Skidlärarskida

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 4 mån sedan

Hej alla,

Har fått förmånen att göra en hel säsong i Verbier som skidlärare, jag har steg 4 så det är bara att gå upp på examen som saknas, så mest troligt kommer mina kunder inte vara nybörjare utan vara på mer avancerad nivå. Så nu är jag på jakt efter en riktigt bra skidlärar-skida för hela berget?!

Har kört med rena pistskidor innan, Völkl Racetiger SL samt Völkl RTM 84 då jag jobbat under högsäsong hemma i Sverige och Norge. Men nu så är jag på jakt efter något som kanske är lite mer all mountain inspirerat.

Det jag vill ha är en skida med en radie under 20m och en midja under 90-ish mm. med fokus på bra pistegenskaper men som funkar bra även utanför, i puckel osv. spontant så kommer Blizzard Brahma in i denna kategoring men vilka andra alternativ finns??

Safe Turns
/C

Svar

iSooLi
Online 865 inlägg
iSooLi 865 inlägg 4 mån sedan

Inte riktigt under nittio, men (med lite risk för att bli Down-tjatig) så skulle jag kolla på dessa https://www.downskis.com/shop/showdown-95-2018

...och Black Crows Orb oxå. Brahman är ändå en vass kandidat. Extrem Frontier kanske?

The older I get, the faster I was. Citera
Punchslap
18 inlägg
Punchslap 18 inlägg 4 mån sedan

Om du tycker om völkl sen innan så kanske kanjo eller kendo är värda att fundera på?

Annars så är väl så är nordica enforcer 93 i rätt kategori också.

Hawk100
603 inlägg
Hawk100 603 inlägg 4 mån sedan

Salomon BBR!!!
Världsbäst allround, men tyvärr tagen i produktion.....

enriico
30 inlägg
enriico 30 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad enriico (4 mån sedan)

Vänta tills du kommer ner med att köpa skidor.
De flesta skidskolorna nere i alperna är ”sponsrade” av någon skidtillverkare och brukar erbjuda riktigt bra deals till sina skidlärare.

Sen skulle jag inte sätta så stark tilltro till din svenska utbildning. Den har tyvärr inte så hög status nere i alperna så du kommer nog att få bevisa dig som skidlärare innan de ger dig mer avancerade åkare. Det finns dock en stor fördel att jobba med nybörjare, dricksen!

carl_couloir
326 inlägg

Black Crowes gillar jag bara för känslan i företaget och designen på skidorna, klart snyggaste laggen där ute enligt mig. Har dock begränsade erfarenheter av att åka på dom.......

Killarna i Åre är ju trevliga så Extrem Frontier kanske kunde vara något.

Kanske ska tänka om lite ang. Völkl men jag valde faktiskt RTM till förra säsongen istället för Kanjo.....

Enforcer kollade jag på men det är alldeles för mycket tip-rocker för att funka bra i pisten.

Kollade med min kollegor på skidskolan och där verkar vi inte vara sponsrade av ngn tillverkare men däremot att vi eventuellt hade lite bättre priser på några ställen.

Sedan är det så att steg fyra inte smäller lika högt som ISIA men hoppas på det bästa i vilket fall, har fått mig en bild av det är för typ av kunder jag kommer att jobbba med....

/C

Tottek
151 inlägg
Tottek 151 inlägg 4 mån sedan

Extrem project 90, salomon qst 92 eller head kore 93, alla har kort svängradie och stabiliteten som behövs i pisten (I alla fall project 90)

Läs på om dom 3! Jag själv har bara testat project 90 (och va mkt nöjd med den speciellt i pisten) men dom andra 2 låter ju kanon dom med big_smile

johngustafsson
107 inlägg
johngustafsson 107 inlägg 4 mån sedan

Som skidlärare så skulle jag aldrig lämna mina pistsmiskare för undervisningssyfte. Jag gick skidlärarlinjen i Åre för några år sen (det motsvarar steg 4), och personligen så känner jag att jag inte skulle vara bekväm att kunna visa för gästerna hur man åker pist på något annat än pistskidor. De dagar mina gäster vill åka utanför har jag istället med mig två par lagg, ett par för pist, ett par att åka utanför med. Jag har som undervisningsskida haft ett par Atomic redster edge. Men som sagt, detta är mina personliga preferenser. Annars är rådet som alltid annars vid skidköp: Testa wink

Hoppas du får en grym säsong!

carl_couloir
326 inlägg

Efter ett snack med mina kollegor och ett mer eller mindre beslut att gå upp på examen så flyttas fokus till att hitta en bra pistsmiskare istället! :-) har ett par Head Worldcup Speed Rebells på 180 men tror att det blir lite för mycket skida för ändamålet....

så jag vill ha något med en radie runt 15 meter, midja runt 70 mm och runt 1.70 i längd
Fick tips om fjolårets Nordica Dobermann Spitfire Pro EVO, vad finns det mer för roliga saker att kika på?

/C

Halvsmurfen
155 inlägg
Halvsmurfen 155 inlägg 4 mån sedan

Bland de här reviews finns det nog lite matnyttigt. Exempelvis under Rossignol

https://www.pugski.com/forums/2019-reviews-by-brand.96/

Henric-s
51 inlägg
Henric-s 51 inlägg 4 mån sedan

Jag antar att du redan kollat upp att ni inte har en deal med skidskolan eller andra aktörer i området? Annars tycker jag att det är vettigt att kolla på den typen skida du är inne på! Konkreta tips på skidor som jag själv kört en del på: Racetiger rc, skidor med bra isgrepp och stabilitet. Dynastar speedzone 16,något styvare med med ett grymt klipp när man har teknik att utnyttja dom. Eller varför inte ett par stöckli laser sc när du nu är i Verbier?smile Lite snällare skidor men samtidigt roliga tycker jag är Head magnum,dock lite kortare svängradie. Bästa är dock om du själv kan provåka skidorna, lycka till med jobb och din examen!!!

Tottek
151 inlägg
Tottek 151 inlägg 4 mån sedan

Aa völkl racetiger speedwall har jag hört e jävligt vass

HBAstrom
3 inlägg
HBAstrom 3 inlägg 4 mån sedan

Funderat på Stöckli AX?

Bohica
96 inlägg
Bohica 96 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Bohica (2 mån sedan)

En högst personlig åsikt... En skidlärare bör åka på samma hyrlagg som eleverna!

Japp, kanske inte så skoj kanske, men jag tycker det känns fel att man ska demonstrera/visa manövrar med annan utrustning än vad eleverna nyttjar. Dels så skiljer det sig en aning i uppförande/egenskaper (såklart), men också för förtroendet mellan elever och lärare. Typ "Kan han så kan jag" istället för "Ja, han kunde, men han har ju bättre skidor än vi".

Nu har jag inte jobbat som skidlärare, och skulle aldrig få för mig att göra det (kompetensbrist), men har sysslat mycket med utbildning i andra sammanhang, både civilt och militärt, och sen så ser jag gärna skidlektioner från elevens synvinkel.

Ja, nu får ni såga min åsikt, kasta pajer och bränna mig på kors om ni vill. Men så tycker jag.

Edit: Då tänker jag förstås på när gruppen har samma hyrskidor, som t.ex. på UCPA.

Ake_Astrom
312 inlägg
Ake_Astrom 312 inlägg 2 mån sedan

Bohica :

En högst personlig åsikt... En skidlärare bör åka på samma hyrlagg som eleverna!

Japp, kanske inte så skoj kanske, men jag tycker det känns fel att man ska demonstrera/visa manövrar med annan utrustning än vad eleverna nyttjar. Dels så skiljer det sig en aning i uppförande/egenskaper (såklart), men också för förtroendet mellan elever och lärare. Typ "Kan han så kan jag" istället för "Ja, han kunde, men han har ju bättre skidor än vi".

Nu har jag inte jobbat som skidlärare, och skulle aldrig få för mig att göra det (kompetensbrist), men har sysslat mycket med utbildning i andra sammanhang, både civilt och militärt, och sen så ser jag gärna skidlektioner från elevens synvinkel.

Ja, nu får ni såga min åsikt, kasta pajer och bränna mig på kors om ni vill. Men så tycker jag.

Då får man ha många par skidor wink

Bohica
96 inlägg

Ake_Astrom :

Jag tänkte på när grupperna hyr skidor gemensamt, som UCPA förstås. Annars faller såklart min tanke totalt. 😊

Ake_Astrom
312 inlägg
Ake_Astrom 312 inlägg 2 mån sedan

Bohica :

Ake_Astrom :

Jag tänkte på när grupperna hyr skidor gemensamt, som UCPA förstås. Annars faller såklart min tanke totalt. 😊

Även i UCPA så blir det många skidor att byta med på berget eftersom gruppen faktiskt har lite olika modeller wink

Bohica
96 inlägg

Ake_Astrom :

Bohica :

Ake_Astrom :

Även i UCPA så blir det många skidor att byta med på berget eftersom gruppen faktiskt har lite olika modeller wink

Vet inte det jag. När jag åkte i februari hade i princip alla i grupperna samma skidor.
Rossignol 84 experience i pistgrupperna och Soul 7 i offpistgrupperna.
Men jag inser att jag nog inte ska yttra mig på forum när man är trött och har skygglapparna på. 😄
Så ni ska nog ignorera mina inlägg här idag.

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 2 mån sedan

Bohica :

Edit: Då tänker jag förstås på när gruppen har samma hyrskidor, som t.ex. på UCPA.

Det finns helt klart en "valid point" utifrån ditt resonemang kring utbildning både civilt och militärt, det finns ofta en tydlig poäng med att man har likadan eller liknande utrustning vid utbildning och träning. Men i skidåkning så är det så fruktansvärt mycket mer som spelar in som är av betydligt större vikt såsom rörelser, krafter, biomekanink mm än just skidan, sedan måste ju både din och din elevs skida vara ändamålsenlig. En typisk hyrskida har sina fördelar, men det är ingen skida som jag själv skulle vilja föredra då den ofta har en "sladdande" bakände vilket verkligen fyller sitt syfte som just nybörjare / hyrskida

/C

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Anders_Nilson (2 mån sedan)

Jag gissar att följande kommer vara poppis, lite beroende på från var deltagarna kommer ifrån:
VÖLKL RACETIGER GS
HEAD SUPERSHAPE ISPEED
HEAD WC REBELS ISPEED
ROSSIGNOL HERO ELITE LT TI
ROSSIGNOL HERO MASTER (R22)
ATOMIC REDSTER X9
och kanske någon
BLIZZARD FIREBIRD WRC WC
Eller kort sagt en GS butiksskida.
Själv kommer jag köra en 188 masters GS med 25r och 65 i midjan och/eller en 182 Ross WC FIS med 23r och 64 i midjan.
- an

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 1 månad sedan

Bohica :

efter snart en månad i Verbier kan enkelt konstatera att samtliga av alla mina kunder har haft helt olika skidor.....

/C

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 1 månad sedan

Anders_Nilson :

Jag gissar att följande kommer vara poppis, lite beroende på från var deltagarna kommer ifrån:
VÖLKL RACETIGER GS
HEAD SUPERSHAPE ISPEED
HEAD WC REBELS ISPEED
ROSSIGNOL HERO ELITE LT TI
ROSSIGNOL HERO MASTER (R22)
ATOMIC REDSTER X9
och kanske någon
BLIZZARD FIREBIRD WRC WC
Eller kort sagt en GS butiksskida.
Själv kommer jag köra en 188 masters GS med 25r och 65 i midjan och/eller en 182 Ross WC FIS med 23r och 64 i midjan.
- an

och där täckte vi nog in hela teamets skidarsenal......

med tanke på de kunder jag har haft hittills så är till och med mina Nordica Dobberman lite för saftiga med sina 16 meters radie, kommer eventuellt leta efter något som svänger ännu mer 😄

/C

Heddious
1777 inlägg
Heddious 1777 inlägg 1 månad sedan

Snor tråden lite: jag är på jakt efter något lite stöddigare än de Rossi Hero AT (170, 14m radie) jag kör på just nu. Behöver inte vara bra på någonting utanför pisterna för det har jag andra skidor till. Planen är att nöta allt från pucklar till storslalom, med nästa steg på skidlärarutbildningen som slutmål i maj. Antar att jag vill ha något som är snäppet längre och med lite längre radie än vad jag har nu?
180 lång och väger typ 60 kilo.
Har sneglat lite på Racetiger GS18, Rossi Hero LT och de kortare versionerna av Master (r16 och r18).. kan det vara något tro?

Peas!
/H

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
zingo11
73 inlägg
zingo11 73 inlägg 1 månad sedan

Salut,
Provkörning som gäller!
Varför välja så nära i i både längd och radie som du redan har?
Tycker AT är trevligare än LT.Har aldrig testat Master så det får vara osagt.
Vilken längd på tigern hade du tänk (180cm )?
Har 3 pistskidor 170 SC,184 GS och 196 GS,av dom tre är 196 roligast att åka på (190cm/100 kg)outstanding i fart och stabilitet.
Mer utvecklande med 180-185 cm och R större 20?
Pröva Blizzard Quattro RX eller om du vill ha en med snävare R Kästle RX12 GS

Peace and out!

JFGI Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook