Guardians på v-werks Katana

ChasingPow
44 inlägg
ChasingPow 44 inlägg 1 månad sedan

Hej hopp

Jag har köpt ett par völkl katana v-werks och har en par salomon guardian 16 bindningar sedan tidigare. Jag vet att völkl bara rekommenderar marker bindningar men jag undrar om ni vet hur det är att sätta guardians på v-werks skidor?

Svar

johanfp
18 inlägg
johanfp 18 inlägg 1 månad sedan

Med sådana fina skidor hade jag valt en direktmontetad lättare bindning. Kört på Verks BMT 109 och vet att den är optimerad med en direktmonterad, rambindning styvar upp skidan en aning utöver tyngden men sen om vi dödliga känner skillnad?

Lycka till

//Johan

ChasingPow skrev:

Hej hopp

Jag har köpt ett par völkl katana v-werks och har en par salomon guardian 16 bindningar sedan tidigare. Jag vet att völkl bara rekommenderar marker bindningar men jag undrar om ni vet hur det är att sätta guardians på v-werks skidor?

carl_couloir
257 inlägg
carl_couloir 257 inlägg 1 månad sedan

kruxet med V-werks är att träkärnan under foten inte är homogen utan har kanaler mellan trästavarna för att få ner vikten. Så har man otur så kommer man beroende på bindningens hålbild skruva fast bindningen i tomma intet.....

Tanken med att köpa en V-werks tänker jag är att få en lätt skida med bra prestanda, att då slänga på en tung bindning känns ju lite motvals.

/C

ChasingPow
44 inlägg

Jo problemet är ju att förstärkningen är som ett H där marker bindningars hålbild passar väldigt väl. Frågan är ju hur en guardian bindning passar, i strl L för att förtydliga?

Sedan är ju inte katana direkt lätt, visst bland de lättare i segmentet men definitivt ingen lättviktare som en riktig turskida. Väger dessutom +100 och tävlat så något annat än en riktig bindning är inte ens att fundera på. Den kommer ändå användas mest med lift och turerna kommer aldrig va super långa.

Halvsmurfen
143 inlägg
Halvsmurfen 143 inlägg 1 månad sedan

Lite snabbt googlande. Källkritik får du fundera på själv.

Jämför (Nu är denna för en BMT, det går säkert hitta för katanan om den inte är lika)
http://www.earnyourturns.com/wp-content … ea_15x.gif

med pappersborrmallen för den binding du vill ha
https://drive.google.com/drive/folders/ … Gg2a3Dd245

ChasingPow
44 inlägg

Hittade att det ska vara samma H mall för alla V-werks.

Tack för mall mappen:)

Borde va hel lugnt med inserts isf!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook