Pjäxor med gåfunktion och tech sula.

TopiNieminen
53 inlägg
TopiNieminen 53 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad TopiNieminen (3 mån sedan)

Hej allesammans!
Jag funderar på att skaffa ett par pjucks för upp-och utförsåkning . Åker idag i Salomon X-max race 120 med 96mm lästbredd, så har jag fastnat lite för Salomon s-lab MTN pga smala 98mm lästen.
Då är frågan om de håller bra för utförsåkning av min tjocka kropp på 90kg/178cm? Vilka andra alternativ är värda att kolla upp?
H. Topi

Svar

carl_couloir
293 inlägg
carl_couloir 293 inlägg 3 mån sedan

Nya Scarpa Meastrale kanske är för breda i lästen samt att dom funkar inte i vanlig bindning.....

Själv kör jag med Dalbello Lupo 98/99 läst och dom är riktigt vassa i sin prestanda utför, största kruyxet är att man måste ta bort "tungan" för att få ut fullt av pjäxan när man går uppför....

Tror den viktigaste frågan att besvara först är om det är uppför eller utför som ska premieras?? Om man inte planerar att gå långt och länge så finns det ju många bra "race-pjäxor" med både gåläge och tech-inserts, men klart att dom kankse är lite tyngre och inte har lika mycket gåläge i sig?!

/C

TopiNieminen
53 inlägg
TopiNieminen 53 inlägg 3 mån sedan

Utförsåkning är prio 1. Tanken är att kunna klättra upp korta sträckor från liftar eller skida tillbaka om man har åkt för långt ifrån dem. Racepjäxorna som jag har använt verkar läcka in när det blir snötäckta. Därav intresse för tyngre randonédojor.

Megawatt
42 inlägg
Megawatt 42 inlägg 3 mån sedan

Bumpar tråden lite..
@carl_couloir
Jag testade Lupon i butik häromdagen o den satt riktigt bra på mig o verkar som ett bra alternativ, jag undrar om du som har den tycker att det är struligt med att plocka av/på tungan? Det var väl det enda jag ser som minus på den skon!?

carl_couloir
293 inlägg

TopiNieminen :

Utförsåkning är prio 1. Tanken är att kunna klättra upp korta sträckor från liftar eller skida tillbaka om man har åkt för långt ifrån dem. Racepjäxorna som jag har använt verkar läcka in när det blir snötäckta. Därav intresse för tyngre randonédojor.

Att pjäxor läcker in har mer med dess konstruktion att göra än om det är rando eller inte..... men med det sagt så är lupon svårslagen i dess förmåga att hålla tätt! tror man utan problem kan gå i minst 10cm djupt vatten innan dom läcker in :-)

Megawatt :

Bumpar tråden lite..
@carl_couloir
Jag testade Lupon i butik häromdagen o den satt riktigt bra på mig o verkar som ett bra alternativ, jag undrar om du som har den tycker att det är struligt med att plocka av/på tungan? Det var väl det enda jag ser som minus på den skon!?

Klart att det är lite struligt och tar lite tid, men oftast så brukar man ju ändå vila lite mm. när man hudar av och hudar på så i det sammanhanget spelar det inte så stor roll. Men skönast hade ju varit om man slapp det, men på andra sidan så kanske man inte hade haft en lika bra pjäxa för både uppför och nerför då

/C

TopiNieminen
53 inlägg

Vilken Lupo-modell har du @carl_couloir?

Corin
1177 inlägg
Corin 1177 inlägg 3 mån sedan

Det finns riktigt många intressant pjuck i den här kategorin. De flesta märken har nu en kraftig friåkningspjäxa med tech-inserts och helt okej gåläge. Jag skulle säga att det hela beror dels väldigt mycket på vad som passar din fot, och dels vad du vill prioritera. Bra gåläge, tredelat skal, tvådelat skal eller så styv som möjligt? Senare i höst kommer ett ganska stort test (på allt utom just passform då, det måste du prova) här på Freeride med typ alla styva friåkningspjuck med relativt bra gåfunktion.

livet är en semester Citera
MP1
89 inlägg
MP1 89 inlägg 3 mån sedan

Corin :

Det finns riktigt många intressant pjuck i den här kategorin. De flesta märken har nu en kraftig friåkningspjäxa med tech-inserts och helt okej gåläge. Jag skulle säga att det hela beror dels väldigt mycket på vad som passar din fot, och dels vad du vill prioritera. Bra gåläge, tredelat skal, tvådelat skal eller så styv som möjligt? Senare i höst kommer ett ganska stort test (på allt utom just passform då, det måste du prova) här på Freeride med typ alla styva friåkningspjuck med relativt bra gåfunktion.

Håller med allt.

Viktigare att gå till butik med bra sortiment. Skistore Göteborg, Snö och Sjö Limhamn, Alpingaraget Stockholm, Åre Skidsport är nog de som både har sortiment och kunskap på den här typen av pjuck. Vemdalsskalet och några butiker till kunskapen, man lite sämre sortiment.

Personligen rekommenderar jag varmt Nordica Strider 130, som jag åkt med i 170 skiddagar. Bra kraftöverföring, varma.

TopiNieminen
53 inlägg

Ja, jag förstår att jag måste prova pjäxorna i mina fötter.
Vad jag menar med läckage, så funderar jag mest på skillnaden mellan racepjuck med skalet i omlott över tårna och randonépjuck med tunga eller nåt annat över tårna.
Därav funderingar över hållbarheten vid utförsåkningen ( som jag prioriterar högst) med Salomon S-lab MTN.
Nu verkar Dalbello Lupo ha en tunga över tårna. Så de kommer jag nog att prova.
Men jag vill gärna få lite ris och ros av S-lab MTN också.

Kalle_Luzern
330 inlägg
Kalle_Luzern 330 inlägg 3 mån sedan

Ser att de visst bytt namn på MTN Lab, till S-lab MTN för i år. Jag har originalmodellen, köpt förra året. Klart kompetent pjäxa, finns ett antal trådar om den här på forumet du kan säka efter.
Kört 80+ dagar i mina och är grymt nöjd. Kolfiberdetaljerna gör den styv nog för mig. Stor fördel är att den är lätt att komma i och ur jämfört med de flesta andra pjäxor. Ingen tunga och få spännen gör den smidig när man byter från gåläge till åkning.

TopiNieminen
53 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/191dd82655ab1a57924b9f599f0e0680.jpg

Denna är visst förra årets modell?

TheFluffy
31 inlägg
TheFluffy 31 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad TheFluffy (3 mån sedan)

MTN lab är en kompetent pjäxa, men var väl lite mer unik på marknaden när den kom än vad den är nu. Lupo som flera nämner är enligt mig i en annan kategori. Lupo är mycket mer rock & roll åka pjäxa än vad MTN lab är medans MTN är bättre uppför.

MTN ris & ros då.

+Bra vikt/prestanda
+Riktigt bra gåläge
+Lätta att ta av/på

-Inget helskal
-Bara 2 spännen
-Tunn/mjuk innersko
-Sulorna går inte att byta ut (och risig kvalité på dom)
-Mycket kastrullkänsla (känns bara som ett skal)

TopiNieminen
53 inlägg

Tack för info och din åsikt.
Kan väl tillägga, att jag åker med lite olika gäng som åker på olika underlag, så jag kommer att använda mina X-max race när det blir piståka med racelagg, sen åker jag offpist med de andra som vill gärna åka lite vilse eller förflytta sig utanför liftburna områden och då ska det komma bredare lagg och gångbara dojor in i bilden.

MnO
2183 inlägg
MnO 2183 inlägg 3 mån sedan

Jag har själv precis införskaffat ett par Tecnica Zero G Tour Pro efter att ha testat runt en hel rad alternativ i butik. 99-läst med en del volym i framfoten i skalet, men sitter ändå tight nog på mig som har en relativt smal fot (normalt föredrar jag 96-97mm läst). Den har en Intuition-liknande termoformbar innersko som fyller upp lite av volymen så det kan förklara att den sitter ok trots några mm extra. Skalet svarar riktigt bra i flex, till den grad att jag tvekade om jag skulle gå på 120-flexvarianten Tour Scout istället. I butiksvärme är skalet markant hårdare än mina komfortfreeriders Cochise 130 exempelvis. Det är lite oklart hur tunn grilamid (nedre delen) och kolfiberarmerad pebax (cuffen) påverkas av kyla jämfört med polyethern i Cochisen, men jag skulle gissa att den påverkas mindre av kyla på grund av att materialet helt enkelt är tunnare.

Oavsett är Zero G Tour Pro och Tour Scout ett trevligt alternativ. 1315 respektive 1360 gram och gissningsvis riktigt bra utförsprestanda.

Även Atomic XTD130 och XTD120 är värda en titt. Notera där att innerskon är betydligt mer komfortinriktad på 120:an och typiskt tur-lätt på 130:an.

Pillard
3028 inlägg
Pillard 3028 inlägg 3 mån sedan

Har kört MTN Lab ordentligt en vinter nu. För min del är dess stora vinnare möjligheten att kunna komma i och ur smidigt (eftersom skalet inte överlappar). För mig har det varit en plåga i alla andra tvådelade skal. Med originalinnerskon blir det också lite märklig känsla då skalet är styvt och hårt men innerskon samtidigt är tunn och ganska låg. Det ger ett ganska hårt och vasst tryck på en punkt på smalbenet. Jag har nu tryckt i ett par Intuition Pro Tour i och då är det ren kärlek istället. Jag är 188cm men väger strax under 80 kilo och för mig har de funkat alldeles utmärkt. Jag har mest kört dem bredvid pisten men då både med 102mm midja och 118. 118 kändes kanske lite märkligt på hårt underlag men jag kan inte avgöra om det är pjäxans fel. I hård pist och 102-midja gick det dock galant.

När det gäller åkläget är jag inte helt imponerad ändå. Bakåt släpper det bra men framåt är det klart begränsat. Jämför jag med fruns Backlands är det ju en enorm skillnad (löstagbar tunga i dem också). Där kan jag tänka mig att Lupon ger en klar fördel uppför, även om man måste pilla lite för att få den. Ska du dock bara gå en kvart här och var så spelar det kanske inte så stor roll.

Värt att notera är också att jag inte har så stora krav på styvhet i en pjäxa. Jag har frivilligt köpt pjäxor på runt 100-110 i flex även när det gällt rena alpinpjäxor. Det viktiga för mina fötter (usel blodcirkulation och grymt höga fotryggar) är att de sitter bekvämt och att jag lätt kan komma i och ur. Man pallar liksom inte en kvarts brottningsmatch med två kompisar involverade med att dra i pjäxan åt olika håll på en kall parkeringsplats efter en dags åkning.

Always-Sunny
349 inlägg
Always-Sunny 349 inlägg 3 mån sedan

MnO :

Jag har själv precis införskaffat ett par Tecnica Zero G Tour Pro efter att ha testat runt en hel rad alternativ i butik. 99-läst med en del volym i framfoten i skalet...

Hur är insteget/höjd fotrygg på Zero G? Eller är det det du menar med framfoten?

MnO
2183 inlägg
MnO 2183 inlägg 3 mån sedan

Always-Sunny :

MnO :

Jag har själv precis införskaffat ett par Tecnica Zero G Tour Pro efter att ha testat runt en hel rad alternativ i butik. 99-läst med en del volym i framfoten i skalet...

Hur är insteget/höjd fotrygg på Zero G? Eller är det det du menar med framfoten?

Det är ganska lågt skulle jag säga. Inte race-lågt, men faktiskt inte så långt ifrån. Ganska likt mina Ross(Lange) WC130, dvs lite känsla av butiksrace. Med lite mer volym menade jag rymden runt trampdynan och fasthållningen av den främre halvan av foten. Det är lite större än vad jag är van vid.

Always-Sunny
349 inlägg
Always-Sunny 349 inlägg 3 mån sedan

MnO :

Always-Sunny :

MnO :

Det är ganska lågt skulle jag säga. Inte race-lågt, men faktiskt inte så långt ifrån. Ganska likt mina Ross(Lange) WC130, dvs lite känsla av butiksrace. Med lite mer volym menade jag rymden runt trampdynan och fasthållningen av den främre halvan av foten. Det är lite större än vad jag är van vid.

Ok, tack! Men inget för mig då tyvärr sad Tryckt sönder mina Lange för att "passa" (felköp)

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Anders_Nilson (3 mån sedan)

Jag valde Lupo 130c, har tryckt den lite på utsidan men övrigt inga konstigheter, funkat över förväntan på till pist och till att gå med.
Valde den för att den har minst rörliga delar som kan gå sönder och för att den har ett gåläge (utan tungan) som är svårslaget.
Passform hade både Lange och Nordican fungerat lika bra, skulle säga att de har liknande läst alla tre, skiljer lite på höjden över vristen där Lange och Lupon är klart liknande och Nordican är högre, med de har sämre gåläge och fler rörliga delar som kan gå sönder. har 90/193 att dra runt på.
Kommer köra dem med GS skidor i pist och med QST99/Shift som lite mer bergsskidor

TopiNieminen
53 inlägg

Tja!
Tack för många utförliga svar. 👍
Var precis på Alpingaraget och kände på MTN-lab och konstaterade att de är inte pjäxor för mig. De är för klena för mina behov.
Då fortsätter jag med jakt på Lupo m.m., de hade inte kommit hem än.

carl_couloir
293 inlägg

TopiNieminen :

Tja!
Var precis på Alpingaraget och kände på MTN-lab och konstaterade att de är inte pjäxor för mig. De är för klena för mina behov.

Kul att vi kan hjälpa till :-)

/C

TopiNieminen
53 inlägg

Anders_Nilson :

Jag valde Lupo 130c, har tryckt den lite på utsidan men övrigt inga konstigheter, funkat över förväntan på till pist och till att gå med.
Valde den för att den har minst rörliga delar som kan gå sönder och för att den har ett gåläge (utan tungan) som är svårslaget.
Passform hade både Lange och Nordican fungerat lika bra, skulle säga att de har liknande läst alla tre, skiljer lite på höjden över vristen där Lange och Lupon är klart liknande och Nordican är högre, med de har sämre gåläge och fler rörliga delar som kan gå sönder. har 90/193 att dra runt på.
Kommer köra dem med GS skidor i pist och med QST99/Shift som lite mer bergsskidor

Jag åker redster sl 165cm med x18 och q-lab 183cm med guardian16, men om shift visar sig att vara bra, så blir det såna till 19/20.😀👍

Hasse_Lindborg
2908 inlägg
Hasse_Lindborg 2908 inlägg 3 mån sedan

Corin :

Roxa oxå?

Hawk100
599 inlägg
Hawk100 599 inlägg 3 mån sedan

TopiNieminen :

Tja!

Salomon QST 120 kanske?

christopherlarsson
41 inlägg
christopherlarsson 41 inlägg 3 mån sedan

Tänk också på att turpjäxorna ofta är ganska raka. Är man van vid racepjäxa så kommer man inte trivas så bra att stå helt upprätt. Har tyvärr ingen tabell vilken sko som är mest raceaktigt.

Corin
1177 inlägg
Corin 1177 inlägg 3 mån sedan

Hasse_Lindborg :

Corin :

Roxa oxå?

Japp, R3 130!

livet är en semester Citera
TopiNieminen
53 inlägg

Hawk100 :

TopiNieminen :

Tja!

Salomon QST 120 kanske?

Är inte QST 120 rätt bred i lästen? 100mm och uppåt. Kan inte gå över 98mm så mycket.

TopiNieminen
53 inlägg
TopiNieminen 53 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad TopiNieminen (3 mån sedan)

Corin :

Hasse_Lindborg :

Corin :

Roxa oxå?

Japp, R3 130!

Jag förstår inte idén med översta spännet på Roxa R3 130. Alltså varför har man den lösningen?
http://www.roxa.com/ski-boots/r3-130-t-i-i-r/

mattstar
24 inlägg
mattstar 24 inlägg 3 mån sedan

Bra där Topi du skall ut på tur nu ;-) Blir nog ny pjuks för mig med så följs nu denna tråd ivrigt på råd och rön mm:-)

TopiNieminen
53 inlägg

mattstar :

Bra där Topi du skall ut på tur nu ;-) Blir nog ny pjuks för mig med så följs nu denna tråd ivrigt på råd och rön mm:-)

Hah tjena Mattastar!
Vad tycker du om dina nu varande Lange då?

Hasse_Lindborg
2908 inlägg

TopiNieminen :

Corin :

Hasse_Lindborg :

Roxa oxå?

Japp, R3 130!

Jag förstår inte idén med översta spännet på Roxa R3 130. Alltså varför har man den lösningen?

Lättar och det funkar utan problem för mig..

TopiNieminen
53 inlägg

Hasse_Lindborg :

TopiNieminen :

Corin :

Japp, R3 130!

Lättar några gram, ja. Kul att den funkar, men jag är personligen emot kardborreband utom när det gäller kläder eller skidstroppar.

Hasse_Lindborg
2908 inlägg

TopiNieminen :

Hasse_Lindborg :

TopiNieminen :

Lättar några gram, ja. Kul att den funkar, men jag är personligen emot kardborreband utom när det gäller kläder eller skidstroppar.

Det är som med cykel. Alla gram räknas wink

Hasse_Lindborg
2908 inlägg

TopiNieminen :

Hasse_Lindborg :

TopiNieminen :

TopiNieminen
53 inlägg

Hasse_Lindborg :

TopiNieminen :

Hasse_Lindborg :

Jag älskar också hi-tech, men föredrar hållbarhet. 😁😉

Hasse_Lindborg
2908 inlägg

TopiNieminen :

Hasse_Lindborg :

TopiNieminen :

Dessa har jag bara kört i två veckor. Men föregångare körde jag lite över 300 dagar utan problem med kardborren...

TopiNieminen
53 inlägg

Hasse_Lindborg :

TopiNieminen :

Hasse_Lindborg :

Dessa har jag bara kört i två veckor. Men föregångare körde jag lite över 300 dagar utan problem med kardborren...

Vad prioriterar du på din åkning? Dina mått kan också spela lite roll?

Hasse_Lindborg
2908 inlägg

På min åkning? Utförsprestandanden.

Vilka mått? På skidorna?

TopiNieminen
53 inlägg

Hasse_Lindborg :

På min åkning? Utförsprestandanden.

Vilka mått? På skidorna?

Nja, turar du hellre än åker utför?
Mått på din kropp, vikt/längd?

Hawk100
599 inlägg
Hawk100 599 inlägg 3 mån sedan

TopiNieminen :

Hawk100 :

TopiNieminen :

Tja!

Salomon QST 120 kanske?

Är inte QST 120 rätt bred i lästen? 100mm och uppåt. Kan inte gå över 98mm så mycket.

Jo, den är bred framme vid tårna....

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook