Haglöfs universal bib

erik_lagg
665 inlägg
erik_lagg 665 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad erik_lagg (2 mån sedan)

Har tyckt att det har dragit lite vid ryggen när jag har åkt med min Haglöfs Vassijacka och Chutebyxor (utan bib). Problemet är nog att jag åker med ryggskyddet utanför byxorna och då blir det en glipa. Med bibs skulle jag kunna ha ryggskyddet innanför byxorna utan att det glider upp.
Nu hittade jag denna produkt https://www.haglofs.com/se/sv-se/univer … -2AT.html?
Någon som har testat? Passar den bra till Chutebyxor tro?

Svar

JesperHayland
134 inlägg
JesperHayland 134 inlägg 2 mån sedan

erik_lagg :

Har tyckt att det har dragit lite vid ryggen när jag har åkt med min Haglöfs Vassijacka och Chutebyxor (utan bib). Problemet är nog att jag åker med ryggskyddet utanför byxorna och då blir det en glipa. Med bibs skulle jag kunna ha ryggskyddet innanför byxorna utan att det glider upp.
Nu hittade jag denna produkt https://www.haglofs.com/se/sv-se/univer … -2AT.html?
Någon som har testat? Passar den bra till Chutebyxor tro?

Hej Erik

Tanken är att denna skall sitta mer slimmat och att du får ett bättre stöd för bålen.
Resultatet blir att byxorna kommer sitta bekvämare eftersom du inte behöver spänna dem lika hårt.
Jag tror och hoppas att det kommer komma en uppgradering på denna bib med en ficka på magen för telefon o.s.v. Om det passar till Chute Byxor har jag ingen aning om, men eftersom att det är en universal bib så tar jag förgivet att det passar de flesta byxor!

Hade!

Det är aldrig försent att ge upp! Citera
erik_lagg
665 inlägg
erik_lagg 665 inlägg 2 mån sedan

Tack för svar @JesperHayland
Köpte en sån i helgen men tycker inte riktigt att jag får till det. Den funkar på det sättet att man först sätter på sig ett 'bälte' i hällorna i byxorna. På bältet sitter kardborre som man sedan fäster bibdelen på. Smart lösning om än lite omständig. Ett problem är att hällorna fram på byxorna sitter med ca 20 cm mellanrum så där blir det en påtaglig glipa. Sen hade ju jag velat ha denna bibdel löst sittande så att byxorna skulle hänga i hängslena och jag skulle kunna ha mitt ryggskydd under. Men det kanske är som du säger - denna bibdel är tänkt att sitta slimmad - och då är det kanske ingen bra idé att knöka ner ett ryggskydd innanför byxorna.

Hur gör ni andra? Lyckas ni ha ryggskyddet innanför byxorna som saknar bib? Ni som kör med bib och ryggskydd - stoppar ni ryggskyddet innanför byxorna?

Pillard
Online 2960 inlägg
Pillard 2960 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Pillard (2 mån sedan)

erik_lagg :

Tack för svar @JesperHayland
Köpte en sån i helgen men tycker inte riktigt att jag får till det. Den funkar på det sättet att man först sätter på sig ett 'bälte' i hällorna i byxorna. På bältet sitter kardborre som man sedan fäster bibdelen på. Smart lösning om än lite omständig. Ett problem är att hällorna fram på byxorna sitter med ca 20 cm mellanrum så där blir det en påtaglig glipa. Sen hade ju jag velat ha denna bibdel löst sittande så att byxorna skulle hänga i hängslena och jag skulle kunna ha mitt ryggskydd under. Men det kanske är som du säger - denna bibdel är tänkt att sitta slimmad - och då är det kanske ingen bra idé att knöka ner ett ryggskydd innanför byxorna.

Hur gör ni andra? Lyckas ni ha ryggskyddet innanför byxorna som saknar bib? Ni som kör med bib och ryggskydd - stoppar ni ryggskyddet innanför byxorna?

Kör med Sweet Monkeywrench byxor. Biben är suverän och självklart trycker jag ner ryggskyddet i byxorna. Det är ju halva poängen med bib att kunna göra det så att inte ryggskyddet trycker ner byxorna. Det ska dock sägas att mitt ryggskydd, POC Spine Ergo från typ 2008 är väldigt långt och går ner en bit över baken med. Så skulle jag försöka ha byxor utanpå det utan bib så hade byxorna glidit av

https://www.freeride.se/img/review/original/13062_pic1c.jpg

erik_lagg
665 inlägg

Ok @Pillard. Då verkar det ju som att jag tänkte rätt om bib och ryggskydd. Sweet var ju fina men dyra. Någon med andra tips på bibs med lägre pris - helst trelagers goretex? Hittade ett par hos Conrad - Daikine trelagers men de påstås vara fodrade - inte brukar väl trelagers vara fodrade? Haglöfs har slutat med bibs konstigt nog - men kanske kan hitta beggade.

Kaskar
517 inlägg
Kaskar 517 inlägg 2 mån sedan

Nu finns de väl inte på rea längre men Elevenates hängselbrallor är riktigt bra. De körde 50% på allt i våras.
We are colorwear eller vad de nu heter har en 3-lagers bib. Men den 3-lagern var rätt bitig. Kanske därför den också den är ganska billig

Pillard
Online 2960 inlägg
Pillard 2960 inlägg 2 mån sedan

erik_lagg :

Ok @Pillard. Då verkar det ju som att jag tänkte rätt om bib och ryggskydd. Sweet var ju fina men dyra. Någon med andra tips på bibs med lägre pris - helst trelagers goretex? Hittade ett par hos Conrad - Daikine trelagers men de påstås vara fodrade - inte brukar väl trelagers vara fodrade? Haglöfs har slutat med bibs konstigt nog - men kanske kan hitta beggade.

Jag har en kompis som har ett par Salomon, tror det är "Sideways", som har en riktigt rejäl bib. Vet att de finns till bra reapris lite runt om eller har iaf funnits. Googla på "Salomon bib"

erik_lagg
665 inlägg
erik_lagg 665 inlägg 2 mån sedan

Tack för tips! Verkar dock ha missat de flesta reor. Då man är lite för mycket MacGywer för sitt eget bästa börjar jag fundera på andra lösningar också. Man skulle ju kunna sätta kardborre bak på ryggskyddet och sedan kardborre i linningen bak i byxorna... Genialiskt, korkat eller mitt emellan?
De enda bibs jag hittar med 3l goretex annars till bra pris är just Dakine Stoker. Någon som har provat?

Pillard
Online 2960 inlägg
Pillard 2960 inlägg 2 mån sedan

Du vill ju att byxorna och ryggskyddet ska kunna glida mot varandra, så kardborre låter tämligen obekvämt

erik_lagg
665 inlägg

@Pillard Ha ha, du kanske har rätt. Men byxorna är ganska baggy så jag tänkte att man bara kunde täppa till glipan och låta överdelen bak på byxorna följa med ryggskyddets rörelser. Med tajta byxor torde det bli en högst oangenäm upplevelse...

Uppdatering till denna spännande tråd:
Jag har nu gjort preliminära tester av kardborrelösningen - jo, detta kan funka ihop med hängslen och lös midja.
... fast jag funderar fortfarande på Dakine Stoker.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook