Skidtjuvar

e-karvonen
4 inlägg
e-karvonen 4 inlägg 1 vecka sedan

Ska göra min första säsong utomlands med skidåkning var dag. Men naiv som jag är så slog det mig att jag inte tänkt på hur lätt det egentligen kan vara att sno ett par skidor eller annan skidutrustning, inte för att jag själv tänkt sno några.

Har ni några tips för att minska risken att få sina saker snodda, så väl under dagen som under natten? Finns det stora riskområden, som afterskin, lunchrestauranger, osv där man bör vara extra varsam? Eller finns det inga hot alls för att alla skidåkare är hederliga, hyvens människor?

Svar

wertigo
37 inlägg
wertigo 37 inlägg 1 vecka sedan

De gånger jag orkar, brukar jag byta en skida med polaren, främst i samband med mat i backen. På hotellet så brukar jag känna mig rätt lugn. Utan att ha statistik eller så, så skulle jag _gissa_ att stölder är relativt ovanliga. Känns spontant som att det är vanligare att någon råkar ta fel lagg och att bindningarna råkar passa just då. Eller så har jag mest haft tur hittills smile

//Johan

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 1 vecka sedan

Som ovan, kommer du till något ställe i backen så byt en skida med polaren och parkera vardera paket med minst 10m mellan.
Vet att jag sett några människor med någon sorts vajerlås med kod (typ som ett hänglås) någon gång, finns kanske något där om du är extra nojig. Generellt så är det väl så att alla platser som man kan nå utan skidor på fötterna får ses som "högrisk", samt runt afterskiställen (La Folie Douche i Valdi är ett bra exempel)

PatrickSthlm
143 inlägg
PatrickSthlm 143 inlägg 1 vecka sedan

e-karvonen skrev:

Ska göra min första säsong utomlands med skidåkning var dag. Men naiv som jag är så slog det mig att jag inte tänkt på hur lätt det egentligen kan vara att sno ett par skidor eller annan skidutrustning, inte för att jag själv tänkt sno några.

Har ni några tips för att minska risken att få sina saker snodda, så väl under dagen som under natten? Finns det stora riskområden, som afterskin, lunchrestauranger, osv där man bör vara extra varsam? Eller finns det inga hot alls för att alla skidåkare är hederliga, hyvens människor?

Köp ett vajerlås med kod så slipper du oroa dig för att nån ska smita med dina lagg. Eller i fyllan ta fel. Sen bör man väl aldrig lämna skidorna utomhus under natten. Verkar dumt.

dallan
452 inlägg
dallan 452 inlägg 1 vecka sedan

Känns som dom flesta blir av med skidorna hemma i förrådet. Om man bor i ett storstadsområde, även att takboxen ryker.

Mizze
Online 65 inlägg
Mizze 65 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Mizze (1 vecka sedan)

Para ihop skidorna med polarnas och sprid ut dem utanför lunchrestaurangen. lämna dem inte utanför aprén. Alls. Någonsin. Förvara för guds skull laggen inomhus på natten, annars kan jag i princip garantera att du får börja morgonen med innovativa förbannelser och hyra nya. Lite beroende på var du ska och hur du bor, är vajerlås bra att ha. Tänk folkrikt ställe, typ stort lägenhetskomplex, med mycket veckisar där du bor - vajerlås även hemma. Privat och litet men med lås till skidförrådet- troligen mindre behov av vajerlås. Själv förvarar jag helst skidorna på balkongen, men det beror till stor del på att jag har ett närmast ohälsosamt förhållande till laggen (och så är de lite lagom anpassade). Skidor är dessutom mer eller mindre stöldbegärliga beroende på märke, ålder och bindning. Tänk efter var dina ligger och agera på det.

Turrex
5 inlägg
Turrex 5 inlägg 1 vecka sedan

Har samma nojja som ts, är det någon som har en länk eller tips på någon hemsida där man kan få tag på vajerlås eller dylikt?

Dmannerstedt
2 inlägg
Dmannerstedt 2 inlägg 1 vecka sedan

Jag använder ett vajerlås från Burton. Jag och sambon brukar slå en åtta runt båda paret skidor i höjd med bindningen, mellan tå- och häldelen.

Jiess
8 inlägg
Jiess 8 inlägg 1 vecka sedan

Jag kör med byta-skidor-lösningen + vajerlås. Smidigt att ha i väskan och en extra trygghet när du åker på stöldbegärliga skidor.

Sök på barnvagnslås eller vajelås cykel så kommer du hitta en massa modeller. Tänk på att du vill ha en hyfsat lång vajer så att du kan låsa fast skidorna runt något.

https://www.if-sakerhet.se/barnsakerhet/barnvagnslas

https://www.babyland.se/hauck-lock-me-2 … m8EALw_wcB

Lycka till!

a-zon
31 inlägg
a-zon 31 inlägg 1 vecka sedan

Vajerlås och Top key/Ski key en liten klump som man använder till att låsa fast skidorna med en sprint i dom skidställ av stål som nästan alla skidanläggningarna i Sverige och vissa utomlands har utanför restauranger och toppstugor m.m. Finns att köpa i skishopen för en hundring. En billig försäkring om man har stöldbegärliga skidor eller snowboards.

Always-Sunny
322 inlägg
Always-Sunny 322 inlägg 1 vecka sedan

Kör med mitt kajaklås https://shop.nynaskajak.se/product/nrs-wirelas som funkar bra, men Abus combiflex känns ju smidigare

abbe12552
17 inlägg
abbe12552 17 inlägg 1 vecka sedan

någon som provat https://ottodesignworks.com/shop/ottolock ?

verkar smidigt att kunna dra åt/ihop för olika skidor/brädor, men dyr....

Mieron
8 inlägg
Mieron 8 inlägg 6 dagar sedan

https://www.solium.se/product/multilaset-safeman--vit
Tänker testa detta och se.. Nån som testat det? Verkar rätt smidigt att man låser ihop skidorna och sen låser fast det paktet i en stolpe eller liknande.

Har många gånger tänkt vilken surhet det skulle bli om man på en skidresa blir av med skidorna. Då är ju förmodligen resan förstörd, så varför ta risken?

QRikard
18 inlägg
QRikard 18 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad QRikard (6 dagar sedan)

Jag har gjort ett eget vajerlås med tre ögglor.
Lilla loopen sätts runt bindningarna och den större runt en stolpe eller liknande och sen ett hänglås genom alla tre ögglor.
Köpte plastad stålvajer (trevligare på vintern) och aluminium crimps (eller vad det kallas).
Väger ca 25 g + hänglås på ca 75 g
https://www.freeride.se/img/photo/n/8a4fdac00f1388ba4d69e6a33718985e.jpg

Jag är lite mer skeptisk till kodlås på vintern men det kanske funkar bra? Hänglås, speciellt mindre brukar gå att tina med tändare utan för stora bekymmer om det nu skulle frysa.

Koese
13 inlägg
Koese 13 inlägg 6 dagar sedan

Mieron skrev:

https://www.solium.se/product/multilaset-safeman--vit
Tänker testa detta och se.. Nån som testat det? Verkar rätt smidigt att man låser ihop skidorna och sen låser fast det paktet i en stolpe eller liknande.

Har många gånger tänkt vilken surhet det skulle bli om man på en skidresa blir av med skidorna. Då är ju förmodligen resan förstörd, så varför ta risken?

Jag har ett safeman, Har inte blivit av med några skidor, eller stavar än.
Köptes efter att jag blev av med stavar utanför after ski.

Mizze
Online 65 inlägg
Mizze 65 inlägg 5 dagar sedan

Jag skulle undvika alla skidlås som består till någon del av hårdplast. Det är ganska lätt att slå sönder. Kodlås har jag personligen några ganska taskiga erfarenheter av i väder modell kallare- man är sällan taggad på att bråka med låset efter lunchen en dag i kyla och snöfall. Tänk plastad vajer, hyfsat lång, och nyckel. Ja, det väger en del, men med spade, transa, sond, termos, dryck (i mitt fall ständigt närvarande, specifikt österrikisk variant) och lite andra pryttlar i ryggan känns låsvikten försumbar.

Jag har gjort ett eget vajerlås med tre ögglor.

DIY-varianten ovan är något jag ska testa- ser lagom avskräckande ut, och så kan en ju anpassa både vajerdiameter, längd och hänglåsets motståndskraft efter hur mycket (i mitt fall lite) en litar på sin omgivning.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook