Länkade produkter
Salomon Shift
10 recensioner, betyg 4,5

Salomon Shift

OleK
219 inlägg
OleK 219 inlägg 6 mån sedan

Hawk100 :

Efter att ha klämt lite på ett par Shift och jämfört dem med Tecton så måste jag ställa en fråga i denna tråd.
Är det bara jag som tycker att det är på tok för mycket pillande med dem?? Jag blev jätteförvånad hur mycket mekande det är och hur ”trögt/tungt” det är att ställa om mellan åk- & gåläge. Även att fälla upp ”hälhöjaren” verkade ju löjligt besvärligt!
Jag blev ärligt talat riktigt besviken när jag fick känna på Shift och lutar mer åt Tecton trots att jag självklart hellre skulle vilja ha funktionen av ”riktig” frambindning som ju Shift erbjuder.

Jag vill vara tydlig med att jag bara kännt på bindningen i butik och inte ens testat den monterad på skidor och med pjäxor på mina fötter. Så förhoppningsvis funkar bindningen mycket bättre ute i verkligheten än i butik, men jag är tyvärr orolig för att den här första versionen kommer vida sig behöva utvecklas vidare rejält innan den blir riktigt användarvänlig.....

Blir spännande att höra vad ni som testar Shift på riktigt tycker!

//H
(Som för en gångs skull hoppas att jag har helt fel!!)

Hei.

Før jeg svarer så er det viktig å få det klart at jeg er sponset av Salomon så muligens ikke et nøytralt syn på det du spør om.

Jeg har kjørt bindingen siden februar og har sett at flere som du har syntes det virker tungvindt å bytte mellom gå/kjøre modus. Det ble også nevnt når Norske Fri Flyt testet bindingen i våres. Før de skrev dette hadde jeg aldri tenkt over at det var noe ekstra mekk å bytte mellom gå eller kjøremodus.

Etter dette ble jeg mere obs på dette tenkte jeg mere over det på tur og vil ikke si det er veldig mekk. Trykke midten på fram bindingen ned for å få den i gå modus og vippe plata over stopperen er en enkel operasjon som går veldig fort. Tilbake likedan. Selv med tykke hansker går det greit å få opp tå delen igjen. Er det mye snø kan det være litt vanskeligere, men ikke noe problem jeg tenker over. Få helen fra gå til kjøremodus gjøres enkelt ved å trykke ned en av armene på stopperen.

Hva angår barnesykdommer er det vanskelig å spå noe før den har vært i butikken en stund, men forhåpentligvis vil 7 år med utvikling og mye fullskala testing ha gjort at det ikke blir noe problem. Den modellen som selges nå ble testet i fullskala på New Zealand forrige sommer av skipatruljene der nede. Da bandet i andre farger en det som er i salg nå, men ellers lik. Det har blitt byttet en skrue i fram bindingen og en del på bak bindingen fra før produksjonen jeg har bindinger fra, men det var for å være føre var da noen hadde opplevd de som svake punkt. Mine har foreløpig ikke vist tegn til svakhet, men det er altså byttet ut på alle salgsmodellene som kommer nå.

Håper dette hjelper deg litt på vei.

Mine referanse bindinger de siste årene har vært Dynafit Vipec og Marker Kingpin. To bindinger som har fungert bra for meg, men Vipec sin tå del kan være vanskelig å komme inn i. Er vel gjort noe bedre til Tecton. King Pin har jeg slitt med å få de fra gå til kjøremodus har blitt vanskelig spesielt ved temperatur forskjeller eller veldig kaldt vær. Knekt en carbon plate pga det.

Fyr løs om du har flere spm om Shift så hjelper jeg så godt det lar seg gjøre.

Ole-Kr Citera
LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 6 mån sedan

Hawk100 :

Efter att ha klämt lite på ett par Shift och jämfört dem med Tecton så måste jag ställa en fråga i denna tråd.
Är det bara jag som tycker att det är på tok för mycket pillande med dem?? Jag blev jätteförvånad hur mycket mekande det är och hur ”trögt/tungt” det är att ställa om mellan åk- & gåläge. Även att fälla upp ”hälhöjaren” verkade ju löjligt besvärligt!
Jag blev ärligt talat riktigt besviken när jag fick känna på Shift och lutar mer åt Tecton trots att jag självklart hellre skulle vilja ha funktionen av ”riktig” frambindning som ju Shift erbjuder.

Jag vill vara tydlig med att jag bara kännt på bindningen i butik och inte ens testat den monterad på skidor och med pjäxor på mina fötter. Så förhoppningsvis funkar bindningen mycket bättre ute i verkligheten än i butik, men jag är tyvärr orolig för att den här första versionen kommer vida sig behöva utvecklas vidare rejält innan den blir riktigt användarvänlig.....

//H

Intressant att du tycker den känns så pillig.

Har bara känt på den på snö men utan att tidigare ha användt dom tyckte jag de var enkla som fan. Inte värre än annat men annorlunda, tror personligen bara det är en vanesak som allt annat. Har bytt pjäxor till denna vinter och det är klart annorlunda vid transitions med andra spännen, gåläge osv men är ju bara att vänja sig big_smile
Mina Kingpin är sålda och blir Shift för mig iaf! De få extra grammen tar jag gärna mot säkrare bindning, annars ser jag inget negativt med Shift.
Jag har som @Corin inte känt mig begränsad av varken Kingpin, Beast 16 eller ATK Raider 14 men det känns skönt att ha en säkrare bindning helt enkelt!
Salomon gjorde några bindningsmissar tidigare men är enligt mig på banan fullständigt med allt numera!

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 6 mån sedan

Även om det kanske är lite pilligare jämfört med många andra bindningar när man ska gå så är ju pilligheten varje gång de ska på och av i åkläge klart mindre. För min del är det en av de viktigare punkterna. Att kunna knäppa av och på snabbt vid gondolåkning, boot pack osv...

Hawk100
622 inlägg
Hawk100 622 inlägg 6 mån sedan

Pillard :

Även om det kanske är lite pilligare jämfört med många andra bindningar när man ska gå så är ju pilligheten varje gång de ska på och av i åkläge klart mindre. För min del är det en av de viktigare punkterna. Att kunna knäppa av och på snabbt vid gondolåkning, boot pack osv...

Ja det är absolut en viktig aspekt! Böket när man sätter på sig en tech-bindning vill man gärna slippa. För att inte tala om när den löst ut i lössnön o man ska få fast pjäxan igen.....
:-(

Hawk100
622 inlägg

LawndartGustav :

Hawk100 :

//H

Intressant att du tycker den känns så pillig.

Har bara känt på den på snö men utan att tidigare ha användt dom tyckte jag de var enkla som fan. Inte värre än annat men annorlunda, tror personligen bara det är en vanesak som allt annat. Har bytt pjäxor till denna vinter och det är klart annorlunda vid transitions med andra spännen, gåläge osv men är ju bara att vänja sig big_smile
Mina Kingpin är sålda och blir Shift för mig iaf! De få extra grammen tar jag gärna mot säkrare bindning, annars ser jag inget negativt med Shift.
Jag har som @Corin inte känt mig begränsad av varken Kingpin, Beast 16 eller ATK Raider 14 men det känns skönt att ha en säkrare bindning helt enkelt!
Salomon gjorde några bindningsmissar tidigare men är enligt mig på banan fullständigt med allt numera!

Ja, mina erfarenheter sträcker sig bara till klämmande i butik.....
Ser fram mot att få testa dem på snö någon gång i vinter. Jag skulle dock välkomna att nya bindningar vore lättare att manövrera med staven. Både för växling till gåläge och för att justera hälhöjaren. Gamla Diamir Fritchi var ju suveräna ur den aspekten...(men inte när det gällde vridstyvhet!!)

Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 6 mån sedan

@Hawk100 Jag tror det är mycket en vanesak, jag tycker t ex att det är sju resor lättare att få på sig techbindningar i lössnö än en vanlig alpinbindning tongue

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Hawk100
622 inlägg

Vattendroppe :

@Hawk100 Jag tror det är mycket en vanesak, jag tycker t ex att det är sju resor lättare att få på sig techbindningar i lössnö än en vanlig alpinbindning tongue

Du får lära mig tekniken. ;-)

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 6 mån sedan

Hawk100 :

Vattendroppe :

Du får lära mig tekniken. ;-)

Har jag fel eller har det mest med att snön inte fastnar under gummisulorna?

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
3120 inlägg

Det där är nog lite av en definitionsfråga. Tech-bindningar är ju ganska digitala. Antingen är man i eller inte. I vanliga bindningar kan man ju sitta i bra nog. I branta sluttningar osv tycker jag nog att det är lättare att komma i vanliga bindningar helt ok så att man kan åka tills det är platt och där kliva i ordentligt. Med tech är det ju assvårt om man får lite lutning på skidan och det därmed blir helt jävla omöjligt att hålla pjäxan i samma vinkel.

KaitsuH
Online 571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 6 mån sedan

Hej! Är det verkligen så, att de funkar inte med Dynafit TLT-5-pjäxor?

KaitsuH Citera
Corin
Online 1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 6 mån sedan

KaitsuH :

Så är det absolut.

livet är en semester Citera
KaitsuH
Online 571 inlägg

Corin :

KaitsuH :

Så är det absolut.

Takkar! Jag nästan hann beställa skidor (Black Crows Camox Birdie) med dem för frun, men nu måste jag tänka på bindningar litet mera.

KaitsuH Citera
Pillard
3120 inlägg

KaitsuH :

Corin :

KaitsuH :

Så är det absolut.

Takkar! Jag nästan hann beställa skidor (Black Crows Camox Birdie) med dem för frun, men nu måste jag tänka på bindningar litet mera.

Men då funkar inte tecton heller antar jag? Så då borde det väl vara vipec eller beast kvar om det ska vas till hårdare åkning?

KaitsuH
Online 571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad KaitsuH (6 mån sedan)

Pillard :

KaitsuH :

Corin :

Så är det absolut.

Men då funkar inte tecton heller antar jag? Så då borde det väl vara vipec eller beast kvar om det ska vas till hårdare åkning?

Jep. Just tänkte, att äntligen finns det bindningar, man kan använda både med lätta turpjäxor i Lyngen och med tyngre alpint pjäxor för hissåkning i St. Anton, men inte. Nu förstår jag inte alls iden med shifts.

Så, det är quiverkillers some rule.

KaitsuH Citera
Pillard
3120 inlägg

KaitsuH :

Pillard :

KaitsuH :

Jep. Just tänkte, att äntligen finns det bindningar, man kan använda både med lätta turpjäxor i Lyngen och med tyngre alpint pjäxor för hissåkning i St. Anton, men inte. Nu förstår jag inte alls iden med shifts.

Så, det är quiverkillers some rule.

Nja, idén med shift är ju lika bra. Däremot kan man ju fundera på vad poängen är med TLT5 wink

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 6 mån sedan

Iden med TLT5 är att åka med tech pins. :-) Om man tycker det är bra och säkert att åka med pins så klarar man sig bra med tex TLT5.

KaitsuH
Online 571 inlägg

termons :

Iden med TLT5 är att åka med tech pins. :-) Om man tycker det är bra och säkert att åka med pins så klarar man sig bra med tex TLT5.

Du är ju en ung kille och kan klättra upp över 1000 meter vert med dina tunga freeride pjäxor. Vi är inte unga, och inte rika. Frun ville använda samma skidor och bindningar också i Lyngen med lätta turpjäxor och på Alperna med litet (ganska mycket) tyngre och styvare pjäxor. Jag trodde, att det går an med nya Shifts, men inte.

Så, quiverkillers eller två par av skidor.

KaitsuH Citera
termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 6 mån sedan

KaitsuH :

termons :

Du är ju en ung kille och kan klättra upp över 1000 meter vert med dina tunga freeride pjäxor. Vi är inte unga, och inte rika. Frun ville använda samma skidor och bindningar också i Lyngen med lätta turpjäxor och på Alperna med litet (ganska mycket) tyngre och styvare pjäxor. Jag trodde, att det går an med nya Shifts, men inte.

Förstår.

Är inte ung eller rik och tycker inte om att gå 1000 vert med tunga pjäxor. Tycker borde vara möjligt att få hyfsad onequiver tyngdmässigt för lyngen och alperna om man inte prioriterar hård åkning i hård pist och uppkört för högt...

Lätt modern styv freeride pjäxa 1300-1500g och skida och bindning enligt tycke.

Pillard
3120 inlägg

KaitsuH :

termons :

Jag förstår helt att det suger. Vi har samma problem hemma att frun är sur för att hon skulle vilja ha shift men inte kan pga Backlands.

Jag försökte mest på ett lite skämtsamt sätt märka ord i ett det inte går att säga att Shift inte har nån poäng pga att en viss pjäxa inte funkar, utan att man lika gärna kan vända på det.

mgbgt66
166 inlägg
mgbgt66 166 inlägg 6 mån sedan

Vad tror ni om Scarpa tx Pro och shift?

hulteribulter Citera
Corin
Online 1178 inlägg

Pillard :

KaitsuH :

Corin :

Så är det absolut.

Stämmer. Kingpin kan gå med deras häladapter men inget jag skulle rekommendera.

Corin
Online 1178 inlägg

mgbgt66 :

Vad tror ni om Scarpa tx Pro och shift?

Scarpa TX Pro är väl telispjuck? Tror nog inte det.

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 6 mån sedan

Vilken bredd på skidstoppers kör man till en 118mm-bred skida? Räcker 110?

snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 6 mån sedan

JohanSundstrom :

Kommer kunna funka, möjligen får du töja ut dem litegrann.

//jens

Salomon/Atomic Citera
JohanSundstrom
454 inlägg

snej :

JohanSundstrom :

//jens

Okej, men vad hade du rekommenderat?

snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 6 mån sedan

JohanSundstrom :

snej :

JohanSundstrom :

//jens

Jag skulle gått på 110 och ev böjt lite.

Salomon/Atomic Citera
JohanSundstrom
454 inlägg

snej :

JohanSundstrom :

snej :

//jens

Jag skulle gått på 110 och ev böjt lite.

Tack!

karlj86
85 inlägg
karlj86 85 inlägg 5 mån sedan

Hej gott folk, har googlat lite men hittar inget svar.. Hur vet jag när bindningen är rätt inställd för pjäxan? på marker så ser man ju skruven i hälen,, är den flush så är de rätt typ, men hur är det här?

klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad klassy (5 mån sedan)

Äger inte bindningen men...

"Forward pressure is adjusted by lining up arrows on the wormscrew with the binding track when the boot is in the binding."

Verkar vara som en vanlig STH bindning, och alltså att det även här ska va "flush".

https://www.newschoolers.com/news/read/ … ng-Binding

EDIT:
Kollade precis på Cody Townsends instagram tutorial och han använde dina ord exakt.
Skruven ska va ”flush” med bindningen.

https://www.freeride.se/img/photo/n/c35393eda27100228b95474d2892742b.jpg

karlj86
85 inlägg
karlj86 85 inlägg 5 mån sedan

Gött! tack för infon!

PeterE
34 inlägg
PeterE 34 inlägg 5 mån sedan

Är det någon som har en monteringsmall i papper som jag skulle kunna få låna via PDF?

Peter E Citera
shonten
65 inlägg
shonten 65 inlägg 5 mån sedan

PeterE :

Är det någon som har en monteringsmall i papper som jag skulle kunna få låna via PDF?

TGR forum brukar alltid ha:
https://www.tetongravity.com/forums/sho … ost5407881
Kom ihåg att skriva ut i "true scale"

PeterE
34 inlägg
PeterE 34 inlägg 5 mån sedan

Supertack shonten!

Peter E Citera
termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad termons (5 mån sedan)

Verkar som om sgs. alla har problem med att bromsarna låser sig med varandra då man skall bära/transportera skidorna. Otroligt klumpig lösning av Salomon. Kommer inte ihåg att jag haft en Salomon bindning tidigare men antar att detta inte är en egenskap de eftersträvat eller...?

Om någon åtgärdat detta med bra resultat tror jag många skulle vara intresserade? Antar att man måste fila.

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 5 mån sedan

Det här problemet med bromsar som låser sig och hakar i vid turande. Är det så att det borde bli värre om man har för breda bromsar? Jag har fått möjligheten att köpa ett par men med lite för bred broms. Borde jag låta bli för att slippa problem?

elvha
24 inlägg
elvha 24 inlägg 5 mån sedan

Vi är några som testat bindningarna nu i Revelstoke och har också upplevt vissa problem med att stoppersarna hakar i vid turande. Ytterligare ett problem två personer hittills upplevt har även varit att häldelen lossnat av någon oklar anledning. Vi har alltid med multitool och har således kunnat skruva dit den igen på plats, men det borde ju kanske inte inträffa öht. Träffade en man som jobbar på ett vallnings- och uthyrningsställe av bla skidor som även bekräftade att flera kunder också varit med om att häldelen lossnat ute på berget.

kurono
149 inlägg
kurono 149 inlägg 5 mån sedan

elvha :

Vi är några som testat bindningarna nu i Revelstoke och har också upplevt vissa problem med att stoppersarna hakar i vid turande. Ytterligare ett problem två personer hittills upplevt har även varit att häldelen lossnat av någon oklar anledning. Vi har alltid med multitool och har således kunnat skruva dit den igen på plats, men det borde ju kanske inte inträffa öht. Träffade en man som jobbar på ett vallnings- och uthyrningsställe av bla skidor som även bekräftade att flera kunder också varit med om att häldelen lossnat ute på berget.

Klämde på shift för några veckor sen och tänkte faktiskt att grejen som låser fast stoppern lär åka upp under turläge. Tänkte att det kan fastnar snö under pjäxans häl och klibbar fast i spaken o drar lös den?
Är det det som hänt?

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 5 mån sedan

elvha :

Lossnar häldelen eller går hälplattan sönder? På en kingpin tex kan ju själva gängdelen av hälplattan lossna. https://www.freeride.se/img/photo/n/0e6256bcc0bc4c44d91fcb10e78cfd16.jpg

DanielMarkusson
14 inlägg
DanielMarkusson 14 inlägg 5 mån sedan

Pillard :

elvha :

Lossnar häldelen eller går hälplattan sönder? På en kingpin tex kan ju själva gängdelen av hälplattan lossna. https://www.freeride.se/img/photo/n/0e6 … 8cfd16.jpg

Det är häldelen som tar upp skistoppern och där man byter till gå-läge som ramlat av. Man måste sedan skruva av resten av häldelen och sätta ihop dem för att få på den igen.

På mina har även skistoppern åkt ner två gånger vid hårda landingar.

elvha
24 inlägg
elvha 24 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad elvha (5 mån sedan)

@kurono Ja, kan vara det. Får undersöka noggrannare nästa gång det händer och återkomma!

@Pillard Som @DanielMarkusson skrev, häldelen där man skiftar till gå-läge som lossnat.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook