"För mycket Red Bull och rock’n roll i Åre"

pelikanen
7 inlägg
pelikanen 7 inlägg 14 år sedan

Säger Skistars VD Mats Årjes i en intervjuv från Dagens Industri.

Vinsten för Skistars första sex månader var 125 Mkr, det kan vi jämföra med förra årets vinst på 112 Mkr. Men i Åre sjönk vinsten till 23 Mkr jämfört med 25 Mkr året innan. När Mats Årjes fick frågan på vad han skulle vilja förändra i Åre, svarar han:

"Tack för den frågan. Jag har alltid tyckt att Åre är en fullständigt fantastisk ort för alpin skidåkning, men profilen har ofta varit allt för exklusiv eller för ungdomlig. Jag tror vi måste anpassa utbudet i Åre så att fler kan åka dit. I dag är det väldigt mycket Red Bull och rock’n roll i Åre och det är den minst köpstarka och lojala målgruppen för oss"

Källa: http://www.di.se/Scripts/Main/ReadMe.as … 9%5C102241

Svar

m_a_o
54 inlägg
m_a_o 54 inlägg 14 år sedan

Skönt att skistar är på gång igen...
Annars har ju säsongen varit ovanligt skandalbefriad. Inga liftkortsklippningar att tala om, lavinskandaler (om man inte räknar Per Westers incident i Östra) eller offentliga utskällningar av mer eller midre officiella representanter för det internationella skidsamfundet.
Men för att beröra den aktuella frågan måste man ju säga att det här klavertrampet gjorts på en lite annan arena. Det känns tydligt att bolagiseringen av svensk skidåkning genom Skistar nu gått hela vägen.
Äntligen har ledningen för sveriges största skidåkningsleverantör tagit steget fullt ut och fjärmat sig från sin egen produkt helt, fullt och för alltid.
Resultatet blir som vanligt när det gäller Skistar en överaskande och på ett dråpligt sätt underhållande uppvisning i okunskap och taktlöshet.

Eller som Klabbarparn skulle sagt, huka er i bänkarna gubbar och gummor för nu laddar dom om.

Prof
38 inlägg
Prof 38 inlägg 14 år sedan

Skönt att Skistar insett att Rock’n Roll och Red Bull är förkastligt. Lyckligtvis har de inte riktigt samma problem i sin norska flaggskeppsanläggning Hemsedal eftersom Red Bull inte får säljas i Norge…

Nej, här krävs krafttag – en fokusering på seriös flackåkning och konferenser skall säkert kunna vända kurvan uppåt igen.

jonte_carver
27 inlägg
jonte_carver 27 inlägg 14 år sedan

Supernaut, du kan väl utveckla lite vad du menar? Som både aktieägare och kund är jag rätt intresserad av det företagets aktiviteter...

jonte_carver Citera
FredrikB
1516 inlägg
FredrikB 1516 inlägg 14 år sedan

Ja jävlar. Tycker också att Åre har riktat sig för mycket till ungdommar senaste åren. big_smile

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 14 år sedan

En sammanfattning av VD:ns uttalande är i princip:
"Vi är ett bolag som ENBART gör detta för att tjäna pengar. Pga den anledningen skiter vi i ungdomar (personer upp till 25) därför att de genrellt sett inte har tillräckligt med pengar för att ha råd med Åre. Istället vill vi ha hit köpstarka 45-åringar som har gott om pengar och har lämnat make/maka hemma med barnen för att få en helg med "kompiarna"."

Visst, fattar att de vill tjäna pengar, men att säga en sådan grej? Han är ju oförskämd mot alla som inte har gott om pengar. Intressant.

Your localhost. Citera
Gafferx
85 inlägg
Gafferx 85 inlägg 14 år sedan

stureplanfilialen åre/skistar gör ju ingen förvånad längre. omkringhasande konferensgäster med företgskort på fickan går ju först, what else is new? ni kidds får väl sitta ute på bänkarna på torget å dricka tab istället. ni åker väl ändå skiten ur gubbjävlarna om det är nån glädje i det. plats finns för alla men trivs man?

...det här är tammejävulen mitt sista inlägg här! Citera
Axel
10 inlägg
Axel 10 inlägg 14 år sedan

Nåja... Viktigt är att ha i åtanke att någa av de stora herrarna med "små" kryp in i Åre läser Di som en bibel och "intern"tidning. För att de skall känna sig säkra i sina mång miljon investering ser jag det hela som ett spel för gallerierna. Han SKA i en tidning som DI fokuser på den målgruppen som läser den och lyfta fram det som får dem att vilja satsa mer och spendera mer och känna sig trygga när de sitter i sina X5:or, ML:ar, RX:ar mm på E14 på väg upp.

I en annan tidning som vänder sig till dem som vill ha Red Bull och R&R så hade han sagt något annat! VIsst grymt generaliserat av mig men så funkar mediesvängen...

Jay-deuce
122 inlägg
Jay-deuce 122 inlägg 14 år sedan

Axel har helt rätt!

Tror ni att Åra hade sattsat på Red Bull Big Air om det inte var lönsamt. Skistar är ett aktiebolag vilket betyder att de skall generera avkastning på investerat kapital. Detta åstakommer företaget genom att tillgodose marknadens behov, behov som både är komferansgubbar OCH kidsen.

Det är ett helt rätt uttalande i helt rätt forum. Hade freeride frågat honom hade han snackat om att Åre har sveriges största park, en av världens största Big Air tävlingar och en massa möjlighter för den kundgruppen.

Jag tycker att skistar gör fantastiska saker då man bla sammarbetar med dream parks och jag tror att alla, inte minst folk som vill se stora tävlingar och ha en bra park, tjänar på att skistar levererar en vinst!

//J

J-deuce Citera
Biegg_Omai
40 inlägg
Biegg_Omai 40 inlägg 14 år sedan

Nu börjar det koka i kitteln! Vi har ett stycke koncernföretag, ett”klavertramp” och min favorit journalist i västra Jämtland Elisabet Rydell-Janson. Börjar känna vibbarna av den storhet som finns i detta. För att kasta på lite torrt virke på den brasa som är på gång, kan jag bara konstaterar att alla friåkare och jibbers kommer att fördrivas från byn från 2007 och för all framtid framåt!
Det är bara att inse att alla projekt och tillställningar bara är ett tidsfördriv för Skistar fram till att VM genomförs. För då kommer den stora rika massan att få upp ögonen för Åre(se till utvecklingen på andra vm orter). I dagsläget vet varje lite jibber att det är i Åre skiten går ner två gånger om året, men de har inga pengar. Bara en enveten röst som kan bryta ner vilken förälder som helst till att köpa sig en resa till det tämligen dyra Åre. Allt för att göra barnet tyst och lyckligt. Om ni vill se något intressant så ta och titta på den medelinkomst som Åregästen har, då kan vi börja se en intressant utveckling!

Lika bra att inse att Åre inte är en by utan en industri som generera stora inkomster till såväl aktieägare samt svenska staten(utländska gäster är godis för staten). Hur ska Skistar då ta hänsyn till allas röster? Det finns bara en röst att lyssna till och Ni kan ju bara gissa vilken det är!

B-O

Matti - Hell is for heros Citera
Jay-deuce
122 inlägg

Det e klart som f#n att Åre är en industri som skall generera pengar! Det är inte för folkets bästa som man lägger ner miljoner på nya liftar och timmar på att bygga parker. Sålänge folket (kidsen) vill ha hopp och se på tävlingar, kommer marknaden (Åre) att tillgodose detta!

Det är högst osanorligt att Åre skull exkludera denna kundgrupp och bara sattsa på ett segment de redan har.

Viva Åre och leve marknadsekonomin.

//J

J-deuce Citera
Axel
10 inlägg

Jay-deuce verkar ha klart för sig hur det funkar där ute!

Man kan se det ur två vinklar med Åre i mitten.
Å ena sidan Altieägarna å andra sidan besökarna...
Vem har kraven på Åre?
Aktieägarna!
Vad får aktiegarna att le?
Vinst!
Hur får man vinst?
Genom att tillgodo se marknadensbehov!
Vad är marknadensbehov?
Idag: RedBull och Rock ´n´ Roll, "stureplans maffian",
Vad genererar pengar?
Jo redbull betalar för att få vara där...
Åre bygger sitt varumärke...
Jibbarna kommer dit!
När det är trendigt i "underground" miljöer kommer de med stålarna...
Se på Soho i London... Förr "underground"område idag det trendigaste i stan...
VM är ett sätt att bygga vidare på Åre varumärket som inte bara är Jibbing eller Lättabackar.
Värden är inte svart ELLER vit...
Behoven är många och Åre/Skistar måste tillgodo se dem för att få flis i kassa och gå med vinst. Går man med vinst ler Aktieägarna... De spenderar mer och så snurrar det snabbare snabbare tills en dag...

Biegg_Omai
40 inlägg
Biegg_Omai 40 inlägg 14 år sedan

Oj tror att jag hittat en individ som precis har läst en Nek kurs! Ta gärna och titta på Åresevent kalender och se under vilka perioder de stora eventen ligger! Sen kan vi föra ett samtal om det hela.
Gällande att tillgodose massan är det inte frågan om utan att fylla hål! Varför ligger inte Red Bull Big Air under påsken tror du?

Matti - Hell is for heros Citera
Axel
10 inlägg

Oj, satt vi i sandlådan? Tog jag din röda brandbil?
Nåja skippa sandkastningen så får du tillbaka den.
Det handlar till viss del att fylla hål eller att jämna ut tillströmingen av besökare/plånböcker över säsongen.

Så skippa sandlådsnivån.
Varför trod själv att Red Bull inte ligger under påskveckan?
Jo av rent ekonomiska själv såklart!

mac-O
127 inlägg
mac-O 127 inlägg 14 år sedan

Jaja, när gick de första årens RBBA av stapeln? Just det, under påskvecken. Anledningen till att de nu har lagt det tidigare är snötillgången i lågzon. I och med att RB vill ha sitt event i WC-området och inte på skutan (osäkra väderförhållande och inte lika lätt access för Stureplanskidsen) så har man valt att lägga det tidigare. Självklart gillar Skistar att de fyller ett hål men det är inte huvudorsaken. Vill RB lägga det under påsken så gör de det.

mac-o Citera
Bacca
67 inlägg
Bacca 67 inlägg 14 år sedan

Det är bra att dom öker vinsten det ger mer avkasting på mina aktier..

Åk fort åk stort Citera
jonte_carver
27 inlägg
jonte_carver 27 inlägg 14 år sedan

I vissa av de inlägg om postats här framställs Skistar som en girig och elak skurk, som fördriver hederliga människor med syftet att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt. Vad är problemet? Skistar är ett börsnoterat bolag, som har till uppgift (och lagstadgad skyldighet) att maximera avkastningen på det kapital som aktieägarna satsat. Om välbeställda 50-åringar i Åre är mer lönsamma än 17-åriga snowboardkids, satsar man givetvis på femtioåringarna (även om jag också delvis kan instämma i ovanstående teori att VD:ns citat hade sett annorlunda ut om det inte härstammat fån DI utan exempelvis Freeride).

Om det nu inte passar vissa åkare att Skistar väljer denna profil på Åre, är det väl bara att dra någon annanstans. Skistar har ingen skydighet att tillfredställa alla gruppers behov, även om att få så nöjda kunder som möjligt ofta är ett bra steg på vägen mot lönsamhet.

jonte_carver Citera
Axel
10 inlägg

Jonte Carver You the man!

Så sant så sant!
Känns som det sattes punkt för det hela där!

FredrikB
1516 inlägg
FredrikB 1516 inlägg 14 år sedan

Helt rätt Jonte!

PO_ljung
43 inlägg
PO_ljung 43 inlägg 14 år sedan

Om nu Skistar vill att endast köpstarka personer inom Sveriges näringsliv skall lockas till Åre-skutan så låt dom göra det. Att ortsbefolkningen blir förbannade kan jag förstå men varför upprör det så många andra egentligen? Vi svenskar är ju kända för att knyta näven i fickan och gnälla, gnälla, gnälla sen ebbar allt ut och vi finner oss i situationen. Vi är mesar i detta sammanhang.
Det är väl bara att skita i och åka dit. Ge inte bort dina pengar då, åk någon annastans om du inte gillar miljön. Det är väl bra att samla penningstarka gubbar på samma ställe så kan dom tävla ikapp vem som gjort bäst klipp, druckit mest, nyast bil, dyrast kostym där kan som sitta och skryta ikapp om sommarhuset, båten, lägenhets klipp osv. I luftdraget efter dessa pampar följer stureplanslynglarna, wannabies som vuxit upp med en jobbig barndom där pengar inte är ett problem. Finansvalpar vars enda mål verkar vara att skaffa ett nätverk, lära sig rätt termer, vara med, vara något mer än en Svensson, rosa skjorta, bakåt slickat hår och en cool bil. Svära åt bönderna som inte gör något, klaga på ortsbefolkningen att dom är lata, helt enkelt dra korkade slutsatser om ämnen man inte begriper ett skit om. Då är vi i mål enligt mig, låt dom hållas dom gillar varandra, dom vill ju leka med varandra. Bra dom är samlade på samma ställe, människorna jag undviker att umgås med. Jag gillar helt enkelt inte deras stil jag har väldigt svårt att umgås med dessa människor. Så jag låter helt enkelt bli att beblanda mig med dessa. Jag har testat nattlivet i Sturplan. Inget för mig, jag gillar inte folket, atmosfären, jag skulle aldrig förnedra mig till att låta en anabolastinn ordningsvakt bestämma om jag får gå in på krogen eller inte. Så jag skiter i det till allas glädje min och folket som trivs där. Dom jag inte klarar av har ändå min respekt för det dom gör någon måste fylla funktionen i toppen av Svenskt näringsliv och det är inte jag, bra för alla.

Jag må ha fel men det är min åsikt.

Hundfjället Jan 1992. ”kxk i backen”

// Trött, grinig, ont i vänster knä.

Jay-deuce
122 inlägg

Det var det längsta och mest meningslösa inlägg jag har läst på freeride.

Tack Kingpin....det var snyggt gjort!

J-deuce Citera
Prof
38 inlägg
Prof 38 inlägg 14 år sedan

Ah, ovanligt hög svansföring här, speciellt från marknadsekonomins ivriga förespråkare. Skönt att det finns människor som förklarar hur det ligger till; vi är nog ganska många som inte insett att Skistar är ett aktiebolag, eller för den delen förstått marknadens mekanismer…

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 14 år sedan

Kingpin, den här biten tycker jag är intressant: "Om nu Skistar vill att endast köpstarka personer inom Sveriges näringsliv skall lockas till Åre-skutan så låt dom göra det. Att ortsbefolkningen blir förbannade kan jag förstå men varför upprör det så många andra egentligen? Vi svenskar är ju kända för att knyta näven i fickan och gnälla, gnälla, gnälla sen ebbar allt ut och vi finner oss i situationen. Vi är mesar i detta sammanhang."

Först påstår du att "vi" svenskar är mesar i sådana här situationer (och betonar det neagtivt). Ändå säger du att det är bättre att skita i allt och låta dem ha sitt roliga. Är inte det precis samma sak, dvs att vara mesig och inte bry sig?

Jag tycker tvärtom, det är bra att folk reagerar istället för att alla går med i Apatins riksförbund. Utan reaktion kan ingen förändring ske, och uppenbarligen finns det ju en växande andel som inte är helt nöjda med hur Skistar sköter sin verksamhet (och i allt större grad tar över ort efter ort...) Vilket hemskt skitland vi skulle bo i om folk bara sket i vad andra gör.

Sug på den en stund, svara sedan om du vill, men gör det förnuftigt.

//Dr. Snow

Your localhost. Citera
PO_ljung
43 inlägg
PO_ljung 43 inlägg 14 år sedan

Dr. snow
Jag har inte tid att tänka efter så mycket just nu. Jag läste igenom mitt inlägg några gånger och det är lite kasst måste jag erkänna, lite för mycket personligt flum.

Jag funderar på om du menar att vi svenskar är ett handlingens folk? Är vi det? Det är ett väldigt gnäll på Skistar men jag har inte riktigt sett några konkreta förslag på hur det skall vara heller. Jag är inget "fan" av Skistar eller Åre som du kanske förstod i mitt förra inlägg av olika skäl. Gillar inte heller jättebolaget som har 52% marknadsandelar i Sverige.

Vad tycker du själv att gemene man skall göra då?
Min protest just är att skita i att ta del av deras utbud. Jag behöver inte Skistar just nu men finns det andra förslag så skall dessa begrundas.

Föresten är R-ex skidorna bra? Jag måste skaffa nya skidor som går i lössnö men ändå inte kass i pisten.

Jag ber om ursäkt Jay-deuce. Det allmänna forumet formligen sprudlar av meningsfulla inlägg jag skall skärpa mig.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook