Walkie-Talkie/Komradio

Guseriksson
6 inlägg
Guseriksson 6 inlägg 5 mån sedan

Tjena!

Är ute efter något slags kommunikationssystem när jag är ute och åker på fjället med mina kompisar, har inte jättebra koll inom detta område och undrar om ni har något tips på produkt, <1000kr

Svar

joelbengs
11 inlägg
joelbengs 11 inlägg 5 mån sedan

Hej!

Walkie talkie är extremt användbart på fjället! Jag förstår inte varför det inte ingår i varje standard lavinutrustning.

Det finns ju billiga varianter på clas ohlsson och liknande <1000kr som funkar bra på kortare avstånd. I vintras köpte @NilsGoransson en för 600 för att kunna snacka med mig på berget i Verbier. Det funkade fint när vi var nära varandra men så fort vi tappade bort varandra, åkte var sitt åk och skulle teama upp igen eller ens fick en skog emellan oss, så funkade hans otroligt dåligt. Mottagaren var alldeles för svag för att plocka upp svaga signaler, jag hörde allt han sa glasklart men han kunde inte höra mig. Så budgetvarianter är bättre än inget, men de har tydliga begränsingar smile

Kolla in Zodiac Freetalk Pro eller liknande. Den har jag och familjen och de har tjänat oss non stop 60 dagar/säsong i över 10 år. Även Mils har inför nästa vinter köpt två Zodiacs smile

Guseriksson
6 inlägg

@joelbengs

Tack, behöver inga superprodukter och såklart så får man ju vad man betalar för.

PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad PatrickSthlm (5 mån sedan)

Guseriksson :

@joelbengs

Tack, behöver inga superprodukter och såklart så får man ju vad man betalar för.

Beställ Motorola Talkabout 82 eller 82 Extreme från amazon.de. Alternativt de äldre Tlkr 80 eller Tlkr 80 extreme.

https://www.amazon.de/Motorola-Talkabou … torola+t82

Denna länk innehåller flera alternativ.

https://www.amazon.de/Motorola-Extreme- … 80+extreme

Viktigt är är att det finns många underkanaler. Dessa toppmodeller har ett 10 tal huvudkanaler och sen upp till 120 underkanaler. Så du slipper dela kanal med tyska turister.

Fri frakt från tyskland om du väljer amazon som leverantör.

Har själv kört en uppsättning med fyra T80 Extreme under flera säsonger. WT i ryggsäcken och sen en extern mic/högtalare på ryggsäckens axelband. Så sjukt smidigt ute i offpisten. Sluta signalera med stavar, skaffa radios!

Guseriksson
6 inlägg

@PatrickSthlm

Schysst ska checka in det du länkade!

Pillard
3097 inlägg
Pillard 3097 inlägg 5 mån sedan

Kör med två såna här. De funkar kalas även på ganska långa avstånd. Har man några bergstoppar emellan sig börjar de dock bråka lite.

Mitt stora problem med komradio över lag är att jag har svårt att höra exakt vad folk säger.

pd
180 inlägg
pd 180 inlägg 5 mån sedan

Pillard :

Mitt stora problem med komradio över lag är att jag har svårt att höra exakt vad folk säger.

Beror väl snarare på hur folk talar. Finns ju också ett skäl till att militär, flygledare m.fl. har väldigt uppstyrd kommunikation och använder sig av bokstaveringsalfabet.

Pillard
3097 inlägg
Pillard 3097 inlägg 5 mån sedan

pd :

Pillard :

Beror väl snarare på hur folk talar. Finns ju också ett skäl till att militär, flygledare m.fl. har väldigt uppstyrd kommunikation och använder sig av bokstaveringsalfabet.

Visst spelar det också roll. Dock ska erkännas att jag har samma problem med engelskspråkig film osv också. Får jag textning är det inte problem men bara ljud är ofta jobbigt.

zingo11
81 inlägg
zingo11 81 inlägg 5 mån sedan

Tjänare
@PatrickSthlm använder du original hands-free eller något annat märke?
Skall f.n testa 82 och jämföra med jaktradion hittade detta.
https://www.decathlon.se/walkie-talkie- … 13495.html

JFGI Citera
PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad PatrickSthlm (5 mån sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/6567214e2eb1b0e4eb92d0f3d64affbd.jpg
Jag kör motorolas egna mic! Tejpar alltid över kontakten så att den inte glider ur i väskan.

PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 5 mån sedan

zingo11 :

Tjänare
@PatrickSthlm använder du original hands-free eller något annat märke?
Skall f.n testa 82 och jämföra med jaktradion hittade detta.
https://www.decathlon.se/walkie-talkie- … 13495.html

Fast du kan inte jämföra med en jaktradio. Dessa funkar superbra för att kommunicera enkelt närmande åker tillsammans offpist. Då man ögonkontakt men håller säkerhetsavstånd som gör att man inte kan kommunicera. Att ersätta telefonen och prata med folk som är i andra delar av systemet funkar inte. Såvida inte det är frisikt. Tänk toppen av jochpass till stand.

Hellis81
40 inlägg
Hellis81 40 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Hellis81 (2 mån sedan)

Jag köpte de här i somras för att använda till åkningen men har inte hunnit testa än.

https://www.amazon.com/Ridingtoo-Blueto … B076FT6ZWQ

<Edit> såg nu att jag länkade till amazon USA, den här produkten finns även på Amazon Tyskland. Då slipper man importavgiften och PostNord strul. Men kostnaden är ungefär den samma </edit>

Men hemma i lägenheten fungerar de bra.

Hade förut bluetooth headset för motorcyklar monterade på hjälmarna.
När det fungerar, är det helt klart det bästa alternativet.
Bra ljud och alltid på. Men när det väl krånglar då vill man bara gråta.
Ett fåtal knappar ska användas för att göra allt och man ska hålla inne ibland och tryck ibland och man måste i princip ha manualen i handen när man gör något.
De nyare varianterna som kostar helt sinnessjuka pengar ska vara bättre på att "laga" fel i näten.
Men den gamla metoden (billigare varianter) är helt beroende av att ha kontakt med rätt personer hela tiden. Åker man från varandra så trillar allt.

Jag tror den här komradion ska vara en bra medelväg.
Det är inte privat kommunikation och man måste ha en öronsnäcka, men underhållet är betydligt enklare. Bara starta och tryck när man ska prata.

Återkommer i vecka 8 med en recension på hur det faktiskt var att använda den i backen.

zupermac
161 inlägg
zupermac 161 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad zupermac (1 månad sedan)

Det kan vara ett h-e att synka alla på berget och för privat bruk har jag också funderingar på att köpa någon form av kommunikationsmedel att ha på berget.

...har varit i kontakt med "Mobil-radio" ang. det här och de ger något luddiga/otydliga svar på vad man får och inte får använda på fjället. Kanske var det fel mottagare jag skickade frågorna till?

De hänvisar till paragrafer fram och tillbaka. Det enda jag kommit fram till är att jaktradion på 155MHz inte bör (?) användas men om man kan justera den till 156MHz så går det bra.
82 § 155,3875–155,5375 MHz: Mobila radiosändare för jord- och skogsbruk
samt jakt.
Bärvågsfrekvenser i MHz:
155,400 155,425 155,450 155,475 155,500 155,525
Högsta effekt: 5 W e.r.p.
Kanaldelning: 25 kHz
Frekvenserna 155,400 155,425 155,450 och 155,475 MHz får inte användas
inom svenskt inre vatten och svenskt territorialhav.
83 § 155,9875–156,0125 MHz: Bärbara radiosändare för landmobil trafik.
Frekvens: 156,000 MHz

Vad det gäller 31MHz som också kan användas för jakt får jag igen riktig kläm på om den är ok på fjället eller inte men jag antar att den går bra?
66 § 30,925–31,375 MHz: Radiosändare för landmobil trafik.
Bärvågsfrekvenser i MHz:
30,930 31,050 31,120 31,190 31,260 31,330
30,940 31,060 31,130 31,200 31,270 31,340
30,950 31,070 31,140 31,210 31,280 31,350
30,960 31,080 31,150 31,220 31,290 31,360
30,970 31,090 31,160 31,230 31,300 31,370
31,030 31,100 31,170 31,240 31,310
31,040 31,110 31,180 31,250 31,320
Kanaldelning: 10 kHz
Sändningscykel: ≤ 10 %

Tänkte att dessa två kan vara lite mer vanliga än andra i hemmet.

PMR 446 - (t ex Motorola T82)
100 § 446,0–446,2 MHz: Radiosändare för PMR446-utrustning.
43
Högsta effekt: 500 mW e.r.p.
Teknik för spektrumtillträde och för undvikande av störning som ger minst
motsvarande prestanda som den teknik som beskrivs i harmoniserade standarder
som antagits enligt direktiv 2014/53/EU ska användas.
Med PMR446-utrustning avses handhållen utrustning (ingen användning av
basstation eller repeater) som använder integrerade antenner endast för att maximera delningen och minimera störningarna. PMR 446-utrustning används i ickehierarkisk kommunikation över korta distanser och ska varken användas som en
del av infrastrukturnät eller som repeater

Verkar iaf OK?

Jag har ingen aning om vilken frekvens som klubben/klubbarna använder men de borde väl också fungera (kör på en annan kanal bara)?

https://etjanster.pts.se/radio/undantag … rifter.pdf

...det heter brandgul... Citera
Hellis81
40 inlägg
Hellis81 40 inlägg 1 månad sedan

zupermac :

Det kan vara ett h-e att synka alla på berget och för privat bruk har jag också funderingar på att köpa någon form av kommunikationsmedel att ha på berget.

...har varit i kontakt med "Mobil-radio" ang. det här och de ger något luddiga/otydliga svar på vad man får och inte får använda på fjället. Kanske var det fel mottagare jag skickade frågorna till?

De hänvisar till paragrafer fram och tillbaka. Det enda jag kommit fram till är att jaktradion på 155MHz inte bör (?) användas men om man kan justera den till 156MHz så går det bra.
82 § 155,3875–155,5375 MHz: Mobila radiosändare för jord- och skogsbruk
samt jakt.
Bärvågsfrekvenser i MHz:
155,400 155,425 155,450 155,475 155,500 155,525
Frekvenserna 155,400 155,425 155,450 och 155,475 MHz får inte användas
inom svenskt inre vatten och svenskt territorialhav.
83 § 155,9875–156,0125 MHz: Bärbara radiosändare för landmobil trafik.
Frekvens: 156,000 MHz

Vad det gäller 31MHz som också kan användas för jakt får jag igen riktig kläm på om den är ok på fjället eller inte men jag antar att den går bra?
66 § 30,925–31,375 MHz: Radiosändare för landmobil trafik.
Bärvågsfrekvenser i MHz:
30,930 31,050 31,120 31,190 31,260 31,330
30,940 31,060 31,130 31,200 31,270 31,340
30,950 31,070 31,140 31,210 31,280 31,350
30,960 31,080 31,150 31,220 31,290 31,360
30,970 31,090 31,160 31,230 31,300 31,370
31,030 31,100 31,170 31,240 31,310
31,040 31,110 31,180 31,250 31,320
Kanaldelning: 10 kHz
Sändningscykel: ≤ 10 %

Tänkte att dessa två kan vara lite mer vanliga än andra i hemmet.

PMR 446 - (t ex Motorola T82)
100 § 446,0–446,2 MHz: Radiosändare för PMR446-utrustning.
43
Högsta effekt: 500 mW e.r.p.
Teknik för spektrumtillträde och för undvikande av störning som ger minst
motsvarande prestanda som den teknik som beskrivs i harmoniserade standarder
som antagits enligt direktiv 2014/53/EU ska användas.
Med PMR446-utrustning avses handhållen utrustning (ingen användning av
basstation eller repeater) som använder integrerade antenner endast för att maximera delningen och minimera störningarna. PMR 446-utrustning används i ickehierarkisk kommunikation över korta distanser och ska varken användas som en
del av infrastrukturnät eller som repeater

Verkar iaf OK?

Jag har ingen aning om vilken frekvens som klubben/klubbarna använder men de borde väl också fungera (kör på en annan kanal bara)?

https://etjanster.pts.se/radio/undantag … rifter.pdf

446 MHz bandet ska vara fritt för privatpersoner (och företag) att använda.
Den som jag länkade ovan till är på 446 MHz bandet.

Men så gott som alla modeller man kan köpa i hobbyaffärer som Kjell och Hobbex är 446 MHz.

Även om det inte skulle vara tillåtet att prata på den frekvensen så är det inte så troligt att någon skulle se/förstå att det är ni som pratar.
Bara att välja en kanal som man inte hör någon annan på så är det inte så troligt att man stör någon heller.

Wangler
56 inlägg
Wangler 56 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Wangler (1 månad sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/d1e864f5b7462cbc311c0cedf8e2a61f.jpg
Köpte 6st Cobra på teknikmagasinet
Minns inte vad de kostade men typ 500kr/st.
Vi kör alltid med dem smile
Har funkat bra då vi kan prata och bara trycka ringsignal. Byter kanaler om vi kommer in på nån fransk/Österrikisk kanal som pistörer eller andra kör på.
Detta är en lekvariant fast modell top notch i lekklass. Skulle säga att de funkar bra på 1-2km men ibland har den i alperna funkat ön nu längre beroende på väder och saker ivägen.
Tröttmössan som låg å sov på salzburgerhof kunde iallafall ropa på oss när vi var uppe på toppen i skidsystemet.
Vänliga batterier som har räckt en hel vecka å då har vi babblat i dem både dagtid och på kvällarna mellan hotellrum och barer .
Å på sommarna har jag koll på barnen eller när vi cyklar mtb i skogarna runt hellas/Tyresö 😊

Var inte rädd för å köpa lekvarianterna.. bara de har många kanalval och är lite mer robusta

jonny
171 inlägg
jonny 171 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad jonny (1 månad sedan)

Många i min kompiskrets kör med Topcom twintalker 9100. Finns i ett prisvärdt paket där två monofoner ingår. Brukar ha walkie-talkin i ryggsäcken och monofonen fäst på ryggsäckens axelrem. Räckvidden är bra vid fri sikt. Har funkat från toppen av Titlis ner till byn (ca 2000hm.) Men kommer det ett berg emellan så kortas räckvidden drastiskt. En dålig grej är att batterierna laddas ur när de sitter i walkie-talkin under sommaren. Batterierna måste tas ur mellan säsongerna för att inte pajja. Kanske inget jätteproblem så länge man kommer ihåg det.

https://www.teknikproffset.se/Sport-Fri … loEALw_wcB

zupermac
161 inlägg
zupermac 161 inlägg 1 månad sedan

Någon som testat Zello i telefonen för det här?
Jag funderar på om det går att koppla in en "öronpropp" och sedan trycka på samtalsknappen på sladden för att senda, eller behöver man hala fram luren för att kunna trycka på displayen när man vill prata?
Samtalskostnader?

...lite OT kanske men ändå ett alternativ?

Hellis81
40 inlägg
Hellis81 40 inlägg 1 månad sedan

zupermac :

Någon som testat Zello i telefonen för det här?
Jag funderar på om det går att koppla in en "öronpropp" och sedan trycka på samtalsknappen på sladden för att senda, eller behöver man hala fram luren för att kunna trycka på displayen när man vill prata?
Samtalskostnader?

...lite OT kanske men ändå ett alternativ?

Du menar att trycka på den minimala samtalsknappen på handsfreen med tjocka vantar på?
Det är väl bara att ladda ner och testa.

zupermac
161 inlägg
zupermac 161 inlägg 1 månad sedan

Hellis81 :

Du menar att trycka på den minimala samtalsknappen på handsfreen med tjocka vantar på?

Hade jag haft "öronproppar" (med den minimala samtalsknappen) så hade jag testat. Nu har jag inte det och tänkte att någon här redan hade gjort testat och kunde ge feedback.

Hellis81
40 inlägg
Hellis81 40 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Hellis81 (1 månad sedan)

zupermac :

Hellis81 :

Hade jag haft "öronproppar" (med den minimala samtalsknappen) så hade jag testat. Nu har jag inte det och tänkte att någon här redan hade gjort testat och kunde ge feedback.

Jag sitter på kontoret nu så jag har inga tjocka vantar, men jag har en handsfree.
Provade installera appen och kolla inställningarna.
Det det ut som den accepterar PPT knappar via vissa headset:
https://zello.com/accessories/headsets-buttons-mics/

Men det finns också inställningar för VOX, så det ska nog fungera som du tänkt.
Men risken är att den drar en del batteri (och data).

Avinstallerade appen igen eftersom jag inte är så sugen på att skapa ett konto.

zupermac
161 inlägg
zupermac 161 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad zupermac (1 månad sedan)

Hellis81 :

Jag sitter på kontoret nu så jag har inga tjocka vantar, men jag har en handsfree.

Ja, härligt att du testade. Frågan om det kostar pengar för varje tryck på knappen eller om det går över någon sorts tid från första uppkopplingen till sista (utan längre paus mellan)?

Är man i Skistars nät så borde det väl vara "gratis"?

Hellis81
40 inlägg
Hellis81 40 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Hellis81 (1 månad sedan)

zupermac :

Hellis81 :

Ja, härligt att du testade. Frågan om det kostar pengar för varje tryck på knappen eller om det går över någon sorts tid från första uppkopplingen till sista (utan längre paus mellan)?

Är man i Skistars nät så borde det väl vara "gratis"?

Meat troligt är att det är dataöverföring.
Alltså som om att du skulle använda Skype, Viber eller annan samtalsapp som skickar ljudet via dataöverföring.

Så din samtalstaxa i form av minutpris (om du har det med din operatör) kommer inte påverkas.
Men om du har ett dataabonnemang på xGB per månad så är det den som används.

Om man då räknar med en ganska dålig men ändå okej ljud på 128kb/s så skulle det betyda att 1 GB räcker till ca 10.000 sekunder tal, så 10-15 minuter.

Men nu är detta antagande om bitrate på appen.
Det kanske är lägre. Men då är också ljudet sämre.

Edit:

Enligt https://support.zello.com/hc/en-us/arti … e-app-use-

Så är det betydligt lägre. Men jag tror inte riktigt på 70-100 MB.
Speciellt inte om man använder det i backen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook