Skidskola för barn på "fel" språk

Pillard
Online 3106 inlägg
Pillard 3106 inlägg 7 mån sedan

Är det nån här som har erfarenhet av att sätta barnen i skidskola utomlands där de inte kan språket? Vi tänkte åka till Montgenevre i vinter med då 4-årig dotter. Mitt antagande är att skidskolan där går att få på Italienska, franska eller möjligtvis lite engelska. Dottern talar tyvärr inget av dessa dock. Tror ni att hon kan ha behållning av det ändå? Nån som har erfarenhet av det? Hon älskade skidskola i Sverige in vintras och hon var jättesur för att hon inte fick åka med de andra barnen i västar när vi var i alperna i vintras.

Svar

johngustafsson
108 inlägg
johngustafsson 108 inlägg 7 mån sedan

Som gammal skidlärare och som har jobbat med barn i skola/förskola i ett par år så säger jag: Absolut! Det talade språket bara en del av vår kommunikation med omvärlden, det vet vi alla som har rest utanför den engelspråkiga världen. Denna tendens (Har jag för mig) är än starkare hos barn hos fullvuxna. (Vi hade en föreläsning om det när jag jobbade inom förskola, men hade inte 100% fokus på just den föreläsningen wink ). Om inte för att lära sig åka skidor så för att få ett socialt sammanhang och ett samspel utanför familjen.

Heddious
Online 1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Heddious (7 mån sedan)

Jag är inte helt säker, men jag tror att det kan finnas danska skidlärare i Montgenevre. Inte helt samma språk såklart, men de flesta danskar i alperna snackar "skandinaviska" vid behov.

(Edit: kolla skischoolonline.dk)

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Pillard
Online 3106 inlägg

Heddious :

Jag är inte helt säker, men jag tror att det kan finnas danska skidlärare i Montgenevre. Inte helt samma språk såklart, men de flesta danskar i alperna snackar "skandinaviska" vid behov.

(Edit: kolla skischoolonline.dk)

Nice! Det ska jag kolla. Bara det är grupper med fler barn så blir hon nöjd smile

carl_couloir
359 inlägg
carl_couloir 359 inlägg 7 mån sedan

Klart hon kommer att få skitkul och lära sig massor, som skidlärare så kan jag säga att man jobbar väldigt lite med just språket i barngrupper, det är mycket mer överdrivna rörelser osv. och framförallt följa John..... Sedan är små barn i skidskola patologiskt dåliga på att vara uppmärksamma och lyssna ;-)

/C

Pillard
Online 3106 inlägg

carl_couloir :

Klart hon kommer att få skitkul och lära sig massor, som skidlärare så kan jag säga att man jobbar väldigt lite med just språket i barngrupper, det är mycket mer överdrivna rörelser osv. och framförallt följa John..... Sedan är små barn i skidskola patologiskt dåliga på att vara uppmärksamma och lyssna ;-)

/C

Haha! Det sista kan jag tänka mig. Dottern har bara provat skidskola en gång i Funäs men där var det bara två andra barn och de var så usla så hon fick näst intill privatlärare istället. Lite av grejen är ju att hon ska få leka med andra barn också men det kanske löser sig trots språket...

Inveramsay
4 inlägg
Inveramsay 4 inlägg 7 mån sedan

Jag lärde mig åka skidor av en österrikiska som inte pratade annat än grötig tyska. Jag var 4 år gammal och kunde definitivt inte tyska men det verkar ha gått bra ändå.

LuddeD
12 inlägg
LuddeD 12 inlägg 7 mån sedan

Jag har gjort samma sak. Bokat in grabben (6år) på skidskola, oklart vilket språk undervisningen kommer vara på. Skidskolan är i Italien, och på sin höjd är den på "skandinaviska". Men jag är inte så orolig för det. Barn är betydligt vassare på att göra sig förstådda och förstå även om de inte förstår det som talas.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook