LIBTECH T.RICE PRO vs LIB TECH TRS vs JONES MOUNTAIN TWIN

NICCON
9 inlägg
NICCON 9 inlägg 1 månad sedan

Tjena!

Jag har enorm beslut ångest gällande vilken bräda jag ska köpa och tänkte be er om råd. I nuläget står det mellan de 3 brädor benämnda i rubriken. Jag har i dagsläget en "puder bräda"; Salmon Derby och söker nu en All mountain bräda som gör allt. Jag är inte intresserad av parken utan kommer tillbringa min tid i pisten, skog & off piste. Jag vill ha möjlighet att utveckla min freestyle åkning (buttering i pisten och naturliga hopp)
Söker:
- Twin/directional twin
- Flex: 5-7
- All mountain
- Bra carving
- OK i puder
- Helt OK/Bra för buttering

Vad tror ni?

TACK!

/Niclas

Svar

Ludd_3
130 inlägg
Ludd_3 130 inlägg 3 veckor sedan

Har kört både trs och t.rice pro. Av dom 2 skulle jag rekommendera t.ricen åt dig. Trs,n är nog lite för mjuk för dina kriterier.

OscarAnthofer
2 inlägg
OscarAnthofer 2 inlägg 3 veckor sedan

Har åkt på trs och jones mountain twin, mellan de två hade jag valt jonesbrädan.

Visst trs med sina kanter är kanon om det är riktigt hårt och isigt men du kommer bra långt på jones traction tech.
Upplever även att twinen är stabilare och framförallt mer förutsägbar på skär, det blir alltså roligare att carvea.
Vettigt lyft i nosen när det blir lite löst, tillräckligt stabil för att kunna landa det mesta.
Para ihop mountain twinen med ett par lite styvare bindningar (burton genesis/union atlas) så är den dessutom kvick kant till kant, passar fint till när du åker i skogen.

Med det sagt var trs absolut en kanonbräda men jag hade helt enkelt roligare på mountain twinen.

Det närmar sig skid/bräd-test runt om i Sverige, optimalt om du vill testa lite.

Hoppas det var till någon hjälp.

NICCON
9 inlägg
NICCON 9 inlägg 3 veckor sedan

OscarAnthofer skrev:

Har åkt på trs och jones mountain twin, mellan de två hade jag valt jonesbrädan.

Visst trs med sina kanter är kanon om det är riktigt hårt och isigt men du kommer bra långt på jones traction tech.
Upplever även att twinen är stabilare och framförallt mer förutsägbar på skär, det blir alltså roligare att carvea.
Vettigt lyft i nosen när det blir lite löst, tillräckligt stabil för att kunna landa det mesta.
Para ihop mountain twinen med ett par lite styvare bindningar (burton genesis/union atlas) så är den dessutom kvick kant till kant, passar fint till när du åker i skogen.

Med det sagt var trs absolut en kanonbräda men jag hade helt enkelt roligare på mountain twinen.

Det närmar sig skid/bräd-test runt om i Sverige, optimalt om du vill testa lite.

Hoppas det var till någon hjälp.

Ett jätte tack för din input! Jag tittar även på yes standard. Vet du hur den står sig mot Jones mtw?

OscarAnthofer
2 inlägg
OscarAnthofer 2 inlägg 3 veckor sedan

Har aldrig stått på en Yesbräda så där kan jag tyvärr inte vara till någon hjälp.

NICCON
9 inlägg
NICCON 9 inlägg 3 veckor sedan

OscarAnthofer skrev:

Har aldrig stått på en Yesbräda så där kan jag tyvärr inte vara till någon hjälp.

Tack ändå smile

JonBogero
71 inlägg
JonBogero 71 inlägg 2 veckor sedan

Jag har T.Rice Pro och jag älskar den. Funkar bättre i lössnö än vad de brukar säga i vissa tester, den har riktigt bra pop och är stabil så att det räcker och blir över (det är ju ändå Travis Rice pro model).

Men.... den är inte lättåkt, det är en bräda som kräver en del av åkaren och kanske den bräda som jag sist av alla skulle rekommendera till en nybörjare.

Ska du köpa en T.Rice så är det viktigt att välja lite styvare bindningar och skor till den.

NICCON
9 inlägg
NICCON 9 inlägg 2 veckor sedan

JonBogero skrev:

Jag har T.Rice Pro och jag älskar den. Funkar bättre i lössnö än vad de brukar säga i vissa tester, den har riktigt bra pop och är stabil så att det räcker och blir över (det är ju ändå Travis Rice pro model).

Men.... den är inte lättåkt, det är en bräda som kräver en del av åkaren och kanske den bräda som jag sist av alla skulle rekommendera till en nybörjare.

Ska du köpa en T.Rice så är det viktigt att välja lite styvare bindningar och skor till den.

Tack för ditt svar! Har åkt i 15 år så det går nog bra. Fördelen med mountain twin är att den upplevs mer lekfull?

JonBogero
71 inlägg
JonBogero 71 inlägg 2 veckor sedan

Så lite så. Har man åkt mycket i 15 år och utmanat åkningen så är det ingen fara, bara att tuta och köra. smile

Har inte testat Mountain Twin men den brukar få bra reviews. Säkert en bra bräda det med.
Jag kan dock säga att jag hemskt gärna skulle vilja testa Never Summers brädor, gärna nya Proto och West, synd bara att de är så dyra i Europa, verkar vara riktigt fina brädor.

NICCON
9 inlägg

JonBogero skrev:

Så lite så. Har man åkt mycket i 15 år och utmanat åkningen så är det ingen fara, bara att tuta och köra. smile

Har inte testat Mountain Twin men den brukar få bra reviews. Säkert en bra bräda det med.
Jag kan dock säga att jag hemskt gärna skulle vilja testa Never Summers brädor, gärna nya Proto och West, synd bara att de är så dyra i Europa, verkar vara riktigt fina brädor.

Jag har hört bra om de med. Det får bli i framtiden, jag försöker begränsa mina val då jag har sådan beslutångest! smile

madness
29 inlägg
madness 29 inlägg 2 veckor sedan

Mountain twin har blivit min go to bräda i pist, när det börjar bli lite uppåkt, mycket känsla i den. Kvick och jävligt lekfull.

NICCON
9 inlägg

madness skrev:

Mountain twin har blivit min go to bräda i pist, när det börjar bli lite uppåkt, mycket känsla i den. Kvick och jävligt lekfull.

Aha jag förstår, låter bra! smile

unsuspected
315 inlägg
unsuspected 315 inlägg 2 veckor sedan

madness skrev:

Fast vi vet vilken bräda är allra bäst...

madness
29 inlägg
madness 29 inlägg 2 veckor sedan

unsuspected skrev:

madness skrev:

Valfri Johan.

noknees
7 inlägg
noknees 7 inlägg 1 vecka sedan

NICCON skrev:

Ett jätte tack för din input! Jag tittar även på yes standard. Vet du hur den står sig mot Jones mtw?

Har åkt Yes Standard ett tag förra säsongen. Upplevde den som mjuk och väldigt bra för butters, lössnö och hopp. Carving var helt ok men inte i klass med Burton skeleton key eller slash atv. Jag gillade den rätt bra trots allt men tror Yes Ghost med camber och kanske lite hårdare flex skulle vara en bättre allround bräda!

NICCON
9 inlägg
NICCON 9 inlägg 1 vecka sedan

unsuspected skrev:

madness skrev:

Vad menar du då, vilken bräda är bäst menar du? smile

madness
29 inlägg
madness 29 inlägg 1 vecka sedan

NICCON skrev:

unsuspected skrev:

madness skrev:

Vad menar du då, vilken bräda är bäst menar du? smile

Valfri Johan Olofsson bräda.

ErikDragon
87 inlägg
ErikDragon 87 inlägg 1 vecka sedan

Har åkt på Jones Mountain Twin i två säsonger och varit hur nöjd som helst med den. Den är lättåkt, lekfull och funkar klockrent i pisten och flyter bra i pudret även utan setback på bindningarna.

Har faktiskt funderat på att sälja den nu inför kommande säsong, mest för att jag gillar att åka på nya grejer lite då och då smile

Den är 160 cm, så kanske är fel längd för dig?

I så fall säljs den med ett par Union Force bindningar till som är riktigt bra, men kanske inte är optimala för just Mountain Twin.

NICCON
9 inlägg

ErikDragon skrev:

Har åkt på Jones Mountain Twin i två säsonger och varit hur nöjd som helst med den. Den är lättåkt, lekfull och funkar klockrent i pisten och flyter bra i pudret även utan setback på bindningarna.

Har faktiskt funderat på att sälja den nu inför kommande säsong, mest för att jag gillar att åka på nya grejer lite då och då smile

I så fall säljs den med ett par Union Force bindningar till som är riktigt bra, men kanske inte är optimala för just Mountain Twin.

Har redan köpt 158wide bräda smile men vad ska du ha för bindningarna? wink

NICCON
9 inlägg

ErikDragon skrev:

ErikDragon
87 inlägg
ErikDragon 87 inlägg 3 dagar sedan

NICCON skrev:

ErikDragon skrev:

Sorry för sent svar! Jag hade nog tänkt att sälja brädan inklusive bindningarna smile

unsuspected
315 inlägg
unsuspected 315 inlägg 2 dagar sedan

ErikDragon skrev:

Varför är de inte? Låter på pappret som en bra bindning för brädan.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook