Marker Baron vs Duke eller Tour F12

LeeKearney
3 inlägg
LeeKearney 3 inlägg 1 vecka sedan

Tjenare,
Jag håller på att köpa nya skidor.. det finns möjlighet att köpa till ett par Marker Baron(osäker på år) som jag kan köpa till för en billig peng.
Men, jag undrar om dessa är för klena för mig. Jag är 186cm och väger 86kg.. gillar lite hopp och att åka ganska aggressive( för en gubbe på 42år).
Vad tycker ni? eller är det bättre med en Duke eller Tour F12?

Tack för hjälpen
Lee

Svar

dr_cosmo
12 inlägg
dr_cosmo 12 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad dr_cosmo (1 vecka sedan)

Baron är stabilare än Tour, Duke är onödigt tunga men stabilast.

Jag har både Baron och Tour och väger mer än dig.
Tour funkar på lite smalare skidor.
Baron kör jag på mina Völkl Three utan bekymmer.

//R

MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 1 vecka sedan

Baron räcker. Jag väger iofs bara knappa 80kg, men jag har aldrig upplevt någon fördel med Duke jämfört med Baron. Så länge du inte går över DIN 12 behöver du inte fundera på Duke. Jag tror faktiskt aldrig jag har sett en Baron gå sönder i någon del som inte är identisk med Duke. Tour gillar jag definitivt inte. Jag kan inte köra i pisten med den utan att det tjuvsläpper i tid och otid om jag har den ställd på mina standardinställningar och jag har slagit mig ordentligt flera gånger efter att ha gett den bindningen både en andra och en tredje chans. Nu blir det inte fler gånger. Andra kör den utan problem till synes hårdare än jag så jag kanske är oförsiktig med krafthanteringen, men oavsett så är Tour en chansning och det beror på din åkstil om den fungerar eller ej. Baron är en solid bindning som de flesta är mycket nöjda med däremot, inklusive jag.

LeeKearney
3 inlägg

Tack!
Det var detta jag hoppades höra👍😁

LeeKearney
3 inlägg

Tack för svaren!
MnO, såg att d jar testat Elan Spectrum 115 Alu. Det är just dessa som jag ska köpa. Hur var det med placering av bindningen? Ska man flytta fram den 1-2cm på 193cm skidan?

Mvh
Lee

MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 1 vecka sedan

LeeKearney skrev:

Tack för svaren!
MnO, såg att d jar testat Elan Spectrum 115 Alu. Det är just dessa som jag ska köpa. Hur var det med placering av bindningen? Ska man flytta fram den 1-2cm på 193cm skidan?

Mvh
Lee

Jag har åkt på 2014 års version i 185cm enbart, så jag kan inte svara för vare sig 193cm-varianten eller garantera att det gäller andra årsmodeller. Men på 185:an jag testade tyckte jag att monteringspunkten satt 2-2,5cm för långt bak, även om man söker en aningen konservativ känsla. Det finns ingen anledning att stå så långt bak. Även om du monterar fram 2cm är det ändå en montering som känns ganska långt bak i förhållande till marknadssnittet. För att vara säker på att inga märken har flyttats mät ut true center och kolla vart märket sitter i förhållande till det. I generella termer kan man väl säga att bakom -10 från TC anses som rejält bakmonterat. -7 till -9 är en montering fortfarande inriktad mot tradtionell balans. Längre fram än så är inte aktuellt på en skida som Spectrum som jag ser det, för då är man för långt från den punkt som skidkonstruktören har byggt skidan för. Men jag vet inte vad -2 från märket innebär i relation till TC. Jag mätte aldrig utan skruvade bara direkt i pisten baserat på känsla.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook