggsäck för att det ska vara motiverat. Jag saknar också möjligheten till 90-gradersläge för användande vid framförallt bivackgrävande.

shaggy
2 inlägg
shaggy 2 inlägg 7 mån sedan

Hej.
Lite sent kanske men jag ville bara uttrycka mitt gillande!
Det jag tycker är er designs absolut bästa feature är att allting sitter ihop och ingenting kan lossna
samt att det inte råder någon tvekan om hus man skall få spaden i grävbart tillstånd!
I en stressad situation är sådana saker helt avgörande. Sedan kan man alltid finslipa form och material för att uppnå en så hög kvot som möjligt mellan hållfasthet och vikt.

Bra jobbat!
/Janne
Offpiståkare snowboard sen 1988
Senior Mechanic Design Engineer
(Nuklear Power industri)

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 7 mån sedan

@MnO just det där med hålen så är en gissning att dom är konstruerade för att du ska kunna trä ett spännband igenom för att sen fästa det på ryggsäcken, men som sagt, endast en gissning ^^

MP1
90 inlägg
MP1 90 inlägg 7 mån sedan

Jersper :

Tjena!

Vi är tre studenter som läser produktutveckling och design på Malmö Universitet. Vi har fått ett designprojekt där vi ska designa en spade för extremskidåkare.

Har ni lätt det här testet? Mig veterligen det seriösaste spadtest som gjorts, av två av världens främsta på lavinräddning. Om än 10 år gammalt, men det har nog inte hänt något dramatiskt på spadfronten. https://www.voile.com/AvalancheVol86_54-60.pdf

oskarisaksson
18 inlägg
oskarisaksson 18 inlägg 7 mån sedan

Hålen i bladet är användbara! Går att använda för att fästa repsnöre i och använda som ankare vid brant snö klättring om man inte har annat att bygga ankare med. Går även att repellera på om man skulle behöva, dvs fungerar som en "deadman snösäkring" som används vid snöklättring. Testat båda tekniker själv.

För övrigt anser jag Mammut Alugator Lite utan tvekan är bästa spaden på marknaden nu, kompisen råkade till och med backa helt över mitt blad efter han skottat fram sin bil och den höll. Vem vill ha en svin tung och stor spade i ryggan oavsett vad för skidåkning man ägnar sig åt, less is more?

Gillar eran design på spaden så man slipper dela spaden i 2 delar, mindre risk att tappa och skulle man göra det så är det större chans att den fastnar i nått än om man tappar ett rent blad. Sparar säkert lite tid också vid nödsituation när folk kan bli väldigt uppstressade och fibbla till små enkla saker.
Kan dock tänka mig att den blir svårare att packa ner som den ser ut nu, blir lätt rätt skrymmande i en liten ryggsäck eller en fullproppad rygga med rep och klättergrejer.

Men utvecklar ni den lite vidare och en variant mot det lättare hållet med lätt och simpelt handtag och lättare blad hade jag köpt den smile Säker på att skoterförare hade gillat denna lösning också . Behåll hålen!

telemarkus
199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 7 mån sedan

MP1 :

Jersper :

Tjena!

Vi är tre studenter som läser produktutveckling och design på Malmö Universitet. Vi har fått ett designprojekt där vi ska designa en spade för extremskidåkare.

Har ni lätt det här testet? Mig veterligen det seriösaste spadtest som gjorts, av två av världens främsta på lavinräddning. Om än 10 år gammalt, men det har nog inte hänt något dramatiskt på spadfronten. https://www.voile.com/AvalancheVol86_54-60.pdf

Ja, precis! Det var just det testet jag hade i tanken i mitt påstående om Voile och G3 ovan. Nu har det ju iofs kommit en hel del nya (och förhoppningsvis bättre) spadar sedan testet utfördes så det hade varit intressant med ett nytt liknande test.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook