Länkade produkter
Salomon Shift
10 recensioner, betyg 4,5

Salomon Shift

SamuelPalmberg
4 inlägg
SamuelPalmberg 4 inlägg 8 mån sedan

Tjena!

Har inte så stor koll på hur alla de olika bindningarna fungerar rent mekaniskt och är lite nyfiken på att lära mig lite mer om det. Överallt under det senaste året så har ju alla pratat om den otroliga bindningen Shift och att det är sådan game changer. Men jag har inte riktigt fattat vad det är som är en sådan gamechanger, hur fungerar det rent mekaniskt. Så nu undrar jag er här på forumet ifall någon av er skulle kunna förklara för mig vad som är så bra och varför den sticker ut så mycket från alla andra bindningar. Eller är det bara bra marknadsföring som har gjort att alla pratar om den?

Svar

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad termons (8 mån sedan)

Tycker du det går tillräckligt bra att åka med pin bindning på alla underlag och känner att du litar på säkerheten de erbjuder så är inte Shift en gamechanger. Den är också tyngre än traditionella tech bindningar.

snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 8 mån sedan

Hej,

det som gör den annorlunda än ngt annat är att du har möjlighet att gå uppför med ett effektivt steg likt med low tech-bindningar och sen åka utför med kraftöverföring, elasticitet och säkerhet som med traditionella alpinbindningar. Vil du kan du även använda den med dina racepjäxor om du bara åker i systemet en dag, så du har kort och gott en bindning som funkar till det mesta.

//Jens, Salomon/Atomic

Salomon/Atomic Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 8 mån sedan

Tjena!

Jag testade Shift i vintras, och om du inte redan gjort det kan du läsas testet här: Atomic-Salomon Shift

Jag är även skrivit en artikel om techbindningar och pjäxor ur ett ganska nördigt, men ändå konsumentvänliga perspektiv här: Pjäxor och bindningar

Kortfattad kan man förklara det som att alpina ("vanliga") bindningar och techbindningar fungerar på helt olika sätt i hur pjäxan sitter fast och i hur den löser ut. En alpin bindning är säkrare och mer precis, det råder det i princip inga diskussioner om. Shift är en alpin bindning, men går att tura med som en techbindning. Alltså utan att behöva lyfta hela bindningen och utan att sen behöva stå superhögt på skidan. Det är hela grejen.

livet är en semester Citera
Shellstrom
45 inlägg
Shellstrom 45 inlägg 8 mån sedan

snej :

Hej,

det som gör den annorlunda än ngt annat är att du har möjlighet att gå uppför med ett effektivt steg likt med low tech-bindningar och sen åka utför med kraftöverföring, elasticitet och säkerhet som med traditionella alpinbindningar. Vil du kan du även använda den med dina racepjäxor om du bara åker i systemet en dag, så du har kort och gott en bindning som funkar till det mesta.

//Jens, Salomon/Atomic

En vild chansning till fråga eftersom jag gissar på att du jobbar på Salomon/Atomic?
Om jag köper en shift här i Sverige och sen spenderar hela min vinter i Kanada. Vad händer då om det blir något typ av garantifel på produkten? Kan jag få hjälp i Kanada eller kommer de säga blankt nej och be mig ta det med Sverige/Europa?

snej
789 inlägg

Tjena,

den dealen som du har är med den butiken du köper den i. Vad som går att lösa i Kanada tänker jag inte ge mig in i att spekulera om. Med det sagt, skulle det mot förmodan hända ngt så kan du ju alltid ställa frågan.

//Jens

Shellstrom :

snej :

Hej,

//Jens, Salomon/Atomic

En vild chansning till fråga eftersom jag gissar på att du jobbar på Salomon/Atomic?
Om jag köper en shift här i Sverige och sen spenderar hela min vinter i Kanada. Vad händer då om det blir något typ av garantifel på produkten? Kan jag få hjälp i Kanada eller kommer de säga blankt nej och be mig ta det med Sverige/Europa?

Salomon/Atomic Citera
MnO
Online 2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 8 mån sedan

Shellstrom :

Du har ju redan fått svar från snej, men det stämmer inte riktigt, eftersom Salomon har ett tillägg till skrivelsen enligt nedan som gäller just Europa. I fallet Kanada är det glasklart dock. Salomon Canada har inget ansvar i garantiärendet. Notera att den globala garantin som Salomon hade tidigare INTE gäller längre:

"
SALOMON LIMITED WARRANTY POLICY
...
This warranty is valid and enforceable only in the country where the Product was purchased by the original purchaser, provided that SALOMON has intended that the Product be offered for sale in that country. This warranty is also enforceable in any country within European Economic Area where SALOMON has an authorized importer, subsidiary or distributor. Please refer to the SALOMON authorized retailers list.
..."

snej
789 inlägg

Stiligt hittat. Då får jag helt enkelt uppdatera mig om det. Funderar fortsatt på hur det ska gå till rent praktiskt om det då gäller att andra butiker än inköpsbutiken ska hantera inskickande av ev reklamationer till distributören. Jag forskar lite i det och återkommer.

//Jens

MnO :

Shellstrom :

Du har ju redan fått svar från snej, men det stämmer inte riktigt, eftersom Salomon har ett tillägg till skrivelsen enligt nedan som gäller just Europa. I fallet Kanada är det glasklart dock. Salomon Canada har inget ansvar i garantiärendet. Notera att den globala garantin som Salomon hade tidigare INTE gäller längre:

"
...
This warranty is valid and enforceable only in the country where the Product was purchased by the original purchaser, provided that SALOMON has intended that the Product be offered for sale in that country. This warranty is also enforceable in any country within European Economic Area where SALOMON has an authorized importer, subsidiary or distributor. Please refer to the SALOMON authorized retailers list.
..."

Salomon/Atomic Citera
MnO
Online 2236 inlägg

snej :

Stiligt hittat. Då får jag helt enkelt uppdatera mig om det. Funderar fortsatt på hur det ska gå till rent praktiskt om det då gäller att andra butiker än inköpsbutiken ska hantera inskickande av ev reklamationer till distributören. Jag forskar lite i det och återkommer.

//Jens

Det här bör du läsa på. Det är en av Salomons allra största fördelar som jag ser det jämfört med många konkurrenter.

Rent tekniskt är det glasklart i Salomons avtal i åtagandet mot konsumenten och jag skulle bli extremt förvånad om ett så stort företag inte har balanserat den skrivelsen i sina avtal med återförsäljarna.

Salomons produkter kan endast säljas av SALOMON Authorized Retailers. Driver du en butik och säljer Salomons produkter är du därmed en sådan om du inte gör det på avvägar utan lov. I åtagandet att vara en SALOMON Authorized Retailer ingår det att hantera garantiåtaganden oavsett om du har sålt varan eller ej, så länge den är såld inom samma land eller som i fallet Europa inom samma land, eller någonstans inom European Economic Area. Som europeisk konsument kan man alltså kliva in i vilken butik, med status SALOMON Authorized Retailer, som helst i Europa och förvänta sig full service i garantiärenden oavsett vart varan är köpt (så länge allt sker inom Europa). Jag har själv utnyttjat den garantin några gånger i alpländerna med prylar köpta i Sverige och jag har alltid fått fantastiskt bra hjälp av Salomon. Det är en av anledningarna till att jag alltid har gillat företaget och har haft Salomon som förstahandsval under alpsäsonger flera gånger. Garantin var som sagt tidigare global, men är nu begränsad till Europa eller specifikt land utanför Europa, vilket innebär lite svårare hantering under resor till icke-Europeiska länder. men för oss svenskar som härjar i Alperna under längre perioder är det en fenomenalt bra skrivning.

Säsongens fråga kommer bli: To Shift or not to Shift. Jag har inte bestämt mig själv än.

xQubeZ
74 inlägg
xQubeZ 74 inlägg 8 mån sedan

Vill du förstå varför det är en sån ”gamechanger”, vilket enligt mig är väldigt beroende på vad du ska göra med bindningen, är nog steg ett att förstå fördelarna och nackdelarna med alpina bindningar och techbindningar och förstå hur de fungerar individuellt. Sen tar du i princip fördelarna av båda världarna och kombinerar det i samma bindning och eliminerar flera nackdelar från båda sidorna.

Själva tanken är egentligen rätt simpel, men utförandet av ideen är betydligt mer avancerat då det blir väldigt många rörliga delar rent mekaniskt.

snej
789 inlägg

MnO :

snej :

//Jens

Det här bör du läsa på. Det är en av Salomons allra största fördelar som jag ser det jämfört med många konkurrenter.

Rent tekniskt är det glasklart i Salomons avtal i åtagandet mot konsumenten och jag skulle bli extremt förvånad om ett så stort företag inte har balanserat den skrivelsen i sina avtal med återförsäljarna.

Salomons produkter kan endast säljas av SALOMON Authorized Retailers. Driver du en butik och säljer Salomons produkter är du därmed en sådan om du inte gör det på avvägar utan lov. I åtagandet att vara en SALOMON Authorized Retailer ingår det att hantera garantiåtaganden oavsett om du har sålt varan eller ej, så länge den är såld inom samma land eller som i fallet Europa inom samma land, eller någonstans inom European Economic Area. Som europeisk konsument kan man alltså kliva in i vilken butik, med status SALOMON Authorized Retailer, som helst i Europa och förvänta sig full service i garantiärenden oavsett vart varan är köpt (så länge allt sker inom Europa). Jag har själv utnyttjat den garantin några gånger i alpländerna med prylar köpta i Sverige och jag har alltid fått fantastiskt bra hjälp av Salomon. Det är en av anledningarna till att jag alltid har gillat företaget och har haft Salomon som förstahandsval under alpsäsonger flera gånger. Garantin var som sagt tidigare global, men är nu begränsad till Europa eller specifikt land utanför Europa, vilket innebär lite svårare hantering under resor till icke-Europeiska länder. men för oss svenskar som härjar i Alperna under längre perioder är det en fenomenalt bra skrivning.

Glasklart ändå, tack och bock.

MnO :

Säsongens fråga kommer bli: To Shift or not to Shift. Jag har inte bestämt mig själv än.

Till och med ännu glasklarare än det ovan smile

//Jens

Salomon/Atomic Citera
Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 8 mån sedan

Slänger oblygt in min egen tråd här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102675&p=1 Rent krasst kan man väl säga att Shift (om den funkar som det är tänkt. Att den faktiskt funkar och inte har barnsjukdomar osv kan vi ju inte veta än) tar bort alla nackdelarna utför som diskuteras i den tråden men behåller tech-fördelen uppför.

Fatboy
155 inlägg
Fatboy 155 inlägg 8 mån sedan

snej :

//Jens

MnO :

Shellstrom :

"
...
..."

Har haft problem med just Salomon som var väldigt ovilliga att hjälpa till utan endast hänvisade till butiken. Detta känns som ett väldigt omodernt sätt att hantera sina kunder på. Borde ju inte spela nån roll var varan är köpt

Pillard
3120 inlägg

Fatboy :

Har haft problem med just Salomon som var väldigt ovilliga att hjälpa till utan endast hänvisade till butiken. Detta känns som ett väldigt omodernt sätt att hantera sina kunder på. Borde ju inte spela nån roll var varan är köpt

Rent krasst juridiskt så är det ju butiken du har ett avtal med. Garantier som går utöver det är ju egentligen bara rent PR/goodwill..

Fatboy
155 inlägg

Pillard :

Fatboy :

Rent krasst juridiskt så är det ju butiken du har ett avtal med. Garantier som går utöver det är ju egentligen bara rent PR/goodwill..

Så är det säkert men det är ju fortfarande inte särskilt praktiskt i en värld där vi reser ganska mycket. Det innebär ju i princip att du inte kan handla något någon annanstans än där du bor.
Dock brukar ju de flesta ha vett att ta hand om kunderna och ta det som goodwill.

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 8 mån sedan

Fatboy :

Pillard :

Fatboy :

Så är det säkert men det är ju fortfarande inte särskilt praktiskt i en värld där vi reser ganska mycket. Det innebär ju i princip att du inte kan handla något någon annanstans än där du bor.
Dock brukar ju de flesta ha vett att ta hand om kunderna och ta det som goodwill.

Problemet nuförtiden är väl att många butiker inte är så villiga med goodwill för de har märkt att många kommer in i deras butik, klämmer, provar och frågar och sen köper prylen så billigt som möjligt på nätet. Om något strular går de sen till lokala butiken och förväntar sig hjälp... Gäller ju att generalagenten/globala nätverket för prylen stöttar butikerna i de lägena om det ska funka, men butiken måste ju ändå lägga sin tid och lär knappast bli ersatta för det.

snej
789 inlägg

Fatboy :

snej :

//Jens

MnO :

"
...
..."

Förstår att du kan tycka det, men utan att veta mer om ditt ärende i sig så kan jag fundera över ett par saker. Först och främst att köpet behöver kunna styrkas med ngn form av kvitto vilket du säkert hade. Låt oss sen fundera över hur det skulle se ut om vi inte skulle hänvisa eventuella reklamationer via butikerna. Idag har vi en person som är ansvarig för reklamationerna i Sverige. Om alla tänkbara och otänkbara reklamationer skulle sändas direkt in till oss så skulle vi behöva vara betydligt fler än så. Betänk att många saker som folk vill reklamera inte är godkända reklamationer utan exempelvis beror på förslitningar eller felaktigt handhavande. Multiplicera det med antalet produktgrupper som vi har, vilket resulterar i en ohanterlig situation för de flesta varumärken med normal reklamationsnivå. Att därför kunna hänvisa till butiker gör att vi kan filtrera bort sånt som inte är reklamationer och dessutom hjälper butiken till att skicka in den defekta produkten till oss. Tråkigt att du upplever att du inte fick hjälp, men hoppas att du förstår hur det kan se ut från andra sidan.

//Jens, Salomon/Atomic

Salomon/Atomic Citera
SamuelPalmberg
4 inlägg
SamuelPalmberg 4 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad SamuelPalmberg (8 mån sedan)

Måste verkligen tacka för alla era svar och länkarna till guiderna hjälpte mig förstå det hela. smile

Men tycker det verkar som att Tecton är ganska liknande eller?

Fatboy
155 inlägg

snej :

Fatboy :

snej :

//Jens

Förstår att du kan tycka det, men utan att veta mer om ditt ärende i sig så kan jag fundera över ett par saker. Först och främst att köpet behöver kunna styrkas med ngn form av kvitto vilket du säkert hade. Låt oss sen fundera över hur det skulle se ut om vi inte skulle hänvisa eventuella reklamationer via butikerna. Idag har vi en person som är ansvarig för reklamationerna i Sverige. Om alla tänkbara och otänkbara reklamationer skulle sändas direkt in till oss så skulle vi behöva vara betydligt fler än så. Betänk att många saker som folk vill reklamera inte är godkända reklamationer utan exempelvis beror på förslitningar eller felaktigt handhavande. Multiplicera det med antalet produktgrupper som vi har, vilket resulterar i en ohanterlig situation för de flesta varumärken med normal reklamationsnivå. Att därför kunna hänvisa till butiker gör att vi kan filtrera bort sånt som inte är reklamationer och dessutom hjälper butiken till att skicka in den defekta produkten till oss. Tråkigt att du upplever att du inte fick hjälp, men hoppas att du förstår hur det kan se ut från andra sidan.

//Jens, Salomon/Atomic

Det är givetvis så att man ska gå till butiken men om det inte är möjligt ex beroende på att man säsongar i Kanada som personen i början frågade om så räknar i alla fall jag med hjälp från tillverkaren.
När jag jobbade i sportbutik var vårt mål att kunden alltid skulle vara nöjd. Det tror jag gynnar en butik eller ett varumärke betydligt mer än att vara ifrågasättande och misstro kunden. I längden tror jag man tjänar på att godkänna en reklammation för mycket än en för lite. Finns ju inget värre än att köpa något som går sönder för att sedan bli ifrågasatt om man använd prylen på rätt sätt. Tror det är väldigt få personer som försöker luras och tror att man kan reklamera något som är uppenbart utslitet

snej
789 inlägg

Fatboy :

snej :

Fatboy :

//Jens, Salomon/Atomic

Det är givetvis så att man ska gå till butiken men om det inte är möjligt ex beroende på att man säsongar i Kanada som personen i början frågade om så räknar i alla fall jag med hjälp från tillverkaren.
När jag jobbade i sportbutik var vårt mål att kunden alltid skulle vara nöjd. Det tror jag gynnar en butik eller ett varumärke betydligt mer än att vara ifrågasättande och misstro kunden. I längden tror jag man tjänar på att godkänna en reklammation för mycket än en för lite. Finns ju inget värre än att köpa något som går sönder för att sedan bli ifrågasatt om man använd prylen på rätt sätt. Tror det är väldigt få personer som försöker luras och tror att man kan reklamera något som är uppenbart utslitet

Instämmer i mycket du säger men undrar lite vad du jobbat i för sportbutik där du inte stött på folk som försökt reklamera uppenbart slitna grejer? Vi kanske ska lämna reklamationsdiskussionen (eller starta en separat tråd) till förmån för mer diskussion om bindningarna?

//jens

Salomon/Atomic Citera
Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 8 mån sedan

SamuelPalmberg :

Måste verkligen tacka för alla era svar och länkarna till guiderna hjälpte mig förstå det hela. smile

Ja och nej. Du kan inte köra en vanlig alpinsula i Tecton över huvud taget, utan är helt hänvisad till pjäxor med tech-inserts (men en pjäxa till tecton behöver fortfarande en tranditionell hälklack, och, säger ryktet, traditionell tåklack också). I tån har tecton också rapporterat 9 mm elasticitet, vilket, även om det är sjukt mycket mer än en traditionell techbindnings typ 2-3 mm, inte är i närheten av de 47 mm som är rapporterat på shiften.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
SamuelPalmberg
4 inlägg
SamuelPalmberg 4 inlägg 8 mån sedan

Vattendroppe :

SamuelPalmberg :

Ja och nej. Du kan inte köra en vanlig alpinsula i Tecton över huvud taget, utan är helt hänvisad till pjäxor med tech-inserts (men en pjäxa till tecton behöver fortfarande en tranditionell hälklack, och, säger ryktet, traditionell tåklack också). I tån har tecton också rapporterat 9 mm elasticitet, vilket, även om det är sjukt mycket mer än en traditionell techbindnings typ 2-3 mm, inte är i närheten av de 47 mm som är rapporterat på shiften.

Å jädrar, skiljer det så pass mycket i elastiseteten. Då skiljer det ändel ändå

Pillard
3120 inlägg

Skillnaden är ju inte bara i elasticitet heller. För att förenkla för dig själv så skulle jag säga att Tecton är ungefär så bra man kan göra en tech-bindning när det kommer till att ge den allroundegenskaper. Shift är en vanlig bindning som har samma funktioner som en tech-bindning uppför.

För att göra en liknelse. En Porsche 911 är väl en så bra kombo du kan få mellan vardagsbil och sportbil. Så likna Tecton vid en Porsche 911. En Shift är snarare en Porsche Cayenne med en 911 i bagaget som du kan ta fram när du vill ha en sportbil. Det ena är en mycket bra kompromiss och det andra är två helt olika prylar egentligen.

Vattendroppe
3049 inlägg

Pillard :

Skillnaden är ju inte bara i elasticitet heller. För att förenkla för dig själv så skulle jag säga att Tecton är ungefär så bra man kan göra en tech-bindning när det kommer till att ge den allroundegenskaper. Shift är en vanlig bindning som har samma funktioner som en tech-bindning uppför.

För att göra en liknelse. En Porsche 911 är väl en så bra kombo du kan få mellan vardagsbil och sportbil. Så likna Tecton vid en Porsche 911. En Shift är snarare en Porsche Cayenne med en 911 i bagaget som du kan ta fram när du vill ha en sportbil. Det ena är en mycket bra kompromiss och det andra är två helt olika prylar egentligen.

Hur menar du nu?

Pillard
3120 inlägg

Vattendroppe :

Pillard :

Hur menar du nu?

Med vad? Jag menar bara att Tecton är en tech-bindning med mycket elasticitet, men fortfarande en techbindning. Shift är en techbindning uppför men en helt vanlig bindning nedför. De är alltså inte olika bra grejer av samma sak utan de är två helt olika typer av produkter skulle jag säga

Vattendroppe
3049 inlägg

Pillard :

Med vad? Jag menar bara att Tecton är en tech-bindning med mycket elasticitet, men fortfarande en techbindning. Shift är en techbindning uppför men en helt vanlig bindning nedför. De är alltså inte olika bra grejer av samma sak utan de är två helt olika typer av produkter skulle jag säga

Jag förstod bara inte liknelsen över huvud taget :p Men ja, principen för funktionen i utförsläge är väldigt frånskilt, men de praktiskta implikationerna av det skulle jag nog ändå hävda är mycket små för användaren, utöver det jag listade i mitt första inlägg. Att kalla den enda för en "mycket bra kompromiss" och den andra för "två helt olika prylar egentligen" (? :p) blir också lite märkligt. Även shift är ju i någon mån en kompromiss jämfört med en ren alpinbindning helt i metall med DIN 18 och AFD utan justermån. Men klart, det som gör shift unikt kanske är just att det inte är en "kompromissad" alpinbindning, utan snarare en produkt som kräver en helt ny kategori. Men då skulle jag inte heller kalla det "ren alpinbindning" utför heller, för nog finns det ett mått av "mycket bra kompromiss" där också wink

termons
345 inlägg

Funderar var kompromissen finns då man jämför Shift mot vilken annan som helst din 13 alpin bindning... ? I åkläge alltså...? Är tådelen sämre på något sätt?

Vattendroppe
3049 inlägg

@termons Och på samma sätt kan ju frågas var kompromissen är om man jämför tecton med vilken annan som helst techbindning i samma viktklass? Huvuddelem av kompromissen ligger i vikten, på samma sätt som att dito i shift ligger i DINen.

Men för att svara på din fråga kan bland annat lyftas fram att shift är en betydligt mer komplex konstruktion, vilket ger högre potential för att den går sönder och annat strul. Men det är en förhållandevis liten kompromiss.

För att förtydliga, jag säger inte att den ena är bättre än den andra, men att kalla en av lösningarna för kompromiss och den andra för okompromiss blir väldigt märkligt. Det är bara det jag vänder mig mot.

Pillard
3120 inlägg

Men Tecton är ju i botten en förfining av ett koncept som egentligen fokuserar på att gå uppför och sen åka nedför ”sansat”. Shift är ju snarare en utförsbindning som fått techmöjligheten uppför.

Som kompromiss kan vi väl säga att Tecton är en techbindning dragen så långt man kommer emot utförsåkningsfunktion medan Shift är en utförsåkningsbindning dragen mot tech.

Hur man än vrider och vänder på det så har ju Tecton fortfarande pins som interface i tån medan shift har en klassisk interface som omfamnar en tådel

termons
345 inlägg

@Vattendroppe "En kompromiss kan innebära att man ger upp en del av sina krav för att få igenom andra." (Wikipedia)

Vikten är nog en kompromiss. Så mycket andra kompromisser har inte ännu kommit fram med Shift men det är förstås precis som du säger att hållbarheten jämfört med andra bindningar(tech/alpin) är ännu oprövad bland konsumenterna. En till högre "hälhöjare" har ju frågats efter men Salomon säger att man går för brant om man behöver en sådan. :-)

En annan kompromiss med Shift är ju att du måste ta loss pjäxan från bindningen då du skall ändra walk/ski läge men personligen brukar jag alltid ta en liten paus i det skedet.

Vattendroppe
3049 inlägg

@Pillard Ja, helt korrekt, men som alpinbindning är den en kompromiss för att få möjligheten att gå uppför med techinserts. Vilket är precis min poäng, jag vänder mig mot notationen att shiften skulle vara helt kompromisslös som alpinbindning. Eller techbindning för den delen. Det är en ny typ av bindning som blandar de goda egenskaperna från båda världar till stor del. Bindningsmässigt "säkraste" alternativet med möjlighet att få uppför med techinserts? Ja. Lättaste och bäst turande bindningen som tillåter åkning nerför med en bindning av klassisk alpindesign? Ja. Men kompromisslös? Nej.

Jag håller iofs inte med om att tecton är en techbindning som är dragen så långt som möjligt, men det är ju den längst dragna som finns att tillgå i dagsläget helt klart wink

@termons Som sagt, precis min poäng. Det enda jag vänder mig mot är notationen att shiften skulle vara kompromisslös. Det är den inte. Den största kompromissen jämfört med andra alpinbindningar är nog DINen. Vikten är väl ungefär samma som ett par STH om jag inte har fel, så just det skulle jag nog inte kalla kompromiss, men ja. Det finns mycket annat med den, den är helt enkelt inte kompromisslös.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad Heddious (8 mån sedan)

Ursäkta att jag avbryter den semantiska diskussionen, men ponera att en person som brukar ställa bindningarna på DIN 6-6,5 är intresserad av Shift, visst är det då vettigare att vänta tills att en hypotetisk version med lägre DIN släpps (eftersom bindningar funkar bäst i mitten av fjäderläget eller hur det nu brukar sägas) än att skaffa Shift nu och köra med fjädrarna i bottenläget?

Självklart finns ju andra alternativ (Tecton osv), men den där elasticiteten i tådelen känns så himla trevlig att ha..

( @snej Du kanske inte får svara på frågan, men visst borde det komma en version med lite lägre DIN så småningom?)

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
MnO
Online 2236 inlägg

Heddious :

Ursäkta att jag avbryter den semantiska diskussionen, men ponera att en person som brukar ställa bindningarna på DIN 6-6,5 är intresserad av Shift, visst är det då vettigare att vänta tills att en hypotetisk version med lägre DIN släpps (eftersom bindningar funkar bäst i mitten av fjäderläget eller hur det nu brukar sägas) än att skaffa Shift nu och köra med fjädrarna i bottenläget?

Självklart finns ju andra alternativ (Tecton osv), men den där elasticiteten i tådelen känns så himla trevlig att ha..

( @snej Du kanske inte får svara på frågan, men visst borde det komma en version med lite lägre DIN så småningom?)

Lägre DIN betyder även möjlighet att göra bindningen lite lättare. Det känns inte osannolikt att en framtida uppdatering skulle rendera två Shift. En med DIN 10 med lite mer turinriktning och en kraftigare med DIN till 14 eller nåt sånt med lite mer biffig konstruktion.

Risken med att köra bindningen på den lägsta inställningen är ju att den nyper ifrån lite på slutet av rörelsen samtidigt som den kan bli lite sladdrig i mitten. DIN-testet omfattar hela DIN-intervallet så rent mättekniskt fungerar den redan från 6, men för att den inte ska just nypa ifrån i sista delen av sidledsrörelsen måste den i praktiken ställas något lägre än "6" (för att kompensera att fjädern inte är en fysikaliskt ideal fjäder och därmed är aningen progressiv i sin kompression). Just på låga fjäderspänningar blir den effekten procentuellt större. Det ger en mittposition som kommer att påverkas mer av småslag, men om DIN-certifieringen är rätt så ska utlösningskraften vara just DIN 6 så säkerhetsmässigt bör det inte vara några problem utan det handlar snarare om att åkkänslan blir lätt lidande. Sen vet man ju sen tidigare att tex gamla goa 916 också var certifierad att ha DIN 9-16 och ställer man den på 9 känns det snarare som motsvarande 11-12 i andra bindningar. Den nyper ju ifrån nåt vansinnigt i ytterläget jämfört med tex Driver 14 och motsvarande.

MnO
Online 2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad MnO (8 mån sedan)

Salomon har en del att bevisa när det gäller bindningar för övrigt i min bok. Efter en i princip prickfri historia med decennium av problemfria och marknadsledande bindningar har Salomon gjort en del missar de senaste tio åren. På bindningssidan främst Z14 och Guardian. Trots stora ord vid introduktionen var Z-serien bedrövlig i elasticitet och där handlade det om en grov miss i att marknadsföra den som lämplig för DIN 14 och hårdare åkare. Hade den lanserats som en ersättare till den lågdinade Q-serien istället hade den fått ett betydligt varmare mottagande. Sen kom ju lanseringen av Guardian med sina uppenbara konstruktionsmissar. Stortrumman plockades fram och utvecklingshistoriken pratade om åratal av test och utvecklarteam med stora resurser. Man kan ju än idag undra hur det ens är möjligt att få igenom en så uppenbart dålig infästning av bakdelen när man testar bindningen i åkarteam under flera säsonger. NÅGON borde åtminstone ha tänkt lite självkritiskt någon gång och inte bara smuttat på bjudskumpa. Två plattfall av Salomon som gör att jag fortfarande är lite tveksam till Shifts succé. Men den ser onekligen VÄLDIGT lovande ut och det ska bli kul att testa.

Pillard
3120 inlägg

Vattendroppe :

Jag håller iofs inte med om att tecton är en techbindning som är dragen så långt som möjligt, men det är ju den längst dragna som finns att tillgå i dagsläget helt klart wink

Ok, det kan jag ge dig. Jag var lite slarvig i min formulering smile

Men när det gäller kompromissande beror ju det lite på hur man resonerar. De flesta saker är ju kompromisser på ett eller annat sätt då man kapar lite material här för att få lägre vikt och lägger på material för att få en annan egenskap där. Det jag ville få fram är ju dock att Shift i sin grundläggande funktion är en alpinbindning nedför och en techbindning uppför. Alla andra är bara det ena, men både uppför och nedför.

sjo_orret
154 inlägg
sjo_orret 154 inlägg 8 mån sedan

För en som turar mkt i skogsterräng, dvs många korta åk, har shift ytterligare en liten nackdel jmf med vanliga tech. Jag måste ta av mig skidorna i transitionen gå -> åka. Med en vanlig tech stampar jag bara fast hälen, lyfter skidan med benet och river av huden. Är väl inget stort minus, men lite mindre att fippla med blir det.

Pillard
3120 inlägg

sjo_orret :

För en som turar mkt i skogsterräng, dvs många korta åk, har shift ytterligare en liten nackdel jmf med vanliga tech. Jag måste ta av mig skidorna i transitionen gå -> åka. Med en vanlig tech stampar jag bara fast hälen, lyfter skidan med benet och river av huden. Är väl inget stort minus, men lite mindre att fippla med blir det.

Fast så är det ju på en hel del andra modeller också?

Pillard
3120 inlägg

Nu återför vi diskussionen till bindningen ifråga. Jag börjar på allvar fundera på att slå till på ett par. Jag övergick till tech för några år sen för att jag tröttnade på Duke och först landade jag på Radical FT (det höll en resa sen sålde jag av dem). Sen dess har jag kört på Beast 16 nästan uteslutande. Jag har inte haft några problem med tjuvlösningar MEN rent krasst vågar jag inte stå på som förr. Det kan ha att göra med ålder också men rent krasst känner jag att jag inte vågar skapa för stor kraft i kopplingen mellan pjäxa/skida av rädsla för att det ska släppa i hög fart på hårt underlag. Det ska återigen tilläggas att det hittills inte släppt när det inte ska utan det är en oro som ligger där.

Det ska också tilläggas att jag däremot fått ont i fotleden vid vridning då jag inte upplevt att Beasten löst ut som den ska.

Nu till frågan framför allt till @Corin och @glisseur (som är de två jag kan komma på som testat den på riktigt). Att Shift skiljer från "vanliga" tech-bindningar utför betvivlar jag inte. Men om jag jämför den med en beast16, är det nån egentlig skillnad eller behöver jag bara komma över min nojja och stå på med beasten och inte skicka iväg typ 4000 spänn på nya bindningar? Jag förstår skillnaderna i teorin men i faktiskt utfall för någon som ändå inte är Kaj i hans glansdagar...

Corin
1178 inlägg

Pillard :

Nu återför vi diskussionen till bindningen ifråga. Jag börjar på allvar fundera på att slå till på ett par. Jag övergick till tech för några år sen för att jag tröttnade på Duke och först landade jag på Radical FT (det höll en resa sen sålde jag av dem). Sen dess har jag kört på Beast 16 nästan uteslutande. Jag har inte haft några problem med tjuvlösningar MEN rent krasst vågar jag inte stå på som förr. Det kan ha att göra med ålder också men rent krasst känner jag att jag inte vågar skapa för stor kraft i kopplingen mellan pjäxa/skida av rädsla för att det ska släppa i hög fart på hårt underlag. Det ska återigen tilläggas att det hittills inte släppt när det inte ska utan det är en oro som ligger där.

Det ska också tilläggas att jag däremot fått ont i fotleden vid vridning då jag inte upplevt att Beasten löst ut som den ska.

Nu till frågan framför allt till @Corin och @glisseur (som är de två jag kan komma på som testat den på riktigt). Att Shift skiljer från "vanliga" tech-bindningar utför betvivlar jag inte. Men om jag jämför den med en beast16, är det nån egentlig skillnad eller behöver jag bara komma över min nojja och stå på med beasten och inte skicka iväg typ 4000 spänn på nya bindningar? Jag förstår skillnaderna i teorin men i faktiskt utfall för någon som ändå inte är Kaj i hans glansdagar...

Jag har också kört Beast 16 ganska mycket. Tyckte jag behövde dem när jag upptäckte tech övergav Dukes. För mig löste de nog ut hyfsat korrekt också, men det fanns alltid den där känslan av att det inte gick att lita på helt och hållet, precis som du säger. Det kan ha varit på grund av att de var svåra att ställa in, och jag inte var hundra på att jag hade gjort rätt. Eller på att mina häldelar blev väldigt slitna och därför glappade en del. Eller för att det ibland var helt omöjligt att få av sig dem. Eller för att i grund och botten är det ju ändå små himla piggar som ska hålla mig på plats när jag utsätter skidan för rätt stora krafter.

När jag testade Shift uppför tänkte jag direkt på Beast. Det var ungefär samma känsla att gå på tur med. Det är klart tyngre än Radical eller liknande, med det fungerar ju ändå ganska bra. Utför vågade jag stå på helt och hållet. Såpass mycket att jag drog ur en av tådelarna ur skidan till slut (kass skida och troligen kass montering).

Är du nöjd med Beast så kommer du nog vara nöjd med ett par Shift också. Den största nackdelen är som många nämt att du måste ta av skidan i varje växling. Sedan kommer eventuella kvalitetsproblem och barnsjukdomar, men det har vi inte sett något av än. Sen vet jag ju inte hur hårt du kör på Beasten, eller hur din känsla är av dem, om de glappar eller så.Jag tror att egentligen är det inte så många som behöver Beast eller Shift, utan kanske kan klara sig på ett par Radical 2 eller liknande. Eller Tecton för den delen. Men det är ju känslan som räknas.

Pillard
3120 inlägg

Ja alltså att jag kommer att bli nöjd med Shift betvivlar jag inte en sekund. Frågan är dock ifall fördelen gentemot nuvarande Beast 16 är direkt märkbar utför? Uppförsegenskaperna ser jag inga problem med Shifts "tillkortakommanden". Jag går aldrig så att det gör nåt att ta av skidan och att få platt platt-läge ser jag däremot som en stor fördel gentemot Beasten.

Jag kör ju halvhårt med Beasten idag men det är den där sista "idiotin" som jag kan sakna lite. Att åka 100 blås nedför en välpreppad pist och dra en sväng eller stoppsladd med tryck vågar jag inte riktigt idag utan tänker istället efter hur jag ska svänga/stanna på ett sätt som inte utmanar bindningen...

Corin
1178 inlägg

Pillard :

Ja alltså att jag kommer att bli nöjd med Shift betvivlar jag inte en sekund. Frågan är dock ifall fördelen gentemot nuvarande Beast 16 är direkt märkbar utför? Uppförsegenskaperna ser jag inga problem med Shifts "tillkortakommanden". Jag går aldrig så att det gör nåt att ta av skidan och att få platt platt-läge ser jag däremot som en stor fördel gentemot Beasten.

Jag kör ju halvhårt med Beasten idag men det är den där sista "idiotin" som jag kan sakna lite. Att åka 100 blås nedför en välpreppad pist och dra en sväng eller stoppsladd med tryck vågar jag inte riktigt idag utan tänker istället efter hur jag ska svänga/stanna på ett sätt som inte utmanar bindningen...

Jag förstår! Jag märkte fördelen utför i alla fall. Det är som en alpin bindning helt enkelt, och Beast är ju inte riktigt det. Jag tror att vågar den där sista idiotin med Shift. Jag brukade köra det på Beasten också, men precis som du säger ville jag alltid vara lätt på foten och försöka vara så snäll som möjligt mot bindningen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook