Bindningar

klovern
1 inlägg
klovern 1 inlägg 5 dagar sedan

I år blir året jag äntligen köper egna toppturskidor- har kollat på lite olika skidor men är mest inne på Black Diamond Route 105. Vet ungefär vad jag vill ha när det gäller skidor, men har ingen koll överhuvudtaget på vilka bindningar jag bör ha. Har vanliga alpinpjäxor och vill helst inte behöva köpa nya då jag trivs bra med mina nuvarande. Tips?

Svar

carl_couloir
236 inlägg
carl_couloir 236 inlägg 4 dagar sedan

Om du inte har tech-inserts på dina pjäxor, så blir det en rambindning och då hade jag satstat på den lättaste om du ska ut och gå

/C

mathias_olovsson
58 inlägg
mathias_olovsson 58 inlägg 4 dagar sedan

Om du ska ha rambindning, satsa på den lättaste du kan hitta. Körde själv Tyrolia Ambition några månader & tyckte om den tills den gick i två bitar..
(Körde den på mina JJ's)

https://www.freeride.se/test-tyrolia-ambition-12/

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 4 dagar sedan | Senast ändrad Pillard (4 dagar sedan)

Inte för att vara sådan men att köpa riktiga topptursorienterade skidor och sen klämma på dem en rambindning och gå i alpinpjäxor låter i min värld helt galet. Ska man gå några längre sträckor så är ju pjäxor och bindningar mycket viktigare än skidorna. Och ska du ändå inte gå så mycket så du inte behöver gå-pjäxor och techbindningar förstår jag inte vad du ska med turspecifika skidor till.

Edit: För att förtydliga lite så skulle jag säga att du idag kan få väldigt bra turegenskaper utan att behöva kompromissa med utförsegenskaperna när det gäller både bindningar och pjäxor. Däremot när det gäller skidor så är ju vikten en så pass central faktor i beteendet. Så det du får här är alltså en setup som inte funkar särskilt bra varken upp eller ner. Rambindning gör att paketet blir svintungt uppför och alpinpjäxor utan vettigt gåläge blir obekvämt. När du sen ska utför kan du ändå inte nyttja den stadiga rambindningen och de rejäla pjäxorna eftersom skidan är lätt och mindre stadig därmed.

xQubeZ
Online 17 inlägg
xQubeZ 17 inlägg 4 dagar sedan

Skulle nog hålla med ovan. Varför göra det halvdant när man ändå ska investera i nytt, go big or go home liksom. En sak jag vet är att alla gånger jag gått för budget alternativet eller valt att köpa nåt billigare o investera i dyrare senare har jag alltid ångrat att jag inte lade mer pengar först för det bättre eftersom i slutändan blir det billigare och en bättre upplevelse. I mina fall har det tex vart kamerautrustning, klätterprylar eller skalkläder (Gore tex pro är lätt värt de extra pengarna). Inte alls lika erfaren med skidutrustning dock, men gissar att det fungerar rätt likt.

I mina ögon så ska du satsa ordentligt på topptur bör du gå för en tech bindning o lätta turskidor med riktiga turpjäxor. Väljer du bara en utav de tre får de andra två lida och blir inte utnytjade till fullo liksom. Ska du köra på frame bindningar o alpinpjäxor kan du lika gärna köpa en tung big mountain skida som har utförprestanda som högsta fokus.

Det är ju lite som att köpa ett par ultralätta turpjäxor för o endast köra pist på ett par blytunga pistskidor. Låter inte speciellt roligt. Alla tre delar påverkar varandra liksom och bör anpassas efter varandra för att få den bästa upplevelsen.

Det är som för mig i klättring, det skulle vara absurt om jag köpte de dyraste o lättaste kamkilarna och karbiner för tradklättring och sen använda dem tillsammans med dyra och stora sport quickdraws. (Kanske svårt för alla o relatera till...)

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook