Pjäxor med gåfunktion och tech sula.

Larsus
70 inlägg
Larsus 70 inlägg 3 mån sedan

Jag skulle rekommendera dig att även prova Atomic Hawx XTD 120. Suverän passform och bra gåläge. Provade fler pjäxor men denna satt verkligen som gjuten. Självklart inviduellt men en modell du borde prova. MTN var för smal för mig. Valde 120 istället för 130 pga innerskon och att jag väger förhållandevis lite.
Lite dryga att komma i och ur vilket fler intygat men annars en kanonpjäxa.

Always-Sunny
349 inlägg
Always-Sunny 349 inlägg 3 mån sedan

Larsus :

Jag skulle rekommendera dig att även prova Atomic Hawx XTD 120. Suverän passform och bra gåläge. Provade fler pjäxor men denna satt verkligen som gjuten. Självklart inviduellt men en modell du borde prova. MTN var för smal för mig. Valde 120 istället för 130 pga innerskon och att jag väger förhållandevis lite.

Hur är de att gå med, alltså utan skidor? Ser ut att vara lite rocker på sulan

olddjara
16 inlägg
olddjara 16 inlägg 3 mån sedan

TopiNieminen :

Hej allesammans!
Jag funderar på att skaffa ett par pjucks för upp-och utförsåkning . Åker idag i Salomon X-max race 120 med 96mm lästbredd, så har jag fastnat lite för Salomon s-lab MTN pga smala 98mm lästen.
Då är frågan om de håller bra för utförsåkning av min tjocka kropp på 90kg/178cm? Vilka andra alternativ är värda att kolla upp?
H. Topi

Några förslag:
salmon qst 130 tr - 98mm
Fischer ranger free 90-130 - 98mm
Head kore

Köpte själv salomon qst 130 tr som låter intressant för det du beskriver. Jag har inte åkt dem än, men hört gott. Mkt bekväma.

I egen sak men Fischer ranger free 130 sinnessjuk pjäxa, lite hårdare o snävare . Har ett par i 27.5 för bra pris i köp & sälj om intressant (aldrig använda aldrig värmda), nypris i butik sek 7500.

TopiNieminen
53 inlägg
TopiNieminen 53 inlägg 3 mån sedan

olddjara :

TopiNieminen :

Hej allesammans!
Jag funderar på att skaffa ett par pjucks för upp-och utförsåkning . Åker idag i Salomon X-max race 120 med 96mm lästbredd, så har jag fastnat lite för Salomon s-lab MTN pga smala 98mm lästen.
Då är frågan om de håller bra för utförsåkning av min tjocka kropp på 90kg/178cm? Vilka andra alternativ är värda att kolla upp?
H. Topi

Några förslag:
salmon qst 130 tr - 98mm
Fischer ranger free 90-130 - 98mm
Head kore

Köpte själv salomon qst 130 tr som låter intressant för det du beskriver. Jag har inte åkt dem än, men hört gott. Mkt bekväma.

I egen sak men Fischer ranger free 130 sinnessjuk pjäxa, lite hårdare o snävare . Har ett par i 27.5 för bra pris i köp & sälj om intressant (aldrig använda aldrig värmda), nypris i butik sek 7500.

Jag hittar qst 130 tr bara på 100mm!?!?🤔
Har har 26.5 i stl, men tack ändå.👍😀

Carde
62 inlägg
Carde 62 inlägg 3 mån sedan

Är nöjd med mina technica cochise 130. Kanske inte de lättaste pjucksen men bra åkegenskaper.

olddjara
16 inlägg
olddjara 16 inlägg 3 mån sedan

Fan då är det 100mm tror inte de ändrat sen fjolåret, jag som har fel.

Larsus
70 inlägg
Larsus 70 inlägg 3 mån sedan

Always-Sunny :

Larsus :

Hur är de att gå med, alltså utan skidor? Ser ut att vara lite rocker på sulan

Stämmer, lite rocker på sulan. Känner inte att jag behöver något större utslag för att kunna gå bra. Gäller även plattåkning med skidor på. Att skifta mellan gå/åk läge är väldigt enkelt, även med handskar. Om man åker i ett system är det skönt att kunna växla snabbt.

Martin-J
31 inlägg
Martin-J 31 inlägg 3 mån sedan

Tjena, jag är inte jättevass på utrustning men har nog samma problem som du. Jag kör X-max 120 till pistskidorna och en dammodell Garmont Luster till offpistskidorna och techbindningarna. Har ett par små hälkilar i Garmontpjäxorna. Detta passar mina små smala fötter (25.5 i bägge paren). Så kolla om dam funkar för 90 kg.

TopiNieminen
53 inlägg
TopiNieminen 53 inlägg 2 mån sedan

Jag provade Dalbello Lupo igår och det kändes mycket bra och lovade, trots att man måste plocka av tungan vid gåläge. Var rätt nöjd med fotledsvinkeln med, som inte var så upprätt som hos några andra.
Nu väntar jag på testet som @Corin nämnde här tidigare.

Corin
1177 inlägg
Corin 1177 inlägg 2 mån sedan

TopiNieminen :

Jag provade Dalbello Lupo igår och det kändes mycket bra och lovade, trots att man måste plocka av tungan vid gåläge. Var rätt nöjd med fotledsvinkeln med, som inte var så upprätt som hos några andra.
Nu väntar jag på testet som @Corin nämnde här tidigare.

Kul! Lupon är verkligen redigt kraftfull.

Skulle tro att testet är minst två veckor bort, då alla pjäxor inte har hunnit komma än. Det jag kan säga so far är man inte ska stirra sig blind på den angivna lästbredden. All pjäxor sitter väldigt olika, och det behöver inte vara den smalaste som sitter tightast.

livet är en semester Citera
TopiNieminen
53 inlägg
TopiNieminen 53 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad TopiNieminen (1 månad sedan)

Tjenare!

Såg att @Corin hade gjort lite analyser på pjäxor. Kul som faen ! smile
Nu hade i och för sig Atomic Hawx XTD 130 redan vunnit sin plats i mina fötter.
Valde dessa pga. enkelheten att växla över mellan gå- och åkläget, eftersom utförsåkning prioriteras.
Sen att Atomic hade innerskon som bjuder mer åkkänsla än Lupo´s ( provade aldrig Carbon fabric) var inget negativt heller med tanke på min inriktning ifråga.

Lupo:n är säkert kanon bra om man stakar mycket och inte tycker att den är för tung. De satt mycket bra i mina fötter också. Jag hade inga krav på vikten av pjäxor, men att Atomic var så lätt, så måste jag försöka leva med det wink

Always-Sunny
349 inlägg
Always-Sunny 349 inlägg 1 månad sedan

@Corin (och andra), vad är betyget på Lupo? Mina fötter verkar bara passa i Scott Cosmos/Superguide, som jag tror blir för mjuka, och Lupo som är väldigt tunga och klart skeptisk till att ta bort tungan för att få vettigt gåläge

Pillard
3028 inlägg
Pillard 3028 inlägg 1 månad sedan

Always-Sunny :

klart skeptisk till att ta bort tungan för att få vettigt gåläge

Personligen tycker jag att det verkar som att en sådan lösning snarare är väldigt bra. Att ta bort och sätta tillbaka tungan brukar inte vara så komplicerat men det ger i gengäld en enormt bonus när det kommer till gåläget.

Always-Sunny
349 inlägg
Always-Sunny 349 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Always-Sunny (1 månad sedan)

Pillard :

Always-Sunny :

Personligen tycker jag att det verkar som att en sådan lösning snarare är väldigt bra. Att ta bort och sätta tillbaka tungan brukar inte vara så komplicerat men det ger i gengäld en enormt bonus när det kommer till gåläget.

Nej inte komplicerat men samtidigt ett till moment, både av/på och stuva undan i ryggan. Vikten är väl kanske ett större problem. Får väl boka tid hos en ortoped som slipar om mina fötter så de passar i ett par Zero G smile

Pillard
3028 inlägg

Always-Sunny :

Pillard :

Always-Sunny :

Nej inte komplicerat men samtidigt ett till moment, både av/på och stuva undan i ryggan. Vikten är väl kanske ett större problem. Får väl boka tid hos en ortoped som slipar om mina fötter så de passar i ett par Zero G smile

Men i samma veva ska du väl ändå på och av med hudarna så ryggsäcken lär väl va framme oavsett?

Corin
1177 inlägg
Corin 1177 inlägg 1 månad sedan

Always-Sunny :

@Corin (och andra), vad är betyget på Lupo? Mina fötter verkar bara passa i Scott Cosmos/Superguide, som jag tror blir för mjuka, och Lupo som är väldigt tunga och klart skeptisk till att ta bort tungan för att få vettigt gåläge

Betyget på Lupo får vänta lite tyvärr. Del 2 i pjäxtestet kommer som möjligt, men antagligen runt lucia.

Det jag kan säga är att gåläget är suveränt utan tunga, och knappt märkbart med tunga. Carbon Factory-varianten som jag provat går nog att få till så att de passar de flesta fötter, med sin tjocka formbara innersko och sitt tryckvänliga skal. Och de är verkligen väldigt styva.

kurono
86 inlägg
kurono 86 inlägg 1 månad sedan

Always-Sunny :

Har haft cosmos i 28.5(yttersulmått 316mm) och har provat lupo ax 120 i 27.5(yttersulmått 317mm) trots angivna lästen på 100mm så kändes den (otryckt och ovärmd) som mina cosmos. Iaf höger pjäxa som har varit provpjäxa. Vänster var oprovad och var en aning tajtare. Åk och prova!

Always-Sunny
349 inlägg
Always-Sunny 349 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Always-Sunny (1 månad sedan)

kurono :

Always-Sunny :

Har haft cosmos i 28.5(yttersulmått 316mm) och har provat lupo ax 120 i 27.5(yttersulmått 317mm) trots angivna lästen på 100mm så kändes den (otryckt och ovärmd) som mina cosmos. Iaf höger pjäxa som har varit provpjäxa. Vänster var oprovad och var en aning tajtare. Åk och prova!

Har som sagt provat i butik så jag vet att de passar ok. Frågan var hur de, framförallt Lupo, funkade i praktiken

Always-Sunny
349 inlägg

Corin :

Always-Sunny :

Betyget på Lupo får vänta lite tyvärr. Del 2 i pjäxtestet kommer som möjligt, men antagligen runt lucia.

Det jag kan säga är att gåläget är suveränt utan tunga, och knappt märkbart med tunga. Carbon Factory-varianten som jag provat går nog att få till så att de passar de flesta fötter, med sin tjocka formbara innersko och sitt tryckvänliga skal. Och de är verkligen väldigt styva.

Gött! Då väntar jag smile

shonten
65 inlägg
shonten 65 inlägg 1 månad sedan

Always-Sunny :

Hej. Jag har Scott cosmos idag, är för mjuka för min smak och för upprätta. Har åkt Dalbello tidigare och är sugen på Lupo efter butiksprovande. Tänkte bara påpeka att viktskillnaden är minimal. Jämför du en Lupo 125c i turläge (utan tunga) med Cosmos så skiljer det 35gram, Om jag skullejämföra flexet mellan mina gamla dalbello och nya cosmos så är skillnaden rejäl. Men Cosmos är rikigt bra för att jaga familjen i barnbacken,

Always-Sunny
349 inlägg

shonten :

Always-Sunny :

Hej. Jag har Scott cosmos idag, är för mjuka för min smak och för upprätta. Har åkt Dalbello tidigare och är sugen på Lupo efter butiksprovande. Tänkte bara påpeka att viktskillnaden är minimal. Jämför du en Lupo 125c i turläge (utan tunga) med Cosmos så skiljer det 35gram, Om jag skullejämföra flexet mellan mina gamla dalbello och nya cosmos så är skillnaden rejäl. Men Cosmos är rikigt bra för att jaga familjen i barnbacken,

Tack för input! Vilken Cosmos är det du har, den vanliga eller II?
Fast det skiljer väl mer än så? Cosmos (III) väger väl typ 1450 och Lupo (utan tunga) 1650

Edit: Såg nu att 125 väger 1460 enl hemsidan, läste på 130. Då är det ju försumbar viktskillnad som du skriver.

Megawatt
42 inlägg
Megawatt 42 inlägg 1 månad sedan

Jag har ett par lite äldre Cosmos (Garmont) som jag kör med när jag ska gå, samt att jag ibland har dem när jag åker med familjen då komforten är grym. Jag kan även ändra vinkeln ett par grader vilket är bra, tycker även att flexet är ok men jag kanske inte står på lika mycket som om jag kör i mina andra stövlar.
Det jag tycker är lite jobbigt, (som oxå gör att jag har måste ha två uppsättningar pjäxor) är att när jag åker på bredare skidor (+114mm) så känns dom lite svampiga i skon, att dom lixom inte orkar driva en tyngre skida i svängen, det känns inte alls likadant på smalare lagg.. Därför jag sneglar lite nya och på Lupon (viken jag tyckte satt bra på foten i butiken), att den lite tyngre känns ganska ok för mig om jag kan ha en pjäxa till all åkning.

Kalle_Luzern
330 inlägg
Kalle_Luzern 330 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Kalle_Luzern (1 månad sedan)

shonten :

Always-Sunny :

När är vikten utan tunga relevant? Måste ju ändå ha med tungan i ryggsäcken för att montera före nedfart. Eller missar jag nåt och att det på något sätt skulle vara en fördel att flytta bort vikten från foten på vägen upp?

Pillard
3028 inlägg

Kalle_Luzern :

shonten :

Always-Sunny :

När är vikten utan tunga relevant? Måste ju ändå ha med tungan i ryggsäcken för att montera före nedfart. Eller missar jag nåt och att det på något sätt skulle vara en fördel att flytta bort vikten från foten på vägen upp?

Vikten på foten spelar ju klart mer roll än vikten i ryggsäcken

Ullr
2 inlägg
Ullr 2 inlägg 1 månad sedan

Min skepsis mot Lupon är tvådelad. Dels blir det extra moment och fipplande när den ska på. Vilket ska ske när man är som tröttast på toppen. Dels en rädlsa över hur man löser det när det blåser 25 sekundmeter i passet på toppen. Då vill man inte tappa den där plastdetaljen...... Och det fjäll-/alp-vädret är inte helt ovanligt. Att tappa ett klädesplagg eller något som inte är skidutrustning har inte riktigt samma konsekvens.

ocv
76 inlägg
ocv 76 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad ocv (1 månad sedan)

Kalle_Luzern :

shonten :

Always-Sunny :

Fransosen som sålde mina Lupo åt mig påstod att de motsvarar 10 kg på ryggen, tog det med en större näve salt men klart att det gör skillnad.

Rekommenderar däremot de starkt, bekvämare att gå med än en köttig vinterkänga men är framförallt otroligt nöjd med själva åkprestandan, krossar mina gamla Rossi Alltrack.

Always-Sunny
349 inlägg

Ullr :

Min skepsis mot Lupon är tvådelad. Dels blir det extra moment och fipplande när den ska på. Vilket ska ske när man är som tröttast på toppen. Dels en rädlsa över hur man löser det när det blåser 25 sekundmeter i passet på toppen. Då vill man inte tappa den där plastdetaljen...... Och det fjäll-/alp-vädret är inte helt ovanligt. Att tappa ett klädesplagg eller något som inte är skidutrustning har inte riktigt samma konsekvens.

Jo också tänkt på "skräcken" av att se plastbiten glida iväg...

Always-Sunny
349 inlägg

Tack för all input smile
Jag har sett att Åre Skidsport har Cosmos II att hyra så då får jag svar på om de uppfyller mina krav, annars blir det nog Lupo 125.

Alfakrull
301 inlägg
Alfakrull 301 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Alfakrull (1 månad sedan)

Ullr :

/.../ Dels en rädlsa över hur man löser det när det blåser 25 sekundmeter i passet på toppen. Då vill man inte tappa den där plastdetaljen...... Och det fjäll-/alp-vädret är inte helt ovanligt. Att tappa ett klädesplagg eller något som inte är skidutrustning har inte riktigt samma konsekvens.

Du behöver nog tänka en gång till. 25m/s och minusgrader är en ganska ordentlig köldeffekt, det är lättare att hålla värmen på vägen upp än under åket ner. Det kan ju också hända något på vägen ner så att vistelsen på fjället blir längre än beräknat. Toppturer görs ju sällan i direkt anslutning till civilisation. Jag offrar mycket hellre åkprestanda än kroppstemperatur med tanke på eventuella konsekvenser.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
shonten
65 inlägg
shonten 65 inlägg 1 månad sedan

Always-Sunny :

Tack för input! Vilken Cosmos är det du har, den vanliga eller II?

Jag har den vanliga, grön-svarta, 1542g tung enligt internet

Hawk100
599 inlägg
Hawk100 599 inlägg 1 månad sedan

Ska ni köpa Cosmos så undvik 1:an o 2:an.
Låset för gå/åkläge är skitdålig och håller inte!!! Har haft båda versionerna (fick version 2 på garanti) och reparerat dem ett flertal gånger.
På nya Cosmos III har man en helt ny konstruktion för gå/åkläget som verkar betydligt rejälare! (Har dock inte testat den)

Jag håller däremot med om att Cosmos är en väldigt bekväm pjäxa, om än lite för upprätt och lite i mjukaste laget.....

Always-Sunny
349 inlägg

Hawk100 :

Ska ni köpa Cosmos så undvik 1:an o 2:an.
Låset för gå/åkläge är skitdålig och håller inte!!! Har haft båda versionerna (fick version 2 på garanti) och reparerat dem ett flertal gånger.
På nya Cosmos III har man en helt ny konstruktion för gå/åkläget som verkar betydligt rejälare! (Har dock inte testat den)

Jag håller däremot med om att Cosmos är en väldigt bekväm pjäxa, om än lite för upprätt och lite i mjukaste laget.....

Jo 3'an isf. Du sammanfattar bra vad de flesta verkar tycka om Cosmos. Återkommer när jag testat själv...

Always-Sunny
349 inlägg

Corin :

Always-Sunny :

Nu sitter man ju och undrar hur det går med pjäxtest del 2 smile @Corin

Corin
1177 inlägg
Corin 1177 inlägg 1 månad sedan

Always-Sunny :

Corin :

Always-Sunny :

Nu sitter man ju och undrar hur det går med pjäxtest del 2 smile @Corin

Segt! Sega leverantörer! Men jag har skrivit färdigt det innan den här veckan är slut, och sen gör @AndersWingqvist antagligen sitt redaktörsjobb supersnabbt som vanligt!

herrgard
335 inlägg
herrgard 335 inlägg 1 månad sedan

Jag åkte Lupo ti mycket förra och förrförra säsongen. Den känns som en styv alpinpjäxa och har ok men inte bra gåläge. Framför allt är det bakåt man inte kommer så långt. Vet inte om de ändrat just det på senaste modellen och det är inget som märks jättemycket om man bara går uppåt, men jag upplevde ändå de dynafitpjäxor jag haft som bättre på den punkten. Lupo kanske är fel val i alla fall om man tänkt gå anmarscher på platten? smile När det gäller tungan är den jätteenkel att ta bort och sätta dit. Nu är jag varm av mig och har aldrig tjocka vantar men med tunna turhandskar är det inga problem att ta av och på dem. Grova doningar smile Det jobbiga med tungorna är just att det är ett extra moment och två extra saker som ska fipplas med utöver hudarna varje gång turen startar och är klar.

FredrikLarsson1981
3 inlägg
FredrikLarsson1981 3 inlägg 1 månad sedan

Nån som hunnit åka på Tecnica:s cochise 130 än? Har precis införskaffat mig ett par.

P3h
41 inlägg
P3h 41 inlägg 1 månad sedan

Tja,
Rekommenderar varmt Lupon, 130 C.
Bra prestanda både uppför och utför. Att ta bort tungan är inget stort problem. Tar lika lång tid som att snyta näsan typ... smile
Lästbredd 98.

TopiNieminen
53 inlägg
TopiNieminen 53 inlägg 1 månad sedan

Jag valde Atomic istället för Lupo pga. tungan ska ju tillbaka även i snön.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook