Länkade produkter
Salomon Shift
10 recensioner, betyg 4,5

Salomon Shift

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 7 mån sedan

Pillard :

Nu till frågan framför allt till @Corin och @glisseur (som är de två jag kan komma på som testat den på riktigt). Att Shift skiljer från "vanliga" tech-bindningar utför betvivlar jag inte. Men om jag jämför den med en beast16, är det nån egentlig skillnad eller behöver jag bara komma över min nojja och stå på med beasten och inte skicka iväg typ 4000 spänn på nya bindningar? Jag förstår skillnaderna i teorin men i faktiskt utfall för någon som ändå inte är Kaj i hans glansdagar...

Du frågar fel person, nytt är alltid bättre i min bok... Jag tyckte Beast16 var helt ok att åka med på sin tid men så här i backspegeln känns den bara onödigt pillig att hålla på med och med alldeles för många små plottriga delar som kan gå sönder. Plus hälhöjarna i plast som antingen är för tajta eller glappar.

Jag är stensäker på att vi kommer upptäcka nackdelar hos Shift när fler skidåkare än Salomons teamåkare kommer misshandla den dagligen. Men än så länge är jag övertygad att den är the beez kneez och den gyllene medelvägen som vi offpistafficionados längtat efter sedan vi turligt nog kom på att telemark sög röv.

I like big dumps and I cannot lie Citera
klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad klassy (7 mån sedan)

Glisseur :

Pillard :

Nu till frågan framför allt till @Corin och @glisseur (som är de två jag kan komma på som testat den på riktigt). Att Shift skiljer från "vanliga" tech-bindningar utför betvivlar jag inte. Men om jag jämför den med en beast16, är det nån egentlig skillnad eller behöver jag bara komma över min nojja och stå på med beasten och inte skicka iväg typ 4000 spänn på nya bindningar? Jag förstår skillnaderna i teorin men i faktiskt utfall för någon som ändå inte är Kaj i hans glansdagar...

Du frågar fel person, nytt är alltid bättre i min bok... Jag tyckte Beast16 var helt ok att åka med på sin tid men så här i backspegeln känns den bara onödigt pillig att hålla på med och med alldeles för många små plottriga delar som kan gå sönder. Plus hälhöjarna i plast som antingen är för tajta eller glappar.

Jag är stensäker på att vi kommer upptäcka nackdelar hos Shift när fler skidåkare än Salomons teamåkare kommer misshandla den dagligen. Men än så länge är jag övertygad att den är the beez kneez och den gyllene medelvägen som vi offpistafficionados längtat efter sedan vi turligt nog kom på att telemark sög röv.

Hade jag inte varit student hade jag helt klart införskaffat mig ett par och bytt ut mina Beast 14. Det absolut sämsta med Beasten är ju att det knappt går att ändra hälhöjarna med stavarna eftersom de sitter som berget. Annars nöjd och de har löst ut när de ska.

Tycker ändå jag kan ligga på, tills jag kommer på att det är tech-bindningar jag kör med i turistpucklarna, då tar jag det lite lugnare så mina knän får se en till dag i backen.

Nya pjäxor får räcka inför denna säsongen. Dyrt nog.

(Kul inlägg)

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 7 mån sedan

Hur är bredden på bromsarna på produktionsmodellen?
Vilken broms ska man välja till 108 respektive 116 mm midja?

OleK
219 inlägg
OleK 219 inlägg 7 mån sedan

yiu-han :

Hur är bredden på bromsarna på produktionsmodellen?
Vilken broms ska man välja till 108 respektive 116 mm midja?

90/100/110/120 Så du bør velge 110 og 120mm

De jeg har kjørt i vinter kom levert med 110mm stopper.

Ole-Kr Citera
Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 mån sedan

OleK :

yiu-han :

Hur är bredden på bromsarna på produktionsmodellen?
Vilken broms ska man välja till 108 respektive 116 mm midja?

90/100/110/120 Så du bør velge 110 og 120mm

De jeg har kjørt i vinter kom levert med 110mm stopper.

Tror dock inte riktigt att det där var svar på frågan som egentligen ställdes. Mig veterligen har hittills aldrig de där bredderna varit exakta utan en 110-broms har alltid funkat på en 118-midja osv. Så det som efterfrågades var nog snarare ifall en 110-broms funkar till 116-skidan och om 100-bromsen funkar till 108-midjan...

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad termons (7 mån sedan)

100 broms på 102 midja krävde lätt utbändning. Blev överraskad att så tight.

Dålig form på bromsarna då de låser sig då man har skidorna i transport läge..
Någon annan som samma problem eller är det för att bromsarna är för tighta?

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 mån sedan

termons :

100 broms på 102 midja krävde lätt utbändning. Blev överraskad att så tight.

Dålig form på bromsarna då de låser sig då man har skidorna i transport läge..
Någon annan som samma problem eller är det för att bromsarna är för tighta?

Oj! Det var lite udda. Så om jag tänker mig att kunna använda samma par till både ett par 118- och ett par 102-midjeskidor så måste jag alltså gå på 120-bromsar. Kommer det att funka till 102 eller kommer bromsarna att sticka ut massor och haka tag i varandra? Kan tilläggas att det har funkat jättebra med Beast med 120bromsar på båda skidorna.

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 7 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/07cc5065932ad858b14e5ac7c7914b1f.jpg

Det här ska tydligen vara 100 mm broms på en 116 midjas skida med "minimal" utböjning.
Hittade på Teton i shift-tråden där.

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 7 mån sedan

Har också läst på forum om breda bromsar och var därför förvånad. Förproduktion vs den som säljs nu...?

ujja
13 inlägg
ujja 13 inlägg 7 mån sedan

Lite synd att det drar iväg lite viktmässigt
Kingpin 730g
Shift 865g
Tecton 550g

torax
156 inlägg
torax 156 inlägg 7 mån sedan

Enligt kartongen är det 100 bredd och de verkar funka utan justering på en Chugach 194 som har midja 109.

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 7 mån sedan

Skumt. Också på teton forum har någon igår fått 100 att passa på 116?? Det står 100mm på bindningsboxen som jag fick och måste bända för 102 midja. Verkstads misstag??

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad termons (7 mån sedan)

torax :

Enligt kartongen är det 100 bredd och de verkar funka utan justering på en Chugach 194 som har midja 109.

Har du bild på kartongen? På min har någon för hand skrivit 100mm.

torax
156 inlägg
torax 156 inlägg 7 mån sedan

Både bindningskartongen och stopperkartongen hade öppnats och delarna hade någon fingrat på. Möjligen att de lagt i fel bredd i min kartong...eller i din @termons

torax
156 inlägg
torax 156 inlägg 7 mån sedan

Kollar ikväll

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 7 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/01e21226e5079fe3476bf9e4ae22aa49.jpg

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad termons (7 mån sedan)

[

Alfakrull
316 inlägg
Alfakrull 316 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Alfakrull (7 mån sedan)

ujja :

Lite synd att det drar iväg lite viktmässigt
Kingpin 730g
Shift 865g
Tecton 550g

Fast tecton måste vara utan stopper, vipec väger in på 599g med stopper om jag inte missminner mig så tecton borde vara i trakterna 650-700g med stopper
Edit: 630g m stopper enligt fritschi

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
torax
156 inlägg
torax 156 inlägg 7 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/1f9fe559b4cce3137be60fa9a22d6911.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/799cf5a1d045b1e654367e9fd7b3a3c5.jpg

psortti
53 inlägg
psortti 53 inlägg 7 mån sedan

Pillard :

OleK :

yiu-han :

Hur är bredden på bromsarna på produktionsmodellen?
Vilken broms ska man välja till 108 respektive 116 mm midja?

90/100/110/120 Så du bør velge 110 og 120mm

De jeg har kjørt i vinter kom levert med 110mm stopper.

Tror dock inte riktigt att det där var svar på frågan som egentligen ställdes. Mig veterligen har hittills aldrig de där bredderna varit exakta utan en 110-broms har alltid funkat på en 118-midja osv. Så det som efterfrågades var nog snarare ifall en 110-broms funkar till 116-skidan och om 100-bromsen funkar till 108-midjan...

Enligt Alpingaraget (Stockholm) är stopprarna på Shift lite "tajtare" än på många andra bindningar (tex Marker). Jag fick rekommendationen att välja 120 till mina 116-skidor. De menade att 110 blir lite för små...

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad termons (7 mån sedan)

Ok. Tack. Har troligtvis samma bredd. 100mm bromsar verkar ju vara max ca 108 bredd utan utböjning (stora fyrkantiga plastdelar som hakar fast på motsatta bindningens metal skaft då man sätter ihop skidorna för transport)

Får du verkligen dom att rymas utan utböjning på 109 midja.?Bakbindningen och därmed bromsarna är ju vanligtvis inte på smalaste stället på midjan har jag för mig ?

torax
156 inlägg
torax 156 inlägg 7 mån sedan

@termons 105mm inga problem. 109mm går metallpinnarna fria men plasten hakar i lite. Räcker att fila bort lite.
https://www.freeride.se/img/photo/n/9f51298f8de8e0496f54fe8fd13d2271.jpg

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 mån sedan

Så, ni alla som pillat på den och kollat bromsarna. Måste jag verkligen ha 120-bromsar om jag ska ha dem på växelvis 104-midja och 118-midja? Eller Kan jag kanske klämma in en 110-broms?

7ranan
14 inlägg
7ranan 14 inlägg 7 mån sedan

Har 110-broms på en 110mm som oxå låser sig i transportläge precis som @termons prata om. Bör man fila lite på plast-stoppen eller bända bromsarna lite? (vet att man kmr bli sjukt irriterad på låsningen i längden)

Dafastest
39 inlägg
Dafastest 39 inlägg 6 mån sedan

Fikk prøvd mine Shift for første gang siste helg. På vei oppover fikk jeg en del problemer med at gåfunksjonen på bakbind/skistopper hoppet ut av posisjon. Litt irriterende da skistopperne bremser når man fører skiene fremover. Kunne se ut som det var snø/is som var årsaken. Andre som har erfart dette, og evt funnet løsninger?

DaFastest Citera
Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 6 mån sedan

Nån som har en och kan förklara vad det främre hålet har för monteringsfunktion? En kompis som funderade på att testa den på ett par V-Werks men det hålet lär ju hamna utanför ”H”et på skidan. Jämför jag med Beast tex som också har sådana hål en bit framför så är ju belastningen i dessa minimal. Hur ser det ut här?

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 6 mån sedan

Här är 100 mm broms på 108 mm midja utan att böja.
Går fritt utan problem.

https://www.freeride.se/img/photo/n/4b3e98cce99c61ec1dc9767d798057ef.jpg

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 6 mån sedan

Skumt med mina 100? som jag fick böja på en 103 midja. De var monterade när jag fick dem och bromsarna gick inte ner överhuvudtaget utan att böja. Skidan är 107 där bromsarna passerar. Kanske de har monterat 90 bromsar trots allt?? Svagt isåfall att de inte kontrolerat funktionen.

Hur är det, låser bindingarna för dig också?

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 6 mån sedan

termons :

Hur är det, låser bindingarna för dig också?

Vad menar du?

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad termons (6 mån sedan)

yiu-han :

termons :

Hur är det, låser bindingarna för dig också?

Vad menar du?

Då man skall bära skidorna alltså har belagen mot varandra så låser sig stoper armarna mot varandra så att man måste använda handen rätt avancerat för att få loss skidorna igen.

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 6 mån sedan

termons :

Då man skall bära skidorna alltså har belagen mot varandra så låser sig stoper armarna mot varandra så att man måste använda handen rätt avancerat för att få loss skidorna igen.

Aha. Ja det funkar bra. Dom låser sig utan problem.

kurono
149 inlägg
kurono 149 inlägg 6 mån sedan

Kan det vara så att under massproduktion och paketering så har fel skistoppers hamnat i fel låda? Anledningen varför det skiljer så mkt för olika?

pontusp
13 inlägg
pontusp 13 inlägg 6 mån sedan

Verkar definitivt som man misslyckats i packningen hos Salomon/Atomic...Mina 110 stoppers låg emot 108 skidor. Hade väl fungerat att trycka ut dem men butiken bytte utan problem. Yes, bindningarna låser sig även för mig

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 6 mån sedan

yiu-han :

termons :

Då man skall bära skidorna alltså har belagen mot varandra så låser sig stoper armarna mot varandra så att man måste använda handen rätt avancerat för att få loss skidorna igen.

Aha. Ja det funkar bra. Dom låser sig utan problem.

Jo det tycks funka bra för andra också. Riktigt iriterande kommer det bli om man inte åtgärdar. Hoppas att fila löser problemet. Förstår inte hur Salomon tänkt ?

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 6 mån sedan

Pillard :

Nån som har en och kan förklara vad det främre hålet har för monteringsfunktion? En kompis som funderade på att testa den på ett par V-Werks men det hålet lär ju hamna utanför ”H”et på skidan. Jämför jag med Beast tex som också har sådana hål en bit framför så är ju belastningen i dessa minimal. Hur ser det ut här?

Man skulle kunna säga att typ hela tådelen sitter i det främsta hålet. Man monterar en bricka där, och sen drar man liksom på tådelen på brickan, och fäster med skruvar vid AFDn. Skulle inte kört utan den skruven, även om det är lite konstigt gjort, och jag tycker även att den dras på åt fel håll.

Kolla en sparad story på Cody Towndsends instagram! Han visar riktigt tydligt mpnteringsprocessen för shift. Finns ju en unboxing och montering här på freeride också!

livet är en semester Citera
OleK
219 inlägg
OleK 219 inlägg 6 mån sedan

Dafastest :

Fikk prøvd mine Shift for første gang siste helg. På vei oppover fikk jeg en del problemer med at gåfunksjonen på bakbind/skistopper hoppet ut av posisjon. Litt irriterende da skistopperne bremser når man fører skiene fremover. Kunne se ut som det var snø/is som var årsaken. Andre som har erfart dette, og evt funnet løsninger?

Høres ut som at du går med litt tighte spor og tråkker på stopperen, da popper den plata som holder stopperen oppe ut av hakket. Har opplevd det noen ganger med mine som er fra pre produksjonen, men da har jeg også merket at jeg har skubbet borti bindingen med den andre skia i de tilfellene det har skjedd. Sjekk at det ikke er is og snø under når du setter de i gå modus. Aldri opplevd at de popper opp uten å fysisk tråkke på stopperen. Har mange dager på den bindingen siden Februar og som sagt ikke merket noe til det om jeg ikke selv har løst den ut. Normalt sett er det bare å tråkke helen ned igjen og den sitter på plass om ikke plata har åpnet seg helt som kjøremodus.

Ole-Kr Citera
iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 6 mån sedan

Pillard :

Nån som har en och kan förklara vad det främre hålet har för monteringsfunktion? En kompis som funderade på att testa den på ett par V-Werks men det hålet lär ju hamna utanför ”H”et på skidan. Jämför jag med Beast tex som också har sådana hål en bit framför så är ju belastningen i dessa minimal. Hur ser det ut här?

Det där H:et verkar ju dessutom vara något av en marketing scam för att lura på folk Markerbindningar. Enligt flera källor, såväl Wildsnow som TGR kan man placera borhål utanför H:et utan negativa konsekvenser. De angivna viktbesparande hålrummen i kärnan ska man även kunna stöta på innanför H:et.

Völkl har dessutom ändrat instruktionstexten "Använd endast Marker-bindningar..." till "Marker-bindningar rekommenderas..."

En god dos epoxy och "upp-och-ned-läge" under härdning är väl ändå att föredra vid montering!

The older I get, the faster I was. Citera
Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 6 mån sedan

iSooLi :

Pillard :

Nån som har en och kan förklara vad det främre hålet har för monteringsfunktion? En kompis som funderade på att testa den på ett par V-Werks men det hålet lär ju hamna utanför ”H”et på skidan. Jämför jag med Beast tex som också har sådana hål en bit framför så är ju belastningen i dessa minimal. Hur ser det ut här?

Det där H:et verkar ju dessutom vara något av en marketing scam för att lura på folk Markerbindningar. Enligt flera källor, såväl Wildsnow som TGR kan man placera borhål utanför H:et utan negativa konsekvenser. De angivna viktbesparande hålrummen i kärnan ska man även kunna stöta på innanför H:et.

Völkl har dessutom ändrat instruktionstexten "Använd endast Marker-bindningar..." till "Marker-bindningar rekommenderas..."

En god dos epoxy och "upp-och-ned-läge" under härdning är väl ändå att föredra vid montering!

Precis! Jag tänkte också att man borde kunna dra en rejäl epoxiladdning i hålet och därmed få minst samma stadga som i ett vanligt hål. Är det inte så att godset där också är tunnare dock så att det inte finns nog för skruven?

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 6 mån sedan

Pillard :

iSooLi :

Pillard :

Nån som har en och kan förklara vad det främre hålet har för monteringsfunktion? En kompis som funderade på att testa den på ett par V-Werks men det hålet lär ju hamna utanför ”H”et på skidan. Jämför jag med Beast tex som också har sådana hål en bit framför så är ju belastningen i dessa minimal. Hur ser det ut här?

Det där H:et verkar ju dessutom vara något av en marketing scam för att lura på folk Markerbindningar. Enligt flera källor, såväl Wildsnow som TGR kan man placera borhål utanför H:et utan negativa konsekvenser. De angivna viktbesparande hålrummen i kärnan ska man även kunna stöta på innanför H:et.

Völkl har dessutom ändrat instruktionstexten "Använd endast Marker-bindningar..." till "Marker-bindningar rekommenderas..."

En god dos epoxy och "upp-och-ned-läge" under härdning är väl ändå att föredra vid montering!

Precis! Jag tänkte också att man borde kunna dra en rejäl epoxiladdning i hålet och därmed få minst samma stadga som i ett vanligt hål. Är det inte så att godset där också är tunnare dock så att det inte finns nog för skruven?

Jag ska inte slå mig för bröstet och påstå att jag är personligen insatt i frågan, eller har obducerat ett par såna kärnor. Men när en sån som spyderjon från the piste office vittnar om flertalet yrkesmonteringar inom och utanför h:et, och likheten mellan dessa och deras hållfasthet, så har jag då ingen anledning att tvivla på det. Kör så det ryker tycker jag.

The older I get, the faster I was. Citera
Hawk100
622 inlägg
Hawk100 622 inlägg 6 mån sedan

Efter att ha klämt lite på ett par Shift och jämfört dem med Tecton så måste jag ställa en fråga i denna tråd.
Är det bara jag som tycker att det är på tok för mycket pillande med dem?? Jag blev jätteförvånad hur mycket mekande det är och hur ”trögt/tungt” det är att ställa om mellan åk- & gåläge. Även att fälla upp ”hälhöjaren” verkade ju löjligt besvärligt!
Jag blev ärligt talat riktigt besviken när jag fick känna på Shift och lutar mer åt Tecton trots att jag självklart hellre skulle vilja ha funktionen av ”riktig” frambindning som ju Shift erbjuder.

Jag vill vara tydlig med att jag bara kännt på bindningen i butik och inte ens testat den monterad på skidor och med pjäxor på mina fötter. Så förhoppningsvis funkar bindningen mycket bättre ute i verkligheten än i butik, men jag är tyvärr orolig för att den här första versionen kommer vida sig behöva utvecklas vidare rejält innan den blir riktigt användarvänlig.....

Blir spännande att höra vad ni som testar Shift på riktigt tycker!

//H
(Som för en gångs skull hoppas att jag har helt fel!!)


Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook