Rygg skydd, vilket lager?

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 7 mån sedan

Tjaba!

Tänkte på ryggskydd och kom så o tänka på vart ska man ha det bland alla lager?

Jag e frusen av mig så burkar åka med underställ, tjocktröja, innerjacka/foderjacka, sen skaljacka

Hur kör ni? Vad funkar bäst för transport av fukt och så? smile

Svar

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 7 mån sedan

som för nästan all skyddsutrustning misstänker jag att så nära kroppen som möjligt är bäst. Själv kör jag endast med understället under mitt ryggskydd

/C

Barrabella
14 inlägg
Barrabella 14 inlägg 7 mån sedan

carl_couloir :

som för nästan all skyddsutrustning misstänker jag att så nära kroppen som möjligt är bäst. Själv kör jag endast med understället under mitt ryggskydd

/C

Det han sa ☝️

eriC1
Online 328 inlägg
eriC1 328 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad eriC1 (7 mån sedan)

Jag brukar köra det över underställ (och eventuellt mellanlager om det nu är så kallt) . Sedan har jag alltid någon form av t-shirt över ryggskyddet då det annars skaver hål på skaljackan ( något jag märkte efter en lång säsong av backslaps och skav mot ryggsäck).

Om du nu alltid kör underställ + fleece + puffy och skaljacka lär din fukttransport vara rätt skit i vilket fall, eller kör du alltid skidor i minus 30? Du får nog laborera lite med lagren och försöka ha skyddet utanför underställ, eller eventuellt ett tunt lager 2.

Skidåkning är ju en sport som sker i galet olika temperaturer (Förra säsongen var skillnaden mellan varmaste och kallaste dagen 42 grader för mig), och därmed ser ju klädseln extremt olika ut. Varma dagar då jag kör enbart underställ eller merino-tshirt +skal blir ryggskydd svårt att få att sitta skönt för min del

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 7 mån sedan

eriC1 :

Om du nu alltid kör underställ + fleece + puffy och skaljacka lär din fukttransport vara rätt skit i vilket fall, eller kör du alltid skidor i minus 30?

Så vitt jag vet så har jag nog bland den optimalaste settupen man kan ha som amatör skidåkare smile
Men ne tjocktröjan försvinner när det e varmare än -10 måste jag nog erkänna ^^

Pillard
3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 7 mån sedan

Kör alltid utanpå understället och sen skalbyxorna på det och sen varierar jag mellan lite olika tjocklekar på värmelagret utanpå ryggplattan och sen skaljackan på det. Åker aldrig i mer än 3 lager. Underställ, ett värmelager och skal.

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 7 mån sedan

Jag kör alltid ryggskyddet ovanpå understället. Behöver jag ett mellanlager så har jag det över ryggskyddet och byxorna så det är lätt att ta av om det blir förvarmt. Blir lätt varmt på ryggen med ryggskydd, framförallt i kombination med ryggsäck.

När det är varmt är det guld med öppningsbar ventilation på byxor och jacka som även funkar när man har ryggsäck på sig.

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 7 mån sedan

Jag kör rygga med inbyggt ryggskydd, klart bästa alternativet tycker jag.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook