Länkade produkter
Salomon Shift
10 recensioner, betyg 4,5

Salomon Shift

Mr_Kvick
84 inlägg
Mr_Kvick 84 inlägg 6 mån sedan

Tack för alla svar, jag blir inte heller klok på varför det skulle vara säkrare utlösningsmekanism med roterande tådel. Som jag förstått det så reducerar den roterande tådelen endast risken för tjuvsläpp.

Har man inte en roterande tådel och kompenserar tjuvsläppen med att skruva upp DIN och eventuellt låsa tådelen så är det självklart ”säkrare” att lösa det med roterande tådel. Men gör man inte kompensationen för tjuvsläpp (har samma DIN) så kan jag inte förstå hur roterande tå ska lösa ut mer skonsamt.

Mr_Kvick
84 inlägg
Mr_Kvick 84 inlägg 6 mån sedan

Jag hittade eventuellt ett svar på Wildsnow som skulle kunna förklara fördelen av en säkrare utlösningsmekanism med roterande tå:

Sidebar. I should mention that an ongoing problem with tech binding ski setups is boot toe fittings that don’t smoothly release from the toe pins, due to manufacturing defects or wear and tear. I’ve been told by insiders that getting the boot-binding tech interface right takes it to the limits of metallurgy and manufacturing. The rotating toe mitigates this challenge. Once the boot is partially through a lateral release cycle as allowed by the rotating toe, the system would have to be highly compromised for a release not to occur. Considering that, even with the rotating toes, all boot-binding combinations should be bench tested for releasability before being skied.

https://www.wildsnow.com/23178/comparis … n-binding/

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 6 mån sedan

Intressantaste på Wildsnow nyligen är ju deras titt på huruvida Shifts tådel är fullt kompatibel med Dynafits nyare tåinserts, framförallt för Master Step inserts, ur utlösningssynpunkt.
https://www.wildsnow.com/25538/scarpa-s … more-25538

edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 6 mån sedan

MnO :

edelovekillerr :

Den roterande tådelen är mycket säkrare och kan vara skillnad mellan ett trasigt knä och ett helt. Den gör också att sannolikheten för tjuvsläpp minskar rejält.

Minskad risk för tjuvsläpp kan jag hålla med om, men ur kan det vara säkrare ur knäsynpunkt (förutom att risken för att skada ena knät finns om man får ett tjuvsläpp med andra skidan och därmed kraschar)? Den roterande tådelen gör ju inte att bindningen släpper tidigare och rotationsutlösningen i häldelen är identisk i båda bindningarna. Jag kan inte se någon fördel alls där för Dynafiten ur den aspekten. Det borde vara precis samma säkerhet ur knäsynpunkt med sedvanliga för- och nackdelar med techbindningar.

Testat kliva i en Radical 2.0 och trampa lite snett?
Tådelen löser direkt. När häldelen löser på Radical så löser tådelen vid minsta lilla rotation. Kingpins häldel fungerar precis samma sätt som Radical precis som du säger, skillnaden är att tådelen sitter lika som den gjorde när hälen satt i bindningen.

Om häldelen löser på båda bindningarna så krävs det mer kraft för att tådelen ska släppa på Kingpin än på Radical.

Däremot så håller jag med om att det är Tecton/Vipec som gäller säkerhetsmässigt om Shift inte är med i bilden.

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 6 mån sedan

edelovekillerr :

Testat kliva i en Radical 2.0 och trampa lite snett?
Tådelen löser direkt. När häldelen löser på Radical så löser tådelen vid minsta lilla rotation. Kingpins häldel fungerar precis samma sätt som Radical precis som du säger, skillnaden är att tådelen sitter lika som den gjorde när hälen satt i bindningen.

Om häldelen löser på båda bindningarna så krävs det mer kraft för att tådelen ska släppa på Kingpin än på Radical.

Däremot så håller jag med om att det är Tecton/Vipec som gäller säkerhetsmässigt om Shift inte är med i bilden.

Ja, det har jag och den släpper ju väldigt lätt. Däremot har jag inte åkt Kingpin i någon större utsträckning. Jag körde Beast 14 istället när Kingpin var som mest aktuell. Kan det vara så att man utan den roterande tådelen helt enkelt måste ha kraftigare fjädrar i den icke roterande tådelen för att den inte ska tjuvlösa, så att man på det sättet får en lättare release på Dynafit när väl hälen har släppt?

Oavsett så kan det knappast spela någon stor roll i praktiken, eftersom man ändå måste lägga på samma kraft i sidled i rotationen för att få ur häldelen på båda bindningarna. Och den kraften räcker mer än väl för att tådelen ska lossna i båda fallen. Den centrala kraften för att orsaka eller hindra en skada är ju den som behövs för att få loss hälen uppåt eller åt sidan, eftersom det är endast där en utlösning kan initeras. Får man en vridning stark nog för att få hälen att släppa kommer tån att släppa på båda bindningarna direkt när hälen släpper. I teorin kan det vara ett problem om man först får en uppåtriktad release på hälen och därefter en vridning, men jag kan inte tänka mig att kraften som krävs för att få ur Kingpinen i det läget räcker för att orsaka en skada.

Hur ser elasticitetsmåtten ut förresten om man jämför Kingpin och Dynafits varianter? Någon som vet om det är någon fördel åt något håll där?

carl_couloir
365 inlägg
carl_couloir 365 inlägg 6 mån sedan

testa att åka med extrem bakvikt så ska bli varse om hur lätt en tech-bindning släpper i tån, räcker typ med att svänga..... detsamma upplever jag vid rena lateral krafter på tådelen, då är det lätt att det blir tjuvsläpp, inte så kul om man är skidplock på NM......

/C

kurono
151 inlägg
kurono 151 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad kurono (6 mån sedan)

MnO :

Hur ser elasticitetsmåtten ut förresten om man jämför Kingpin och Dynafits varianter? Någon som vet om det är någon fördel åt något håll där?

Kingpin: Tådel typ 0 lateral elasticitet. Häl 9mm vertikal elasticitet.
Dynafit roterande tådel roterar 5mm åt varje håll. Beast hälen har 11mm vertikal elasticitet.
En "vanlig" alpin häldel har ca 10mm vertikal elasticitet Samt Tådel med ca 20mm lateral elasticitet.

Enligt wildsnow har en vanlig tech-bindning ca 12mm lateral elasticitet i hälen. Kingpin har samma lateral i hälen. Dynafit bindningar med roterande tådel har markant mer tydligen eftersom pjäxan fortfarande sitter kvar i pinsen när hälen roterar endel. Samt så har vanliga tech bindningar ca 4mm vertikal elasticitet i hälen.

Tecton har 13mm lateral elasticitet i tån samt 9mm vertikalt i hälen.

Shift har 47mm elasticitet i tån samt 9mm i hälen.

Edit: "vanlig" alpin bindning som typ Svensson kör med.

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 6 mån sedan

Men en "vanlig" alpin bindning har ju mer än 20mm lateral elasticitet... Sen har ju en techbindning kanske 12mm lateral elasticitet i hälen men så länge elasticiteten är noll i tån (förutom vridbar tå) så blir ju elasticiteten lateralt i realiteten noll.

kurono
151 inlägg
kurono 151 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad kurono (6 mån sedan)

Pillard :

Men en "vanlig" alpin bindning har ju mer än 20mm lateral elasticitet... Sen har ju en techbindning kanske 12mm lateral elasticitet i hälen men så länge elasticiteten är noll i tån (förutom vridbar tå) så blir ju elasticiteten lateralt i realiteten noll.

Jag tog bara exemplen från wildsnow som hade en vanlig salomon bindning som referens. Dom jämförde med "vanlig"alpin bindning som dem flesta typ Svensson åker på. Men självklart finns det ju mycket bättre bindningar tex sth2 som shift är i samma elasticitet liga (52 vs 47mm).

Men jag håller med om vanlig tech-tå o lateral elasticitet blir nästan noll elasticitet. Därmed prerelease problem. Nog därför tech-hålen måste vara så exakta och finns mkt inkompabiliteter i många bindningar när tån öppnar minimalt o sen stänger i samma hål så finns ju risk att du inte kommer i rätt igen...
Roterande tå eliminerar ju tech fittings problem.

MrBergentz
12 inlägg
MrBergentz 12 inlägg 6 mån sedan

Okej så igår var det premiärtur med mina Shift, har satt dom på ett par BC Anima för att få en riktigt köttig tursetup!

Har bara åkt en tur med dom i väldigt djupt lofotenpuder, så jag ska inte ge någon utförlig recension, men jag har två grejer att anmärka på:

1. Är underlaget lite ojämnt eller snön är djup så är det ett helvete att kliva in i tådelen om du behövt ta av dig skidan. Det tar oftast 2-3 försök innan jag kliver in i rätt vinkel så att pinsen sätter sig i pjäxan och jag kan låsa tådelen. Är jag bara en klant som tränat för lite på den manövern eller är det någon annan som tycker likadant?

2. Under turen upp lossnade jag två gånger från skidan, för att tådelens arm som låser gåläget fälldes ner och jag kunde vrida mig ur. Jag klarar bara att lyfta armen upp ett hack, men kollar man på videor från Salomon så verkar det som om man kliver i pinsen, och därefter lyfter armen två hack upp (snyggt redigerat vid 00:33 här: Omöjligt att se om vinkeln är rätt när man står i bindningen och ser den uppifrån, men det känns som att jag låser den ordentligt och det var bara ena bindningen som spökade!
Vad gör jag för fel?

termons
347 inlägg
termons 347 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad termons (6 mån sedan)

MrBergentz :

Okej så igår var det premiärtur med mina Shift, har satt dom på ett par BC Anima för att få en riktigt köttig tursetup!

Har bara åkt en tur med dom i väldigt djupt lofotenpuder, så jag ska inte ge någon utförlig recension, men jag har två grejer att anmärka på:

1. Är underlaget lite ojämnt eller snön är djup så är det ett helvete att kliva in i tådelen om du behövt ta av dig skidan. Det tar oftast 2-3 försök innan jag kliver in i rätt vinkel så att pinsen sätter sig i pjäxan och jag kan låsa tådelen. Är jag bara en klant som tränat för lite på den manövern eller är det någon annan som tycker likadant?

2. Under turen upp lossnade jag två gånger från skidan, för att tådelens arm som låser gåläget fälldes ner och jag kunde vrida mig ur. Jag klarar bara att lyfta armen upp ett hack, men kollar man på videor från Salomon så verkar det som om man kliver i pinsen, och därefter lyfter armen två hack upp (snyggt redigerat vid 00:33 här: Omöjligt att se om vinkeln är rätt när man står i bindningen och ser den uppifrån, men det känns som att jag låser den ordentligt och det var bara ena bindningen som spökade!
Vad gör jag för fel?

1. Blir lättare med tiden, alltid litet svårt i lössnö.

2.Får dra ganska hårt. Kan det vara problemet ?

Teton gravity....

Went on a tour yesterday and could not get the toe piece levers to lock into walk mode. And also starting to notice the toe of my boot rubbing on the front of the binding. Significantly wearing out the toe and the binding. What gives? Any suggestions on adjustment? Boots are Dalbello AX120. And Pins and pin holes on boot were free of ice and mud.

For the lock out, pull harder. I had a insta conversation with someone who said the same thing, then they pulled harder and got it to lock out. I felt the same the first time I toured in them and it's either mental or something with the spring in the lockout but it's seemed to get easier since I first pulled. I feel like it's mental more than anything. As far as the wear...yeah, have no idea.

Before you get to the final lockout the plastic lever flexes a little bit and kind of feels like it might break. I haven't seen anyone actually break theirs, though, so once you get over the mental hurdle you should be good.

TheFluffy
31 inlägg
TheFluffy 31 inlägg 6 mån sedan

@MrBergentz det låter som du inte låst tådelen ordentligt. Som Termons skriver så får man dra hårt (jag får dra riktigt hårt). Dom två strecken nedanför WALK symbolen ska mötas.https://www.freeride.se/img/photo/n/fc21c5d8bf7a5ef2a9de2a2333f63bb8.jpg

TopiNieminen
Online 108 inlägg
TopiNieminen 108 inlägg 6 mån sedan

Nu kommer en fyllekommentar!☝️ Har alla som har haft problem med dessa bindningar monterat sina grejer rätt? Har alla läst instruktionerna och förstått dem? Over and out!???

OleK
219 inlägg
OleK 219 inlägg 6 mån sedan

TopiNieminen :

Nu kommer en fyllekommentar!☝️ Har alla som har haft problem med dessa bindningar monterat sina grejer rätt? Har alla läst instruktionerna och förstått dem? Over and out!???

Godt poeng og jeg tror nok svaret er nei... Sett flere som kjører med tåbindingen halvveis åpen som altså ikke trykker ned hendelen og låser den i kjøremodus. Senest for to dager siden møtte jeg en med åpen tå og når jeg fortalte han at han brukte bindingen feil så var unnskyldningen at den var helt ny og han hadde ikke rukket å sette seg inn i hvordan bindingen fungerte.

Samme med de som har mistet stopperen. Stor sannsynlighet for at den bare er satt med tappene i hullene på bakbindingen og ikke klikket på plass. Om det er gjort skal det være umulig at stopperen detter av bakbindingen. Da må den fysisk draes av bunnplata og da vil det mest sannsynlig ikke være mulig å sette den tilbake...

Ole-Kr Citera
Hawk100
Online 634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 5 mån sedan

Hawk100 :

LawndartGustav :

Hawk100 :

Efter att ha klämt lite på ett par Shift och jämfört dem med Tecton så måste jag ställa en fråga i denna tråd.
Är det bara jag som tycker att det är på tok för mycket pillande med dem?? Jag blev jätteförvånad hur mycket mekande det är och hur ”trögt/tungt” det är att ställa om mellan åk- & gåläge. Även att fälla upp ”hälhöjaren” verkade ju löjligt besvärligt!
Jag blev ärligt talat riktigt besviken när jag fick känna på Shift och lutar mer åt Tecton trots att jag självklart hellre skulle vilja ha funktionen av ”riktig” frambindning som ju Shift erbjuder.

Jag vill vara tydlig med att jag bara kännt på bindningen i butik och inte ens testat den monterad på skidor och med pjäxor på mina fötter. Så förhoppningsvis funkar bindningen mycket bättre ute i verkligheten än i butik, men jag är tyvärr orolig för att den här första versionen kommer vida sig behöva utvecklas vidare rejält innan den blir riktigt användarvänlig.....

Blir spännande att höra vad ni som testar Shift på riktigt tycker!

//H
(Som för en gångs skull hoppas att jag har helt fel!!)

Intressant att du tycker den känns så pillig.

Har bara känt på den på snö men utan att tidigare ha användt dom tyckte jag de var enkla som fan. Inte värre än annat men annorlunda, tror personligen bara det är en vanesak som allt annat. Har bytt pjäxor till denna vinter och det är klart annorlunda vid transitions med andra spännen, gåläge osv men är ju bara att vänja sig big_smile
Mina Kingpin är sålda och blir Shift för mig iaf! De få extra grammen tar jag gärna mot säkrare bindning, annars ser jag inget negativt med Shift.
Jag har som @Corin inte känt mig begränsad av varken Kingpin, Beast 16 eller ATK Raider 14 men det känns skönt att ha en säkrare bindning helt enkelt!
Salomon gjorde några bindningsmissar tidigare men är enligt mig på banan fullständigt med allt numera!

Ja, mina erfarenheter sträcker sig bara till klämmande i butik.....
Ser fram mot att få testa dem på snö någon gång i vinter. Jag skulle dock välkomna att nya bindningar vore lättare att manövrera med staven. Både för växling till gåläge och för att justera hälhöjaren. Gamla Diamir Fritchi var ju suveräna ur den aspekten...(men inte när det gällde vridstyvhet!!)

Så vad säger Freerides samlade erfarenheter om Shiften nu när ungefär halva säsongen gått. Och då menar jag inte kvalitetsbristerna som några tyvärr upplevt utan hur är handhavandet? Efter att ha träffat en Italienare med ett par Shift så fick jag tyvärr ”pilligheten” bekräftad. Han sa att bindningen är otroligt svår att med handskar på växla mellan gå-åkläge. Men vad tycker alla ni skon köpt eller testat den? Lätthanterlig eller bökig??

termons
347 inlägg
termons 347 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad termons (5 mån sedan)

Finns säkert tech bindningar som är lättare att växla mellan gå och åk läge men att det skulle vara svårt är nog svårt att förstå. Inga problem med handskarna på för mig. Vid vissa förhållanden kan man få problem med att packad snö gör att bromsarna inte låser då man skiftar till gåläge. Då får man putsa. Inte värre än så.

Om det är viktigare att lätt växla mellan åk och gå läge än att ha en säker bindning med suverän åkkänsla så skall man inte fundera på Shift. Finns ju många lättare bindningar om man prioriterar en sådan sak.

yiu-han
211 inlägg
yiu-han 211 inlägg 5 mån sedan

Hawk100 :

Så vad säger Freerides samlade erfarenheter om Shiften nu när ungefär halva säsongen gått. Och då menar jag inte kvalitetsbristerna som några tyvärr upplevt utan hur är handhavandet? Efter att ha träffat en Italienare med ett par Shift så fick jag tyvärr ”pilligheten” bekräftad. Han sa att bindningen är otroligt svår att med handskar på växla mellan gå-åkläge. Men vad tycker alla ni skon köpt eller testat den? Lätthanterlig eller bökig??

Det enda som kan vara pilligt innan man lär sig är att fälla tillbaka bromsarna till åkläge. Det är tight att få in ett finger med tjockare handskar på. Det hade inte skadat med mer plats eller en liten flärp där.

Alla andra handgrepp är ju väldigt enkla.

På tån är det pilligt att få den till åkläge om man inte fattat att man kan klämma ihop "vingarna" för att "blocket" ska poppa upp en bit. Sen gör man det med en hand utan att titta.

DanielMarkusson
14 inlägg
DanielMarkusson 14 inlägg 5 mån sedan

yiu-han :

Hawk100 :

Det enda som kan vara pilligt innan man lär sig är att fälla tillbaka bromsarna till åkläge. Det är tight att få in ett finger med tjockare handskar på. Det hade inte skadat med mer plats eller en liten flärp där.

Alla andra handgrepp är ju väldigt enkla.

På tån är det pilligt att få den till åkläge om man inte fattat att man kan klämma ihop "vingarna" för att "blocket" ska poppa upp en bit. Sen gör man det med en hand utan att titta.

Ett tips för att lättare fälla tillbaka bromsarna är att bara trycka ner bromsarna istället för att stoppa in fingarna i mitten.

yiu-han
211 inlägg
yiu-han 211 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad yiu-han (5 mån sedan)

DanielMarkusson :

Ett tips för att lättare fälla tillbaka bromsarna är att bara trycka ner bromsarna istället för att stoppa in fingarna i mitten.

Ja men jag är lite försiktig med det tills jag fattat hur låsningen egentligen är gjord. Det är ju så många på TGR som hävdar att deras bromsar poppar lös när dom turar. Jag har inga problem med det och har inte riktigt bestämt mig för om jag tror att det är samma slitage på låsningen när man petar upp bygeln som när man bryter på bromsarnas ben.

Mycket möjligt att det inte spelar någon roll. Någon som vet säkert?

kurono
151 inlägg
kurono 151 inlägg 5 mån sedan

Jag skulle köra på. Gör som salomon gör på Youtube så kan du alltid skylla på dem... Så kan kan du ju alltid reklamera. Antagligen beror de blandade upplevelserna med stoppers på massproduktionen samt hur beta testarna åker med dem o förhållandena. smile 3 års reklamationsrätt i Sverige. smile

yiu-han
211 inlägg

kurono :

Jag skulle köra på. Gör som salomon gör på Youtube så kan du alltid skylla på dem... Så kan kan du ju alltid reklamera. Antagligen beror de blandade upplevelserna med stoppers på massproduktionen samt hur beta testarna åker med dem o förhållandena. smile 3 års reklamationsrätt i Sverige. smile

Nja. Är mer intresserad av att ha saker som funkar utan problem, än att skylla på någon när det strular. Det tar 2s att pilla upp bågen och 1s att bryta i bromsen och det är inget problem. Båda mina set funkar klockrent hittills så antingen har jag bra ex eller så gör jag rätt. Oavsett så känns det bara onödigt att ändra något.

Det finns inget jag hatar mer än problem med grejerna uppe på berget.

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad MnO (5 mån sedan)

Visst är det många moment för att växla mellan åk- och gåläge, men det går ändå snabbt och smidigt när man har lärt sig. Jag har inga problem med det alls. Överlag är jag riktigt nöjd med Shiften, men den har några tydliga svagheter och/eller uppdateringsmöjligheter.

Bra:
* Extremt bra grundidé. Otroligt bra att ha en turbindning "gömd" som man kan få fram när man behöver den, men som inte märks när man inte behöver den.
* Godkänd vikt. Tung i förhållande till en turbindning, men lätt med tanke på funktionen. Och väldigt lätt jämfört med en rambindning.
* Riktigt bra åkkänsla. Mycket bättre än både rambindningar och tech. Snarlik Kinpin.
* Smidigt att bara kliva i som en alpinbindning.
* Bra känsla i gång, i alla fall jämfört med en rambindning.
* Säkerhet som i en alpinbindning
* Lätt att manövrera hälhöjaren med en stav
* Frihetskänsla på berget med turläget kombinerat med trygghetskänsla av full säkerhet. Som en rambindning utan dess nackdelar.
* Tillräckligt lätt att byta mellan gå- och åkläge.

Dåligt:
* Fasthållningen är godkänd, men långt från lika bra som de bästa alpinbindningarna. Kräver nån extra DIN för att sitta på hårt underlag, vilket jag inte gillar. Dock i par med andra 14 Salomon.
* AFD:n är riktigt konstigt designad. Svår att ställa in pga osynlig stegjustering och ramlar lätt ner ett steg och då glappar det. Väldigt få ställer in rätt de första försöken trots stor bindningsvana, vilket tyder på en svår konstruktion. Inte ens butikerna verkar få till det. Jag har listat ut hur man ska göra efter ganska många försök, men det var sannerligen något av en utmaning i början. Och jag stör ihjäl mig på minsta glapp så jag är noga med AFD-inställningar.
* Kontaktytan på AFD:n är extremt liten i alpinläge. Mycket konstigt val av konstruktion. Hela AFD:n behöver en översyn som jag ser det.
* Lite väl tungt att låsa tådelen vid gång. Jag kör oftast i halvlåst läge där den sitter fast helt ok.
* Igenisningsrisk på rörelsen i växlingen mellan gå- och åkläge eftersom det är en kolv som rör sig i ett rör. Har inte hänt mig än att den låser helt, men det har gått rejält trögt några gånger och jag har sett andra med problem. KAN leda till att det inte går att växla över till åkläge på toppen om det växlar från blött till kallt på vägen upp.
* Bromslåsningen fungerar dåligt så fort det kommer lite snö i mekanismen. Och kommer det in snö går det inte att få bort det eftersom det inte går att komma åt. Är det lite bökig gång är det väldigt lätt att komma emot bromsen med den andra skidan och då fälls den ner. Ett gummiband i fickan löser problemet om det fyller på för mycket snö.
* Hälhöjaren ramlar lätt ner, speciellt med vissa typer av sulor. Höjaren saknar helt "snäppläge" i uppfällt läge. Den sitter alldeles för löst och borde åtminstone luta lite mer bakåt.
* Både hälhöjaren och bromslåsningen fungerar riktigt dåligt om man spårar uppför i orört puder. Hälhöjaren OCH bromsen fälls ner vilket leder till snösamling som förvärrar problemet. Jag tycker det är otroligt konstigt att bindningen kan slinka igenom år av tester med en så dålig konstruktion på två så enkla delar. Förmodligen för att all fokus har legat på tådelens växlingsmekanism och att de flesta testare har använt Salomonpjäxor som av ren tur har "rätt" form på sulan just vid hälhöjaren.

Sammanfattat är det en bindning som klarar sig på att den är ensam på marknaden snarare än att den är felfri. Jag ångrar definitivt inte köpet och bindningen fungerar tillräckligt bra, åtminstone efter lite inlärning. Det är en ingenjörsmässig bedrift att göra en bindning med en så ny funktion så bra, MEN förihelvete Salomon, hur kan ni missa så fatalt i några superenkla, men ändock så viktiga detaljer???

Shifts grundkonstruktion var klar vintern 16/17 och därefter skedde endast några mindre justeringar. Därmed är det alltså minst två vintrar av tester av i princip slutprodukten. Ett helt team har åkt runt över hela världen och testat bindningen i vått och torrt i 2-5 ÅR beroende på hur man ser det och ÄNDÅ är det samma faktum som det var med tex Guardian som också enligt uppgift hade testats in i minsta detalj av ett team proffs. Hur kan så tydliga svagheter slinka igenom ett så omfattande testprogram om det nu överhuvudtaget stämmer att den har testats så mycket? Det tar en kvart för mig som användare att hitta flera uppenbara och riktigt störiga problem som dessutom både i fallet Guardian och fallet Shift hade varit extremt lätt att lösa i jämförelse med funktionen i stort.

Salomons känsla för detaljlösningar på enkla funktioner är otroligt dålig måste jag säga, särskilt i relation till samma företags innovationsvilja i övrigt. Hur är det möjligt att INGEN testare har sagt till på skarpen att bromslåsningen måste vara mer distinkt? Än mer osannolikt är att det inte absolut omedelbart varnades över att hälhöjaren inte kommer att fungera med olika pjäxformer. Och om dom mot förmodan missade det, hur är det ens möjligt att någon inte ger en stor "Gör om, gör rätt" samma eftermiddag som AFD:n visas. Vad är det för nötter som testar egentligen? Åka kan dom sannerligen, men testa grejor, det kan dom inte. Hade Salomon gett tex mig som en helt vanlig random åkare EN testdag under dessa fem år, och lyssnat i fem minuter, så hade produkten blivit markant bättre på flera punkter utan att den hade blivit svårare att bygga. Det är just sådana praktiska detaljproblem som testteamet ska hitta när de börjar närma sig slutet på produktutvecklingen. Sen kan det såklart vara så att Shift var helt kass för två år sedan och att de har uppdaterat en mängd grejor på vägen, men det vet vi ju inget om.

Men här har nog all fokus gått till utveckling av kolfiberstinna material och funktionen i stort som sagt så de har glömt några få viktiga detaljer på slutet. Och visst förstår jag att man inte kan sikta efter perfektion i alla delar, för då hade det dröjt ett år till innan den kom ut på marknaden. Meen, jag kan ändå inte bli frustrerad över att det är de allra enklaste bitarna som är sämst konstruerade, eftersom det inte hade behövts speciellt mycket tid för att göra dessa delar mycket bättre. Hade dom gjort det rätt hade det varit nästan en perfekt bindning. Nu är den bra, men man får acceptera lite shortcomings helt i onödan. Men jag är inte det minsta förvånad. Det var exakt lika med Guardian. Samma marknadsföring. Samma team. Samma fleråriga tester. Samma helt oförklarliga missar. Det är bara att hoppas att de nu släpper prestigen och kommer med en uppdatering så det inte blir som med Guardian att den fortsätter att produceras i helt oförändrad form trots svagheterna.

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 5 mån sedan

Väldigt bra input Mno!
Saknar ni som testat ett till läge på hälhöjaren?

kurono
151 inlägg
kurono 151 inlägg 5 mån sedan

@MnO grym recension!

Vattendroppe
3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 5 mån sedan

Always-Sunny :

Väldigt bra input Mno!

Nej.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad MnO (5 mån sedan)

Always-Sunny :

Väldigt bra input Mno!

Nej.

Med tillägget: Inte när jag går själv och spårar, men ibland i förtrampade lite väl branta spår kan det vara lite för lågt i greppig snö. Oavsett om det är för brant eller ej så är det oftast lättare att gå i ett befintligt spår. De gånger den känns för låg är det dock nästan alltid också svårt att få fäste med hudarna så den som gick först gick för brant. Jag uppskattar dock enkelheten med hälhöjare av eller på så slipper man fundera och byta mellan lägen. Jag skulle inte lägga till ett läge till om jag fick bestämma själv.

OleK
219 inlägg
OleK 219 inlägg 5 mån sedan

MnO :

Visst är det många moment för att växla mellan åk- och gåläge, men det går ändå snabbt och smidigt när man har lärt sig. Jag har inga problem med det alls. Överlag är jag riktigt nöjd med Shiften, men den har några tydliga svagheter och/eller uppdateringsmöjligheter.

Bra:
* Extremt bra grundidé. Otroligt bra att ha en turbindning "gömd" som man kan få fram när man behöver den, men som inte märks när man inte behöver den.
* Godkänd vikt. Tung i förhållande till en turbindning, men lätt med tanke på funktionen. Och väldigt lätt jämfört med en rambindning.
* Riktigt bra åkkänsla. Mycket bättre än både rambindningar och tech. Snarlik Kinpin.
* Smidigt att bara kliva i som en alpinbindning.
* Bra känsla i gång, i alla fall jämfört med en rambindning.
* Säkerhet som i en alpinbindning
* Lätt att manövrera hälhöjaren med en stav
* Frihetskänsla på berget med turläget kombinerat med trygghetskänsla av full säkerhet. Som en rambindning utan dess nackdelar.
* Tillräckligt lätt att byta mellan gå- och åkläge.

Dåligt:
* Fasthållningen är godkänd, men långt från lika bra som de bästa alpinbindningarna. Kräver nån extra DIN för att sitta på hårt underlag, vilket jag inte gillar. Dock i par med andra 14 Salomon.
* AFD:n är riktigt konstigt designad. Svår att ställa in pga osynlig stegjustering och ramlar lätt ner ett steg och då glappar det. Väldigt få ställer in rätt de första försöken trots stor bindningsvana, vilket tyder på en svår konstruktion. Inte ens butikerna verkar få till det. Jag har listat ut hur man ska göra efter ganska många försök, men det var sannerligen något av en utmaning i början. Och jag stör ihjäl mig på minsta glapp så jag är noga med AFD-inställningar.
* Kontaktytan på AFD:n är extremt liten i alpinläge. Mycket konstigt val av konstruktion. Hela AFD:n behöver en översyn som jag ser det.
* Lite väl tungt att låsa tådelen vid gång. Jag kör oftast i halvlåst läge där den sitter fast helt ok.
* Igenisningsrisk på rörelsen i växlingen mellan gå- och åkläge eftersom det är en kolv som rör sig i ett rör. Har inte hänt mig än att den låser helt, men det har gått rejält trögt några gånger och jag har sett andra med problem. KAN leda till att det inte går att växla över till åkläge på toppen om det växlar från blött till kallt på vägen upp.
* Bromslåsningen fungerar dåligt så fort det kommer lite snö i mekanismen. Och kommer det in snö går det inte att få bort det eftersom det inte går att komma åt. Är det lite bökig gång är det väldigt lätt att komma emot bromsen med den andra skidan och då fälls den ner. Ett gummiband i fickan löser problemet om det fyller på för mycket snö.
* Hälhöjaren ramlar lätt ner, speciellt med vissa typer av sulor. Höjaren saknar helt "snäppläge" i uppfällt läge. Den sitter alldeles för löst och borde åtminstone luta lite mer bakåt.
* Både hälhöjaren och bromslåsningen fungerar riktigt dåligt om man spårar uppför i orört puder. Hälhöjaren OCH bromsen fälls ner vilket leder till snösamling som förvärrar problemet. Jag tycker det är otroligt konstigt att bindningen kan slinka igenom år av tester med en så dålig konstruktion på två så enkla delar. Förmodligen för att all fokus har legat på tådelens växlingsmekanism och att de flesta testare har använt Salomonpjäxor som av ren tur har "rätt" form på sulan just vid hälhöjaren.

Sammanfattat är det en bindning som klarar sig på att den är ensam på marknaden snarare än att den är felfri. Jag ångrar definitivt inte köpet och bindningen fungerar tillräckligt bra, åtminstone efter lite inlärning. Det är en ingenjörsmässig bedrift att göra en bindning med en så ny funktion så bra, MEN förihelvete Salomon, hur kan ni missa så fatalt i några superenkla, men ändock så viktiga detaljer???

Shifts grundkonstruktion var klar vintern 16/17 och därefter skedde endast några mindre justeringar. Därmed är det alltså minst två vintrar av tester av i princip slutprodukten. Ett helt team har åkt runt över hela världen och testat bindningen i vått och torrt i 2-5 ÅR beroende på hur man ser det och ÄNDÅ är det samma faktum som det var med tex Guardian som också enligt uppgift hade testats in i minsta detalj av ett team proffs. Hur kan så tydliga svagheter slinka igenom ett så omfattande testprogram om det nu överhuvudtaget stämmer att den har testats så mycket? Det tar en kvart för mig som användare att hitta flera uppenbara och riktigt störiga problem som dessutom både i fallet Guardian och fallet Shift hade varit extremt lätt att lösa i jämförelse med funktionen i stort.

Salomons känsla för detaljlösningar på enkla funktioner är otroligt dålig måste jag säga, särskilt i relation till samma företags innovationsvilja i övrigt. Hur är det möjligt att INGEN testare har sagt till på skarpen att bromslåsningen måste vara mer distinkt? Än mer osannolikt är att det inte absolut omedelbart varnades över att hälhöjaren inte kommer att fungera med olika pjäxformer. Och om dom mot förmodan missade det, hur är det ens möjligt att någon inte ger en stor "Gör om, gör rätt" samma eftermiddag som AFD:n visas. Vad är det för nötter som testar egentligen? Åka kan dom sannerligen, men testa grejor, det kan dom inte. Hade Salomon gett tex mig som en helt vanlig random åkare EN testdag under dessa fem år, och lyssnat i fem minuter, så hade produkten blivit markant bättre på flera punkter utan att den hade blivit svårare att bygga. Det är just sådana praktiska detaljproblem som testteamet ska hitta när de börjar närma sig slutet på produktutvecklingen. Sen kan det såklart vara så att Shift var helt kass för två år sedan och att de har uppdaterat en mängd grejor på vägen, men det vet vi ju inget om.

Men här har nog all fokus gått till utveckling av kolfiberstinna material och funktionen i stort som sagt så de har glömt några få viktiga detaljer på slutet. Och visst förstår jag att man inte kan sikta efter perfektion i alla delar, för då hade det dröjt ett år till innan den kom ut på marknaden. Meen, jag kan ändå inte bli frustrerad över att det är de allra enklaste bitarna som är sämst konstruerade, eftersom det inte hade behövts speciellt mycket tid för att göra dessa delar mycket bättre. Hade dom gjort det rätt hade det varit nästan en perfekt bindning. Nu är den bra, men man får acceptera lite shortcomings helt i onödan. Men jag är inte det minsta förvånad. Det var exakt lika med Guardian. Samma marknadsföring. Samma team. Samma fleråriga tester. Samma helt oförklarliga missar. Det är bara att hoppas att de nu släpper prestigen och kommer med en uppdatering så det inte blir som med Guardian att den fortsätter att produceras i helt oförändrad form trots svagheterna.

Burde søke jobb som produkt tester du!

Ser du sitter inne med litt frustrasjon rundt bindingen og det er spennende lesning. Har kjørt bindingen i ett år nå og kjenner ikke igjen non av dine synspunkter. Har aldri hatt problemer med opp pakning av snø under stoppers som gjør at de detter ned. Ja jeg har tråkket på de så de spretter opp, men ikke i den grad du Uttrykker. Helløfter som detter ned har jeg heller aldri opplevd selv om jeg har gått mye og langt på de. Dog bruker jeg helløftere minimalt.

At det kan kreves litt kraft for å låse frambindingen i gå modus kan jeg være enig i. Den mekaninsmen har blitt gjort lightere fra pre produksjonen til salgs bindingen.
Din tå plate som synker har jeg selv ikke opplevd på bindingene som er i salg nå, men det var et problem som ble forandret fra pre prodkusjonsbjndingen.

Med tanke på flere av dine "problemer" så ville jeg sjekket at det var en salgs binding og ikke en pre produksjon du har fått tak i.

At du sår tvil om bindingen faktisk er testet så godt som Salomon sier før release så kan jeg bekrefte det 100% at ja den er testen og den er brukt mye av alt fra skipatrulje på New Zealand til Hele Pro teamet som består av 20+ utøvere pluss en del andre som har fått kjøre de på et tidlig stadie. De er nok ikke testet mye på skandinaviske forhold så noe kan jo ha passert i test perioden, men å hevde at det er dårlig testing er tynt.

Selv om jeg er "kjøpt og betalt" av salomon så er jeg veldig fornøyd med Shift bindingen og kjenner meg ikke igjen i at den er vanskelig å skifte mellom gå og kjøre modus osv som mange hevder. Enten er jeg praktisk anlagt eller bare veldig fornøyd med å ha en binding som tåler hard kjøring og er fin å gå med opp wink

Ole-Kr Citera
termons
347 inlägg
termons 347 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad termons (5 mån sedan)

Då måste jag också ha en förproduktions bindning för Afd är verkligen svårt att få att hållas på rätt ställe. Otroligt konstig mekanism och lätta att ställa så att den sjunker när man belastar den/åker. Undrar om det är det som gjort tån på pjäxan litet sargad...?

Har inte fått Afd att funka ännu men skall nu prova följande formel....från teton.

"You definitely don't want any load on the AFD when making adjustments, as the stair-steps will catch on each other.

When adjusting the AFD upward toward the boot, notice how the mechanism clicks roughly every 1.25 turns of the screw. That's the wedge jumping to the next step. So you definitely don't want to stop adjusting right after it clicks, because you're right on the edge of a step and a hard landing on the AFD could drop it down to the next lower step. Adjust upward until the AFD makes its last click before touching your boot, then tighten the screw 1/2 to 3/4 of a turn so the current step is fully engaged, and stop. DO NOT REVERSE THE DIRECTION OF THE SCREW. If you do, you'll leave play between the grooved plates and the floating wedge, which will allow wedge to pop out and the AFD will drop next time it's weighted.

So if you went too far and need to adjust the AFD down, back it down well away from the boot sole, and then make another run at adjusting it upward. Listen and look for the last click as you move the AFD into final position, then tighten 1/2 to 3/4 turn, and stop. Again, if you have to reverse the screw, drop the AFD way down and start over."

Vattendroppe
3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 5 mån sedan

+1 - Iaf om jag ska uppskatta hur sinnessjukt mycket jag måste ta i för att låsa tådelen helt och hur lätt jag tycker det är att trampa ut stoppersarna ur gåläge, det krävs verkligen inte mycket för att de ska ploppa ur...

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
yiu-han
211 inlägg

3xShift Alla tre fungerar väldigt stabilt.

https://www.freeride.se/img/photo/n/ae7c1507620a5c7e5da6979874f80a97.jpg

Silenhag
6 inlägg
Silenhag 6 inlägg 5 mån sedan

Jag har också haft problem med att skistoppers/broms løser ut x flere när jag går uppför...Alltid i løssnø, aldrig på fastare føre...Antar att snøn packar sig in i mekanismen och sätter den ur spel. Hyfsat frustrerande att behöva stoppa, ta av sig skidorna, rensa snø, låsa skistoppers på nytt och ta på sig skidorna. 50 meter senare samma sak (!!!). Tar nu med mig gummiband...

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 mån sedan

OleK :

Se kommentarer nedan

Det skulle jag gärna göra. Jag skulle påstå att du är en representant för den stora massan som inte bryr sig om detaljer utan bara klickar i och åker. Du tillhör därmed majoriteten av användare av sportutrustning och det är anledningen att det går att sälja produkter som har uppenbara svagheter. Så fungerar marknaden och det är jag medveten om. Jag är också helt övertygad om att ett flertal i testteamet är utvalda för att de är grymma skidåkare istället för att de är grymma produkttestare. Det är ju så det brukar fungera inom sportutrustningsteam. Det vet jag av egen erfarenhet genom att ha varit en del av världseliten och produktutveckling/sponsring i en annan prylsport i många år (bågskytte). Men ska man testa prylar så handlar det inte om att acceptera befintliga konstruktioner utan att hitta möjligheter till utveckling och förbättring. Som jag sa tidigare så är Shift en imponerande bindning. Men färdigutvecklad i varje punkt är den inte. De flesta saker jag nämner som problem, men som du är nöjd med, är allmänt kända svagheter och något som du alltså har missat eller inte märkt. AFD:n:s konstiga konstruktion och problem med inställningar t.ex. har ju diskuterats till leda på olika forum. Bromslåsningen är också en konstaterad brist som väldigt många upplever, likväl som att den inte håller fast riktigt tillräckligt på en åkares normala DIN. Alla problemen går att lösa om man bara gör exakt rätt eller lär sig att hantera det, men det gör inte bindningen felfri. Jag är som jag sa innan också nöjd med Shift i sin helhet och fortsätter att åka på den som huvudbindning i år. Men det betyder inte att det inte finns svagheter.

OleK :

Ser du sitter inne med litt frustrasjon rundt bindingen og det er spennende lesning. Har kjørt bindingen i ett år nå og kjenner ikke igjen non av dine synspunkter. Har aldri hatt problemer med opp pakning av snø under stoppers som gjør at de detter ned. Ja jeg har tråkket på de så de spretter opp, men ikke i den grad du Uttrykker.

Jag har också gått flera turer där det inte har varit några problem. Är det fast snö eller att någon annan spårar fungerar det prickfritt, så länge man inte råkar trampa på stoppern. Däremot har jag också gått flera gånger i helt ospårad djupsnö och då fungerar det extremt dåligt, speciellt när jag går genom skog och behöver "knixa" mig fram genom terräng och träd. Och har det väl börjat krångla då fortsätter det eftersom bromsen fylls med snö redan innan man märker att den har ramlat ner. Och sen är det är svårt att rensa bort snö. Oavsett om det fungerar ibland så är det den sämsta turbindningen jag har testat i aspekten bromshantering. Med viss konkurrens med Marker Alpinist som är väldigt känslig för frysning och som blir riktigt trög/omöjlig att öppna/stänga i vissa förhållanden med sina metallarmar som löper i två trånga plastkanaler. Dynafit Beast var väl inte världens smidigaste heller i bromshantering, men den ramlade i alla fall aldrig ner (var snarare problem att få loss den på första versionen). Sen har jag kört en hel del på ATK:s varianter och Fritschi Vipec/Tecton och även om de också har sina egenheter har jag aldrig haft lika mycket problem i den aspekten som med Shift. Är sämst bra nog när medelbra hade varit extremt lätt att uppnå när man lanserar en bindning som säger sig vara marknadsledande? Inte om du frågar mig. Det är fler än jag bland Shift-användarna som åker runt med två gummiband i fickan. MTN tex har en liknande konstruktion, men dras inte med samma problem efter vad jag har hört (inte testat själv dock).

OleK :

Helløfter som detter ned har jeg heller aldri opplevd selv om jeg har gått mye og langt på de. Dog bruker jeg helløftere minimalt.

Då har du sannolikt rätt form på dina sulor, vilket gör att hälhöjaren hålls på plats. Jag har bara testat med Tecnica Cochise 130 och Tecnica ZeroG Tour Pro. Cochise fungerar bättre, men den fäller ändå ner höjaren någon gång per 100 fallhöjdsmeter. Med ZeroG får jag 5-6 nedfällningar per 100 fallhöjdsmeter. Inte acceptabelt, oavsett om det fungerar prickfritt med andra sulor. Av de bindningar jag har kört är det bara nån tidig ATK som har haft samma nedfällningsfrekvens på hälhöjaren. Hälhöjaren är definitivt INTE bra designad för att hantera vilken sula som helst. Det är ju helt givet att det ska vara någon form av lätt låsning i uppfällt läge och att vinkeln bakåt skulle vara lite mindre brant. Det är knappast någon slump att det i princip inte finns en enda turbindning i övrigt som saknar det, förutom Shift. Forumdomen där är att vissa har mycket problem, de flesta få och vissa inga. Inte heller gott nog när lösningen hade varit så enkel.

OleK :

At det kan kreves litt kraft for å låse frambindingen i gå modus kan jeg være enig i. Den mekaninsmen har blitt gjort lightere fra pre produksjonen til salgs bindingen.

Din tå plate som synker har jeg selv ikke opplevd på bindingene som er i salg nå, men det var et problem som ble forandret fra pre prodkusjonsbjndingen.

Låsningen är trög, ja. Skönt att vara överens i någon punkt i alla fall smile

Men att AFD-plattan fungerar bra stämmer inte. Det är MASSOR med åkare som har problem med den, även i produktionsvarianten. Det är den vanligaste synpunkten skulle jag säga när någon har något negativt att säga. På Teton tex finns det hundratals inlägg om detta problem. Det verkar dock vara lösart med rätt teknik. Problemet är bara att Salomon inte beskriver den tekniken i sin manual. Och den lilla kontaktytan mot en alpinsula är ingen åsikt utan att ett faktiskt konstaterande, så där är det inte ens öppet för diskussion.

OleK :

Med tanke på flere av dine "problemer" så ville jeg sjekket at det var en salgs binding og ikke en pre produksjon du har fått tak i.

Bra tips. Det ska jag helt klart kolla med butiken. Det var Alpingaraget och de brukar ju få saker tidigt, så det kan mycket väl vara en bindning som var från tidiga serier.

OleK :

At du sår tvil om bindingen faktisk er testet så godt som Salomon sier før release så kan jeg bekrefte det 100% at ja den er testen og den er brukt mye av alt fra skipatrulje på New Zealand til Hele Pro teamet som består av 20+ utøvere pluss en del andre som har fått kjøre de på et tidlig stadie. De er nok ikke testet mye på skandinaviske forhold så noe kan jo ha passert i test perioden, men å hevde at det er dårlig testing er tynt.

Selv om jeg er "kjøpt og betalt" av salomon så er jeg veldig fornøyd med Shift bindingen og kjenner meg ikke igjen i at den er vanskelig å skifte mellom gå og kjøre modus osv som mange hevder. Enten er jeg praktisk anlagt eller bare veldig fornøyd med å ha en binding som tåler hard kjøring og er fin å gå med opp wink

Problemet jag har med Salomons marknadsföring i tex fallet Shift och Guardian är att det tydligen används testteam i med rejäla personella numerärer, men ändå verkar det ju vara fel personer. Ta Guardian tex. Hur är det en möjligt att släppa igenom en så uppenbart svag konstruktion med nitad aluminium i ett plastframstycke, dvs helt givet kass styrka i materialval och ännu tydligare byte av svårsammanfogat material av olika hållfasthet en kritisk punkt. Det står i första kapitlet i Stora Ingenjörsboken. Kombinera det med en utformning av undersidan strax framför denna hel feldesignade detalj som gör den mycket känslig för snö- och issamling och som inte det vore nog en växling mellan gå och åkläge som uppmanar användare till att bara stampa ner hälen. Vad händer? De går sönder i ordentligt antal såklart och sågas på Teton, Freeride och alla andra forum. Det räknade jag ut efter 3 minuters butiksklämmande. Lägg därtill en alldeles för smal infästning av häldelen med en rostfri axel mot en aningen mjukare metall i hakarna. Something gotta give som det heter och glappet måste bli ett faktum. Det kanske tog sju minuter att konstatera det innan den ens hade varit på snö första gången. Vad händer? Glapp, glapp, glapp och glapp igen naturligtvis, eftersom det är en skolbok i hur man bygger glappande infästningar. Och hur säger Salomon att de har testat den? Jo, precis som med Shift med ett team på 20 personer i tre vintrar i vått, torrt och allt däremellan. Hur är det ens möjligt att inte rätta till dessa parametrar så fort den har testats en förmiddag? Är det samma elitteam som har testat Shift månne? Då är förtroendekapitalet enormt lågt redan från början. Inte heller i Guardian handlar det om det ingenjörsmässiga på större nivå utan om mindre detaljer som förtar helhetsintrycket, men som mycket enkelt hade kunnat fixas till på vägen. Och hur var det med Z14 som lanserades som den mest vridstyva bindningen någonsin och som sades ha potential att ersätta den gamla Driver-konstruktionen? Just ja. Den var ju helt kass. Så oavsett din koppling till Salomon så talar närtidshistorien inte för deras fördel när det gäller känsla för detaljer i nylanserade bindningar...

Shift leder redan på bindningsmarknaden, men med några få uppdateringar så blir det riktigt svårt för konkurrenterna att komma ifatt och/eller förbi.

MnO
2236 inlägg

Silenhag :

Jag har också haft problem med att skistoppers/broms løser ut x flere när jag går uppför...Alltid i løssnø, aldrig på fastare føre...Antar att snøn packar sig in i mekanismen och sätter den ur spel. Hyfsat frustrerande att behöva stoppa, ta av sig skidorna, rensa snø, låsa skistoppers på nytt och ta på sig skidorna. 50 meter senare samma sak (!!!). Tar nu med mig gummiband...

Exakt så har jag också upplevt det. Och har det väl börjat fylla på snö så är det kört tills man har tinat upp skidorna. Man kan dra i bromsarna och trycka hit och dit eller stampa ner med kraft eller hur som helst utan att det hjälper. Jag har testat alla tekniker jag kan komma på, men har det väl börjat krångla så fortsätter det. Jag har också gummiband med mig som backup numera.

Hawk100
Online 634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 5 mån sedan

MnO :

OleK :

Se kommentarer nedan

Det skulle jag gärna göra. Jag skulle påstå att du är en representant för den stora massan som inte bryr sig om detaljer utan bara klickar i och åker. Du tillhör därmed majoriteten av användare av sportutrustning och det är anledningen att det går att sälja produkter som har uppenbara svagheter. Så fungerar marknaden och det är jag medveten om. Jag är också helt övertygad om att ett flertal i testteamet är utvalda för att de är grymma skidåkare istället för att de är grymma produkttestare. Det är ju så det brukar fungera inom sportutrustningsteam. Det vet jag av egen erfarenhet genom att ha varit en del av världseliten och produktutveckling/sponsring i en annan prylsport i många år (bågskytte). Men ska man testa prylar så handlar det inte om att acceptera befintliga konstruktioner utan att hitta möjligheter till utveckling och förbättring. Som jag sa tidigare så är Shift en imponerande bindning. Men färdigutvecklad i varje punkt är den inte. De flesta saker jag nämner som problem, men som du är nöjd med, är allmänt kända svagheter och något som du alltså har missat eller inte märkt. AFD:n:s konstiga konstruktion och problem med inställningar t.ex. har ju diskuterats till leda på olika forum. Bromslåsningen är också en konstaterad brist som väldigt många upplever, likväl som att den inte håller fast riktigt tillräckligt på en åkares normala DIN. Alla problemen går att lösa om man bara gör exakt rätt eller lär sig att hantera det, men det gör inte bindningen felfri. Jag är som jag sa innan också nöjd med Shift i sin helhet och fortsätter att åka på den som huvudbindning i år. Men det betyder inte att det inte finns svagheter.

OleK :

Ser du sitter inne med litt frustrasjon rundt bindingen og det er spennende lesning. Har kjørt bindingen i ett år nå og kjenner ikke igjen non av dine synspunkter. Har aldri hatt problemer med opp pakning av snø under stoppers som gjør at de detter ned. Ja jeg har tråkket på de så de spretter opp, men ikke i den grad du Uttrykker.

Jag har också gått flera turer där det inte har varit några problem. Är det fast snö eller att någon annan spårar fungerar det prickfritt, så länge man inte råkar trampa på stoppern. Däremot har jag också gått flera gånger i helt ospårad djupsnö och då fungerar det extremt dåligt, speciellt när jag går genom skog och behöver "knixa" mig fram genom terräng och träd. Och har det väl börjat krångla då fortsätter det eftersom bromsen fylls med snö redan innan man märker att den har ramlat ner. Och sen är det är svårt att rensa bort snö. Oavsett om det fungerar ibland så är det den sämsta turbindningen jag har testat i aspekten bromshantering. Med viss konkurrens med Marker Alpinist som är väldigt känslig för frysning och som blir riktigt trög/omöjlig att öppna/stänga i vissa förhållanden med sina metallarmar som löper i två trånga plastkanaler. Dynafit Beast var väl inte världens smidigaste heller i bromshantering, men den ramlade i alla fall aldrig ner (var snarare problem att få loss den på första versionen). Sen har jag kört en hel del på ATK:s varianter och Fritschi Vipec/Tecton och även om de också har sina egenheter har jag aldrig haft lika mycket problem i den aspekten som med Shift. Är sämst bra nog när medelbra hade varit extremt lätt att uppnå när man lanserar en bindning som säger sig vara marknadsledande? Inte om du frågar mig. Det är fler än jag bland Shift-användarna som åker runt med två gummiband i fickan. MTN tex har en liknande konstruktion, men dras inte med samma problem efter vad jag har hört (inte testat själv dock).

OleK :

Helløfter som detter ned har jeg heller aldri opplevd selv om jeg har gått mye og langt på de. Dog bruker jeg helløftere minimalt.

Då har du sannolikt rätt form på dina sulor, vilket gör att hälhöjaren hålls på plats. Jag har bara testat med Tecnica Cochise 130 och Tecnica ZeroG Tour Pro. Cochise fungerar bättre, men den fäller ändå ner höjaren någon gång per 100 fallhöjdsmeter. Med ZeroG får jag 5-6 nedfällningar per 100 fallhöjdsmeter. Inte acceptabelt, oavsett om det fungerar prickfritt med andra sulor. Av de bindningar jag har kört är det bara nån tidig ATK som har haft samma nedfällningsfrekvens på hälhöjaren. Hälhöjaren är definitivt INTE bra designad för att hantera vilken sula som helst. Det är ju helt givet att det ska vara någon form av lätt låsning i uppfällt läge och att vinkeln bakåt skulle vara lite mindre brant. Det är knappast någon slump att det i princip inte finns en enda turbindning i övrigt som saknar det, förutom Shift. Forumdomen där är att vissa har mycket problem, de flesta få och vissa inga. Inte heller gott nog när lösningen hade varit så enkel.

OleK :

Låsningen är trög, ja. Skönt att vara överens i någon punkt i alla fall smile

Men att AFD-plattan fungerar bra stämmer inte. Det är MASSOR med åkare som har problem med den, även i produktionsvarianten. Det är den vanligaste synpunkten skulle jag säga när någon har något negativt att säga. På Teton tex finns det hundratals inlägg om detta problem. Det verkar dock vara lösart med rätt teknik. Problemet är bara att Salomon inte beskriver den tekniken i sin manual. Och den lilla kontaktytan mot en alpinsula är ingen åsikt utan att ett faktiskt konstaterande, så där är det inte ens öppet för diskussion.

OleK :

Bra tips. Det ska jag helt klart kolla med butiken. Det var Alpingaraget och de brukar ju få saker tidigt, så det kan mycket väl vara en bindning som var från tidiga serier.

OleK :

Problemet jag har med Salomons marknadsföring i tex fallet Shift och Guardian är att det tydligen används testteam i med rejäla personella numerärer, men ändå verkar det ju vara fel personer. Ta Guardian tex. Hur är det en möjligt att släppa igenom en så uppenbart svag konstruktion med nitad aluminium i ett plastframstycke, dvs helt givet kass styrka i materialval och ännu tydligare byte av svårsammanfogat material av olika hållfasthet en kritisk punkt. Det står i första kapitlet i Stora Ingenjörsboken. Kombinera det med en utformning av undersidan strax framför denna hel feldesignade detalj som gör den mycket känslig för snö- och issamling och som inte det vore nog en växling mellan gå och åkläge som uppmanar användare till att bara stampa ner hälen. Vad händer? De går sönder i ordentligt antal såklart och sågas på Teton, Freeride och alla andra forum. Det räknade jag ut efter 3 minuters butiksklämmande. Lägg därtill en alldeles för smal infästning av häldelen med en rostfri axel mot en aningen mjukare metall i hakarna. Something gotta give som det heter och glappet måste bli ett faktum. Det kanske tog sju minuter att konstatera det innan den ens hade varit på snö första gången. Vad händer? Glapp, glapp, glapp och glapp igen naturligtvis, eftersom det är en skolbok i hur man bygger glappande infästningar. Och hur säger Salomon att de har testat den? Jo, precis som med Shift med ett team på 20 personer i tre vintrar i vått, torrt och allt däremellan. Hur är det ens möjligt att inte rätta till dessa parametrar så fort den har testats en förmiddag? Är det samma elitteam som har testat Shift månne? Då är förtroendekapitalet enormt lågt redan från början. Inte heller i Guardian handlar det om det ingenjörsmässiga på större nivå utan om mindre detaljer som förtar helhetsintrycket, men som mycket enkelt hade kunnat fixas till på vägen. Och hur var det med Z14 som lanserades som den mest vridstyva bindningen någonsin och som sades ha potential att ersätta den gamla Driver-konstruktionen? Just ja. Den var ju helt kass. Så oavsett din koppling till Salomon så talar närtidshistorien inte för deras fördel när det gäller känsla för detaljer i nylanserade bindningar...

Shift leder redan på bindningsmarknaden, men med några få uppdateringar så blir det riktigt svårt för konkurrenterna att komma ifatt och/eller förbi.

Blir riktigt riktigt spännande att se om Salomon tar till sig av kritiken och gör de justeringar som behövs (och som inte verkar oöverstigliga att genomföra) eller om man sin (tyvärr) vana trogen fortsätter att tillverka en nästan bra produkt utan att göra förändringarna som behövs för att göra den fantastisk......

Alfakrull
316 inlägg
Alfakrull 316 inlägg 5 mån sedan

Hawk100 :

Blir riktigt riktigt spännande att se om Salomon tar till sig av kritiken och gör de justeringar som behövs (och som inte verkar oöverstigliga att genomföra) eller om man sin (tyvärr) vana trogen fortsätter att tillverka en nästan bra produkt utan att göra förändringarna som behövs för att göra den fantastisk......

Pratade med en säljare i skidbutik som säljer salomon idag, han sa att de kommer ändra konstruktion för stoppern och öka mänden fett i tådelen för att förenkla låsning av tån, detta utan att jag frågade direkt utan vi pratade mest om topptursbindningars svagheter. Om det är sant för det? Inte vet jag.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
frankbolsoy
25 inlägg
frankbolsoy 25 inlägg 5 mån sedan

Bindningen säljs ju som glass i solsken så varför göra något åt det?
Tack för upplysningen om bindningens svagheter. Tänkte köpa ett par så hoppas dom uppdaterar den!

Kanske dum fråga, men har du kontaktat salomon?

MnO
2236 inlägg

frankbolsoy :

Tack för upplysningen om bindningens svagheter. Tänkte köpa ett par så hoppas dom uppdaterar den!

Kanske dum fråga, men har du kontaktat salomon?

De är tillräckligt bra för att köpas redan idag, men man får acceptera de problemen jag har nämnt ovan. AFD:n löser man efter ett tag bortsett från den konstiga vinkeln på alpinsulor, men ett par skiddagar med oväntat glapp är nästan garanti innan man har fått till det. Stoppern går att använda ändå med ett gummiband. Och de sitter kvar om man ökar DIN med ca 1 steg om man har Look/Ross turntable eller Marker Royal-serien som referens. Hälhöjaren är det som stör mig mest egentligen, eftersom jag inte har hittat någon lösning iform av ombyggnad/modd på det än. Men det gör jag säkert snart det med.

Nej, inte pratat med Salomon. Det känns mer eller mindre omöjligt att nå fram till rätt person där.

snej
790 inlägg
snej 790 inlägg 5 mån sedan

MnO :

Nej, inte pratat med Salomon. Det känns mer eller mindre omöjligt att nå fram till rätt person där.

Vet inte riktigt vem du tänker är rätt person, men det är sannolikt inte jag utan mer troligt ngn av ingenjörerna. Jag plockar upp ditt tidigare inlägg eller om du vill skriva mer så kan du skicka mig ett PM så ska jag göra vad jag kan för att iaf få fram det till Annecy.

//jens

Salomon/Atomic Citera
MnO
2236 inlägg

snej :

MnO :

Vet inte riktigt vem du tänker är rätt person, men det är sannolikt inte jag utan mer troligt ngn av ingenjörerna. Jag plockar upp ditt tidigare inlägg eller om du vill skriva mer så kan du skicka mig ett PM så ska jag göra vad jag kan för att iaf få fram det till Annecy.

//jens

Jag menar en person som kan gå ut i verkstaden och testa en annan konstruktion på tex en hälhöjare, eller den som redan sitter och ritar på en sådan. På stora företag brukar det vara lönlöst att försöka nå fram dit, men jag kan inte säga att jag har försökt med just Salomon. Hade jag skrivit direkt till mottagare på Salomon så hade jag tonat ner kritiken av testarna och fokuserat på de tekniska problemen, så det får du gärna redigera bort. Jag skriver gärna ihop en sammanfattning på engelska (vilket jag förmodar är ett krav) om du tror att det går att nå rätt personer. Franska reder jag däremot inte ut smile Jag tar det på PM.

MnO
2236 inlägg

frankbolsoy :

Just nu säljer den som glass på beachen för att den är ensam på marknaden (och även för att de flesta som köper den inte känner till diskussionen i forumvärlden). Men om dom inte gör något åt dom små irriterande problemen i framtiden kommer försäljningen att dyka brant om eller kanske snarare när någon konkurrent kommer ut med något liknande som löser uppgiften bättre. Det tar nog ett tag, men den dagen kommer garanterat. Och det går också fort att rasera ett så gott rykte och hype som finns kring Shift. Om Salomon gör rätt nu och fixar till detaljerna med en uppgradering kommer de att få en bindning som kommer att vara MYCKET svårslagen för konkurrenterna.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook