Åre (vecka 1 Januari 2019)

tillin
2 inlägg
tillin 2 inlägg 4 veckor sedan

Hejsan.

Blev erbjuden åka med på resa till Åre den 3 januari till 9 januari nu i nästa år 2019 och tackade ja efter par dagars tänkande.

Nu i efterhand efter ha läst på lite så känns det som att kompisarna som fixade resan och bokade allt inte kanske tänkte på allt och läste på.

Har läst att vädret kan va väldigt ostabilt och kan va väldigt kallt eller värsta fall så kan det va plusgrader?

Hur brukar snö mängden generellt sett va i Åre denna tidpunkt och hur mycket backar brukar va öppna? Känns kanske lite som vi bokade fel tidpunkt? Man skulle ju få ett par dagar i backen iallafall, har ingen större lust att sitta inne hela veckan när vi kommer hela vägen från Finland.

Så är det värt att åka till Åre i Januari? Eller borde man hoppa av?

Svar

pd
123 inlägg
pd 123 inlägg 4 veckor sedan

Och den frågan ställer du i ett forum för folk som har ett så allvarligt snöberoende att de tänker, pratar och fantiserar snö medan de ligger på en 30 grader varm strand vid Medelhavet. Det är alltid värt.

Ja, Åre i januari kan vara -25 eller +5. Det går att åka i båda. Blåst och dimma kan stänga hälften av liftarna. De som tar sig ut kan få helt fantastiska åk. Sen finns det dagar när solen skiner från klarblå himmel, snön gnistrar och termometern visar -5 i en vindstilla dalgång medan liftköerna ringlar sig långa och backarna är proppfulla och sönderkörda en halvtimma efter öppning. Men så är det hela säsongen. Problemet med Åre är inte vädret utan att det är Sveriges mest överbefolkade berg. Vecka 1 brukar dock vara hyfsat ok även om där är gott om ryssar som firar jul. Juldagen infaller enligt dem den 7 januari.

För hard facts kolla under Skidorter här på Freeride där det finns statistik på snödjup sedan 2003/2004.
https://www.freeride.se/snodjup/are/
Det är förstås inte 100 % garanti för snö men det är veckan efter nyår så har det varit minusgrader så har det producerats snö i backarna.

Davidriset
6 inlägg
Davidriset 6 inlägg 4 veckor sedan

Svårt att säga. På en vecka kan du få alla typer av väder. Var där över nyår förra året och då hade vi allt mellan -20 och +5. Pudersnö och slask. Blåsigt och strålande sol. Ni kanske inte kommer upp på skutan varje dag men det kommer alltid finnas någonstans att åka.

tillin
2 inlägg
tillin 2 inlägg 4 veckor sedan

Davidriset skrev:

Svårt att säga. På en vecka kan du få alla typer av väder. Var där över nyår förra året och då hade vi allt mellan -20 och +5. Pudersnö och slask. Blåsigt och strålande sol. Ni kanske inte kommer upp på skutan varje dag men det kommer alltid finnas någonstans att åka.

Det va det jag ville höra.

Var lite rädd att jag skulle måste sitta inomhus eller i baren i veckan i sträck 😅 nej kyla för mig är inte några större problem var mest orolig om det är snö överhuvudtaget i Åre denna tidpunkt på året, alla backar behöver inte va öppna men det är ju kul att testa på det mesta veckan man är där.

Phjanton
18 inlägg
Phjanton 18 inlägg 4 veckor sedan

Fördelar: Kortare liftköer och mindre folk i backarna i Januari. Något mer under vecka 1 gissar jag.

Nackdel: Högzon vanligtvis inte helt öppen innan vecka 6.

Martin_Akesson
Online 99 inlägg
Martin_Akesson 99 inlägg 4 veckor sedan

@tillin Ett tips är att kolla in historiskt snödjup här:
https://www.freeride.se/snodjup/are/

Förra säsongen som var en ovanligt bra säsong var det nästan en meter snö i nedfarterna.
Hoppas ni får det bra i Åre under januari!

pd
123 inlägg
pd 123 inlägg 3 veckor sedan

Dina kompisar har tänkt! Ser nu när jag tittar i kalendern att det är halva v.1 och halva v.2 som ni kommer att vara där. Från måndagen kommer ni att ha backarna nästan för er själva. Vecka 2 är en paus mellan jul/nyårsfirandet och studentveckorna som börjar v. 3. Min favvo vecka. De pister som de senaste åren inte har varit öppna v.1/2 är på västra sidan av skutan; Stendalsliften och Tväråvalvsliftarna, där vinden oftast ligger på.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook