Japan FEBUARI

LouiseNilsson92
4 inlägg
LouiseNilsson92 4 inlägg 1 vecka sedan

Japan!

Någon som har erfarenhet av att åka till Japan i slutet av februari? Är det forfarande lika mycket puder och bra förhållanden?

Tack!!

Svar

oskarisaksson
10 inlägg
oskarisaksson 10 inlägg 1 vecka sedan

Skarven februari/mars i Hakuba kan bjuda på mycket regn ända över toppen på liftsystemen om man har otur. Är solen framme den tiden utan nederbörd blir det isigt då solen värmer som fan och sluttningarna får sol på sig länge. Men fram till mitten februari är det helt klart pudersäkert! Drar du till Hokkaido däremot är säsongen lite längre men japanska alperna har enligt mig roligare terräng.

Tips är att ta sovbuss om det passar med flygtiden istället för tåg, riktigt bekvämt smile

Lee-nus
2677 inlägg
Lee-nus 2677 inlägg 1 vecka sedan

Jag har bott tre år i Japan och nej, det är Inte lika mycket puder men det kan fortfarande komma bra dump.
Håll dig till orter i japanska alperna, dvs på Honshu, som ligger på bra höjd och var beredd på att knata lite så kommer det nog gå bra. Mindre folk dessutom, som en stor bonus.

www.rojksuperwear.com linus[a]rojksuperwear.com Citera
zingo11
41 inlägg
zingo11 41 inlägg 1 vecka sedan

Tjänare
Lånar tråden om det är ok?
@Lee-nus
Japan bokad vecka 7
Hokkaido eller Honshu det är frågan.
Vad tror du om Madarao Kogen? skita i hyrbil och go by bus från Narita.
Två par skidor skall med,men vilka är optimala (skogs-körning)122,110,87,74,64 i midjan.
Ha det gött

Lee-nus
2677 inlägg

zingo11 skrev:

Tjänare
Lånar tråden om det är ok?
@Lee-nus
Japan bokad vecka 7
Hokkaido eller Honshu det är frågan.
Vad tror du om Madarao Kogen? skita i hyrbil och go by bus från Narita.
Två par skidor skall med,men vilka är optimala (skogs-körning)122,110,87,74,64 i midjan.
Ha det gött

Jag ska säga direkt att jag inte är något fan av Niseko (förutsatt att det var dit ni tänkt åka), även om snötäcket nästan garanterat kommer att vara tjockare där än i Madarao. Är dock inget jättefan av Madarao heller. Litet, inte jättemycket snö och inte jättespännande terräng. Däremot skulle jag säga att du är rätt ute som tittar i Nagano med omnejd. Shiga, Hakuba, Myoko (i Niigata) osv hade jag sett som bättre alternativ i så fall. smile

LouiseNilsson92
4 inlägg
LouiseNilsson92 4 inlägg 1 vecka sedan

Tack för alla svar. Blir det Japan så landar det att vi åker i början av febuari senast smile

zingo11
41 inlägg
zingo11 41 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad zingo11 (1 vecka sedan)

Tjänare,
Tack som f.n @Lee-nus
Tanken var att testa olika ställen på Hokkaido med hyrbil (utgå från Sapporo).
Men det lutar åt Nagano som du rekommenderar.
Om du rangordnar är Shiga i topp eller?
Vet du något ställe att bo/hyra? måste ha frukost(hostel funkar kanon).
Söker bra skidåkning (absolut inte pist) och lite folk om det går att kompromissa?
Jag vet,j....a korkad att fråga om sizen på skidorna men har släpat med mig 122 runt hela jorden och fått en bra dag med dom(troligtvis är det nog han som står på dom som är felet).
Ha det gött.

Lee-nus
2677 inlägg

zingo11 skrev:

Tjänare,
Tack som f.n @Lee-nus
Tanken var att testa olika ställen på Hokkaido med hyrbil (utgå från Sapporo).
Men det lutar åt Nagano som du rekommenderar.
Om du rangordnar är Shiga i topp eller?
Vet du något ställe att bo/hyra? måste ha frukost(hostel funkar kanon).
Söker bra skidåkning (absolut inte pist) och lite folk om det går att kompromissa?
Jag vet,j....a korkad att fråga om sizen på skidorna men har släpat med mig 122 runt hela jorden och fått en bra dag med dom(troligtvis är det nog han som står på dom som är felet).
Ha det gött.

Ingen orsak!
Shiga är jag inte så beåkt i själv, men det finns ju bra höjd i området så har ni mycket tid skulle ni kunna ta ett stopp. Hakuba är ju populärt av en anledning också, annars slår jag ett slag för Myoko, särskilt om ni planerar att gå på tur. Nozawa och Madarao skulle jag säga har lägre chans till bra snö den perioden!
Bredden på skidorna tycker jag är okej, även om jag själv legat runt 117 de senaste åren. smile

zingo11
41 inlägg
zingo11 41 inlägg 1 vecka sedan

Dottern är med, hon turar men det är inte hennes favoritsysselsättning.
Hon gillar utanför pisten utan att behöva traska för j....a långt.
Skall kolla på Myoko.
Ha det gött

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook