Länkade produkter
Fritschi Tecton 12
1 recensioner, betyg 3

Tecton 12 - ett år senare.

kurono
Online 36 inlägg
kurono 36 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad kurono (3 veckor sedan)

Nyfiken att höra hur ni har upplevt Tecton efter att den varit ute på marknaden i ett år nu. Konsumenterna är ju oftast dem som får hårdtesta bindningar på riktigt.

Har den många barnsjukdomar? Har den hållt? Hur hårt har ni åkt med dem? Utlöser den som den ska osv.

Svar

kunta
23 inlägg
kunta 23 inlägg 3 veckor sedan

Åkt och turat med den hela vintern, dels på ett par lätta Scott superguide 105 samt Extrem second opinion 118, märker ingen skillnad mellan dom och vanliga alpina bindningar utför, har inte haft någon tjuvutlösning än, väger ca 90 kg.

Pillard
2843 inlägg
Pillard 2843 inlägg 3 veckor sedan

kunta skrev:

Åkt och turat med den hela vintern, dels på ett par lätta Scott superguide 105 samt Extrem second opinion 118, märker ingen skillnad mellan dom och vanliga alpina bindningar utför, har inte haft någon tjuvutlösning än, väger ca 90 kg.

Har den däremot löst ut när den ska? Eller har du skruvat den stenhård för att undvika tjuvsläpp?

kurono
Online 36 inlägg
kurono 36 inlägg 3 veckor sedan

kunta skrev:

Låter ju jättebra. Vad har du för pjäxor till bindningen?

kunta
23 inlägg
kunta 23 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad kunta (3 veckor sedan)

Salomon Mtn lab

kunta
23 inlägg

Pillard skrev:

kunta skrev:

Har den däremot löst ut när den ska? Eller har du skruvat den stenhård för att undvika tjuvsläpp?

Den är ställd på 8 Din, den har löst ut som den ska hittills.

Kalle_Luzern
316 inlägg
Kalle_Luzern 316 inlägg 3 veckor sedan

Är grymt nöjd med mina! Har runt 45 dagar på dem, mest liftbaserat men även en del kortare turer.
Har också Salomon MTN Lab pjäxor, ca. 70 kg i strumplästen. Kör väl inte kanonhårt, men i alla snö- och siktförhållanden. Aldrig tjuvlöst och har löst ut som förväntat både i tå och häl. Har mina ställda enligt tabell, runt 7.
Mina sitter på ett par Blizzard Rustler 11, 184 cm.

Jämfört med mina Dynafit Radical ST är de är lite svårare att kliva i (väldigt känslig platta som låser tån och om man då kommer ner lite snett klaffar det inte). Och förvånande nog: att kliva ur...

Fr4dde
32 inlägg
Fr4dde 32 inlägg 3 veckor sedan

Pillard skrev:

kunta skrev:

Hej, min tecton löste inte ut under en skidolycka i våras. Resulterade i en allvarlig skada i foten. Svårt att säga om det beror på att jag skruvade den för hårt eller om den inte löste ut när den skulle. Kör bindningen tillsammans med Salomon mtn lab

kunta
23 inlägg

Fr4dde skrev:

Pillard skrev:

kunta skrev:

Hej, min tecton löste inte ut under en skidolycka i våras. Resulterade i en allvarlig skada i foten. Svårt att säga om det beror på att jag skruvade den för hårt eller om den inte löste ut när den skulle. Kör bindningen tillsammans med Salomon mtn lab

Tråkigt med foten, vad var den ställt på, vad vägde du, vilka skidor hade du, hur gick vurpan till?

LawndartGustav
Online 1063 inlägg
LawndartGustav 1063 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad LawndartGustav (3 veckor sedan)

Trist med skada, god läkning!
Dock finns ju otur alltid med i bilden när man tar en risk vilket all sport med hög energi innebär. De flesta olyckor händer i hemmet men några må ju hända på andra ställen.
I vissa riktningar löser bindningar sämre helt enkelt och ibland kommer kraften så att bindningen inte hinner med tyvärr.
Tecton verkar dock vara ett bra alternativ om man vill ha en "säker bindning" som är lättare än Shift.

Sen måste jag tillägga att hur ni åker spelar mer roll än vad ni väger och har den inställd på även om det är intressant och informerande att läsa både och.

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
2843 inlägg
Pillard 2843 inlägg 3 veckor sedan

Och hur stora fötter ni har, mina kanoter innebär alltid låg DIN...

Fr4dde
32 inlägg
Fr4dde 32 inlägg 3 veckor sedan

Hej och tack!!

Jag själv väger 67kg och har kört bindningen tillsammans med Salomon qst 106. Skidan fastnade i snön efter en landning ( tung och blöt snö). Jag fortsätter nedåt och skidan löser alltså inte ut. Får en kraftig utåtrotation i fotleden som sliter av flera ledband, kallas ledbandssprängning..

Bindningen var inställd på DIN 8 och jag har pjäxstorlek 24.5. Är inte negativt inställd ill Tecton kommer fortsätta köra på bindningen då den funkat superbra, är dock inte helt säker på utlösningsfunktionen. Kommer få experimentera en del nu så jag hamnar kring ett värde där jag kan känna mig trygg att den faktiskt löser ut när den ska. Jag har lärt mig en läxa med för hårt skruvande bindningar och vad det kan leda till, inte värt!

kurono
Online 36 inlägg
kurono 36 inlägg 2 veckor sedan

Fr4dde skrev:

Hej och tack!!

Jag själv väger 67kg och har kört bindningen tillsammans med Salomon qst 106. Skidan fastnade i snön efter en landning ( tung och blöt snö). Jag fortsätter nedåt och skidan löser alltså inte ut. Får en kraftig utåtrotation i fotleden som sliter av flera ledband, kallas ledbandssprängning..

Bindningen var inställd på DIN 8 och jag har pjäxstorlek 24.5. Är inte negativt inställd ill Tecton kommer fortsätta köra på bindningen då den funkat superbra, är dock inte helt säker på utlösningsfunktionen. Kommer få experimentera en del nu så jag hamnar kring ett värde där jag kan känna mig trygg att den faktiskt löser ut när den ska. Jag har lärt mig en läxa med för hårt skruvande bindningar och vad det kan leda till, inte värt!

Ajdå. Vad tråkigt att du gjort illa dig så pass. Hoppas läkningen gått bra och att du är tillbaka på skidor igen!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook