Långa lätta topptursskidor - finns det?

jeppoo1
7 inlägg
jeppoo1 7 inlägg 1 vecka sedan

Är i full färd med att köpa ett par lättare topptursskidor. Har idag ett par Blizzard Gunsmoke 193 cm med Marker Duke, men vill ha en betydligt lättare set up för snabba uppförs-hiker. Ju mer jag letar verkar det dock som att det inte finns några längre lätta topptursskidor. De verkar framför allt vara i kortare längd (upp mot 185 cm). Vad hade ni rekommenderat för längd åt mig? Jag kanske inte behöver så långa skidor? Väger in på ca 92 kg och är 200 cm lång, skulle väl klassa mig som en medel/avancerad åkare.

Svar

LawndartGustav
1071 inlägg
LawndartGustav 1071 inlägg 1 vecka sedan

zero g 85 o 95 finns väl i 185 o är platt tail så är ju som 200cm med twintip. må väl räcka som snabb o lätt skida!

Åk mer jobba mindre! Citera
Almen1
155 inlägg
Almen1 155 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Almen1 (1 vecka sedan)

Kika även på Down skis. Tex.
https://www.downskis.com/shop/countdown-104l-2018

Något bredare för att ge dig bärighet, 104mm, och 187cm långa, ca 1575gr/skida.

Jag är 181 och kör på 179cm (102mm i bredd), min vikt är ca 80kg, även min skida är ifrån Down ( har flera par mellan 102 till 114mm)

Sedan får du kika på en bindning och pjäxa som matchar skidorna. Allt hör ihop, för möjligheter och begränsningar som lirar.

eriC1
Online 291 inlägg
eriC1 291 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad eriC1 (1 vecka sedan)

Du har rätt i att det är ont om väldigt lätta och långa toppturslagg . Frågan är ju vad du är ute efter, det mesta kommer ju kännas väldigt mkt lättare än din nuvarande setup. Om du vill ha något där fokus ligger på enbart på uppför, långa traverser och anmarscher så ja då är de ju nice med något under 1500 gram.
Vill du istället ha någon typ av kompromiss för att även ha kul i lite djupare puder, kunna köra super g svängar i vårslask i 100 blås, så ja då kanske du behöver något lite bredare och stabilare för din längd.

Om du nu inte är ute efter att vinna Keb Classic, eller jaga Kilian Jornet, så något runt 1700-1900 gram, 190 cm långa och runt 100 midja borde väl funka. Du kan ju slänga på rejält lätta bindningar, kombinera med en lätt och stabil doja, lätta hudar med bra glid, och fortfarande tycka det är njutbart att lägga 1500 höjdmeter innan lunch.

Förslag:
-4frnt Raven 190 cm
-SGN Hurrungane Carbon 189 cm
-G3 Findr 102 189 cm

carl_couloir
Online 254 inlägg
carl_couloir 254 inlägg 1 vecka sedan

att gå från marker duke till exempelvis salomon shift är bara där en rejäl viktbesparing samtidigt som du inte behöver lyfta bindningen i varje steg, bara det är värt en hel del......

med det sagt så finns det numera en hel del riktigt kompetenta friåkningsskidor som väger in på 2kg per skida i dom längderna du pratar om, blizzard rustler 10/11 är ett exempel. Så om det inte är haute route prestanda som är målet så tycker jag faktiskt att det finns en hel del att välja på som kommer vara ljusår bättre än det du har idag.

safe turns
/Carl

GoranC
478 inlägg
GoranC 478 inlägg 1 vecka sedan

någon av dom tre Norska tillverkarna, SGN skis, Stereo skis och Åsnes, borde väl ha något som passar. Finns ju inte en Norrmann som inte är på topptur på fjellet.

jontejont
3 inlägg
jontejont 3 inlägg 1 vecka sedan

Långa skidor (längre än 185cm) är ett problem vid vändningar/"switch backs", ffa i brantare terräng. Man trampar på bakdelen av skidorna. Jobbigt. Inte värt det enligt mig.

sjo_orret
Online 154 inlägg
sjo_orret 154 inlägg 1 vecka sedan

@jontejont Håller med, men vart gränsen för detta går, beror ju på hur långa ben man har. Är man 200cm som TS så...

Har just fått hem ett par Down CD104L i 187cm. På min våg 1560 och 1570 gram. Men jag har ju inte åkt på dom, så den biten kan jag inte uttala mig om.
Downs skidor är långa i storleken jmf med vissa andra tillverkare för dom mäter inte längden längs belaget utan "straight pull tip to tail". Tailen är ganska platt (mkt svag tail rocker) så man får ut rätt mkt längd i skidan jämfört en skida som är mer uppböjda där bak. Om du lägger en CD114 189cm och en CD104 187cm med boot center markeringen linjerad med varandra så har du lika mkt skida framför bindningen på båda. Skillnaden är att CD104 är avkortad 2 cm i tailen.
CD114L 189 är också ett alternativ, men den verkar vara slutsåld för säsongen.

Blide
803 inlägg
Blide 803 inlägg 1 vecka sedan

Om det ska vara lätt på riktigt tycker jag det är gott att komma ner under 1600 g (oavsett längd, bredd osv). Testade Moonlight All Mountain i 189 (1480 gram!) i Hemsedal förra året och var grymt impad av hur mycket det gick att stå på med dem:
https://www.skistore.se/sv/paketutplace … 64687.html

De skidorna plus någon lättare ATK bindning eller kanske Marker Alpinist hade jag tyckt var en bra kombo smile

Själv får jag köra på DPS RPC 192:orna med Speed Radicals fortsatt också, hoppas de lirar fint med X-Alp.. Det fina där är att det får plats fler turskidor i samlingen haha.

fransosen
235 inlägg
fransosen 235 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad fransosen (1 vecka sedan)

SGN Hurrungane Carbon 189 (1550-1600g) ger en ordentlig plattform att stå på, just den är utvecklad tillsammans med en guide som är 193 cm lång och stark skidåkare. Vi har många längre åkare som kör på den.
Den finns också i en glasfiber version (väger ca 1750-1800g) som är lite mer dämpad.

Moonlights skidor är ju också riktigt fina såklart!

Jag har kör Hurrungane med ATK freeraider och Ski trab gara titan. Skal du bara gå topptur så är det ju bara att gå för det lättaste. Just Ski trab bindningen är helt grymt bra för vikten.

Ola / SGNskis

AKA Knä-Ola Citera
jeppoo1
7 inlägg
jeppoo1 7 inlägg 5 dagar sedan

Tack för alla svar och allt engagemang! Det blev ett par begagnade Ski Trab Ripido med Dynafit Radical ST. Längd: 185 cm Bredd: 123/88/109. Lite smala, men får hoppas de duger!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook