Köpa nya skidor

JohannaHansson
3 inlägg
JohannaHansson 3 inlägg 4 dagar sedan

Hej! Jag är på jakt efter nya skidor men vet inte riktigt vad. Är lite inne på ett par all mountain skidor. Åker ungefär 80% i pist och 20% utanför. Skulle klassa mig som lite över medelgod åkare i pisten men ganska ny off pist. Gjorde en säsong förra året så har åkt en del men nu kommer de mest användas cirka 2 veckor per år, framför allt i Alperna. Är 179 lång och väger 65 kilo, Då min budget inte är allt för hög är jag inne på begagnade så gärna tips på äldre modeller.

Tack!

Svar

Heddious
1755 inlägg
Heddious 1755 inlägg 4 dagar sedan

Rossignol Sky kanske? Någon av de smalare varianterna av Salomon QST?

Den eviga kompromissen pist/offpist är ju som den är – med ett par skidor går det inte att få något som är bra på allt. Men hade jag varit du och haft dina prioriteringar hade jag siktat på några som är smala nog att vara kul (och då menar jag kul, inte "hanterbart") i pist, samt funkar i uppkört och någon decimeter nysnö (för handen på hjärtat, det motsvarar merparten av alla skiddagar, om en inte åker till typ Japan eller har århundradets flyt med vädret), och sedan kompletterat med att traska iväg till närmsta bättre skiduthyrning och bett om något riktigt brett om det råkar uppstå ett megadump.

Kolla efter skidor som är ungefär lika långa som du själv, med tiprocker och 90-100 millimeter breda under foten. Ju bredare desto bättre flyt i tredimensionell snö såklart, men segare att kanta. Finns massvis av skidor i den kategorin, och det går aldrig att förutspå vad som ploppar upp på begagnatsidorna så att nämna specifika modeller är svårt..

Och bindningar. Om du redan går på tur och vet att du vill tura mer – släng på en rambindning för all del. Annars, kör på vanliga alpinbindningar med lämpligt DIN (alla som slutar på 11 och uppåt är generellt sett bra) och om du någon gång drabbas av promenadlusta så hyr eller låna grejer. Rambindningar är tunga, glappiga, och inte bäst på något, så har du inte ett faktiskt behov av såna (och då gissar jag att du hade nämnt det) så skit i dem.

smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 4 dagar sedan | Senast ändrad MnO (4 dagar sedan)

Jag tycker inte att den klassiska beskrivningen att man åker xx % i pist och xx % i offpist är en bra måttstock egentligen, om vi pratar spenderad tid. Jag tycker istället du ska formulera hur du prioriterar upplevelsen av pist och offpist. Även om du spenderar 80% av tiden i pisten kanske de resterande 20 offpistprocenten står för 95% av upplevelsen och då kommer du ha roligare på berget med ett par lite mer offpistinriktade skidor. Så är det i alla fall för mig. Även om jag totalt sett på en säsong spenderar mycket tid i pisten är det inte det jag prioriterar när jag väljer varje-dag-skidor. Jag åker definitivt hellre runt med ett par lite för offpistiga lagg i pisten än tvärtom. För en åkare som skapar minnen i pisten men som vill kunna hänga med polarna på lite offpistsvängar kan det omvänt.

Har du någon form av ambition med din offpiståkning bör du inte gå under 95mm och med tanke på din beskrivning av din åkning tror jag du får det roligast på lite mer lekfulla och lättåkta skidor istället för att välja något metallstint stabilt. Så lättsamma skidor med midja mellan 95 och 105 mm tycker jag är en bra utgångspunkt. Ross Sky är ett riktigt bra förslag med Soul 7 som ett lite mer offpistinriktat alternativ om än även i det fallet med mycket allroundpotential. Atomic Access är en annan riktigt rolig och lättkörd skida i samma segmentet som ibland går att hitta billigt även ny. Vill du titta på svenska konstruktioner är Extrem Opinion 98 och 108 motsvarande alternativ som nog ligger lite utanför din budget nya, men som dyker upp lite då och då på begagnatsidan. K2 Pinnacle 95 och 105 är också skidor som hamnar i samma kategori. När det gäller begagnat är man ju bunden till vad som dyker upp och det finns egentligen mängder med tänkbara skidor genom åren som kan passa, men där har du i alla fall några alternativ.

Heddious
1755 inlägg
Heddious 1755 inlägg 4 dagar sedan

@MnO – Instämmer helt i ditt resonemang kring upplevelsen istället för procenthalten.

Ang Opinion så vill jag slänga in en brasklapp. Jag är också lång men lätt (179/60kg) och upplevde både 98 och 108 som alldeles för mycket skidor för mig. Som jämförelse har jag lättare att hantera Rossi Soul7 i 188-längd (106mm bred) i pisten än en kortare Opinion 98.
Gissar utan att ha testat dem att Extrem Mothertree 105 eller 95 är ett bättre val, men de har ju inte funnits så länge så sannolikheten att de dyker upp begagnat redan nu är inte så stor..

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 4 dagar sedan

Här har du ett bra alternativ som ligger lite mer åt pisthållet. På med en skaplig beggad bindning på den och du har ett prisvärt alternativ.

http://www.skidshop.se/pinnacle-95

Fatboy
114 inlägg
Fatboy 114 inlägg 4 dagar sedan

Väldigt bra beskrivet @MnO. I det här fallet skulle skidorna användas i alperna mestadels om jag fattade rätt. Var man tänker åka är också viktigt, personligen ser jag att det är stor skillnad på en pistskida för ex Lindvallen och en för alperna. I Lindvallen skulle jag tycks att det var kul med en riktig slalomracer medan man i alperna har betydligt roligare även i pisten på en skida med lite bredare midja, något runt 95-100mm

JohannaHansson
3 inlägg
JohannaHansson 3 inlägg 4 dagar sedan

Tack för alla svar och inputs! Får kolla lite närmare skidorna som ni skrivit. @MnO förstår vad du menar med % enheterna. Jag tycker väll att det idag är ungefär lika roligt men det är nog framför allt för att jag har mer erfarenheten av pisten men målet och planen är att börja spendera mer tid offpist.

Tottek
Online 15 inlägg
Tottek 15 inlägg 4 dagar sedan | Senast ändrad Tottek (4 dagar sedan)

https://m.lannasport.se/sv/articles/2.3 … en-99-1617

5k för nya skidor med bindningar e ju Ganska schysst! smile

Fatboy
114 inlägg
Fatboy 114 inlägg 4 dagar sedan

Tottek skrev:

https://m.lannasport.se/sv/articles/2.3346.177661/salomon-qst-lumen-99-1617

5k för nya skidor med bindningar e ju GA Ska schysst! smile

Eller en årsmodell nyare hos tysken för 3500kr

Tottek
Online 15 inlägg
Tottek 15 inlägg 4 dagar sedan

@Fatboy det e väll ändå exakt samma skida ^^ men vart hittade du det? big_smile

pd
Online 97 inlägg
pd 97 inlägg 4 dagar sedan

Beroende på när du tänkt åka söderöver så kan det även vara idé att invänta kedjornas reor. De första brukar börja typ v.6 strax innan sportloven. Mot slutet av februari brukar en del dessutom ha extra medlemsrabatt för att bli av med det sista innan löpskor och tält kickar ut skidor och pjäxor på lagret och då går det att komma billigt undan, typ halva priset. De renodlade skidbutikerna brukar istället ha sina reor av förra säsongens modeller på tidig höst så där har förmodligen tåget gått för i år, men kostar förstås inget att ringa runt till några och fråga.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook