Länkade produkter
Salomon Shift
10 recensioner, betyg 4,5

Salomon Shift

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 7 mån sedan

elvha :

@Pillard Som @DanielMarkusson skrev, häldelen där man skiftar till gå-läge som lossnat.

Ok, som jag förstod din beskrivning så släppte ”häldelen”. Iaf jag tolkar det som att hela häldelen släpper från skidan och därmed lossar pjäxan från bindningen.

TopiNieminen
108 inlägg
TopiNieminen 108 inlägg 7 mån sedan

Vad säger Salomon/Atomic om dessa lossnande häldelar?

Shellstrom
45 inlägg
Shellstrom 45 inlägg 7 mån sedan

Angående att bromsarna åker ner av sig självt så är ett tips att prova följande:

Skrivet av Cydwhit
"Yeah, mostly agree with this. My brake lever works great, maybe you have a defective pair? I have found that the whole brake mechanism works better if you manually lift the arms of the brake as you lock the lever, instead of putting it in the right place and then stepping on it with your heel."

"This was happening to me and then I realized I'm supposed to be touring with the heel down, like your boot would be locked into it skiing. Since I have been doing that, I haven't had any brake issues."

Hittade det på Newschoolers forum i deras Shift-tråd. Jag har själv inte hunnit varken montera eller prova min bindning så jag kan inte mer än att hoppas att det löser problemet.

elvha
25 inlägg
elvha 25 inlägg 7 mån sedan

@Shellstrom Tack för tipset! Ska testa och se om det blir någon skillnad!

TopiNieminen
108 inlägg
TopiNieminen 108 inlägg 7 mån sedan

Det kanske räcker för Salomon/Atomic,att uppdatera instruktionsboken bara?

elvha
25 inlägg
elvha 25 inlägg 7 mån sedan

Ännu en i gänget som tappade sin häldel idag ute på tur, gick att sätta tillbaka efter lite meck. Tidigare bara Atomic Shift som tappats men nu var det en Salomon. Vi misstänker att det möjligtvis har att göra med snö som packas undertill på något sätt och fryser till. Skumt iallafall!

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 7 mån sedan

elvha :

Ännu en i gänget som tappade sin häldel idag ute på tur, gick att sätta tillbaka efter lite meck. Tidigare bara Atomic Shift som tappats men nu var det en Salomon. Vi misstänker att det möjligtvis har att göra med snö som packas undertill på något sätt och fryser till. Skumt iallafall!

Definiera gärna ”tappade häldelen” lite närmare. Bild?

I like big dumps and I cannot lie Citera
edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 7 mån sedan

elvha :

Vill också gärna se bild på vad som händer?
Vilken del av hälen kan lossna för att sedan sättas tillbaka utan skruvar etc?
Begriper ingenting.

Har f.ö. ca 15 skiddagar varav 5 toppturer med Shiften och har inget att anmärka på än.

yiu-han
211 inlägg
yiu-han 211 inlägg 7 mån sedan

Antagligen bromsen som lossnar. För att haka i den i bakdelen igen måste man ha båda borttagna från plattan.

elvha
25 inlägg
elvha 25 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad elvha (7 mån sedan)

Försökte infoga bild av kompisens shiftbindning som strulade men verkar inte funka.. Återkommer!

edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 7 mån sedan

elvha :

Här är en kompis bild av hans shiftbindning som lossnade för någon vecka sedan!

Ser ingen bild yikes

elvha
25 inlägg
elvha 25 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad elvha (6 mån sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/8155971c18d1dea363e4bcbea45f5f4f.jpg

Såhär ser det ut! Lite otydlig bild men det är den enda jag har för tillfället.

edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 6 mån sedan

elvha :

https://www.freeride.se/img/photo/n/815 … 5f5f4f.jpg

Såhär ser det ut! Lite otydlig bild men det är den enda jag har för tillfället.

Använd handen för att vinkla upp skistoppers istället för att bara trampa ner. Då ska det inte hända igen smile

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 6 mån sedan

Låter som Salomon har en hel del utveckling kvar innan msn ska våga köpa en Shift.....

klassy
439 inlägg
klassy 439 inlägg 6 mån sedan

Hawk100 :

Låter som Salomon har en hel del utveckling kvar innan msn ska våga köpa en Shift.....

Känner tyvärr samma :-(

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 6 mån sedan

Jag var mest orolig att den skulle vara för ”pillig” att använda, men om den rasar i bitar är ju värre ändå......

mattstar
24 inlägg
mattstar 24 inlägg 6 mån sedan

Har nu haft mina och kört 14 skiddagar och4 turer/toppturer så där inte så mycket testande än men funkat rolex uppför och aldrig haft problem. Dock har jag även tryckt upp stoppern med handen varje ggr!
Nog för den överraskar uppför positivt men utför ändå mera något jag var rädd för? har legat på bra i olika underlag och även provocerat den men aldrig tjuvutlöst ”än iallfall”?? hade rätt stora problem med min gamla baron bindning trots i detta fall lika din skal och Swiften i mer human skala för min vikt, så enbart plus och framförallt utför än här?

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 6 mån sedan

Efter att ha monterat mina har jag mina aningar om hur det där gått till. Jag ska fälttesta lite och se just hur lätt den delen kan släppa. Om den släpper sådär lätt så är det ju en total felkonstruktion och Atomic/Salomon lär få skicka ut en jäkla massa ersättningshälar...

FredrikLarsson1981
4 inlägg
FredrikLarsson1981 4 inlägg 6 mån sedan

Tja, har precis klippt ett par som sitter på mina Qst 92:or och jag håller med ovanstående skribenter?. Det tar lite tid innan man kommit på grejen. Lite som att byta bil. Sen tror jag även att det kommer uppstå en del barnsjukdomar innan dom är helt 100. Precis som med king pin. Återkommer med mer i ämnet då jag har en vecka i Ramundberget framför mig. Må så gott alla glada.

Norqen
12 inlägg
Norqen 12 inlägg 6 mån sedan

Hej!
Någon fler än jag som upplever att shiften inte levererar rätt DIN-skala? Jag har ställt upp mina på DIN 12 och de löser fortfarande rätt lätt vid vanlig piståkning. Har dubbelkollat inställningarna både mot manual och i butik. Kör med Lupo Ti gripwalk pjäxor. Väger ca 95kg. Har skruvat upp dem i max nu men funderar på att gå tillbaka till Guardian som var säkra vid DIN 10.

Någon som har liknande erfarenhet?

Pillard
3124 inlägg

Hm, själv satte jag mina på strax över 8 (väger in på 77 kilo, 188cm lång och 321mm sula)(körde mellan 9 och 10 på Beast) och noterade inga tendenser till tjuvsläpp i pisten. Nu har jag inte pressat dem jättehårt än men lite isig pist med ordentligt bredlaggshack har jag iaf provat. Däremot kraschade jag ordentligt en gång och då löste de ut finfint i tån, så att vridningen inte ens hann kännas.

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 6 mån sedan

Norqen :

Hej!
Någon fler än jag som upplever att shiften inte levererar rätt DIN-skala? Jag har ställt upp mina på DIN 12 och de löser fortfarande rätt lätt vid vanlig piståkning. Har dubbelkollat inställningarna både mot manual och i butik. Kör med Lupo Ti gripwalk pjäxor. Väger ca 95kg. Har skruvat upp dem i max nu men funderar på att gå tillbaka till Guardian som var säkra vid DIN 10.

Superskumt! Jag har mina på 9 och har hoppat klippor och straightat puckel med dem utan problem. Kollat förspänning och AFD-höjden?

livet är en semester Citera
Norqen
12 inlägg

Jo, dubbelkollat. Det är precis som det ska vara och står i manualen. Kör du med gripwalksulor? Kan det spela roll?

Corin :

Norqen :

Hej!

Superskumt! Jag har mina på 9 och har hoppat klippor och straightat puckel med dem utan problem. Kollat förspänning och AFD-höjden?

Vedhoeg
54 inlägg
Vedhoeg 54 inlägg 6 mån sedan

Norqen :

Hej!

Har precis också införskaffat ett par Shift, kör även jag på Lupo TI. Har inte märkt av något avvikande med DIN-skalan, har dock inte testat de så hårt än.
En annan sak som jag dock märkt är att i gåläget kan jag inte komma in i det låsta läget i tådelen? Endast i det sk "partial lockout". Gripwalk-sula ska ju omfattas av godkända standarder. Utan pjäxa i så går det finfint.

Någon mer som upplevt detta?

yiu-han
211 inlägg
yiu-han 211 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad yiu-han (6 mån sedan)

Norqen :

Hej!

Tvärtom. Jag tycker dom sitter väldigt bra. Klev ur både Guardian och Adrenalin på samma inställning men inte haft problem med Shift. Iofs har jag ställt om åkstil lite efter en säsong på Anima Freebird så jag är nog mycket lättare på foten nu även på köttigare skidor.

Vedhoeg :

Har precis också införskaffat ett par Shift, kör även jag på Lupo TI. Har inte märkt av något avvikande med DIN-skalan, har dock inte testat de så hårt än.
En annan sak som jag dock märkt är att i gåläget kan jag inte komma in i det låsta läget i tådelen? Endast i det sk "partial lockout". Gripwalk-sula ska ju omfattas av godkända standarder. Utan pjäxa i så går det finfint.

Jag hade lika i början på mina Lupo Carbon. Ta i lite mer bara så låser den.

Vedhoeg
54 inlägg
Vedhoeg 54 inlägg 6 mån sedan

@yiu-han
Okej, skönt att höra! Fortfarande lite smekmånad så har inte vågat tagit till den graden av våld än hehe..

mattstar
24 inlägg
mattstar 24 inlägg 6 mån sedan

Jag har iallfall inte haft problem med tjuvutsläpp vid tådelen därimot har jag farit på trynet några ggr. vid mindre dropp, hål mm:-) Jag har mina på runt 100 och väger 85 typ... Därimot på min gamla Baroon bindning kunde dem släppa vid tådel lite då och då vid hård körning i pist trots jag tror jag körde upp dem nästa max där under 13..

Norqen
12 inlägg

Alright! Jag ska prova ställa åt forward preassure lite till. Har tänkt att den ska ställas jämn med huset. Men noterade att det finns pilar vid den lilla slitsen och de är ju lite innanför huset? Hur har ni ställt det? De har ju inte löst än på DIN 12 så det kanske bara är så att mina behöver jag ställa upp lite mer bara. De sitter på ett par opinion reload 193 så det kanske är en krallig skida för bindningen.

yiu-han :

Norqen :

Hej!

Tvärtom. Jag tycker dom sitter väldigt bra. Klev ur både Guardian och Adrenalin på samma inställning men inte haft problem med Shift. Iofs har jag ställt om åkstil lite efter en säsong på Anima Freebird så jag är nog mycket lättare på foten nu även på köttigare skidor.

Vedhoeg :

Jag hade lika i början på mina Lupo Carbon. Ta i lite mer bara så låser den.

OleK
219 inlägg
OleK 219 inlägg 6 mån sedan

elvha :

Vi är några som testat bindningarna nu i Revelstoke och har också upplevt vissa problem med att stoppersarna hakar i vid turande. Ytterligare ett problem två personer hittills upplevt har även varit att häldelen lossnat av någon oklar anledning. Vi har alltid med multitool och har således kunnat skruva dit den igen på plats, men det borde ju kanske inte inträffa öht. Träffade en man som jobbar på ett vallnings- och uthyrningsställe av bla skidor som även bekräftade att flera kunder också varit med om att häldelen lossnat ute på berget.

Har dere kjøpt bindingen eller har dere lånt demo utstyr?

Pre produksjonen hadde et par feil som er rettet opp så om man har demobindinger fra batchen som ble produsert i fjor kan det være grunnen til at delen med stopper faller av?

Har kjørt den bindingen siden februar i fjor og ikke hatt noen problemer, men vet noen av de bindingene hadde noen små problemer som har blitt gjort om til produksjons varianten som kom ut for salg i høst. Har dere kjøpt egne bindinger ville jeg kontaktet butikken eller nærmeste godkjente salomon/atomic butikk å fått sjekket det opp. Har flere bekjente som har kjøpt bindingen nå og de har ikke gitt utrykk for noen problemer med at deler faller av heller. Forhåpentligvis får dere løst problemene så dere får en god opplevelse av bindingen fremover!

Ole-Kr Citera
Pillard
3124 inlägg

Norqen :

Alright! Jag ska prova ställa åt forward preassure lite till. Har tänkt att den ska ställas jämn med huset. Men noterade att det finns pilar vid den lilla slitsen och de är ju lite innanför huset? Hur har ni ställt det? De har ju inte löst än på DIN 12 så det kanske bara är så att mina behöver jag ställa upp lite mer bara. De sitter på ett par opinion reload 193 så det kanske är en krallig skida för bindningen.

Det syns ju i manualen hur den ska vara men skruvskallen ska ju vara "flush" med "hålet".

Mr_Kvick
84 inlägg
Mr_Kvick 84 inlägg 6 mån sedan

Hej!
Vad tror ni om att köra på shiften om man bara väger 52 kg och inte åker jättehårt med tanke på DIN-skalans begränsning. Min sambo har köpt Mother tree 95 och vill ha en bindning för ca 70% lift 30% tur. Enligt dinsettings.com ska hon ha bindningen på ca 5,5.
Har förstått att man inte ska ställa skalan i ytterlägen, stämmer det på shiften också?
Går den rentav att få ner den mot 5,5? Argumentet för shiften är för mig framförallt säkerheten för knän och då är det kanske dumt att köra på för en för kraftig bindning ändå.

Alternativet är väl Kingpin 10 eller Dynafit rotation 10. De kanske fungerar helt ok i och med att hon är lätt och mjuk i åkningen?

Vad tror ni?

edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad edelovekillerr (6 mån sedan)

Mr_Kvick :

Hej!
Vad tror ni om att köra på shiften om man bara väger 52 kg och inte åker jättehårt med tanke på DIN-skalans begränsning. Min sambo har köpt Mother tree 95 och vill ha en bindning för ca 70% lift 30% tur. Enligt dinsettings.com ska hon ha bindningen på ca 5,5.
Har förstått att man inte ska ställa skalan i ytterlägen, stämmer det på shiften också?
Går den rentav att få ner den mot 5,5? Argumentet för shiften är för mig framförallt säkerheten för knän och då är det kanske dumt att köra på för en för kraftig bindning ändå.

Alternativet är väl Kingpin 10 eller Dynafit rotation 10. De kanske fungerar helt ok i och med att hon är lätt och mjuk i åkningen?

Vad tror ni?

DIN ska inte vara på ytterlägen utan åtminstone ett kvarts varv från max. Så 6.25 vilket inte borde vara några konstigheter.
Skulle det stå mellan Kingpin 10 och Radical ST 10 så är det Dynafit som gäller. Den roterande tådelen är mycket säkrare och kan vara skillnad mellan ett trasigt knä och ett helt. Den gör också att sannolikheten för tjuvsläpp minskar rejält.

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 6 mån sedan

edelovekillerr :

Den roterande tådelen är mycket säkrare och kan vara skillnad mellan ett trasigt knä och ett helt. Den gör också att sannolikheten för tjuvsläpp minskar rejält.

Minskad risk för tjuvsläpp kan jag hålla med om, men ur kan det vara säkrare ur knäsynpunkt (förutom att risken för att skada ena knät finns om man får ett tjuvsläpp med andra skidan och därmed kraschar)? Den roterande tådelen gör ju inte att bindningen släpper tidigare och rotationsutlösningen i häldelen är identisk i båda bindningarna. Jag kan inte se någon fördel alls där för Dynafiten ur den aspekten. Det borde vara precis samma säkerhet ur knäsynpunkt med sedvanliga för- och nackdelar med techbindningar.

Pillard
3124 inlägg

MnO :

edelovekillerr :

Den roterande tådelen är mycket säkrare och kan vara skillnad mellan ett trasigt knä och ett helt. Den gör också att sannolikheten för tjuvsläpp minskar rejält.

Minskad risk för tjuvsläpp kan jag hålla med om, men ur kan det vara säkrare ur knäsynpunkt (förutom att risken för att skada ena knät finns om man får ett tjuvsläpp med andra skidan och därmed kraschar)? Den roterande tådelen gör ju inte att bindningen släpper tidigare och rotationsutlösningen i häldelen är identisk i båda bindningarna. Jag kan inte se någon fördel alls där för Dynafiten ur den aspekten. Det borde vara precis samma säkerhet ur knäsynpunkt med sedvanliga för- och nackdelar med techbindningar.

Enig med @MnO där. Jag bytte tex till shift just på grund av detta. Om man vill säkra knäna utan att gå över till shift är det ju Vipec/Tecton som gäller. Det som skrämde mig med Beast tex var ju vid fall bakåt där en vanlig tech-bindning med utlösning i hälen inte kommer att släppa förrän fallet bakåt omvandlats till en vridning. Problemet i det läget kommer ju vara att du har all vikt på hälen, vilket gör att allt vridningsmoment kommer att finnas i tån, som inte kan släppa med annat än att hälen släppt först.

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 6 mån sedan

@Pillard är inte det ett problem för alpinbindningar också - tådelen löser inte ut uppåt. Så faller man rakt bakåt sitter skidorna fast till dess frambindningen löser ut åt sidan (eller möjligtvis bakbindningen åt sidan om man har en sån funktion). Det är väl det som Knee binding försöker att lösa. Samtidigt kan ju problemet vara mycket mindre för en alpinbindning än en techbindning.

Pillard
3124 inlägg

erik_lagg :

@Pillard är inte det ett problem för alpinbindningar också - tådelen löser inte ut uppåt. Så faller man rakt bakåt sitter skidorna fast till dess frambindningen löser ut åt sidan (eller möjligtvis bakbindningen åt sidan om man har en sån funktion). Det är väl det som Knee binding försöker att lösa. Samtidigt kan ju problemet vara mycket mindre för en alpinbindning än en techbindning.

Är det så? Tex en STH-bindning är ju en delad tådel så vid tillräckligt mycket kraft nedifrån borde ju vingarna pressas isär i vilket fall? En Dynafit med rotation-tå däremot är ju helt låst och kommer ju aldrig att kunna släppa. Jag vet inte riktigt hur en Vipec/Tecton är i sådana fall men Kingpin och andra "klassiska" tech-tår med fjäder borde ju kunna släppa i den riktningen lika mycket som åt sidan osv?

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad erik_lagg (6 mån sedan)

Pillard :

erik_lagg :

Är det så? Tex en STH-bindning är ju en delad tådel så vid tillräckligt mycket kraft nedifrån borde ju vingarna pressas isär i vilket fall? En Dynafit med rotation-tå däremot är ju helt låst och kommer ju aldrig att kunna släppa. Jag vet inte riktigt hur en Vipec/Tecton är i sådana fall men Kingpin och andra "klassiska" tech-tår med fjäder borde ju kunna släppa i den riktningen lika mycket som åt sidan osv?

De löser nog åtminstone ut dåligt uppåt - men kanske någon mer som vet mer i detalj. Kollade just in Kneebinding och den verkar främst ha en förändrad utlösning i hälen så jag hade lite fel om Kneebinding. Men det är denna typ av fall som de vill ha en bättre utlösning för.

Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad Leder (6 mån sedan)

Om roterande tådel.

För mig är det en självklarhet nu när alternativet finns!

/Petter

Leder Citera
KaitsuH
574 inlägg
Pillard
3124 inlägg

Leder :

Om roterande tådel.

För mig är det en självklarhet nu när alternativet finns!

/Petter

Jag har sett den där förr också men förstår inte riktigt resonemanget. När du går uppför låser du ju tån så det problemet torde ju vara obefintligt? Den enda skillnaden är ju egentligen om det löser i tån eller hälen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook