Skidor i gränslandet junior/vuxen, vad ska man välja

NiclasPicklas
4 inlägg
NiclasPicklas 4 inlägg 2 mån sedan

Hej

Grabben min har växt ur sina skidor och behöver nya. Han är 13 år, typ 165 cm och väger nog 45-50kg, dvs ingen tungviktare direkt. Ska vi då leta efter en kort vuxenskida eller en lång juniorskida? Jag inbillar mig att t.ex en damskida skulle vara bra men damgrafik går bort då det tydligen är viktigt att skidorna ser coola ut så det spåret är stängt. Han testade mina black crows camox 176 cm i fjol gillade dom inte alls så kortare mjukare än så behövs. Han har stått på skidor 10-20 dagar per år sedan 4 års åldern men är väll inte direkt duktig, gillar inte att hoppa i parken, snarare att sladda ner för lätt svarta backar och åka fort i dom blå backarna.

Jag har kikat runt lite på nätet och ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ skulle kunna vara ett par völkl mantra jr 158 cm, frågan är om dom blir för korta?

Annars så gillar jag mina black crows och då finns det ju ett dyrare alternativ hos dom, magnis 164 cm, skulle dom passa bättre till hans längd vikt?

Andra alternativ?

Svar

PeHa
Online 16 inlägg
PeHa 16 inlägg 2 mån sedan

Min son åkte på Magnis 164 förra säsongen och gillade den skidan skarpt, han är samma ålder, längd och vikt. I år uppgraderar vi till 171 cm då den åks relativt kort och de växer konstant i denna åldernt. Riktigt bra allmountain skida som funkar överallt.

https://www.glisshop.com/ski_alpin/blac … 12795.html

Halvsmurfen
Online 145 inlägg
Halvsmurfen 145 inlägg 2 mån sedan

Jag hade också svårt. Båda mina kör nu på Magnis.

NiclasPicklas
4 inlägg

PeHa :

Min son åkte på Magnis 164 förra säsongen och gillade den skidan skarpt, han är samma ålder, längd och vikt. I år uppgraderar vi till 171 cm då den åks relativt kort och de växer konstant i denna åldernt. Riktigt bra allmountain skida som funkar överallt.

Ok så eftersom att han kör vidare på ett par till magnis så är det ett bra betyg. Men längden 171 tror jag kan vara jobbigt mentalt för min grabb då dom nästan blir lika långa som mina skidor, men å andra sidan så får han lite att växa i om vi går på 171:or.

NiclasPicklas
4 inlägg

Halvsmurfen :

Ok, vad kör dom för längder i förhållande till deras längd vikt och åkstil?

PeHa
Online 16 inlägg
PeHa 16 inlägg 2 mån sedan

NiclasPicklas :

PeHa :

Ok så eftersom att han kör vidare på ett par till magnis så är det ett bra betyg. Men längden 171 tror jag kan vara jobbigt mentalt för min grabb då dom nästan blir lika långa som mina skidor, men å andra sidan så får han lite att växa i om vi går på 171:or.

Min son är en duktig skidåkare och mot slutet av säsongen tyckte han själv att de kändes lite korta. Det är svårt med längd och barn, de utvecklas fort I sin skidåkning och växer mycket I denna åldern. Alternativet är väl att titta på vuxenskidor utan någon metall och åt intermediate hållet eller en kortare parkskida som inte är symmetrisk där flexet oftast är relativt mjukt men med en skön pop om han vill ha en skida runt 90 mm I midjan. Jag brukar köpa skidor I "förebyggande" syfte så det finns alltid nästa längd på hyllan när de skjuter iväg I höjd och vikt. Sport Conrad och Sport bittl brukar alltid ha bra deals på fjolårets skidor........
Alla märken gör väl bra I princip bra skidor idag, men Black Crows är onekligen snygga att titta på:-)
Lycka till!

Halvsmurfen
Online 145 inlägg
Halvsmurfen 145 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Halvsmurfen (2 mån sedan)

NiclasPicklas :

Halvsmurfen :

Ok, vad kör dom för längder i förhållande till deras längd vikt och åkstil?

Gick lite fort. Hade missat att jag hade ett möte. Hinner fylla i nu på fikat.

Kidsen åker 15-20 dar om året sedan 4 år åldern oskolade men helt ok. Ingen park utan helst skog, fluff och brant. Gränsen är favorit. De har alltid åkt på något långa skidor och jag skämmer bort dem något med utrustning.

Yngre var 152cm och 43kg. Han körde på 164. De var något för långa. Sedan gillade han inte riktigt att det är mer skida bakom bindingen än han var van. Har även ett par Line SFB shorty i 165 som han gillar bättre i offpisten

Äldre 160+cm och 55kg. Åkte på 171. Han älskade dessa skidor. Hade även ett par Rossignol Sin 172cm. Till i år byts Rossignolen till ett par Atris i 178 då han vill ha lite köttigare och bredare.

Pillard
Online 2960 inlägg
Pillard 2960 inlägg 2 mån sedan

Om du ändå vill köra damspåret så finns ju alltid DPS där grafiken brukar vara tämligen neutral (dock jäkligt dyra, men kollar du BC som alternativ är det inte så farligt).

Tottek
Online 52 inlägg
Tottek 52 inlägg 2 mån sedan

Extrem mothertree 95 har ju jävligt snygg grafik och är en damskida big_smile sen har du ju Extrem Fusion men kanske e lite tungrodd den här säsongen men något som han definitivt komm r växa i snart! smile 172 låter som en bra längd, lite i längsta laget nu kanske men om 2 år kommer den va för kort säkert big_smile

Emrikstromberg
9 inlägg
Emrikstromberg 9 inlägg 2 mån sedan

Tjena! Jag är också 13 år och väger 45kg.
Förra säsongen hade jag faction CT 2. Dom var grymma. Mjuka och snabba, all mountain.
135 mm tip och tail och 105 under foten.
Tips: tänk på att välja en lite längre skida än vad man själv är om man gillar att åka fort
Jag märkte också att mittmontering är grejen.
Jag kör mycket friåkning, men gillar även att karva i pisten som att hoppa i parken. Kände verkligen hur skön Factions skida var och vilken grej det blev att ha skidan mittmonterad.
Hoppas ni hittar en grym skida
Safe turns / Emrik smile

NiclasPicklas
4 inlägg

Tack för svaren, beställt ett par black crows magnis 164:or, håller tummarna för att det blir bra. Borde funka bra i år, blir dom för korta till nästa år så lägger vi dom på hyllan i väntan på att lillebror ska växa i dom.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook