Längd eller vikt?

stein1982
15 inlägg
stein1982 15 inlägg 3 veckor sedan

När man väljer längd på skidor bör man utgå efter längd eller vikt? Sen finns det ju andra aspekter att ta hänsyn till som kraft, teknik, skicklighet mm men dessa går ju inte att mäta.

En del skidtillverkare har längd som utgångspunkt och en del har vikt...

Vad säger ni?

Svar

pd
Online 120 inlägg
pd 120 inlägg 3 veckor sedan

17 år gammal vishet gällande åkarens vikt och längd på skidor hittar du här:
https://www.freeride.se/valj-ratt-langd … na-skidor/

På samma sätt som vikt bara är en av många egenskaper hos åkaren så är längd bara en av många egenskaper hos skidorna.

MissZ
12 inlägg
MissZ 12 inlägg 3 veckor sedan

pd skrev:

17 år gammal vishet gällande åkarens vikt och längd på skidor hittar du här:
https://www.freeride.se/valj-ratt-langd … na-skidor/

På samma sätt som vikt bara är en av många egenskaper hos åkaren så är längd bara en av många egenskaper hos skidorna.

Oj, den där mallen måste vara extremt anpassad till män. 😂 Hade jag fyllt i utan att underdriva lite så hade jag, tjej, på 168cm haft skidor runt 190... tror få skulle rekommendera det oavsett invägda kriterier. 😇

Anders_Nilson
595 inlägg
Anders_Nilson 595 inlägg 3 veckor sedan

Det korta svarat är vikt.
Det lite längre är hur mycket kraft du kan belasta skidorna med, och då blir det längd, vikt, styrka och fart som kommer spela in.

fransosen
235 inlägg
fransosen 235 inlägg 3 veckor sedan

Haha, ja den där guiden kan bli fel åt alla möjliga håll...

Egentligen borde man inte se på vikten alls när man väljer längd.
Välj rätt längd baserat på din egen längd, användningsområde och egen preferens. Och så väljer du själva skidmodellen baserat på vikt. Om du är kort och tung så väljer du en kortare och kraftigare skida, och är du lång och smal så väljer du en längre och mjukare skida.
Det där är ju såklart extremt förenklat, rockerlängd, konstruktion och skidåkarens åkstil bland annat spelar stor roll. Som exempel så kör en av mina kompisar konsekvent på 8-10cm kortare skidor än mig (på samma modell), trots att han är en bättre skidåkare än mig och vi är lika långa och väger lika mycket.

Men varför skidtillverkare har olika utgångspunkt för rekommendationer så har det nog att göra med att försöka att hitta en vettig kompromiss som inte ger helt fel skida. Som skidtillverkare själv försöker jag sätta upp vettiga rekommendationer på websidan, då blir det baserat på både vikt och längd och per modell. Men perfekt blir det aldrig om man inte sett kunden åka...

AKA Knä-Ola Citera
termons
271 inlägg
termons 271 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad termons (3 veckor sedan)

Skickligheten är nog viktigast tänker jag. Beror också på hur och var du föredrar att åka. Den kortare av två alternativ är vanligtvis roligare/mindre krävande i allt annat än puder om du åker lugnt. Går du upp i längd får man mera stabilitet i fart. Tycker själv att man skall vara försiktig med att gå upp i längd om man inte har en bra klar tanke om varför. Viktigare än 8cm hit eller dit är nog ändå egenskaperna på skidorna.

Sen är ju den kortare ofta lättare att bärä vilket ökar comforten.

ChasingPow
Online 44 inlägg
ChasingPow 44 inlägg 3 veckor sedan

Skidor ska enbart köpas utifrån syftet man avser använda dem. Jag har skidor från 2dm kortare och 3dm längre än min längd. Och bredd är från under 70mm till över 120mm. Alla är bra till olika saker.

Det viktigaste är bara att veta ändamålet och sedan välja en skida med egenskaper som passar. Därtill är det en smaksak vad man vill ha, för samma ändamål kan en person vilja ha x medan den andra vill ha y.

Tex ibland kan jag vilja ha en mindre stabil skida att åka hårt med så jag får brottas mer med den men ibland vill jag ha ett par jag bara kan stå på med utan att det knappt märks.

Men visst det kräver att man tänker själv och funderar lite, särskilt om man inte tänker ha många par skidor.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook