Länkade produkter
K2 Missconduct Jr
1 recensioner, betyg 4
K2 Poacher Jr

Twintip skidor till 6-åring

Freddy73
5 inlägg
Freddy73 5 inlägg 6 mån sedan

Hej kan någon rekommendera twintip skidor till 6-åring? Barnen är 108 resp. 116cm långa och körde förra säsongen på 100cm långa K2 Indy. Jag har tänkt att de ska använda dem i år också men lovade i ett svagt ögonblick att de skulle få twintip om de lärde sig åka ankarlift själva... :-)

Svar

mathias_olovsson
64 inlägg
mathias_olovsson 64 inlägg 6 mån sedan

K2 Poacher https://www.freeride.se/img/photo/n/dad211ae3e0b85e939b2f9b0847575f5.jpg

Freddy73
5 inlägg

Tack för tipset! De verkar vara slut i de mindre storlekarna tyvärr.

9simpen
Online 26 inlägg
9simpen 26 inlägg 6 mån sedan

109, 119 och 129 verkar finnas på alpingaraget. Mina döttrar kör på K2 missconduct jr. Tror det är samma skida med annan grafik. Grymt bra!!

Freddy73
5 inlägg

Tack, ja det är säkert samma upplägg på Poacher&Missconduct som på Indy&Luvbug som de kör på nu. De verkar tyvärr vara slut i de små storlekarna på Alpingaraget just nu. Hur långa skidor ska man köpa? Barnen gick upp från 80cm till 100cm förra vintern när de var 5 år och det funkade över förväntan. Känns lite långt att köpa 109cm på twintip men jag har 0 erfarenhet av parkskidor.

Hittade dessa som är 97cm
https://www.skistore.se/sv/volkl/18084- … 47088.html

9simpen
Online 26 inlägg

På ett par twintip blir ju de aktiva kanten som är i snön kortare än på ett par traditionella skidor så om dom kör på 100 cm nu kommer ett par 97 cm twintip kännas mindre. 109 förmodligen ett steg upp.

Jag köpte faktiskt ett par missconduct 119 till min 6 åring. 109 hade säkert varit mer lagom men ett par 119 funkar några år framåt oxå. Min 9 åring får köra den här vintern oxå på sina 119 innan hon får nya.

Ingen aning om Völkl skidan men den verkade ju helt klart prisvärd. K2 skidan har äldsta dottern kört på i två säsonger och den har varit så bra att vi köper ett par till likadana.

K2 skidan har även rocker vilket betyder att nosen börjar vinklas uppåt tidigare vilket gör kanten ännu lite kortare och att den går bättre i stökigare snö. Skulle tro att detsamma gäller volkl skidan men den har jag inte läst på om.

Sen beror det ju väldigt mycket på hur dina barn åker och om ni tänkt åka mycket i vinter. Plogar dom mycket fortfarande kan det vara bra med kortare. Samtidigt slutade äldsta tjejen att ploga när hon fick längre och bättre skidor så det är klurigt.

Volkl skidan funkar garanterat. 109 skulle jag tro funkar fint med och kanske till och med 119 till det största barnet. Men det får du känna efter hur det känns.

Hoppas du fick lite hjälp..

Gå på känslan. Det kommer bli bra 😊

9simpen
Online 26 inlägg

Verkade som att 109 cm längden inte heller fanns i poachet utförandet på alpingaraget tyvärr.. missconduct jr 109 fanns.

Hittade dock dessa på länna sport. 119 cm dom med.

https://m.lannasport.se/sv/articles/2.2 … nior-15-16

Freddy73
5 inlägg

Tack för tipsen 9simpen! De är tvillingar men min son är längre och lite tyngre än dottern så naturligtvis vore det smart att köpa ett par 109cm och ett par 119cm så kan hon ärva men det känns lite väl tufft för honom att hoppa 20cm i år igen. Vi ska behålla deras vanliga K2 skidor men om jag känner min son rätt så vill han bara åka funpark :-)

Freddy73
5 inlägg

K2 Poacher 119cm och Missconduct 109cm inköpta från Alpingaraget. De tar 1500kr just nu, bra pris :-)

9simpen
Online 26 inlägg

Bra beslut!! Jag tror det kommer bli toppen!!

Melvinseliberg
2 inlägg
Melvinseliberg 2 inlägg 5 mån sedan

Hej, Faction CT 0.5 är riktigt sköna enligt min son. Dom finns i bla 115 cm långa.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook