Vad ska jag ha?

LuxLuthor
146 inlägg
LuxLuthor 146 inlägg 3 veckor sedan

Jag är på jakt efter ett par jibbskidor inför den kommande säsongen, men känner mig lite villrådig.

Bakgrund: Jag är 48 år gammal och har sedan mer än 30 år ganska stora ryggproblem i perioder, vilket innebär att jag inte kommer att studsa omkring i en park. Jag är väl hyfsat avancerad och åker en del skog och lite öppen offpist, men mest håller jag mig i pisten. Har åkt 10-20 dagar per säsong de senaste 12 åren efter att inte ha åkt alls på nästan 20 år före det.

För ett par säsonger hade jag ett par Armada B Dog 170 som jag använde för skogsåkning i vårsnö. Buskul skida med förvånansvärt bra stabilitet vid carving. Jag svär fortfarande över att jag sålde dem. Idiot!

Ägde också ett par Line Blend mellan maj och augusti i år, men sålde dem förra veckan då jag upplevde dem för långa (185 cm). Kanske lite förhastat då jag bara åkte en dag på dem i fullkomlig skitsnö i Gränsen. Har sökt kortare Blend av fjolårsmodell, men hittar inga på nätet.

I februari åkte jag tre dagar på Armada ARV 106 i Zillertal och tyckte om dem väldigt mycket. De har inte någon jättemjuk tail (faktor 7 på armadaspråk), men de var ändå väldigt enkla att vända på tailarna när man stod stilla. Bara att kasta bak kroppen och vrida samtidigt så hade man snott 180 grader.

Skidorna jag söker ska vara minst 90 mm i midja och 170-175 cm långa. De kommer att användas i skog och pist. De ska vara enkla att lära sig butters, ollies och nollies på, men ändå ha hyfsat bra allmountainegenskaper. För fartstabilitet har jag bättre skidor i min quiver, så det är ingenting jag prioriterar högt i de nya. Pop och butterzoner är däremot viktiga.

För tillfället tittar jag på fjolårsmodeller av Armada ARV 96, Völkl Revolt 95 och K2 Poacher som jag hittat till djäkligt bra priser.

Någon som har andra förslag eller tror att den ena eller andra skidan skulle passa mig bättre?

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker. Citera

Svar

iSooLi
832 inlägg
iSooLi 832 inlägg 3 veckor sedan

Är själv ingen jibber och vill inte på nåt sätt försöka påskina att jag har koll på jibblagg, men det är just nu bra köpläge hos Down, och kanske ett par TD 105 kan vara nåt att kika på, om de inte känns för breda vill säga?

The older I get, the faster I was. Citera
LuxLuthor
146 inlägg

Tack för tipset! Ska genast kolla.

För breda? Kan skidor bli det? Brukar säga att "Livet börjar vid 100 mm." smile

LuxLuthor
146 inlägg

Blev ett par Armada Edollo 178 från förra säsongen med Tyrolia Attack 13 Demo. De har gått som testskidor och har lite skav o s v, men belagen är fina och priset rätt. Gjorde ett fynd på Alpinbutiken i Norrköping. 4100 kr inkl frakt går inte att klaga på.

Jagade just denna modell eller B Dog tidigare då jag är ganska rejält Armadasmittad (har ägt både JJ och B Dog tidigare), men de är banne mig hopplösa att få tag på om man inte vill betala fullt pris för årets modell.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook