Pannlampa skid_åkning_

Vattendroppe
2917 inlägg
Vattendroppe 2917 inlägg 1 vecka sedan

Har lyckats försätta mig i en situation sån att jag kommer behöva en pannlampa som går att åka utför med, något jag aldrig gjort tidigare. Vad bör jag sikta på för typ av pannlampa för att det ska gå an att göra på ett säkert sätt?

Jag äger redan flera pannlampor, och den jag trivs bäst med (och även den som är starkast) är en petzl my RXP av inte-senaste-modellen. Jag vill minnas att manualen säger att den trycker ur sig 140 lumen på starkaste läget som klarar konstant ljussättning. Även om det räcker bra för att stighuda, klättra, vandra och alla möjliga andra låghastighetsaktiviteter misstänker jag att det är i klenaste laget när det handlar om skidåkning även i det lugnaste tempot.

En konkret tanke jag har är en petzl nao+. Det är en förjävla dyr lampa, men åtminstone till löpning i mörker är det det absolut bästa hjälpmedlet jag nånsin haft möjligheten att testa. Nån som har konkret erfarenhet om hur den spelar med skidåkning?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera

Svar

MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 1 vecka sedan

Ska man bara ta sig ner i lugnt tempo och inte har som ambition att se skidåkningen som underhållning på nervägen så klarar man sig nog med ljus motsvarande en längdåkare, dvs inte speciellt mycket. Snön är högreflekterande och det blir snabbt ganska ljust i terrängen för lugna aktiviteter som du säger. Men ska man åka i något som liknar normal fart är det helt annorlunda. Jag har testat att köra utför med pannlampor och det går åt MYCKET ljus för att det ska fungera ens skapligt. Och även om man har tusentals lumen blir det mycket mer skuggor av sänkor, träd, snöklot och diverse ojämnheter än vad man (eller i alla fall jag) tror innan man testar. Det orsakar en känsla av total black-out här och där på vägen ner och det krävs mod för att våga stå på. Värst är konvexa sluttningar såklart och bäst är motsatsen där det är brantast i början och flackar ut efterhand.

Jag körde med en trippelreflektor-pannlampa med standarddioderna XML-T6 klassad till 1600 lumen (kinalumen...) på hjälmen och sen 2 st 800-lumens med singelreflektorer med väldigt bred ljusbild. Jag testade att montera dessa dels på stavarna och dels på axlarna och båda varianterna hade sina fördelar. Fast montage på hjälm/axlar/bröst ger ljus som man inte behöver justera aktivt, men ljus på en eller båda stavarna är inte fel heller eftersom man då kan rikta om ljuset snabbt efter vad man behöver, tex för att bredda ljusbilden tillfälligt.

Det bästa vore ju en drönare med ljus dock på 50m höjd som ger lite grundbidrag i terrängen.

erik_lagg
Online 636 inlägg
erik_lagg 636 inlägg 1 vecka sedan

Jag har åkt med typ en sådan här. 1650 lumen för 400 kr. Satte fast den med buntband i hjälmen. Två eller tre olika ljusnivåer. Funkade bra men inte superlätt. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … mpa-p64178
Men sen är det ju förstås bra att testa batterilängden och ha ett batteri i reserv.

lillishard
Online 119 inlägg
lillishard 119 inlägg 1 vecka sedan

Har för mig att Åka skidor hade ett reportage för något år sedan om en norrman som hade utvecklat en lampa för skidåkning, mer kommer jag inte ihåg, tyvärr.

Gjorde en sökning på "pannlampa+skidåkning" och då dök denna sidan upp

http://ledx.se/

Grymma lampor

Wille1504
26 inlägg
Wille1504 26 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Wille1504 (1 vecka sedan)

lillishard skrev:

Har för mig att Åka skidor hade ett reportage för något år sedan om en norrman som hade utvecklat en lampa för skidåkning, mer kommer jag inte ihåg, tyvärr.

Gjorde en sökning på "pannlampa+skidåkning" och då dök denna sidan upp

http://ledx.se/

Grymma lampor

Jag minns också det! Lyckades dessutom hitta företaget Moonlight mountain gear
De tar väldigt bra betalt för sina lampor, men bor man norr om polcirkeln kan det kanske vara värt det

jwunsche
46 inlägg
jwunsche 46 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad jwunsche (1 vecka sedan)

Norrmannen är väl antagligen Bjarte Hollevik https://www.freeride.se/bjarte-hollevik … m-ljuset/. Moonlight Mountain Gears värstinglampa http://www.moonlightmountaingear.com/pr … 10000.html ligger på 10000 lumen och är enligt dem själva världens starkaste hodelykte.

TopiNieminen
21 inlägg
TopiNieminen 21 inlägg 1 vecka sedan

Här kan det finnas nån pannlampa som funkar till mörkeråkning.
https://www.valostore.se/produkter/pannlampa/

mathias_olovsson
62 inlägg
mathias_olovsson 62 inlägg 1 vecka sedan

Kör med den här, funkar riktigt bra👌
http://www.northstar.se/led-lenser-xeo-19r-2000https://www.freeride.se/img/photo/n/e02a481673af3ccac82b5ffe04f880ae.jpg

Vattendroppe
2917 inlägg

Ja, nu när jag ser svaren inser jag att jag missade det kanske viktigaste. Målet med min pannlampeåkning är alltså inte att kunna stå på helt obehindrat, utan att när det krävs kunna köra i det berömda guidetempot på ett säkert sätt. Skuggor och skit får jag räkna med, det är sånt jag får leva med (eller låta någon annan köra först big_smile). Men jag vill alltså inte heller att jag ska behöva smygfisa nedåt, utan vill kunna få upp lite tempo så att jag får möjlighet att nyttja den praktiska fördelen det faktiskt är att ha tillgång till ett par skidor på nervägen.

Att ha mer avancerade uppsättningar än en lampa blir också lite väl, men jag är inte förvånad över att det är just @MnO som prövat att fästa lampor på alla möjliga kroppsdelar för att uppnå bästa möjliga ljusbild wink Du får säga till när du utvecklat den där drönaren, jag tror det skulle kunna bli riktigt fett!

Olika märken/modeller/typer/idéer på pannlampor har jag ingen brist på (jag har suttit och suktat över MMGs lampor till MTB bland annat) - men jag behöver lite input på vad jag kan förvänta mig för åkningsprestanda för olika modeller/ljusbilder/ljusstyrkor. Att min starkaste lampa jag har nu är för svag om jag inte tänkte åka nedåt med stighudarna på är det nog ingen tvekan om, men funkar en 500 lm-lampa med en schysst ljuskägla? Eller krävs det mer? Vad är en schysst ljuskägla för utförsåkning (i guide-sväng-style)? Det är sånt som gör mig osäker på grund av

Jag kommer också "kinamärken/no-name" eftersom jag inte gillar att behöva tveka på grejernas kvalitet när det kan vara frågan om att behöva spendera natten i bivack om lampan skulle bestämma sig för att lägga av mitt i.

Tottek
Online 18 inlägg
Tottek 18 inlägg 1 vecka sedan

Jag håller med föregående talare, ledlenser iXEO 19R eller ta en titt på LEDX Cobra smile

Tottek
Online 18 inlägg
Tottek 18 inlägg 1 vecka sedan

Vattendroppe skrev:

Olika märken/modeller/typer/idéer på pannlampor har jag ingen brist på (jag har suttit och suktat över MMGs lampor till MTB bland annat) - men jag behöver lite input på vad jag kan förvänta mig för åkningsprestanda för olika modeller/ljusbilder/ljusstyrkor. Att min starkaste lampa jag har nu är för svag om jag inte tänkte åka nedåt med stighudarna på är det nog ingen tvekan om, men funkar en 500 lm-lampa med en schysst ljuskägla? Eller krävs det mer? Vad är en schysst ljuskägla för utförsåkning (i guide-sväng-style)? Det är sånt som gör mig osäker på grund av

Jag tror att minst 1000 lumen behöver du allt ha, sen det som är bra med tex iXEO 19r är att du kan zooma ena lampan och ha den andra bred, så du får stark ljus långt fram sen den andra bred för att lysa upp brett ljus närmare dig och en mer behagligare ljusbild än bara en punkt precis där du tittar smile

mathias_olovsson
62 inlägg
mathias_olovsson 62 inlägg 1 vecka sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/ed57d4de14e7ab1429c43c633165f17d.jpg
Kör ca 10-15 kvälls/natt turer/år, mest skogsåkning. Känner mig inte begränsad av mörker med XEO, kan åka i stort sett lika fort i skogen.

la_grave
Online 1779 inlägg
la_grave 1779 inlägg 1 vecka sedan

Jag har två pannlampor om den ena skulle lägga av. Reserven är förstås svagare men dess syfte är ju bara att göra det möjligt att ta sig ner.

leffemangan
Online 79 inlägg
leffemangan 79 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad leffemangan (1 vecka sedan)

Jag kör med LedX mamba, både med stigcykeln och när jag kör offpistskidor. Det fungerar helt suveränt. Jag kör den på 40% och det räcker bra. Det kan kanske te sig underligt att jag köper en lampa och sedan kör på endast 40%, men då räcker ju batteriet i typ fyra timmar. Sedan så blir det väldigt bra sken när lampan har flera dioder som sprider skenet. Jag kan obehindrat bröta mig genom tät skog med denna.

Nackdelen med LedX är dock att de inte har ett gopro-fäste. Jag upplever att infästningen med kardborre är lite vek så jag brukar försöka använda bundband om det går. Funkar på hjälmen till stigcykeln, men tyvärr inte skidhjälmen. Jag har varit i kontakt med LedX och frågat om det finns tankar på ett gopro-fäste, men det gör det inte. Sedan är på/av-knappen lite liten vilket gör den svår att hantera med skidvantar.

Men den lyser väldigt bra! Batteripacket lägger jag i topplocket på ryggan.

Always-Sunny
312 inlägg
Always-Sunny 312 inlägg 1 vecka sedan

Vettig spridning och varmt ljus är nog minst lika viktigt som lumen

MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 1 vecka sedan

Jag har alltid med mig en extra lampa av den här typen när jag gör lite längre turer med bara en huvudljuskälla. Den lyser tillräckligt bra för att man ska ta sig hem.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus … ed-002493/

MarkusO
1014 inlägg
MarkusO 1014 inlägg 1 vecka sedan

Jag har klurat på testa konceptet att köra lite kortare åk i skog i mörker, och där ställa ut ett par billiga bonuslampor. Antingen i träd, eller på ZipShots eller liknande.

Sen gå upp och ner några gånger med åklampa på huvudet.

Lite reflex på lampor/stativ bara, så man hittar skiten när batterierna är slut..

- Hel och ren? - Citera
fransosen
233 inlägg
fransosen 233 inlägg 1 vecka sedan

Moonlight Mountain gears lampor är grymma och ger en mycket bra ljusbild. Om man jämför med vanliga lampor från xxl eller liknande (Magicshine och liknande) så är de egentligen inte så dyra om man ser lumen per krona.
Som bonus är 2000lm lampan superliten och lätt, och verkar har riktigt stabil kvalitet.

AKA Knä-Ola Citera
Farbrorfluff
9 inlägg
Farbrorfluff 9 inlägg 1 vecka sedan

Åker själv med en lampa på 1500 lumen just nu och skulle väl säga att det fungerar rätt väl, något värt att tänka på kan vara hur spritt eller koncentrerat ljuset blir.
Personligen hade jag helst velat klättra upp till 2500 lumen för att vara helt nöjd, 1500 funkar för att glida nedför fjället men ska man försöka få upp lite fart och kanske köra en del hopp under åket lämnar det en del att önska.
Moonlight som ovanstående nämner har jag hört mycket gott om, inte bara att de har en riktigt bra livskvalitet men även att de ska vara mer erkända med att faktiskt mäta och kontrollera sina lumen till skillnad från många andra som sätter en siffra som oftast inte är korrekt.

Vattendroppe
2917 inlägg

Så, om jag läser ut den samlade inputen från tråden kan jag förenklat stapla ner den i följande:
1. Belsyningen kommer aldrig bli optimal, och aldrig tillräckligt för att åka ohämmat, ens om man experimenterar med fästen av lampor på alla möjliga spännande ställen på kroppen.
2. Åtminstone ~1000 lm på huvudet är en bra tumregel.
3. För större lampor är det en rätt bra grej att ha möjlighet att fästa lampan med go-pro-fäste.

Vad gäller tips på konkreta modeller är nog mest imponerad över ledlensers lösning. Det känns som den lampa som ger mest flexibilitet, vilket är en rätt stor faktor om man ska fläska på med 2+ lax för en pannlampa.

@Always-Sunny Varför föreslår du en varm ljustemperatur på pannlampor? Det enda jag kan tänka mig är att för att minska kontrasten mellan belyst och icke belyst område, men är det verkligen en faktor? Att ljuskäglan är mer avgörande än den totala ljusstyrkan, så länge man kommer upp i nån slags brukbar "baseline" i alla fall, är jag dock helt överens om.

@Farbrorfluff Nja, nu tänker jag motsätta mig här. Jag har nämligen jobbat med att mäta upp pannlampor från både Silva och Petzl, så jag skulle snarare säga tvärt om - alla seriösa aktörer mäter upp sina pannlampors ljusflöde och anger en siffra som är "korrekt". Däremot uppstår det vissa problem, dels när pannlampor inte är reglerade (vilket det i allmänhet inte var när jag jobbade med det, nu är det betydligt vanligare), och dels vid uppvärmning av dioderna. Den typiska kurvan för ljusstyrka på en pannlampa är klart avtagande, vilket beror på en kombination av diod-uppvärmning och avtagande spänning från batterierna (eller med reglerade lampor, på grund av diod-uppvärmning endast). När i alla fall vi gjorde uppmätningarna på pannlampor angavs ett maxvärde av vad som är möjligt att få ut lampan (och av marknadsföringstekniska skäl misstänker jag att i princip alla aktörer gör detsamma) - så dels användes (oftast) en spänningskub som strömkälla och dels gjordes mätningen tätt inpå att lampan startades upp (det vill säga innan dioderna börjat värmas upp särskilt mycket). Däremot är det mycket möjligt att moonlights fläktkylda dioder gör att avklingningen av ljusstyrka på grund av uppvärmning kraftigt hämmas.

Farbrorfluff
9 inlägg
Farbrorfluff 9 inlägg 1 vecka sedan

@Vattendroppe
För all del, då tvivlar jag inte en sekund på att du har mer koll på läget än mig på den fronten. Mitt yttrande grundar jag endast på en youtubefilm där många inte levde upp till vad de lovade men där kan de ju mycket väl ha varit välanvända lampor som testades också.
Lycka till i letandet hursomhelst!

Always-Sunny
312 inlägg
Always-Sunny 312 inlägg 1 vecka sedan

Det är ju en smaksak men jag tycker jag får bättre kontrast med varmt ljus. Vid kallt ljus blir det mer, för mig störande, reflektioner speciellt vid vått underlag och snö. Jag föredrar t ex min svagare lampa med varmt ljus (Nitefighter bt40s) över min starkare som har ett kallt ljus. Jag har iof inte testat i op men löpning, MTB och längdskidor.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook