Storlek stoppers på 114 mm-skida

HampusLarsson
4 inlägg
HampusLarsson 4 inlägg 2 veckor sedan

Hallå!
Har köpt mig ett par nya skidor med bredden 114 mm i midjan. Tanken är ju att ett par bindningar också ska på men är lite osäker på vilken storleken på bindningens stopper ska vara. De jag kan välja på de bindningar jag tänkt mig är antingen 110 mm eller 120 mm. Läst runt och hört mig för och får så olika svar. Vissa menar på att det inte är några problem att böja till 110:orna men andra säger att 120 är bäst. Vill ju helst inte att de ska sticka ut för mycket. Uppskattar all hjälp!

Svar

GoranC
480 inlägg
GoranC 480 inlägg 2 veckor sedan

Köp 110
2mm på varje sida är ju inga problem att böja ut. Du vill ju inte att de skall stocka ut.
Jag har 120 stopper på 125 skidor, funkar fint utan att ha böjt något på stoppern.

Pillard
2911 inlägg
Pillard 2911 inlägg 2 veckor sedan

Precis, med största sannolikhet behöver du inte ens böja 110orna

kurono
Online 43 inlägg
kurono 43 inlägg 2 veckor sedan

Vilken bindning hade du tänkt? Shift hörde jag hade lite tajta skistopper storlekar så där skulle man gå på större.

HampusLarsson
4 inlägg

kurono skrev:

Vilken bindning hade du tänkt? Shift hörde jag hade lite tajta skistopper storlekar så där skulle man gå på större.

Roligt att du nämner shift, då det är dessa jag tänkt mig.

HampusLarsson
4 inlägg

Tack annars för svar gänget!

kurono
Online 43 inlägg

HampusLarsson skrev:

kurono skrev:

Verkar stämma att jag läst det. Hittade tråden just.
Kolla denna tråden :
https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=1138460

kurono
Online 43 inlägg

HampusLarsson skrev:

kurono skrev:

Verkar stämma att jag läst det. Hittade tråden just.
Kolla denna tråden :
https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=1138460

snej
760 inlägg
snej 760 inlägg 2 veckor sedan

HampusLarsson skrev:

kurono skrev:

110 är vägen att gå. Av alla rapporter om stoppers till shift så är det en jag hört som upplevt att de är smala. I alla andra fall så rapporteras det åt andra hållet. Jag skulle inte tveka på att gå på 110 i ditt fall.

//Jens

Salomon/Atomic Citera
Pillard
2911 inlägg

snej skrev:

HampusLarsson skrev:

kurono skrev:

110 är vägen att gå. Av alla rapporter om stoppers till shift så är det en jag hört som upplevt att de är smala. I alla andra fall så rapporteras det åt andra hållet. Jag skulle inte tveka på att gå på 110 i ditt fall.

//Jens

Säger du samma när det gäller en 118-skida också? Den ska dessutom växelköras på en 102-midja via inserts så det är klart att en så smal som möjligt vore att föredra

snej
760 inlägg
snej 760 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad snej (2 veckor sedan)

@Pillard Bra fråga ändå.

Har inte fått hem mina QST118 än men har bindningarna i förrådet. Kan gå och måtta lite imorgon på några andra skidor om jag hinner.

Återkommer

Du kan ju såklart köpa ett extra set stoppers och byta.

Salomon/Atomic Citera
Pillard
2911 inlägg

snej skrev:

@Pillard Bra fråga ändå.

Har inte fått hem mina QST118 än men har bindningarna i förrådet. Kan gå och måtta lite imorgon på några andra skidor om jag hinner.

Tack, jag alltså spontant borde det ju vara en dum fråga men har varit med om stoppers som lätt rymmer 2cm extra.

Ser fram emot kollen, tackar!

HampusLarsson
4 inlägg

snej skrev:

HampusLarsson skrev:

kurono skrev:

//Jens

Blev en 110 faktiskt. Ringde o dubbelkollade med Alpingaraget också och de sa 110 utan tvekan. De har ju ändå monterat ett antal stycken nu, så blev så.

snej
760 inlägg

Pillard skrev:

snej skrev:

@Pillard Bra fråga ändå.

Tack, jag alltså spontant borde det ju vara en dum fråga men har varit med om stoppers som lätt rymmer 2cm extra.

Skojade runt lite i förrådet och kollade 110mm och 120mm. 120 kommer att vara lite stort på dina 118 och JÄTTEstort på dina 102. 110 kommer du få böja ut lite till 118 men inte jättemkt ändå. Sannolikt är det väl bäst att ha en 100 och en 110 men ska du bara ha en så tror jag du klarar dig bra på en 110.

//jens

Salomon/Atomic Citera
Pillard
2911 inlägg

snej skrev:

Pillard skrev:

snej skrev:

@Pillard Bra fråga ändå.

Skojade runt lite i förrådet och kollade 110mm och 120mm. 120 kommer att vara lite stort på dina 118 och JÄTTEstort på dina 102. 110 kommer du få böja ut lite till 118 men inte jättemkt ändå. Sannolikt är det väl bäst att ha en 100 och en 110 men ska du bara ha en så tror jag du klarar dig bra på en 110.

//jens

Grymt! Och grym service smile Olika bromsar vore väl kanske en bra idé men utifrån tidigare erfarenheter är min bild att den typen av reservdelar är orimligt dyra?

snej
760 inlägg

Pillard skrev:

snej skrev:

Pillard skrev:

//jens

Grymt! Och grym service smile Olika bromsar vore väl kanske en bra idé men utifrån tidigare erfarenheter är min bild att den typen av reservdelar är orimligt dyra?

Helt lugnt, är ju lite det jag är här för smile
Ska se om jag hittar prisbild på stoppers.

Salomon/Atomic Citera
localplower
18 inlägg
localplower 18 inlägg 1 vecka sedan

Lånar tråden lite. Kan det gå att böja ut en 100mm stopper till 106?

snej
760 inlägg
snej 760 inlägg 1 vecka sedan

localplower skrev:

Lånar tråden lite. Kan det gå att böja ut en 100mm stopper till 106?

Du kommer sannolikt knappt behöva böja.

Salomon/Atomic Citera
Pillard
2911 inlägg
Pillard 2911 inlägg 1 vecka sedan

Om jag inte minns fel nu kör t.ex. frun på samma Vipecs till enforcer 93 och DPS yvette 112. Bromsen tror jag är 100 och jag behövde böja liiite grann för att de skulle funka på DPSen... Det brukar finnas mkt marginal

Jarle
3966 inlägg
Jarle 3966 inlägg 1 vecka sedan

Pillard skrev:

snej skrev:

HampusLarsson skrev:

//Jens

Säger du samma när det gäller en 118-skida också? Den ska dessutom växelköras på en 102-midja via inserts så det är klart att en så smal som möjligt vore att föredra

Som referens monterade jag en 13Xmm midja med 120mm-stoppers för någon vecka sedan. Jag har även monterat skidor som har 110mm midja där 110mm-stoppers varit tighta, har inte tagit mig tid att kolla batchnummer på dessa. Däremot är shiftstoppers otroligt mjuka, känslan är att jag skulle kunna bocka om dem helt mha en polygrip och en hand. Kalla. STH1/9XX-stoppers krävde hammare och skruvstäd för att bockas om kalla.

skistore.se/mtbstore.se Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook