Montera i gamla hål, hur minimerar jag risken att det lossnar?

eHogstrom
1835 inlägg
eHogstrom 1835 inlägg 3 mån sedan

Hej,

Jag har haft en tanke nu över sommaren att återanvända dom x antal park-skidor jag har samlat på mig genom säsongerna. De är skidor jag egentligen inte haft någon tanke om att återanvända men efter en närmare titt har dom flesta laggen ett par dagar/veckor kvar i sig om man bara ger dem lite kärlek.

Jag återanvände ett par äldre hål (där gängorna fanns kvar) i vintras med epoxy, detta höll runt två veckor tills en bakbindning sprättade iväg. Den metoden är säkert bra för många och jag kan mycket möjligt gjort fel vid ommonteringen. Men om man inte skall köra på den metoden..

Hur skulle ni gå tillväga vid montering i befintliga hål om ni verkligen vill att det skall sitta? (Utan att bindningen tar skada dvs. då jag vill återanvända den efter skidorna gett upp).

Jag har läst om Helicoils/gänginsatser alt. inserts och det är ditåt det lutar just nu. Har dock ingen koll i ämnet, uppskattar om någon vänlig själ kan peka mig i rätt riktning om det är lösningen. Då skidorna jag kommer montera har passerat bäst-före-datum för längesedan vill jag helst inte lägga pengar på montering i butik, om skidorna tar skada rör mig inte i ryggen sålänge det går att få lös bindningen efteråt och åka med.

Tack på förhand.

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera

Svar

iSooLi
850 inlägg
iSooLi 850 inlägg 3 mån sedan

Inserts är ju ett bra alternativ ur ett hållfasthetsperspektiv men det ska inte behövas om hålen är i bra skick. Om hålet och gängorna håller för att dra skruven riktigt hårt så ska det mycket till för att det inte ska sitta ordentligt.

Har det kommit in fukt/vatten i hålen tidigare kan det bli en trist fortsättning...

Med epoxy (eller annat lim som tätar) och ordentligt vrid vid montering brukar det inte vara nåt problem att få det att sitta. Se bara till att vara försiktig när du börjar skruva in skruven så att de hittar rätt i gängorna från start.

Viktigt är också att det inte ligger skräp eller gamla limrester i botten av hålen. Gör det det och skruven bottnar så kommer skruvgängorna att trycka sönder gängorna i hålen och skruven kommer bara att snurra och inte sitta fast.

Testa att dra först, håller det så håller det. Håller det inte kan du gå på alternativet med inserts.

The older I get, the faster I was. Citera
user85163
6 inlägg
user85163 6 inlägg 2 mån sedan

Håller med ovanstående!

Dock ett par synpunkter:
Om du ska köra med Epoxy (som har funkat bra för mig vid omborrning) så ska du inte snåla. Köp inte från Biltema eller liknande. Gå in på en affär som har kvalitetslim.
Om du använder Epoxy eller liknande tvåkomponentslim, låt det härda ordentligt under tryck (annars är det hopplöst).
Slutligen: Jag brukar använda Epoxy för att fylla igen och när det har härdat så kör jag med överdimensionerade hål och skruvar (även i bindningarna).

Lycka till!

Pillard
Online 2949 inlägg
Pillard 2949 inlägg 2 mån sedan

Jag vill minnas en gammal dragfasthetstabell som påtalar att ett uppborrat hål som återfyllts med epoxi och sen skruvas i har bättre dragstyrka än ett originalhål. Det viktigaste är väl dock att du skaffar ordentlig epoxi, inga loctite 5min-lim utan något som härdar långsamt så det verkligen hinner sugas upp av träet runt. Det kan kanske vara så att du behöver borra upp de gamla hålen lite för att få bort gamla halvruttna trärester?

eHogstrom
1835 inlägg
eHogstrom 1835 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad eHogstrom (2 mån sedan)

Tack för svaren!

För att klargöra, tänker ni att den bra/ordentliga epoxy'n skall härda fullt ut innan man kör i bindningen? Dvs. Jag kan lika gärna rensa hålen och mata i epoxy nu på direkten och låta det härda i flera månader innan montering?

Samt, hur låter jag det härda under tryck?

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 2 mån sedan

Epoxy behöver inte härdas under tryck.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook